[ 1
]
2
|
|
Posted: 2008-03-14 22:37:00 Edited(1): 2008-03-14 22:38:47
|
Became a member:
Forum posts:
|
Ursäkta att jag grinar lite men..
Min Robinson, som är en an spelats absolut bästa hästar (10e snabbaste tid på kort, bland de mestvinnande, bland de mest rutinerade), startade idag i ett väldigt simpelt lopp.
Alla. |
40 000 kr 1640a 2008-03-14 19:20 Bjerke  |
|
Resultat |
|
1. | 1, |
 |
Aucunes Limites |
 |
Vidar Hop |
1,11.2a |
40 000 kr |
2. | 7, |
 |
Mango |
 |
Thor Borg |
1,11.3a |
20 000 kr |
3. | 12, |
 |
Robinson |
 |
Per Oleg Midtfjeld |
1,11.3a |
10 000 kr |
4. | 9, |
 |
Like A Tornado |
 |
Rune Wiig |
1,12.5a |
5 600 kr |
5. | 5, |
 |
Tropic Comet |
 |
Åsbjørn Tengsareid |
1,12.5a |
2 800 kr |
6. | 8, |
 |
Wisconsin Memory |
 |
Geir Vegard Gundersen |
1,12.5a |
1 600 kr |
7. | 11, |
 |
Yndig Utsikt |
 |
Hans Christian Holm |
1,13.8ag |
0 kr |
8. | 4, |
 |
One Step Ahead |
 |
Gunnar Eggen |
1,14.3a |
0 kr |
9. | 3, |
 |
Arrested Bullet |
 |
Olav Mikkelborg |
1,18.8ag |
0 kr |
10. | 10, |
 |
Perfect Flame |
 |
Asbjørn Mehla |
DSQag |
- kr |
11. | 2, |
 |
King Of Thunder |
 |
Eirik Høitomt |
DSQag |
- kr |
12. | 6, |
 |
Liebe In Sichten |
 |
Atle Solhus |
DSQag |
- kr |
Inget motstånd kan tyckas. Form 8, rutin 8, kuskform 7. Allt såg ju lysande ut. Gav kuskorder "ge allt".
Vad händer jo en 3 årig debutant vinner!!!!!! VA????
Jag visste att betydelsen av med skor eller utan är stor men skall det vara så stor.
Och vad har rutin för betydelse?
Formen på min häst var som sagt 8, dvs min häst borde prestera på topp.
Nej det här tycker jag är ohållbart. Helt ologiskt mm
|
|
Reply
|
|
Post removed
|
Posted: 2008-03-14 22:41:10
|
|
Nijo
|
Posted: 2008-03-14 22:44:37
|
Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 4389
|
haha, tycker att mitt är värre med The original när han förlorade mot en häst över kort distans med 1 i snabbhet, det är mer ologiskt. Eller att Big daddy med 5 i galopprisk har galopperat i 5 raka lopp.........
Men vad gör rutin? hur påverkar det? någon som vet????
Kort distans är ett lotto!, så enkelt är det. Barfotabalansen har helt för stor effekt och det finns ganska mycket som är ologiskt på spelet 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-03-14 22:51:36
|
Became a member:
Forum posts:
|
Om det nu är något problem, så finns det en lösning.
Skillnaden mellan sko och icke sko på lätt bana borde inte vara såå stor. Kuskens form borde inte ha så stor betydelse (90% av loppen vinns av kuskar med form 8-9)
Hästens form borde ha större betydelse.
Men, detta har jag varit inne på tidigare men är ju en praktisk fråga. Hästens form borde inte vara så kontrollerbar. Jag menar att formen på häst borde vara lite som med kuskens, dvs, den går lite av sig själv.
Träningen och matchningen bör spela roll, i allafall träningen. Många (jag) kör träning 100% mest hela tiden. Men det säger sig själv att köra ett stenhårt backträningspass dagen före borde reducera presationen i loppet. Men så är inte fallet.
