Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> WTC - Älskat? Hatat?

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

[ 1 ]   2  
Author Message
Yermac Posted: 2021-03-17 09:25:45
1125
Nessla
Eskilstuna

Became a member: 2011-04-03
Forum posts: 2048
Under Augusti 2019 (Vad blir det, ~1.5 år sedan?) så hade vi en omröstning i spelet angående utformingen av World Trophy Cup. Frågan löd: Bör World Trophy Cup ändras?
Och resultatet i den omröstningen gav följande utfall:

- Nej, behåll nuvarande format.
62.3% (53)

- Ja, minska antalet lopp.
15.2% (13)

- Ja, ta bort skiten!
11.7% (10)

- Ja, minska antalet lopp och sänk prissummorna.
7.05% (6)

- Ja, sänk prissummorna.
3.52% (3)

Med andra ord en ganska tydlig indikation på att "vi" vill ha det oförändrat...
Så vad är anledningen till denna tråd?

Jo, om jag får citera zonens mest framgångsrika stalls ägare Cherry så anser han:

Prissumman i Austria Open är helt ok, problemet är att det varje etapp numera finns 24(!) WTC-lopp som har samma prissumma. 250k, två gånger i veckan, det är nästan lika mycket som att vinna ett Guldkval på en lördag. Och det finns alltså 24 stycken, kanske fler, minns inte och orkar inte räkna. Men för mig är det utan tvekan så att de måste bort, eller åtminstone halveras, kanske bara ha dom varje fredag? Eller alternativt sänka den galna prissumman till 150k. 250k är bara sjukt.

Jag tycker att denna åsikt verkligen skall tas i beaktning. Visst var man/kvinna har en röst och visserligen är de väl "alla likamycket värda" oavsett om man är storstall eller ett litet oengagerat "skruttstall".
Samtidigt känns det (i varje fall för mig) som att något är lite skevt när en sådan viktig/rutinerad/profilerad stallchef som Cherry mer eller mindre hatar WTC och dess utformning. Och han är såvitt jag förstår det inte det enda toppstallet som vill förändra eller ta bort WTC.

Därför skulle jag i och med denna tråden vilja att vi startar och för en diskussion om vad vi tycker om WTC och hur det eventuellt skulle kunna förändras.
Vill man verkligen inte se någon förändring så får man givetvis argumentera för det.
Jag vill helt enkelt att vi har en diskussion om "pros & cons" och sen att vi med tiden återigen kanske kan ha en ny omröstning (med kanske andra svarsalternativ) för att se om vi får "samma" utfall eller om det kanske är dags för någon form av förändring.

TYCK TILL!
Reply
Lecavalier Posted: 2021-03-17 09:59:01

Became a member: 2007-11-02
Forum posts: 449
Tycker att Cherry sätter huvudet på spiken helt och hållet med det resonemanget.

Jag gillar i grunden WTC-idén och att fler får chansen att ställa upp med hästar i större lopp men jag tycker att det är för hög prissumma sett till hur många WTC-lopp det finns och statusen på dem. Vissa gånger är loppen inte ens fullanmälda eller så räcker det med 25 startpoäng för att komma med. Det tycker jag blir lite fel för ett 250k lopp. Det finns risk för att det blir "för enkelt" att få höga startpoäng och nästan inflation på poäng. Med den här summan är ju en vinst i WTC nästan lika mycket värd som att bli tvåa i många storlopp som bara körs en gång per etapp med extremt tufft startfält.

Jag ser gärna att antalet lopp behålls (för att fler användare ska starta i fina lopp) men att prissumman sänks till kanske 150-175 k. Alternativt att prissumman behålls eller sätts till 200 k men att antalet kanske halveras. Man jag kanske är för bakåtsträvande i mina tankar
Reply
Yermac Posted: 2021-03-17 10:40:43
1125
Nessla
Eskilstuna

Om man säger att man "halverar" antalet lopp från nuvarande 23 så tycker jag att man ska behålla 13 lopp istället för 11,5. 13 lopp ger i princip 1 WTC-lopp i veckan under en etapp. (Kanske ha det på fredagskvällar - trevligt sent inslag).

