Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> Stallnamn och hästnamn

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
lillsyrran Posted: 2020-01-04 13:17:46 Edited(1): 2020-01-04 13:18:44

Became a member: 2011-09-22
Forum posts: 815
Berätta om era stallnamn och om ni har egna hästnamn, varför valde ni just de namnen?

Mitt stall heter Inkas efter en varmblodstravare som jag hade som rid och körhäst i 11 år, nu betar hon i Trapalanda (hästarnas himmel). Hon hette Alandias Inka. Därav stallnamnet Inkas och alla uppfödningar får prefixet Inkas.

I början döptes alla avkommor till namn på indianstammar, tex Inkas Mohikan, men nu har det börjat tryta med bra sådana så nu blir det olika teman för varje kull. Förra kullen hade Sagan om ringen-tema och årets har namn på gamla wrestlingbrottare.
Reply
Yermac Posted: 2020-01-04 15:39:47
1126
Nessla
Eskilstuna

Became a member: 2011-04-03
Forum posts: 2048
Minns faktiskt inte riktigt varför det blev Nessla. Har ett vagt minne av att jag lyssnade på Social Distortion med dess sångare Mike Ness och så blev det vad det blev. Är väl oavsett hur det nu var ganska nöjd med mitt stallnamn.
Tvekade dock väldigt länge innan jag började döpa hästarna med stallprefixet Nessla.

Döper hästarna enligt "kullprincipen" i alfabetisk ordning. Började med A-kullen och har nu kommit till E-kullen. I övrigt har jag inget direkt tema på vad det döps efter eller till utan jag tar bara sånt som jag tycker klingar bra på något sätt. Har ett textdokument på telefonen med säkert 20 namn på varje bokstav så det blir alltid till att välja några få namn när man avlat fram nya hästar.

De bästa namnen hittills av Nessla-hästarna tycker jag är: Nessla Akakabuto, Nessla Chigurh, Nessla Dig Bick och Nessla Evil I.
Nessla Antiallo gillade jag också, men hästen var tyvärr usel.

Vore kul om fler hakade på och skrev i denna tråden - kul tråd lillsyrran!
Reply
lillsyrran Posted: 2020-01-04 16:33:08 Answer to: "Minns faktiskt inte riktigt varför det blev Nessla. Har ett vagt minne av "

Tack för responsen! Det finns ju en hel del kreativa namn så jag hoppas fler vill vara med.
Reply
Cherry Posted: 2020-01-04 20:09:36

Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6901
Ingen aning varför det blev just Cherry, men tyckte namnet var tillräckligt catchy och det bara poppade upp i huvet på mig och jag bestämde mig direkt för att använda det.

Hästnamnen kan vara allt möjligt. Ibland mina egna interna grejer, andra gånger fraser som fastnat, filmcitat, fotbollsspelare, obskyra låttitlar eller ja, faktiskt vad som helst som låter rimligt i stunden. Jag har en fil på telefonen med namn som kommer väl till användning vid avelstider.
Reply
Gerrard Posted: 2020-01-04 20:56:27
426
Stall Ameste
Jägersro

Became a member: 2015-12-29
Forum posts: 678
Stallnamnet Ameste är efter mina barn som heter AMElia och STElla. Övriga delar av namnen är väldigt blandat.

Ailema och Allets är också döpta efter flickorna då det är deras namn baklänges.

Leeling Klærn är sammansättning av flickornas övriga namn. Lilly, Ingeborg, Klara, Erna

Oh Hajo och Nebra Skarulea är döpta efter delstaterna.

Telghet Liesse och Quai Branly är döpta efter gator i Valetta respektive Paris.

Cheyenne är döpt efter sommaren Jesse Vassallos smeknamn

Övriga som exempelvis Scouffiebau och Kween är ”påhitt”

White Tee, Nephew och Archangel är ju engelska.

Mulligatawny är en soppa.
Reply
lillsyrran Posted: 2020-01-04 22:00:22 Answer to: "Stallnamnet Ameste är efter mina barn som heter AMElia och STElla. Övriga"

Vilka kreativa namn du har! tack för svaret!
Reply
lillsyrran Posted: 2020-01-04 22:02:13 Answer to: "Ingen aning varför det blev just Cherry, men tyckte namnet var tillräckli"

Jag gillar namnet Cherry, det låter bra! Tack för svaret!
Reply
hampusenglund90 Posted: 2020-01-05 03:45:13
1200
Stall The Man
Bergsåker

Became a member: 2015-05-15
Forum posts: 557
Stall namnet blev efter en låt jag hörde när jag var på elitloppet minns ej år men då sjönd de något i still med han är the man Erik Adielsson och eftersom han är min favorit kusk så var det rätt lätt o ta det i trav sammanhang.

