Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> Rankin - Intervjun

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Yermac Posted: 2021-02-26 22:45:41 Edited(2): 2021-02-27 16:35:34
1125
Nessla
Eskilstuna

Became a member: 2011-04-03
Forum posts: 2048
Denna veckan begav jag mig högt upp i landet för att få till ett snack med Rankin - detta är vad han hade att säga:

Tjena Rankin, fräckt nick du har tycker jag - var kommer det ifrån?

- Tjenare och tack. Rankin kommer från den mediokra fotbollsspelaren Isaiah Rankin som på något sätt fastnade för mig i någon av dem tidiga upplagorna av Championship Manager.

Hur är läget där uppe i landet? För du är väl Norrlänning?

- Ja självklart, 100% Bodensare, skulle tro att det är som för dem allra flesta i landet, trött på Covid och vill se ett snart slut.

Hur har vintern varit? Längtar du till sommaren?

- Vintern har varit extremt lång, mycket snö, otroligt mycket snö och kallt. Inte haft plusgrader en enda gång sedan i December, så sommaren är mycket efterlängtad, trots myggen.

Berätta lite om hur det är att bedriva stallverksamhet så nordligt. Resekostnaderna måste vara ganska stora ändå, eller letar du ofta lopp på närliggande banor?

- Vi har en oval som ALLTID är i topptrim och definitivt en av Sveriges bästa banor, en travkunnig publik, så det är perfekt. Resekostnaderna var ett problem i början, men när man väl fått snurr på verksamheten så stör den inte något, vi har ett flygfält precis bakom banan så smidigt att komma iväg med hästarna.

Ni är fem aktiva stall i Boden och vad jag har förstått det så har du och Crazypalle (Stall Jänkis) en ganska bra kontakt med varandra, stämmer det?

- Crazypalle är en mycket nära vän, som tyvärr påminner mig då och då om hans otroliga tur när det kommer till kampen om championatet på Bodentravet, för det kan bara vara tur.

Har du många "vänner" här på zonen?

- Näe inte direkt, det var mer "snack" tillbaka i tiden, nu blir man lika chockad varje gång man ser att man fått ett mail här.

Vilka stall vid sidan om ditt egna brukar du kika in?

- Det får nog bli Stall Jänkis då, förut följde jag även Stall Slakthus, men han har tyvärr kastat in handduken.

Följer du toppstriden?

- Nej det gör jag inte, men skulle tippa att det är samma uvar som alltid med där uppe och strider, måste medge att det är imponerande att vara med uppe etapp efter etapp.

Vem tippar du som vinnare av denna etapp?

- Oj, bra fråga...... Cherry kanske?

Ditt stallnamn (Stall Balkan) får i varje fall mig att tänka att du har ditt ursprung där, tänker jag rätt?

- Förstår ditt tankesätt men du har helt fel, inget påbrå från Balkan. Det är ett roligt internskämt som spårade ur som namngivit stallet.

Tycker du om att resa eller trivs du bättre på hemmaplan?

- Trivs jättebra hemmavid, allt som jag behöver finns här, men självklart så har jag inget emot att resa och se världen.

Vilken är den bästa resan du gjort?

- Oj, det är ett par äventyr man gjort, Fotbolls VM i Tyskland 2006, Guns N Roses i Finland 2017. Sjukt roliga äventyr båda två.

Har du något drömresemål?

- Onekligen skulle Slovenien vara spännande att resa till, men annars är England och Premier League alltid nummer 1.

Berätta lite om dina fem Slovenska hästar? Hur kommer sig den satsningen?

- Satsningen kommer ju självklart från stall namnet, så man försöker ju få fram någon slovensk stjärna. Dock är det just nu bara Rdeéi Pilot som är något att ha, drömmen vore att få se han segra i WTC loppet i Maribor, men han fungerar bara på 1640 nu så blir nog tufft.

Vad anser du om stuteriet? Är det för dyrt med de bästa nationaliteterna? Eller det är kanske ett bra komplement till aveln om man vill testa en kuse från något annat mer "exotiskt" land?

- Stuteriet har aldrig lockat mig, i början plockade jag slovenska ston tills jag fick fram ett som var spurtnolla och tränade helt okej, men det var bara tänkt för avel. Var väl inte direkt svar på frågan, men tror det kan vara bra för att få fram en ny ådra i spelet.

Hur har din strategi varit för att få fram bra utländska hästar? [Lecavaliers fråga]

- Kört hårt med ston i aveln från Nederländerna, Italien och Slovenien. Har aldrig haft nå många egna svenska hästar, jobbat med ston som sprungit in hyfsat, tränat bättre och gått hyfsade tider. Rätt väg att gå?? Det har varit min melodi iaf.

Ditt stall och din verksamhet känns habil då du ligger på stadiga 2-3 miljoner inkört per etapp. Du verkar ha en sund verksamhet, frågan är bara hur och när du ska ta nästa steg och nå 4 miljoner inkört på en etapp?

- Ja säg det, tacksam för tips. =)

Vilka är dina tre största segrar hittills?

1: Rekweest - Oaks: Underbart sto som i Oaks tog sin 5:e raka vinst i karriären, ett unikum.

2: Zucht Danseres - Orsi Grande: Gör ett otroligt lopp och än idag banrekordet i Milano.

3: Zucht Danseres - Fight for the stars: Vunnit loppet två ggr och det är stort.

Är det viktigt med egenuppfödda hästar?

- Ja för mig är det så, alltid satsat på egenavlat, kanske därför man fortfarande fortsätter och kanske därför man aldrig avancerar i världsrankingen.

Vem är i ditt tycke spelets bästa avelshingst? Eller har du någon favorit?