De loppen som enligt mig känns mest överflödiga:

WTC Åby - Finns massa andra lopp på Åby
WTC Klosterskogen - Finns Top Trot Cup och World Grand Prix på Bjerke.
WTC Lahti - Finns Midnight Sun Open i Rovaniemi och Suomi Sisu på Vermo.
WTC Odense - Finns Kunge loppet i Ålborg
WTC Argentan - Finns massa andra franska lopp.
WTC Bologna - Finns andra italienska lopp.
WTC Kirchberg - Austria Open återinfört i Österrike.
WTC Wolvega - Finns Wappen.
WTC Kazan - Finns "ryssloppet" i Kazan.

Och så en till som ska bort om det ska bli -10.
Reply
Yermac Posted: 2021-03-17 11:00:53 Edited(1): 2021-03-17 11:01:05 Answer to: "Om man säger att man "halverar" antalet lopp från nuvarande 23 så tycker"
1125
Nessla
Eskilstuna

Och så en till som ska bort om det ska bli -10.

Och så givetvis WTC Balmoral Park då det finns andra USA-lopp.
Reply
hampusenglund90 Posted: 2021-03-17 11:33:29 Edited(1): 2021-03-17 11:34:11
1199
Stall The Man
Bergsåker

Became a member: 2015-05-15
Forum posts: 556
Är väl bara roligt om fler "mindre" stall kan få chansen i dessa lopp.
Behåll antal lopp men kanske som man vart inne på att man sänker prissumman.
Reply
Soberano Posted: 2021-03-17 11:50:16 Answer to: "Instämmer helt med Lecavalier. Är väl bara roligt om fler "mindre" stal"

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Jag tycker inte att loppen i sig är överflödiga men att dom kanske skulle modifieras lite.

Jag tycker att det är ett jätteproblem att det inte finns vettiga lopp för hästar som är 5-7 år som inte hävdar sig i eliten och jag upplever att varenda jävla häst som sett fin ut som 4-åring och sedan inte lyckas i Golden Five får harva på i söndagsloppen resten av säsongen.

Ändra så att varannat av loppen bara är öppna för hästar som är 5-7 år eller något sånt så att man inte behöver vänta på Belgien och Golden Five hela säsongen om man har en 5-6-åring som inte kommer ut i GL eller räcker till i Guld.

Normalt sett behövs det ju 150 poäng eller strax under för att komma ut i loppen och hur ofta dyker det upp nåt nytt namn i GL loppen? SÅ enkelt är det inte för mindre stall att bara ta 3 raka WTC segrar och glänsa upp i GL ligan.
Reply
Yermac Posted: 2021-03-17 12:01:38
1125
Nessla
Eskilstuna

På denna etappens hittills 20 WTC-lopp har det krävts följande poäng för att komma med:

188, 0, 218, 139, 204, 171, 192, 138, 188, 129, 86, 150, 151, 44, 67, 76, 67, 80, 109, 162, 132...

Delat med 20 lopp ger det ett snitt på: 134,55p
Reply
backagard Posted: 2021-03-17 12:03:18

Became a member: 2015-03-29
Forum posts: 496
Hade absolut räckt med ett WTC-lopp i veckan. Och att Austria antingen får mer i förstapris eller att WTC-loppens förstapris sänks.
Reply
Yermac Posted: 2021-03-17 12:09:34
1125
Nessla
Eskilstuna

Det är välkommet att argumentera och inte bara tycka. Givetvis fritt att bara tycka. Självklart! Inser att jag skrev "TYCK TILL!" i trådstarten.

Menar bara att för att få folk att förstå (pros & cons) och eventuellt ändra sin åsikt från tidigare omröstning så kan det vara bra med argumentation - oavsett om man är för eller emot.

