[ 1
]
|
danuck
|
Posted: 2021-03-25 12:26:31
|
Became a member: 2015-05-07
Forum posts: 41
|
Tjena,
Som ett litet stall drömmer man såklart om att en dag få fram sin "reklamhäst" och kunna vara med och fajtas i de större loppen! Frågan är hur man ska få fram den där hästen?! Hade det varit enkelt så hade väl alla varit med i toppen... men min fråga är angående aveln. Jag har 3 ston varv 1 åtminstone är en väldigt fin tävlingshäst som har kapacitet för att tävla i söndagsloppen! Jag gjorde ledigt med 3 nya platser i stallet och valde att avla med min egen hingst av ekonomiska skäl, är inte snål men vet att min organisation saknar att ge fölen de bästa förutsättningarna och det kanske inte är lönt i början att betala 50tkr för en stjärnhingst från storstallen om man inte har en träningsanläggning och tränare/skötare med 5stjärnor osv.
Detta stoppar ju dock inte att man avlar  Så jag undrar vad ni de större stallen som lyckats! Vad anser ni är en bra unghäst och värd att satsa på och när man ska sälja den vidare istället om förutsättningarna i stallet inte finns? Hur bra ska hästen träna för att den ska kunna bli något i egen regi? Om jag har en t.ex. nu ett 2årigt sto, 0 spurtare med 3 styrka 2 snabbhet och tränar i snitt 0.094 per dag. Ingen skötare, inget superfoder, ingen träningsanläggning utan en tränare med 3 stjärnor. Är detta en häst värd att behålla för mig eller finns det ett värde i att istället sälja den till ett storstall som kan få ut mer av hästen och förhoppningsvis även tjäna in en slant i uppfödar/avelspremie?
Hur hade ni vägt upp detta innan det finns en organisation med träningsanläggning med skötare och tränare?
|
|
Reply
|
|
Kopia77
|
Posted: 2021-03-25 16:26:02 Edited(1): 2021-03-25 16:26:43
|
Became a member: 2012-04-26
Forum posts: 238
|
Jag vet faktiskt inte. Du har en häst som kanske blir en fin unghäst. Du kan chansa, starta ev vara med i storloppen redan i år (eller så chansade du fel) alternativt sälja för att skaffa den där anläggningen. Du skulle också kunna lägga ut den till försäljning med ett rimligt högt pris, blir den inte såld så är det ju bara att köra själv (Blir det en stjärna går det att sälja senare, om du inte känner att oj, en stjärna den vill jag behålla.) Det beror på vilken spelare du är, hur mycket du väger in trygghet vs gambling men också hur mycket du väger in ekonomi vs vinna lopp.
Vi spelar alla lite olika här. Att ha en trygg ekonomi i ryggen behövs dock för att bli ett av de där stora stallen på sikt.
|
|
Reply
|
|
danuck
|
Posted: 2021-03-25 17:41:01  Jag vet faktiskt inte. Du har en häst som kanske blir en fin unghäst. Du kan chansa, starta ev vara med i storloppen redan i år (eller så chansade du fel) alternativt sälja för att skaffa den där anläggningen. Du skulle också kunna lägga ut den till försäljning med ett rimligt högt pris, blir den inte såld så är det ju bara att köra själv (Blir det en stjärna går det att sälja senare, om du inte känner att oj, en stjärna den vill jag behålla.) Det beror på vilken spelare du är, hur mycket du väger in trygghet vs gambling men också hur mycket du väger in ekonomi vs vinna lopp.
Vi spelar alla lite olika här. Att ha en trygg ekonomi i ryggen behövs dock för att bli ett av de där stora stallen på sikt.
Answer to: "Jag vet faktiskt inte. Du har en häst som kanske blir en fin unghäst. Du "
|
Became a member: 2015-05-07
Forum posts: 41
|
Tack för svar!
You win some you loose some antar jag  Tankarna har faktiskt gått precis som du säger att kanske sälja en sådan häst för att skapa ett kapital och investera i en anläggning för framtiden, med tanke på att det finns så många etablerade stor stall är det kanske receptet för en annan för att ta sig dit själv, att det blir svåra för en att konkurrera utan rätt förutsättningar.
|
|
Reply
|
|
Kopia77
|
Posted: 2021-03-25 21:10:32
|
Became a member: 2012-04-26
Forum posts: 238
|
Jag sålde en häst för flera miljoner som vände min ekonomi! Efter det har jag inte sett tillbaka (Och jag köpte faktiskt tillbaka honom senare, bara för att) Det är lite svårt att be/ge råd här för en del spelar för att få mest pengar, andra för att vinna etappen, några för att vinna på hemmabanan, Derbyt/TZO, eller bara för kul o.s.v.
Jag skulle lagt ut hästen för nån/några mille (Kolla vad de andra går för i samma klass). Blir den såld = anläggning eller bättre foder, om den inte blir såld så kanske det är din stjärna/pokalvinnare.
Det gjorde liite ont att sälja, men det blev ett helt annat spel efter det!
|
|
Reply
|
|
lindberg
|
Posted: 2021-03-25 21:11:25  Tack för svar!
You win some you loose some antar jag  Tankarna har faktiskt gått precis som du säger att kanske sälja en sådan häst för att skapa ett kapital och investera i en anläggning för framtiden, med tanke på att det finns så många etablerade stor stall är det kanske receptet för en annan för att ta sig dit själv, att det blir svåra för en att konkurrera utan rätt förutsättningar.
Answer to: "Tack för svar!
You win some you loose some antar jag :) Tankarna har fa"
|
Became a member: 2015-04-20
Forum posts: 65
|
Knäcker du den koden så e du välkommen att dela med dig hehe.
De enda jag märkt är att träningsanläggning gör en jävla nytta. Har diverse 1 åringar o 2 åringar som tränar 0.200 utan foder eller tränare. Som inte e värda att lägga tid eller pengar på, som har en 1a igenom alla värden osv men de tyder på hög tränings kapacitet. O de är nog anläggningen som gör den skillnaden. Sen såklart från individ till individ också
|
|
Reply
|
|
[ 1
]
|