- Har bara avlat från egna hingstar förutom vid tre tillfällen, Artic Oil som NilsPat hade har jag avlat från två ggr. Av egna måste jag nog säga Nessuno Segrato, Snowy Piece och framförallt Arsenico Vox.

Har du några laster i livet? (Tobak? Tuggummi? Coca-cola eller räkmackor? You name it!)

- Svag för ostbågar och snus.

Borde du inte skaffa en mer personlig stalldress?

- Nääe det tycker jag väl inte, men vi får se vad framtiden ger.

Hur är din generella känsla kring zonen idag och vad zonen kommer att vara om säg 2 år?

- Jadu, jag hoppas den finns kvar, vet dock inte själv om jag är kvar då, känner att jag lägger mindre och mindre tid på zonen.

Hur beroende av zonen skulle du säga att du är? (Skala 0-10)

- Det har varit uppe och nosat på 9-10, men nu ligger det mer på 5-6.

Är du öppen med ditt TZ-beroende på jobbet och så? (Vet dina arbetskollegor om att du sysslar med påhittade digitala hästar?)

- Ja, men det är definitivt ingen som bryr sig. =)

Vad är det bästa med zonen?

- Att det är simpelt, vem som helst kan lira, men vill du ha framgång måste du sätta dig in i det mer.

Vad är det mest frustrerande med TravZonen?

- Solkatter vid spöregn!! Kan även tycka att loppmotorn skulle behövas fixas till, nu vill man inte ha ledningen i sista sväng.

Om du fick ändra en eller ett par saker i programmeringen, vad hade det varit?

- Loppmotorn som sagt, men jag kan knappt slå på en dator så det lämnar jag åt andra.

Vilka åldrar tycker du skall gälla för aveln?

Ston: 15
Hingstar: 20

Är du intresserad av riktigt trav? Har du besökt Bodens travbana?

- Definitivt, bor cirkus 800 meter från banan, Alltid på plats när det är V75 i Boden, folkfest med 10 000 i publiken, även alltid när det är V86 och vissa V64:or

Hur ser ditt övriga idrottsintresse ut? Har du något favoritlag i någon sport?

- Fotboll och till viss del hockey... Förutom dem lokala lagen Bodens BK och Boden Hockey så följer jag Chelsea slaviskt sen 30 år tillbaka. Därav aldrig fel att åka till England.

Föredrar du ston, hingstar eller valacker i spelet?

- Ston, ston och åter ston.

Vilken period (början, mitten, slutet) gillar du bäst under en etapp och varför?

Början: den här etappen ska jag vinna banchampionatet!
Mitten: satan, nu börjar Crazypalle närma sig.
Slutet: jahapp, nästa etapp då jävlar!

Vilka är dina tre favorithästar i stallet?

1: Rekweest: Våran första riktiga stjärna, 5 mille insprunget.

2: Zucht Danseres: Är en maskin som varit oplacerad 10 lopp i karriären, 6.1 mille in och mer ska det bli.

3: Arsenico Vox: Kungen av Boden, han som la grunden och fick fart på stallet.

Vilket är det bästa köpet du gjort?

- Snowy Piece från Bells, kostade en krona och kutade in 2.6 miljoner. 22 vinster på 84 lopp, grymt!

Vilken är den bästa försäljningen du gjort?

- Oj svårt att säga, borde ju vara någon åsna som man fick någon mille för, men säger nog Gianni som vaknat till hos ConnySus, kul att se att han levererar fortfarande.

Vilket lopp skulle du helst vilja vinna här på zonen?

- Läst vad dem andra sagt här, går emot strömmen lite. WTC i Maribor, Orsi Grande (4 segrar hittills) Oaks och Derbystoet.

Samlar du på något? (I sådana fall vad och varför?)

- Nej, det gör jag inte, varken tid eller intresse för sånt.

Har du någon oanad talang? Finns det något du är väldigt bra på?

- Är grym på att ro, och har en jävla precision när det kommer till kast i spinnfiske.

Har du ett musik-, serie-, bok-, eller filmtips? (Eller varför inte ett av varje?)

- Oj hur många obskyra musiktips vill ni ha? =) Där får ni nästan höra av er isf, men Lastkaj 14 är otroligt bra, Die Toten Hosen blir aldrig gamla och Randy från Piteå fungerar alltid!

Det var nog allt - om jag inte glömt fråga något?

- Nej då, jag är nöjd och kul att få dela med sig lite, bra jobb du gör Yermac och alla andra som lägger ner tid och själ på Zonen. Vill dock avsluta med att Kung Åke är alltid Åke Lindblom. =)

Stort tack till Rankin för intervjun!

Tidigare intervjuer:

Lecavalier (2021-02-19)
ConnySus (2021-02-12)
daddyy (2021-02-05)
Medeltid (2021-01-29)
lillsyrran (2021-01-24)
ddmannen (2017-01-29)
Poffpuff (2017-01-23)
Cherry (2017-01-16)
Reply
OttoB Posted: 2021-02-26 23:17:49

Became a member: 2013-01-04
Forum posts: 390
Mäktigt!
Grym läsning
Reply
ConnySus Posted: 2021-02-27 03:03:40
670
Stall Cross Country
Jägersro

Became a member: 2016-05-08
Forum posts: 132
Trevlig läsning som vanligt med bra frågor och kul svar.

Skönt att se också att vi är överens om Gianni. Bästa försäljning och bästa köp. Kul när båda parter är nöjda vid en affär
Reply
Soberano Posted: 2021-02-27 09:34:09

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Som vanligt roligt att läsa!
Reply
daddyy Posted: 2021-02-27 10:37:47

Became a member: 2010-06-27
Forum posts: 230
Håller med övriga mycket trevlig läsning
Reply
[ 1 ]