[ 1
]
|
filipandersson
|
Posted: 2008-01-04 13:36:19
|
Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 803
|
ja min fråga är: hur mycket vinner man igenomsnitt på kastrering?
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-01-04 13:43:07
|
Became a member:
Forum posts:
|
Jag kan bara svara för mig själv och jag har kastrerat två stycken...
En gick från 3 i styrka till 6.. Medans den andre gick från 1 till 2... Men sen har man hört om de stackarna som fått negativt resultat... Det är ju inte säkert att det blir bättre... Kan ju bli sämre också... Men oftast blir det väll bättre!!
|
|
Reply
|
|
filipandersson
|
Posted: 2008-01-04 13:50:16
|
Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 803
|
ok
|
|
Reply
|
|
spanarn
|
Posted: 2008-01-04 15:03:45  ok
Answer to: "ok"
|
Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 1720
|
Min hände det absolut ingenting med, förutom att han varit skadad i 9 dagar nu. 
|
|
Reply
|
|
Nijo
|
Posted: 2008-01-04 15:47:08
|
Forum posts: 4389
|
kastrerat 3st
häst 1: hände inget
häst 2: gick ner från 3 till 2 i styrka
häst 3: gick upp från 4 till 7 i styrka
dra era egna slutsatser från det...........
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-01-04 16:02:18
|
Became a member:
Forum posts:
|
Ungefär liknande erfarenheter som du har Nijo.
Häst 1: Inget
Häst 2: gick upp 1 steg
Häst 3: gick upp 2 eller 3 steg (kommer faktiskt inte ihåg helt hundra...)
Men det är ingen mirakelmetod för att få en hingst att bli en grym springare som bara hämtar in lätta pengar.
Det som känns lite konstigt är att så många verkar kastrera utan att ens prövat hästen ordentligt i lopp, om ens tränat den ordentligt. Trist om du har en kastrerad 3-4-åring som sedan börjar träna kanonfint, utvecklas till en topphäst som 4-5-åring och så kan du inte ha den till avel.
Jag köper för egen del ogärna en medlebra valack. En medelbra 3-årig hingst däremot som kan blomma ut, det kan jag tänka mig att lägga lite pengar på och hoppas....
Tycker bara det kan vara läge att tänka lite innan... 
|
|
Reply
|
|
Nijo
|
Posted: 2008-01-04 16:27:07
|
Forum posts: 4389
|
nja,,,jag tar mina beslut under 4.a års säsongen, hävdar inte sig hästen bland de bättre i kullen så är det bara till att kastrera. Trots allt småhårda krav för att kunna bli avelshingst.....
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-01-04 19:22:23  Ungefär liknande erfarenheter som du har Nijo.
Häst 2: gick upp 1 steg
Häst 3: gick upp 2 eller 3 steg (kommer faktiskt inte ihåg helt hundra...)
Men det är ingen mirakelmetod för att få en hingst att bli en grym springare som bara hämtar in lätta pengar.
Det som känns lite konstigt är att så många verkar kastrera utan att ens prövat hästen ordentligt i lopp, om ens tränat den ordentligt. Trist om du har en kastrerad 3-4-åring som sedan börjar träna kanonfint, utvecklas till en topphäst som 4-5-åring och så kan du inte ha den till avel.
Jag köper för egen del ogärna en medlebra valack. En medelbra 3-årig hingst däremot som kan blomma ut, det kan jag tänka mig att lägga lite pengar på och hoppas....
Tycker bara det kan vara läge att tänka lite innan... 
Answer to: "Ungefär liknande erfarenheter som du har Nijo.
Häst "
|
Became a member:
Forum posts:
|
Ang. tidig kastrering så ska jag vara ärlig och säga att det var en kortsoktig lösning och en chansning för att få "lite" bättre häst å dra in lite mer pengar till stallet, dock är ditt tankesätt helt rätt, när man tänker långsiktigt och när allt är i "ordning" mest ekonomiskt då, så kommer jag iaf inte ta några chansningar 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-01-05 00:08:33
|
Became a member:
Forum posts:
|
Nijo// Jo, men framåt 4-årssäsongen är väl oftast lugnt. Det räknar jag väl inte direkt som tidigt om man som du är aktiv och startar sina hästar. Då har du säkert stenkoll redan
XrobbanX// Inget fel i det. Var inget mot dig...utan bara det finns någon tanke och plan är det ju helt rätt att köra. Hoppas han drar in lite till stallet nu då 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-01-05 10:35:06
|
Became a member:
Forum posts:
|
Nej, jag tog det inte på det sättet så det är lugnt  Tänkte bara delge mina tankar i kastrering... Tycken nämligen annars att det kan vara lite dumt att kastrera, men vet ju inte hur bra han blir egentligen... Kanske har jag gjor bort mig ändå 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-01-07 08:23:32
|
Became a member:
Forum posts:
|
Hur lång är och vad bestämmer läkningstakten på en kastrerad häst? Jag har haft en häst skadad i 10 dagar och läker betydligt långsammare än en annan av mina. Det skiljer ca 0,036 per dygn viljet på 10 dagar blir ca 0.360 dvs ca 2 dagar.
|
|
Reply
|
|
[ 1
]
|