Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> Lecavalier - Intervjun

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Yermac Posted: 2021-02-19 13:34:16
1125
Nessla
Eskilstuna

Became a member: 2011-04-03
Forum posts: 2048
Denna veckan bjuds ni på ett litet snack med den något anonyme, men trevlige Lecavalier från Mupparna (stallet alltså). Varsågoda!

Hejsan Lecavalier! Hur är läget?

- Hej, det är bara bra med mig, hoppas detsamma med dig och läsarna!

Vad kul att du ville ställa upp på denna intervju, var det självklart?

- Absolut, det var självklart. Jag har läst några tidigare intervjuer och jag gillar upplägget med varierande frågor om olika ämnen. Kul att få veta lite mer om de olika användarna här tycker jag. Personligen är jag verkligen en gammal räv på zonen som inte märks av så mycket i forumen så det är roligt att få ”öppna upp” sig lite.

Ditt namn avslöjar inte ditt kön... jag gissar dock att du är man i typ 40-årsåldern, är jag någorlunda rätt ute?

- Måste ge dig hyfsat rätt, jag är man och jag blir 32 i år.

Var kommer namnet Lecavalier ifrån?

- Lecavalier kommer från den kanadensiska hockeyspelaren Vincent Lecavalier som var min favoritspelare från att jag följde slutspelet i NHL när Tampa Bay vann Stanley Cup 2004. Lite nördigt kan tyckas men så blev det och det har hängt kvar här!

Din stalldress pryds av hockeylaget San Jose Sharks logo - är du supporter till dem?

- Det stämmer, jag har gillat dem sen barnsben. Från början var jag förtjust i loggan med hajen men det har växt till att det är mitt lag over there.

Hur är ditt övriga sportintresse?

- Det är stort, jag har själv spelat hockey och fotboll nästan hela livet och håller i gång med lite olika träningsformer nu. Egentligen tycker jag att mer eller mindre all idrott är kul men framför allt följer jag Leksand i hockey.

Tycker du om att resa eller trivs du bättre på hemmaplan?

- Både och, jag trivs jättebra där jag bor men jag och min sambo tycker fantastiskt mycket om att resa och försöker få till många sådana upplevelser. Det är något vi värderar högt. Det behöver inte vara så långt eller avancerat alla gånger, jag uppskattar den natur vi har här i Norden och gillar att blanda det med att resa till andra sidan jorden.

Vilken är den bästa resan du gjort?

- En resa till Nya Zeeland med min sambo. Vi bilade från toppen av nordön nästan genom hela landet. Det är fantastiska miljöer att uppleva.

Du har Romme som hemmabana - är du dalmas?

- Jag är dalmas, faktiskt född och uppvuxen i Borlänge där Romme ligger, därav banvalet för min del.

Ditt stall har funnits med sedan näst första etappen här på zonen, går det att minnas hur du hittade hit?

- Det var en nära kompis till mig som lyckades hitta zonen under gymnasietiden, runt 2007. Vi tippade och kollade en hel del trav då och gillade att vara inne här och läsa på och ”hänga” i forumen. Det blev naturligt att jag hamnade in i spelet då.

Med närmre 190 miljoner inkört och en sjundeplats i totaltabellen (inkörda pengar) så kan man verkligen räkna dig till ett av de större stallen - ändå för du en relativt anonym tillvaro här på zonen, hur kommer det sig?

- Det är nog en mix av att jag tippat och kollat mindre och mindre trav senaste åren och att jag inte lägger så mycket tid på zonen. Då har det inte blivit att jag är in i forumen så mycket.

Sätter du upp etappmål inför varje etapp eller lirar du bara på och tar det som det kommer?

- Nu lirar jag bara på, förut var målet att vinna men jag tog mig inte så långt och ledsnade lite. Jag är nog inte så engagerad i mitt stall som man kan tro (som jag snuddade vid i förra frågan), det har blivit lite av en vana att då och då till frukosten gå in och anmäla till några lopp och sen får det rulla på. Jag lägger inte många minuter per dag numera. Så min ambitionsnivå har gått ner ganska mycket de sista säsongerna.

Ett långsiktigare mål är 200 miljoner inkört. Efter det är nog risken stor att det trappas ner ytterligare,
kanske att jag satsar lite mer på att avla fram många hästar/etapp.