OBS! Menar inte specifikt dig backagard. Även om det kanske verkar så i och med att detta inlägg kom direkt efter ditt.
Reply
Yermac Posted: 2021-03-17 12:19:54 Edited(2): 2021-03-17 12:20:32
1125
Nessla
Eskilstuna

En sak vi kan vara säkra på är att om man minskar antalet lopp (till typ hälften) så kommer startpoängen för att komma med i ett WTC-lopp att höjas. Dvs det blir svårare för "småstallen" att få vara med i dessa loppen. Är detta något vi vill uppnå?
Reply
backagard Posted: 2021-03-17 12:40:48

Became a member: 2015-03-29
Forum posts: 496
Självklart ska jag argumentera för min åsikt.

Jag tycker som Cherry att WTC-loppen får för hög status i relativitet och jämförelse med t.ex. Gulddivisionen där de små fördelarna med 50k mer i förstapris, marginellt mer rutinkvot och möjligheten att kvala till final med 600k nästan suddas ut i marginalen om att hellre anmäla till WTC-loppen. Bara nästan. Guld- Diamant och Silverdivisionen slår definitivit högre fortfarande, men där är också motståndet tuffare.

Att det då också finns två st. WTC-lopp/vecka blir också inflation om man frågar mig. Och om man ska göra det lite enkelt för sig så är även WTC-loppen ofta en genväg tillbaka till Grand League för elithästar som tappat bort sina startpoäng där. De går ner i klass och snart hittar de tillbaka till form och startpoäng med att tjäna pengar i två WTC-lopp. Kanske vore bättre att det bara var 150k i förstapris och i så fall en finalplats till WTC-finalen för segrarna (med 500k i förstapris) för att både sänka och hotta upp statusen på försöken. Ungefär likt Stoeliten med sina fem försök med 80k i förstapris, men med fina 400k i förstapris i finalen. Med 20 st. WTC-lopp är ju den idén omöjlig att genomföra.

Jag gillar Soberanos idé med att rikta sig till 5-7 åringar, men istället skulle jag hellre se att de fick egna tourlopp med liknande upplägg. Tar man bort hälften av WTC-loppen kanske de banorna kan ha några 5-7 åringslopp istället med annat namn än WTC? Behöver inte heller vara några större summor i förstapris, men kanske en möjlighet att tjäna lite extra startpoäng i jakten att komma med till Belgien eller Kungloppet.

Jag tycker inte att formatet är kasst som det är nu, men jag hade gärna sett lite mer tanke bakom istället för att bara slänga in 20 nya lopp med 250k i förstapris. Loppen lockar ju pga prispengarna, men de känns ibland lite lättförtjänta.
Reply
danuck Posted: 2021-03-17 12:45:41
215
Danuck Farms
Solvalla

Became a member: 2015-05-07
Forum posts: 41
Som ett litet stall kan jag ju säga att man sneglar lite mot WTC loppen när man har en pålle som börjar samla på sig poäng, inte för att man tror på vinstchans kanske men erfarenheten och äran att få tävla i ”finrummet” och visst kan det skrälla på zonen oxå?

Annars låter det ju som de större stallen kan ha problem att matcha in 5åringarna mot eliten? Gör om WTC-serien till 5-6 åringslopp och ha olika avdelningar för stona samt hingstar/valackerna. Sänk första priset till 150tkr oxå? Det skulle nog öppna upp mer för oss minde stall i söndagsloppen eller till och med lördagsloppen.
Reply
Soberano Posted: 2021-03-17 12:46:03 Answer to: "På denna etappens hittills 20 WTC-lopp har det krävts följande poäng f"

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Då var jag ju inte helt ute och svamlade med 150 eller strax under
Reply
Cherry Posted: 2021-03-17 13:26:11

Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6901
Jag kan tänka mig att när de som mer eller mindre tillhör toppstallen har fått sin röst hörd så kommer man se samma ganska tydliga linje som flera redan är inne på - att WTC behöver ändras på något sätt, av alla de skäl som lagts fram.

Omröstningen tar jag inte på så stort allvar. Hur många har inte bara klickat det första bästa alternativet utan närmare eftertanke? Typ "mer lopp, självklart, det gillar vi, den klickar vi på". Och om man sen ska argumentera för balans av spelet så brukar de flesta spelutvecklare utgå ifrån toppen. Vad det kokar ner till på zonen, och i det här exemplet specifikt, blir att om man behöver WTC för att komma nånvart, då är det nåt annat man gör fel, eller inte optimalt.