I detta fall fick Robinson vila ett par dagar för att få upp formen. Men inte hjälpte väl det.
|
|
Reply
|
|
Nijo
|
Posted: 2008-03-14 23:00:58
|
|
kuskens form har för stor effekt, japp! men samtidigt vill jag påpeka att kuskens skicklighet betyder HELT för lite.....
Finns det något som märket skillnad mellan en kusk som har 3 i skicklighet eller 8 ????
Hästens form har beviserligen(kriteriet) inte särskilt stor effekt heller och jag håller nog med om att det inte ska vara lika kontrollerbar.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-03-14 23:02:04
|
Became a member:
Forum posts:
|
 Träningen och matchningen bör spela roll, i allafall träningen. Många (jag) kör träning 100% mest hela tiden. Men det säger sig själv att köra ett stenhårt backträningspass dagen före borde reducera presationen i loppet. Men så är inte fallet.
Är du säker på det???? Upplever att mina gått mkt bättre då träningen varit noll nån dag innan lopp.
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2008-03-14 23:11:17  Om det nu är något problem, så finns det en lösning.
Skillnaden mellan sko och icke sko på lätt bana borde inte vara såå stor. Kuskens form borde inte ha så stor betydelse (90% av loppen vinns av kuskar med form 8-9)
Hästens form borde ha större betydelse.
Men, detta har jag varit inne på tidigare men är ju en praktisk fråga. Hästens form borde inte vara så kontrollerbar. Jag menar att formen på häst borde vara lite som med kuskens, dvs, den går lite av sig själv.
I detta fall fick Robinson vila ett par dagar för att få upp formen. Men inte hjälpte väl det.
Answer to: "Om det nu är något problem, så finns det en lösning.
Skillnaden mell"
|
Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
|
Bästa hästen vann!
Skämt åsido så har jag varit inne på detta tidigare att en häst ska inte kunna prestera på topp i sin debut och vinna lopp som dessa. Måste finnas en mer logisk utvecklingskurva på hästarna. Vet att ngn varit inne på det tidigare och kanske vore det det bästa.
Alla unghästar startar på 0 i allt och tränar olika bra vilket visar lite vilka som blir bättre och sämre.
Galoppen kan börja på 10 om så vill men tränas inte ner separat utan försvinner med annan träning, vissa blir travsäkra snabbare vissa långsammare och vilken träning som hjälper hösten mest visar sig under vägen.
Grejen är att det finns massvis med sätt att förbättra eller göra spelet mer trovärdigt men jag skulle tro att det är VÄLDIGT svårt och tidskrävande att genomföra.
Hursomhelst Jocke så kan du glädjas med mig då jag inte direkt simmar omkring bland prisbucklor och rosetter och det handlar trots allt om en VÄLDIGT kapabel häst som du fick stryk av. 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-03-14 23:20:08
|
Became a member:
Forum posts:
|
Jag får gratulera Soberano. Jag hade inte sagt något om det var min häst 
Men nu var det min häst som åkte dit, jag är väl mest sur för att han inte fick hål på den där nollan i raden, i år. Det var ju därför han gick ut i detta loppet. Och jag visste att chansen reducerades brutalt då skorna fick sitta på. Men jag riskerar inte att bli tvungen att gå med skor i guldfinalen nästa vecka. 
Det är då det gäller.
Min plan sket sig och därför skriker jag och skyller på andra som en annan 3-åring.
Egentligen skall jag bara hålla käft och njuta av mina fina pokaler 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-03-15 03:01:43 Edited(2): 2008-03-15 03:04:17
|
Became a member:
Forum posts:
|
Men Jocke, Jag tycker det finns en klar och väldigt vikitg poäng i ditt resonemang!
Rutinen borde betyda långt mer än vad fallet är nu!
