[ 1
]
|
|
Posted: 2008-02-11 19:40:44
|
Became a member:
Forum posts:
|
Jag har funderat ett tag på det här med kastering. Hur resonerar ni? Hur många lopp ska hästen ha sprungit innan ni kastrerar? Något mer ni tänker på?
En annan fråga, påverkas enbart styrka eller kan hästen tappa/bli bättre på något annat?
|
|
Reply
|
|
Nijo
|
Posted: 2008-02-11 20:42:06
|
Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 4389
|
beror på hur gammal hästen är och hur dålig styrka den har.......Eftersom hästarna tränar som bäst från 1-3 års ålder så undviker jag kastrering under den tiden för att inte förlora 7-10 dagars träning......Men det beror samtidigt på hur dålig styrka hästen har.
Med kastrering så är det bara styrka som påverkars, minskar, blir oförändrad eller högre.
Sedan kan jag väl personligen tycka att jag har hästar som börjat prestera bättre efter kastrering även om styrkan inte ökat på dem.......Troligen inbillar jag mig själv lite där? Kingdom+Big Daddy är mina exempel för denna säsongen, tände till efter kastrering och ingen av dem ökade i styrka.
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2008-02-11 21:04:23  beror på hur gammal hästen är och hur dålig styrka den har.......Eftersom hästarna tränar som bäst från 1-3 års ålder så undviker jag kastrering under den tiden för att inte förlora 7-10 dagars träning......Men det beror samtidigt på hur dålig styrka hästen har.
Med kastrering så är det bara styrka som påverkars, minskar, blir oförändrad eller högre.
Sedan kan jag väl personligen tycka att jag har hästar som börjat prestera bättre efter kastrering även om styrkan inte ökat på dem.......Troligen inbillar jag mig själv lite där? Kingdom+Big Daddy är mina exempel för denna säsongen, tände till efter kastrering och ingen av dem ökade i styrka.
Answer to: "beror på hur gammal hästen är och hur dålig styrka den har.......Efters"
|
Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
|
Jag kasterarde en treåring i ren ilska över lite tveksamma insatster. Han tappade i styrka och jag tappade massa träning och tålamod, kommer inte att kasterara en treåring igen! Han är inte kvar i stallet.
Att dom tänder till av kastering låter ju avancerat men isåfall en mycket bra detalj då det ju många gånger är så även i verkligheten. Många hingstar som bara springer runt och gapar efter brunstiga ston och andra hingstar men som skärper sig när manligheten tas ifrån dom. Vet inte om spelet funkar så men låter ju inte omöjligt att dina hästar Nijo har tänt till av det.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-02-11 21:17:31
|
Became a member:
Forum posts:
|
Tack för Era svar
4 och 5 år är hästana och styrkan ligger på 1 och 2, alltså ingen bra styrka. Den ena tränar ganska bra men den andra tränar dåligt.
|
|
Reply
|
|
Nijo
|
Posted: 2008-02-11 21:22:28
|
Forum posts: 4389
|
hade kastrerat dem hästarna zaga, blir ändå inga avelshingstar så du har inget att förlora.
Soberno, jag håller med om att det låter för avancerat att hästar kan tända till av det på spelet osv, men å andra sidan har jag ingen aning om hur eriksson har byggt upp det. Verkar ju även vara som så att hästen från en del länder besitter högre kapacitet kanske?
Hur somhelst så har Kingdom+Big Daddy blivit kraftigt förbättrade denna etappen mot hur dem var innan och Big Daddy förändrades inte på styrka medan Kingdom blev sämre. Mycket möjligt att det ligger andra orsaker bakom nytändningen.....
Får se hur The Original "Tänder" till av kastreringen, han förbättrades inte heller av att kastreras, på styrka.......(start på torsdag)
Svaret har väl bara Eriksson annars..................
|
|
Reply
|
|
spanarn
|
Posted: 2008-02-11 22:34:15
|
Forum posts: 1720
|
Min Golden Schatz är också en sådan som verkar har tänt till efter kastrering trots att han inte ökade i styrka... Före kastreringen hade han totalt en andraplats och fyra tredjeplatser (ingen vidare löpskalle alltså  ), men efter kastreringen har han vunnit 3 av 5 lopp.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-02-11 22:42:53
|
Became a member:
Forum posts:
|
Jag tror inte heller dom blir några avelshingstar men jag har ändå varit lite osäker, framförallt att jag var inte säker om det var bara styrkan som kunne ändras.
Återigen tack för Era svar 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-02-13 19:53:45
|
Became a member:
Forum posts:
|
Nu har jag kasterat båda hästarna och båda blev bättre så jag är nöjd 
|
|
Reply
|
|
spanarn
|
Posted: 2008-02-13 22:06:54
|
|
Då gick det ju bra, grattis! 
|
|
Reply
|
|
spanarn
|
Posted: 2008-02-16 17:26:41
|
|
Nu har jag kastrerat en till av mina kusar, men inte heller den blev bättre i styrka. Trist. 
|
|
Reply
|
|
[ 1
]
|