Hur högt upp i tabellen tror du att du kan sluta denna etapp?

- Tror jag slutar kring plats 10, plus minus ett par platser. Ungefär som det brukar gå med andra ord. Jag gör ingen ansträngning för att ta mig högre så jag kan inte förvänta mig bättre resultat heller.

Du har sex stycken topp 6-placeringar. Två gånger har du slutat fyra under en etapp - vad är det som gör att du inte tagit en pallplats ännu?

- Det är en väldigt bra fråga, hade jag vetat svaret hade jag kanske haft några högre placeringar. Jag har nog varit (och är) för dålig på att få till matchningen på mina hästar. Framför allt tidigare blev jag ofta för taggad när någon började prestera och startade dem för mycket i ”fel” lopp så att startpoängen gick ner och de missade de riktigt fina slantarna. Å andra sidan tycker jag själv att jag haft lite otur också, när mina topphästar varit med i de riktigt fina sammanhangen har det ofta slutat med galopper eller andra konstigheter. Utan att kollat fakta helt på detta tror jag aldrig att jag vunnit någon större enskild summa i ett lopp än 500 k i TZ. För att vara i den riktiga toppen krävs det några sådana summor per etapp.

Följer du toppstriden under etapperna? Har du något favoritstall bland övriga stall?

- Nej, inte alls faktiskt.
Som favoritstall vill jag nämna Hogan, vi har ett gemensamt hockeyintresse och hade en del kontakt för ett antal år sen.

Vilka övriga stora intressen har du i livet?

- Alla äventyr med min familj är klar etta. Vi gillar att vara ute i naturen och vandra, åka skridskor, skidor eller bara fika (mest det kanske). Jag har också en stor passion för flugfiske och försöker till en hel del av det.

Samlar du på något? (I sådana fall vad och varför?)

- Kopplat till förra frågan skulle nog många kunna tycka att jag har lite mer fiskegrejer än nödvändigt. Vilket man såklart inte kan ha

Är det viktigt med egenuppfödda hästar?

- För mig är det viktigt. När min ambitionsnivå totalt sett inte är så hög längre så är detta faktiskt det jag tycker är roligast. Att t.ex. vinna årgångslopp med egna hästar. Något som verkligen inte är enkelt då det är rätt små marginaler i början för alla treåringar. Tycker det är kul att följa mina avkommor hos andra också.

Vad anser du om stuteriet? Är det för dyrt med de bästa nationaliteterna? Eller det är kanske ett bra komplement till aveln om man vill testa en kuse från något annat mer "exotiskt" land? [ConnySus fråga]

- Det är väl bra att det finns men jag själv har inte köpt en häst därifrån sen aveln gjorde entré i spelet. Jag vill minnas att det bara var stuteriet som gällde när jag startade upp. Min syn på det har varit att man sällan får ut något vettigt därifrån sett till hur dyrt det är. Jag tycker att aveln är mycket mer prisvärd och chansen att få en bättre häst är större. Min erfarenhet är att man har ”kontroll” på ett annat sätt, jag har till exempel några avelshingstar som flera gånger per etapp får avkommor som tränar som monster. Det sätter jag stort värde på. Sen får man givetvis många bottennapp också men det ger ju stuteriet med men till en mycket högre kostnad.
Angående exotiska hästar så kan det vara kul, jag har själv försökt få till bra hästar från olika länder en hel del. Vill man ha lite udda nationaliteter är mitt tips att hålla koll på marknaden och köpa in något sto man kan avla med. Då kan man få flera föl till bra pris i längden. Själv köpte jag nyss Vernik (Slovenien) och Myriam (Kanada) i det syftet som exempel.

Vilken häst är din bästa uppfödning?

- Silver Pepper som nådde runt 7 miljoner inkört och sprang hela karriären hos mig. Vill nämna Florent Sinama-pongolle Justice hos stall Superior också. Han såldes ung och är uppe i över 6 miljoner vilket är jättekul.
Efter de kommer det ett gäng på 4-5 miljoner.

Vilka är dina tre favorithästar i stallet?

- För mig går det lite i perioder. Nordpå kommer alltid ligga i topp, dels för sina prestationer och dels för att han alltid levererar avkommor år efter år. Väldigt tidigt hade jag en häst som hette Steel Devil (tror jag), det var den först bra häst jag hade som drog in lite slantar och fick springa V7, han förtjänar att nämnas.
Av de nu aktiva får Kleine och Tokyo på dela tredjeplatsen, de är båda egna uppfödningar som presterat bra den sista tiden.