Till viss del går det så klart att skylla på att spelet inte "satt sig" ännu och att vissa av topphästarna nått sin position, och tjänat sina pengar ganska enkelt. De är helt enkelt inte av den klass som pengarna skvallrar om...
(Om det gäller din Robinson kan inte jag säga Jocke. Kan inte hans siffror. Att det däremot finns hästar med runt halvmiljonen-miljonen insprunget som är överskattade är vi nog alla överens om)
Men ändå...
En 3-åring har NOLL i rutin och borde därmed inte ha en chans i sina första lopp om den möter så kvalificerat motstånd som din Robinson.
Däremot finns det även IRL vissa undantagshästar som ganska snart kan mäta sig mot bra motstånd...t.o.m redan efter 15-25 lopp...men de är UNDANTAG.
I travzonen är det snarare en regel mer än undantag...
Bra 3-åring , bra kusk och barfota...och Rutger Raket skulle kunnat slå Triton sund på 2640 i sin 2:a start i detta spelet.
COMMANDER CROWE , RUTGER RAKET, SIMB CHAPLIN
,eller vad det nu må vara för "snackisar" från 2007, må ha varit kanonhästar, men inte fasen skulle de klarat sig i silver redan inom 3 starter?!?
Ge rutinen mer betydelse ! T.ex.
0-2 i rutin = lätt att öka 100% ökning "per lopp" - Kanske 2 lopp per steg.
3-5 tuffare 50% - 4 lopp per steg
6-8 25% - 6 lopp per steg
9-10 Kan endast nås genom resultat i storlopp eller flitigt deltagande i rikstoto etc.
Sedan kan t.ex. varje steg motsvaras av 2 tiondelar i tidsavdrag eller så...lite mer galopprisk etc.
(OBS: Bara förslag)
Inte säker på exakt hur...men ; Låt rutinen spela in mer !
|
|
Reply
|
|
Nijo
|
Posted: 2008-03-15 18:15:26 Edited(1): 2008-03-15 18:16:40
|
|
LÖJLIGT!!!!!!!!!!!!!!
helt seriöst så undrar jag varför man ska ha en bra häst? allt som spelar roll är kusken och barfotabalans! fanemaj löjligt detta!
Tegen Stand blir 5.a i ett skitlopp, besegrad av 4.a hästar som har bättre kusk och kör barfota, nog fan är man irriterad då.
Samtidigt blev Kingdom anmäld till France le grand, inte ens lönt att starta pga han fick en skitkusk. Defensivt med skor!
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-03-15 22:38:12
|
Became a member:
Forum posts:
|
känns som alla är väldigt snabbt och deklarera att deras häst är bäst och det finns INGEn häst i hela spelet som är bättre. Om de är nått som är löjligt är det folk som klagar på att deras pålle inte van. Specielt om man inte kör men optimalbalans eller form. *gnäll* vadå att min häst bara hade 2 i form och gick med guld på is den borde ändå vunnit över dessa skit hästar* skit altså. Vad är definitionen på brat om inte detta? bortskämda småskitar är vad ni är.
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2008-03-15 22:43:31  LÖJLIGT!!!!!!!!!!!!!!
helt seriöst så undrar jag varför man ska ha en bra häst? allt som spelar roll är kusken och barfotabalans! fanemaj löjligt detta!
Tegen Stand blir 5.a i ett skitlopp, besegrad av 4.a hästar som har bättre kusk och kör barfota, nog fan är man irriterad då.
Samtidigt blev Kingdom anmäld till France le grand, inte ens lönt att starta pga han fick en skitkusk. Defensivt med skor!
Answer to: "LÖJLIGT!!!!!!!!!!!!!!
helt seriöst så undrar jag varför man ska ha e"
|
|
Där får du nog ta och kolla vilka "löss" han torskade mot. Han var en tiondel efter efter hästar som sprungit samma tider och gick optimalt balanserade. Inte ett dugg löjligt att han inte rådde på dessa med förutsättningarna som var, tyvärr.
|
|
Reply
|
|
Nijo
|
Posted: 2008-03-15 22:54:56
|
|
Dove starlight kan jag acceptera som en bra häst, helt klart. De andra var skithästar, att dem har sprungit lika snabba tider tar jag inte seriöst för 5 öre med tanke på att jag har hästar som är sämre än Tegen Stand och har sprungit bättre tider......