Gillar också idén med att några av loppen, kanske t.o.m hälften, bara är öppna för 5-7-åringar eller liknande, återigen av samma skäl som redan sagts.

Och för att spinna vidare på det jag tyckte om Austria Open och hur det "försvinner" i pengabadet som är WTC, så gäller det även många andra lopp. Belgium, Kungeloppet, Midnight Sun, Indian, El Toro, Ireland fever... Det här är lopp som kanske har lite större prissumma, men som ändå förlorat mycket av sin dignitet när man lika gärna kan dänga in en anmälning till WTC för att landa på samma plats som en fin placering i dessa hade gjort. Då har jag ändå inte nämnt 150k-loppen Italy open, France le Grande osv som redan var mittemellan-lopp men som nu renderats fullständigt meningslösa.

Jag har ingen aning varför Eriksson tryckte in de här sedelpressarna till lopp utan att fråga vad vi tyckte om det, men det var ett stort misstag om du frågar mig iaf.
Reply
Yermac Posted: 2021-03-17 15:32:18
1125
Nessla
Eskilstuna

Hoppas att någon "WTC-vurmare" tittar in här så att vi kan få lite text om vad den åsiktssidan tycker och tänker.
Reply
lindberg Posted: 2021-03-17 21:12:39
180
lindberg
Jägersro

Became a member: 2015-04-20
Forum posts: 65
Jag styr inget höjdar stall o ser wtc som den högre eliten, lyckats komma med två gånger med högre poäng än jag brukar ha på kusarna (1 vinst tacka fan för den) men va gör de o höja gnistan lite i detta spel för dom "lägre" än eliten? om inget annat hjälper de att få in fler att slåss i lördags loppen som i övrigt e hopplöst att anmäla till, söndagsöppet slåss alla i. behövs lite lopp att få poäng i.

Talar för mig själv. Men de e inte lätt för ett "skruttstall" att få fram poäng som e dugliga i de fina loppen. Finns många vägar utanför wtc att samla levebröd absolut o ja har inte mer än 2 ynka gånger lyckats komma med. (Ingen flitig anmälare) .

Låt det stå!
Reply
Poffpuff Posted: 2021-03-17 22:19:59
811
Mackenhof
Dannero

Became a member: 2013-08-14
Forum posts: 1613
Håller med om att WTC bör förändras.

Gör om det till en turnering för hästar mellan fem och sju eller åtta år. Kör ett tiotal lopp på exotiska platser i världen med 100 000 kr i förstapris och sedan en final på Nya Zeeland med en halv mille i första, eller kanske mer.
Reply
Yermac Posted: 2021-03-17 22:24:28 Answer to: "Håller med om att WTC bör förändras. Gör om det till en turnering f"
1125
Nessla
Eskilstuna

Vad är dåligt med att proppen säger 3-8 år? Måste det vara mnst 5? 6? 7?
Reply
Poffpuff Posted: 2021-03-17 22:35:31 Answer to: "Vad är dåligt med att proppen säger 3-8 år? Måste det vara mnst 5? 6? "
811
Mackenhof
Dannero

Became a member: 2013-08-14
Forum posts: 1613
För treåringar finns ju Breeders' och Kriteriet, för fyraåringarna Derbyt och Not a Noob Cup. För femåringarna bara Golden Five och sedan ingenting. Det är väl därför som det vore välkommet med något som avgränsades för hästar i "medelåldern".
Reply
Yermac Posted: 2021-03-17 22:39:57 Edited(1): 2021-03-17 22:40:51 Answer to: "För treåringar finns ju Breeders' och Kriteriet, för fyraåringarna Derb"
1125
Nessla
Eskilstuna

Jo, men det är ju inget som tvingar en att anmäla en 3- eller 4-åring bara för att det är möjligt och det bör väl ändå vara större segerchans för en 7- eller 8-åring..?
Reply
[ 1 ]   2