Vilket är det bästa köpet du gjort?

- Nordpå. Köptes för 700 000 och sprang in 9 miljoner. Utöver det har han betytt mycket för aveln som jag varit inne på.

Vilken är den bästa försäljningen du gjort?

- Kanske Ragazzo Bello, köptes för 750 k och såldes för 6.5 miljoner. Sen har jag ett gäng till som jag plussat 3-4 miljoner på.

Vad tycker du om vintern? Vilken är din favoritårstid?

- Jag gillar vintern, om det är vinter med kyla och snö och inte slask och mörker. Som vi haft det i år med minusgrader och snö hela januari tycker jag om, även om det varit lite i kallaste laget. Annars är min favoritårstid sommaren, jag gillar värme och många av mina intressen lämpar sig bäst sommartid.

Vilken period (början, mitten, slutet) gillar du bäst under en etapp och varför?

- Det har jag aldrig reflekterat över, jag gillar nog ”grinden/serielunken” i mitten. När det börjar bli vardag och man får hålla motivationen i stallet uppe.

Har du någon "bästis" här på zonen som du snackar mycket med?

- Faktiskt inte, jag har ju fört en hyfsat anonym tillvaro vilket återspeglar sig i mitt kontaktnät på zonen. Nämner Hogan igen, på gamla meriter och hockeysnack.

Är du öppen med ditt TZ-beroende på jobbet och så? (Vet dina arbetskollegor om att du sysslar med påhittade digitala hästar?)

- Nej

Föredrar du ston, hingstar eller valacker i spelet?

- Jag har alltid haft minst valacker då jag gillar aveln och att ha kvar möjligheten att avla med mina hingstar. Jag brukar ha en hyfsat jämn fördelning av hingstar och ston plus någon valack. Har aldrig fastnat mer för det ena eller andra.

Vad är det mest frustrerande med TravZonen?

- Solkatter som orsakar galopp i stora lopp.

Vad är det bästa med zonen?

- Ett kul inslag i vardagen som är enkelt och inte tar mycket tid. I alla fall är min känsla så, när man som i mitt fall har ett etablerat stall och är nöjd med den nivån man är på. Då krävs det inte alls mycket ansträngning för att hålla det rullande.

Om du fick ändra en eller ett par saker i programmeringen, vad hade det varit?

- Att kuskformen skulle få en lite mindre inverkan i loppen. Jag menar inte att den ska sakna betydelse men i nuläget vill man kasta in handduken om man får en kusk med 5 eller lägre i form oavsett skicklighet.

Hur beroende av zonen skulle du säga att du är? (Skala 0-10)

- 2-3, det är en kul grej men jag har mycket annat för mig som är viktigare och som jag brinner mer för.

Hur är din generella känsla kring zonen idag och vad zonen kommer att vara om säg 2 år?

- Måste vara lite tråkig och säga att jag inte kan svara så bra på det. Jag har inte följt utvecklingen kring exempelvis antal användare sist åren så jag kan inte uttala mig om det verkar vara på upp- eller nedgång. Generellt tror jag (utan att ha kollat någon fakta) att det är tightare nu med fler stall som springer in bra med slantar per etapp. Det tror jag är jättebra för att bibehålla ett intresse kring spelet.

Vilka åldrar tycker du skall gälla för aveln?

- Vet inte vilken ålder en avelshingst normalt är aktiv till men det vore realistiskt att man matchar det.

Har du någon favoritavelshingst?

- Min egna danska dynamit Nordpå. Han har fått flera fina avkommor till mitt stall men även åt andra vilket jag tycker är jättekul.

Har du några laster i livet? (Snus? Polkagrisar? Delicato-bollar eller kaffe? You name it!)

- Skulle inte säga att jag missbrukar något direkt, visst blir det onödigt många kaffekoppar ganska ofta men inte värre än så.

Vem tippar du som slutvinnare för denna etappen?

- OttoB, vore kul om Florent Sinama-pongolle Justice får vara med och smaka på segerns sötma på äldre dagar.

Har du ett musik-, serie-, bok-, eller filmtips? (Eller varför inte ett av varje?)