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-03-15 23:00:47 Dove starlight kan jag acceptera som en bra häst, helt klart. De andra var skithästar, att dem har sprungit lika snabba tider tar jag inte seriöst för 5 öre med tanke på att jag har hästar som är sämre än Tegen Stand och har sprungit bättre tider......
Answer to: "Dove starlight kan jag acceptera som en bra häst, helt klart. De an"
|
Became a member:
Forum posts:
|
tiderna är väldigt ojämna..
Min Nocturna slog Beauty melody hon gick med skor och sprang 10,2 på kortlopp och beuty melody som sprungit 09,6 i starten innan rådde inte på henne fast hon gick barfota.
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2008-03-15 23:01:12 Dove starlight kan jag acceptera som en bra häst, helt klart. De andra var skithästar, att dem har sprungit lika snabba tider tar jag inte seriöst för 5 öre med tanke på att jag har hästar som är sämre än Tegen Stand och har sprungit bättre tider......
Answer to: "Dove starlight kan jag acceptera som en bra häst, helt klart. De an"
|
|
Sämre hur då? Hur VET du att dom är sämre? Medelvärdet? Som de flesta vet så är inte medelvärdet allt. Jag hade förstått ditt resonemang om han förlorat stort mot hästar som inte visat ett skit och som gått med skor osv. Loppet var oerhört jämt med jämna hästar och du föll på att du ville spara hovarna till finalen vilket du kommervara glad över på lördag om banan blir fin då du ganska säkert är före dessa som måste gå med skor då.
Obefogat gnäll denna gången enligt mig.
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2008-03-15 23:02:15  tiderna är väldigt ojämna..
Min Nocturna slog Beauty melody hon gick med skor och sprang 10,2 på kortlopp och beuty melody som sprungit 09,6 i starten innan rådde inte på henne fast hon gick barfota.
Answer to: "tiderna är väldigt ojämna..
Min Nocturna slog Beauty melody hon gick "
|
|
Din Nocturna borde få ett hederpris i form av pensionering efter denna veckan då hon tvingats starta allvarligt skadad....
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-03-15 23:06:58  Din Nocturna borde få ett hederpris i form av pensionering efter denna veckan då hon tvingats starta allvarligt skadad....
Answer to: "Din Nocturna borde få ett hederpris i form av pensionering efter denna vec"
|
Became a member:
Forum posts:
|
|
|
Reply
|
|
Nijo
|
Posted: 2008-03-15 23:08:31
|
|
nocturna, skadad 6 veckor! en merit!
Soberano,jag ger mig! plockar de jävlarna i finalen istället när jag har en bra kusk och barfotabalans vilket dem inte lär ha.....
hehe 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-03-15 23:12:36  nocturna, skadad 6 veckor! en merit!
Soberano,jag ger mig! plockar de jävlarna i finalen istället när jag har en bra kusk och barfotabalans vilket dem inte lär ha.....
hehe 
Answer to: "nocturna, skadad 6 veckor! en merit!
Soberano,jag ger mig! plockar de jÃ"
|
Became a member:
Forum posts:
|
jag vet, men har fortfarande inte fått någon pokal?.. hon kanske kan få lite morrötter  .
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-03-16 00:05:21  tiderna är väldigt ojämna..
Answer to: "tiderna är väldigt ojämna..
Min Nocturna slog Beauty melody hon gick "
|
Became a member:
Forum posts:
|
Det att din slog min Beauty melody var att min fick göra allt jobb och din åkte med och sedan spurta ned min med mer krafter sparade.
|
|
Reply
|
|
[ 1
]
2
|