Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Tips & Ideér -> Kalender/Individbaserat åldrande

Saknar du något i spelet eller är det något som kan förbättras? Tveka inte, skriv ner dina förslag här så kanske de blir verklighet. Bra ideér belönas.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Posted: 2008-03-01 12:35:11

Became a member: 
Forum posts:
Startade tidigare en tråd under Allmänt angående åldrande. Eftersom jag har ett förslag på lösning så lägger jag in det här. Bakgrunden är att eftersom hästarna tränar bättre som unghästar så blir det problem med enbart kalenderbaserat åldrande om de köps in sent i en etapp, då de missar sitt förmodligen mest utvecklande år.

-----------------------------------------------------------------------------
Problemet med att bara ha en kalenderbaserad ålder är just det att individen åldras oavsett sin riktiga ålder. Om en häst blir 3 år strax innan etappslutet och därpå blir 4 år så missar den nästan hela 3-årssäsongen. Det blir väl samma sak som om hästen skulle stå långtidsskadad nästan hela säsongen bara för att den blev född sent...helt orealistiskt och orättvist. Som jag ser det är detta en grov miss.
-----------------------------------------------------------------------------

Att hästen missar 3-årssäsongen och ev årgångslopp säger jag inget emot, det är helt naturligt och självklart, men hästen måste ju naturligtvis ändå få samma träningsmöjlighet som alla andra.

Ska man då bara ha individbaserad ålder istället? Nej, absolut inte. Hästens officiella ålder och den som gäller för propositioner osv vara just den kalenderbaserade. I verkligheten fyller alla hästar officiellt år 1:a januari och då börjar säsongen. Dels skulle det bli snurrigt med propositioner då hästar fyller år på olika datum mitt i säsongen, dels skulle ju annars hästar som kommit ut mitt i säsongen fortsätta på nästa års försäsong och då möta helt färska hästar. Kalenderbaserad ålder ska naturligtvis gälla.

Men samtidigt måste man ta hänsyn till hästens riktiga ålder, för att undvika det problem jag beskrivit ovan.

LÖSNING:
------------------------------------------------------------------------------
Lösningen är naturligtvis att komplettera hästens kalenderbaserade ålder med den riktiga åldern. När hästen föds så registreras den med födelsedatum och kommer därmed att ha en individuell ålder också. Den kalenderbaserade åldern är fortsatt hästens officiella ålder och den som gäller för tävlingspropositioner. Men när det gäller träningen så ska denna utgå från den individuella åldern istället. Därmed får alla hästar möjlighet att träna fullt ut som 3-åringar, vilket borde vara en självklarhet. Alla hästar är ju biologiskt 3 år i 1 år oavsett om de föds i januari eller i november...
------------------------------------------------------------------------------

Därmed blir problemet löst. Alla hästar får chansen att träna lika lång tid på varje ålder. Samtidigt är det precis som idag den kalenderbaserade åldern som gäller i övrigt.

Vad säger spelledningen om detta?
Reply
Posted: 2008-03-01 14:29:45

Became a member: 
Forum posts:
Om det är möjligt att lösa så låter det som en kanonidé ! Mycket bra förslag bluesky !
Reply
Nijo Posted: 2008-03-13 23:52:09

Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 4389
skickat mejl till eriksson om detta.......
Reply
Posted: 2008-03-14 23:27:19

Became a member: 
Forum posts:
Eriksson har svarat i originaltråden under Allmänt, rubrik Åldrande.
Reply
[ 1 ]