Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> Åldrande

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Posted: 2008-02-29 04:21:29

Became a member: 
Forum posts:
Köpte som nybörjare ett par ettåringar på stuteriet som ser ut att kunna bli bra. Dock så såg jag sedan att efter de blivit 3 år om ett par veckor, så är ju nuvarande etapp nästan slut och en ny börjar, och då fyller väl hästarna år på nytt och blir 4 år!? Så de kommer bara hinna tränas ett par veckor som 3-åringar. Förutom att de i stort kommer att missa 3-årssäsongen och hamnar på efterkälken träningsmässigt jämfört med sina jämnåriga, påverkar det hästarnas slutliga potential?

Träningen sackar ju också med åldern. Är detta oberoende av den totala verkliga träningstiden (verklig ålder)? Det borde i så fall finnas en individuell ålder och inte bara en kalenderålder, annars kan ju hästen aldrig komma i närheten av sin riktiga potential om den inte köps in direkt i början på en etapp.
Reply
B_Good Posted: 2008-02-29 05:25:06

Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
Tycker personligen att allt åldrande borde ta lika lång tid..
Eller åtminstonde om man köper in en ettåring så kanske den åldras till treåring under en säsong?
Reply
Nijo Posted: 2008-02-29 23:03:37

Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 4389
intressant tanke b.good

hindrar ju även allt "köpt o släng" från storstallen.......

bluesky......potentialen hos din häst förändras inte, men den tappar som sagt träningstid och en häst tränar betydligt bättre som 3 åring än som 4.a åring. Så ska man köpa en unghäst så ska det vara i början av en etapp för att få ut så mycket som möjligt av den.
Reply
Posted: 2008-03-01 11:45:38

Became a member: 
Forum posts:
Tiden för åldrande från 1 till 3 år kan väl ha synpunkter på, både för och emot, men det var egentligen inte det saken gällde nu. Ämnet här är kalenderbaserad vs individbaserad ålder. Med en kombination som lösning...

Nijo: Eftersom hästarna tränar betydligt bättre som 3-åring än 4-åring så påverkas ju hästens potential om den i stort sett aldrig kommer att vara 3 år och alltså nästan aldrig kommer att kunna träna maximalt....

Eller kommer den att komma ikapp till sin slutliga taknivå ändå, men efter mycket längre tid då de tränar långsammare som äldre? Alltså kommer det att ske en fortsatt (men långsammare) utveckling som äldre häst istället för att stå stilla tills hästen nått sin maxkapacitet?

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Problemet med att bara ha en kalenderbaserad ålder är just det att individen åldras oavsett sin riktiga ålder. Om en häst blir 3 år strax innan etappslutet och därpå blir 4 år så missar den nästan hela 3-årssäsongen. Det blir väl samma sak som om hästen skulle stå långtidsskadad nästan hela säsongen bara för att den blev född sent...helt orealistiskt och orättvist. Som jag ser det är detta en grov miss.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Att hästen missar 3-årssäsongen och ev årgångslopp säger jag inget emot, det är helt naturligt och självklart, men hästen måste ju naturligtvis ändå få samma träningsmöjlighet som alla andra.

Ska man då bara ha individbaserad ålder istället? Nej, absolut inte. Hästens officiella ålder och den som gäller för propositioner osv vara just den kalenderbaserade. I verkligheten fyller alla hästar officiellt år 1:a januari och då börjar säsongen. Dels skulle det bli snurrigt med propositioner då hästar fyller år på olika datum mitt i säsongen, dels skulle ju annars hästar som kommit ut mitt i säsongen fortsätta på nästa års försäsong och då möta helt färska hästar. Kalenderbaserad ålder ska naturligtvis gälla.

Men samtidigt måste man ta hänsyn till hästens riktiga ålder, för att undvika det problem jag beskrivit ovan.

LÖSNING:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Lösningen är naturligtvis att komplettera hästens kalenderbaserade ålder med den riktiga åldern. När hästen föds så registreras den med födelsedatum och kommer därmed att ha en individuell ålder också. Den kalenderbaserade åldern är fortsatt hästens officiella ålder och den som gäller för tävlingspropositioner. Men när det gäller träningen så ska denna utgå från den individuella åldern istället. Därmed får alla hästar möjlighet att träna fullt ut som 3-åringar, vilket borde vara en självklarhet. Alla hästar är ju biologiskt 3 år i 1 år oavsett om de föds i januari eller i november...
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Därmed blir problemet löst. Alla hästar får chansen att träna lika lång tid på varje ålder. Samtidigt är det precis som idag den kalenderbaserade åldern som gäller i övrigt.

Vad säger spelledningen om detta?
Reply
Post removed Posted: 2008-03-01 11:57:05   Edited(1): 2008-03-01 11:57:29
Nijo Posted: 2008-03-01 12:00:14

Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 4389
haha, tycker att det låter bra och rättvist.

Sedan vet jag inte hur svårt det är att fixa till, upp till eriksson
Reply
Posted: 2008-03-01 12:37:33

Became a member: 
Forum posts:
Det borde vara ett enkelt tillägg, ett extra datum bara.
Såg att det finns ett annat forum för förslag på förbättringar så jag lade in det där, fortsättning på tråden sker väl lämpligtvis där istället.
Reply
Eriksson Posted: 2008-03-02 13:26:06

Became a member: 2007-02-02
Forum posts: 12238
Alla nya hästar förses redan nu med ett datum då de föddes. Det skulle således fungera alldeles utmärkt för alla hästar från stuteriet och aveln. Det enda krångliga blir nya stall som får hästar som är 3-5 år och ett felaktigt födelsedatum. Går väl iofs att justera deras födelsedatum, inget krångligt egentligen.

Kommer tänka på saken.
Reply
Posted: 2008-03-03 21:51:11

Became a member: 
Forum posts:
Jag retar mig på folk som avlar fram hästar tex två veckor innan säsongen är över. Kan man inte ordna så att alla hästar som föds är ett år i första säsongen oavsätt när dom föds, då sker ingen träning alla startar från noll alla har noll på allt (och tio i galopp?).

Alla fyller två år när säsongerna skiftar och då börjar träningen. Hela säsongen går åt till träning. Och Sedan fyller alla två-åringar, tre år på samma dag och har då tränat exakt lika mycket (med olika potential och förutsättningar), och alla är reda för start.
Reply
Posted: 2008-03-10 15:16:15

Became a member: 
Forum posts:
nej de va en dum ide om man köper ett föl e slutet på en etapp ska man få lida lite för att man är dum
Reply
[ 1 ]