Namnen på hästarna har därefter blivit något med The Man efter , sport intresserad som jag är har det blivit sport relaterade personer som jag gillar på något sätt eller om de spelat/spelar i något lag jag gillar.
Har dock planer på att bara köra NHL spelare från och med nästa etapp och köra i bokstavsordning men vi får se

Skön tråd och kul om fler delade med sig om sina stall
Reply
Ktex Posted: 2020-01-05 12:21:09
75
Stall Texas
Jägersro

Became a member: 2019-07-11
Forum posts: 5
Kul tråd! Stall Texas blev det för jag bott i Texas och en plats som ligger en varmt om hjärtat. Däremot betalar ni 10 kr för varje namn? Ni som spelat länge måste ju lagt flera tusen på namnbyte. Det är jag för snål för
Reply
lillsyrran Posted: 2020-01-05 18:25:56 Answer to: "Kul tråd! Stall Texas blev det för jag bott i Texas och en plats som ligg"

Kul att tråden uppskattas, och tack för svaren!
Ja, jag betalar för 3-5 namnbyten per etapp, men jag spelar inga andra spel som kostar pengar (förutom poker ett par ggr/år max), röker inte, snusar inte och dricker extremt måttligt med alkohol så jag tycker att jag får det.
Dessutom är det en stor tillfredsställelse att se sina uppfödningar ute på banorna.
Reply
Kopia77 Posted: 2020-01-05 20:00:25 Answer to: "Ingen aning varför det blev just Cherry, men tyckte namnet var tillräckli"
990
Bråkan
Bollnäs

Became a member: 2012-04-26
Forum posts: 238
"Hail Thruster" ?
Reply
Gerrard Posted: 2020-01-05 20:02:32 Answer to: "Kul tråd! Stall Texas blev det för jag bott i Texas och en plats som ligg"
426
Stall Ameste
Jägersro

Became a member: 2015-12-29
Forum posts: 678
Rör sig kanske om 5-6 byten per etapp vilket blir typ kanske 200 spänn om året. Kanske är så att det är dessa bidrag som får spelet att leva vidare - då tycker jag det är värt det.
Reply
Briljant Posted: 2020-01-05 20:04:56
406
Brilliant
Drammen

Became a member: 2017-01-26
Forum posts: 124
Briljant / Brilliant uppstod för ett par år sedan efter ett par år här i Norge. I Sverige har vi Norge historierna och självklart så går det den andra vägen med. Som svensk i Norge så kan man skylla på att man inte är så smart eftersom Svenskarna är inte de mest smarta människorna i en skämtsam Norge syn

Så jag började använda Briljant / brilliant för att jäklas med de Norska vännerna men även dels som ett litet skämt för egen del då jag knappt gick ut med godkända betyg i grundskolan och kom inte längre än 1 termin i gymnasiet. Så skolsmart är jag långt ifrån men är duktig praktisk i alla fall

Eftersom jag har Norskt telefonnummer så har jag inte möjlighet att byta namn på hästarna tyvärr så jag köper gärna hästar med roliga namn så länge de är ok hästar. Mina favoriter hittills är Myspysfjanteri och Piska Litetil. Kul tråd!
Reply
OttoB Posted: 2020-01-06 11:49:00 Answer to: "Berätta om era stallnamn och om ni har egna hästnamn, varför valde ni ju"

Became a member: 2013-01-04
Forum posts: 390
Riktigt intressant läsning, kul att du startade tråden lillsyrran.

Stallnmanet Superior tror jag kommer ifrån att jag hörde någon häst som startade på v75 hette något liknande. Jag tyckte det lät catchy så det fick bli det. Nu såhär i efterhand är jag väl inte supernöjd men har inte kommit på något bättre så jag kommer nog köra på, man blir ju lite nostalgisk till slut.

Från början döpte jag hästnamnen till helt olika namn och det fanns inga spärrar. Ledsnade på det efter ett tag och ville ha det mer tydligt att det just var en "Superior"-häst. Sen gillar jag att man använder en speciell bokstav för varje kull, i början körde jag på Harry Potter inspirerat då jag växt upp med den bokserien och fortfarande är ett fan av både filmerna böcker. Efter några bokstäver ledsnade jag så jag bytte till städer istället då geografi var ett favoritämne under mina första skolår. Jag lär nod ledsna på det och byta tema om några etapper otålig som man är
Reply
emilia Posted: 2020-01-07 14:45:23
953
Stall Kvarngärdet
Örebro

Became a member: 2014-10-05
Forum posts: 82
Kvarngärdet är ett område i Uppsala som jag bodde i som student och så blev det namnet här, haha. Jag har alltid gillat de klassiska stuterinamnen som Sund, Västerbo, Simb etc och "ordning och reda" på namnen och hittills har jag väl lyckats hyffsat med det sedan jag började på A-kullen (finns några strökullar innan det) Lånar väl lite namn ibland från Menhammar att sätta bakom Kvarngärdets
Reply
styxon Posted: 2020-01-08 06:44:32
1047
Stall Styxon
Gävle

Became a member: 2008-12-09
Forum posts: 98
- Latinska namn på björkar
- Tolkienkaraktärers stamtavlor
- Stridsvagnar
- Övriga tema som kommer upp i min hjärna
Reply