Musiktips: väljer att vara lite lokal och säga Stiko Per Larsson
Film: är svag för de nyare Batman-filmerna
Serie: Suits
Bok: Läser väldigt lite, det senaste jag läste var ”Dynamic nymphing: tactics, techniques and flies from around the world” som är en väldigt intressant och bra bok om man är mycket flugfiskeintresserad och vill utvecklas inom det. En ganska smal bokgenre kan man säga.

Stort tack!

Tidigare intervjuer:

ConnySus (2021-02-12)
daddyy (2021-02-05)
Medeltid (2021-01-29)
lillsyrran (2021-01-24)
ddmannen (2017-01-29)
Poffpuff (2017-01-23)
Cherry (2017-01-16)
Reply
Cherry Posted: 2021-02-19 17:30:48

Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6901
Återigen mycket bra, keep it up!
Reply
lillsyrran Posted: 2021-02-19 19:35:18

Became a member: 2011-09-22
Forum posts: 815
Tackar för intressant läsning!
Reply
styxon Posted: 2021-02-20 10:31:00
1047
Stall Styxon
Gävle

Became a member: 2008-12-09
Forum posts: 98
Jag och brorsan bilade från Auckland till Christchurch för 13 år sen. Ruskigt coolt land!
Reply
simon_81 Posted: 2021-02-20 12:51:34
1262
Stall Lifephorse
Färjestad

Became a member: 2007-12-06
Forum posts: 771
Som vanligt trevlig läsning . Bra initiativ för att ge ännu mer liv till zonen.
Reply
Andyh99 Posted: 2021-02-20 17:27:00

Became a member: 2011-12-01
Forum posts: 334
Håller med Simon, mycket trevligt.
Reply
OttoB Posted: 2021-02-20 18:53:13

Became a member: 2013-01-04
Forum posts: 390
Kul med ett till Sharks fan!
Underbar intervju. Bra jobbat!
Reply
Soberano Posted: 2021-02-22 12:13:36

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Instämmer, kul läsning!
Reply
daddyy Posted: 2021-02-22 16:12:35

Became a member: 2010-06-27
Forum posts: 230
Mycket trevligt
Reply
Yermac Posted: 2021-02-22 17:02:38
1125
Nessla
Eskilstuna

Tack för de positiva tillropen. De motiverar. Dock blir det nog bara en intervju till nu till helgen, sen blir det nog en paus från detta. Tarvar ändå en del tid, tänkande och planering för att det ska bli bra.
Nåväl, vi får se vad jag känner nästa vecka.
Reply
Lecavalier Posted: 2021-02-23 09:28:08 Answer to: "Jag och brorsan bilade från Auckland till Christchurch för 13 år sen. Ru"

Became a member: 2007-11-02
Forum posts: 449
Det var en liknande trip som vi gjorde, vi startade i Auckland och åkte Coromandel, Mount Manganui, Rotorua, Taupo, Tongariro, Wellington, Nelson, Tekaka, Arthurs Pass, Mt Cook, Queenstown, Wanaka och sen hem från Christchurch (har säkert glömt några ställen). Absolut ett fantastiskt land där det går att se mer eller mindre alla typer av klimat inom några dagar om man vill. Från glaciärer och fjordar till varma sandstränder. Har man möjlighet är Nya Zeeland verkligen ett land jag rekommenderar att besöka.
Reply
Lecavalier Posted: 2021-02-23 09:28:52 Answer to: "Kul med ett till Sharks fan! :D Underbar intervju. Bra jobbat!"

Became a member: 2007-11-02
Forum posts: 449
Kul att vi är minst två här! Går dessvärre lite trögt för hajstimmet såhär långt i år
Reply
OttoB Posted: 2021-02-23 11:07:30 Answer to: "Kul att vi är minst två här! :D Går dessvärre lite trögt för hajstim"

Became a member: 2013-01-04
Forum posts: 390
Det går ruskigt dåligt denna säsongen med... Något måste göras!
Lite kul att vi började hejja på dom av samma anledning!
Reply
Yermac Posted: 2021-02-23 15:15:44 Answer to: "Det var en liknande trip som vi gjorde, vi startade i Auckland och åkte Co"
1125
Nessla
Eskilstuna

Låter som en riktig drömresa!
Reply
[ 1 ]