Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> Bästa och sämsta med Travzonen.

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Gerrard Posted: 2019-06-13 12:07:54
426
Stall Ameste
Jägersro

Became a member: 2015-12-29
Forum posts: 678
Hallå alla stallchefer!

Utan att sett några faktiska siffror gissar jag att vi är väldigt många som loggar in här dagligen för att följa loppen, träningen, hästbörsen med mera. Vissa har hängt med i några år, några är relativt nya,vissa trotjänare har hängt med i ett helt decennium.

Tyvärr försvinner bra och fina stall med jämna mellanrum och vi kan nog alla enas om att det vore önskvärd med lite mer nyheter och uppfräschning av många olika delar av sidan. Jag försöker plåga er stundtals med frågor för att få igång Travspelet News och jag vill hylla Yermac för hans arbete med att uppdatera kuskarna på sidan. Jag vill gärna uppmana er andra att höra av er till Eriksson om ni har tankar och idéer och kanske vill hjälpa till på ett eller anat vis med spelet.

Tänkte rent allmänt ställa två frågor och se vad vi alla tycker.

1. Vad är det bästa med Travzonen? (Tänk ”Vad gör att jag loggar in dagligen på denna sidan”)

2. Vad är det sämsta med Travzonen? (Tänk ”Vad är det som retar mig allra mest på sidan”)
Reply
danuck Posted: 2019-06-13 13:43:24 Answer to: "Hallå alla stallchefer! Utan att sett några faktiska siffror gi"
215
Danuck Farms
Solvalla

Became a member: 2015-05-07
Forum posts: 41
1. Ett unikt spel för oss travälskare skulle jag säga. Det ligger en spänning i att försöka få fram en bra häst, träna den, matcha så snyggt som möjligt för att få så bra resultat som möjligt. Det är väl största anledningen till att jag loggar in varje dag, checka av träningsrapporten samt söka efter nya lopp och försöka tänka 2-3 steg fram och inte bara 1 lopp i taget.

2. Plattformen känns urgammal. Skulle vilja ha allt uppdaterat, t.ex. loppmotorn hästar bryter ut och skiftar platser lite väl orealistiskt, solkatter och ditten o datten. Kanske ha vagn val? T.ex. om din häst är mera galoppbenägen så kan du ha vanlig vagn som ökar chansen att hästen går felfritt eller om din häst är okomplicerad så kan man välja jänkarvagn som ger lite mer effekt typ som barfota. Aveln, kanske lite jämnare avel där avelshingstar med bra stam eller bra medelvärden lämnar bättre avkommor. Och en liten detalj men tror inte det spelar så stor roll men om du avlar på ditt sto och har hemma bana i Sverige så ska inte fölet bli Amerikanskt bara för du betäckt en Amerikansk född märr, gäller ju likadant om du har hemma bana i Norge då ska fölet bli norskt, nu tror jag dock de flesta användarna har hemma bana i Sverige men ändå. Stuteriet är som ett jäkla lotteri där det är liten chans att få något bra ut ur det. Kanske högre sponsorpengar varje vecka, från 50tkr till 100tkr för att skapa en större bredd bland stallen, tänker mest på mig själv då som litet stall. Ta bort att 1 tränare bara kan träna 1 häst, låt oss säga att 1 tränare kan träna 5 hästar och har precis som en häst medelvärden på de olika träningsalternativen. Gällande byggnader, istället för 1 träningsanläggning ha olika beroende på vad man vill ha för träning för hästen och reducerade priser så att inte varje träningsanläggning kostar 500tkr, typ Backe, Slinga, Rundbana, samtliga tränar alla värden men t.ex. Backe ger extra plus på Styrka, Slinga ger allmänt lika mycket men kanske mer på Säkerhet för "naturen" lugnar hästens psyke och hästen går upp i form snabbare samtidigt som du tränar 100%, Rundbana ger extra plus på Snabbhet, Acceleration & Spurt. Billigare att kunna utöka extra stallplatser så att man kan ha flera hästar och kanske även hjälper till att det blir färre tomma lopp? Kanske till och med ha "ljusanmälan" till loppen. Ekonomi, kanske kunna ha möjlighet att "låna" pengar från banken med en avbetalning veckovis, detta för att kunna få nystartade stall att lättare komma igång, tror många slutar spela för det tar för lång tid och är svårt att komma in i det hela med hästar som springer in pengar och sedan har pengar att investera i nya hästar nästa säsong. Sen förstår jag att det dyker upp visa problem på vägen med att fler kanske överbelånar och resultaten utesluter och man hamnar minus. Kuskar, absolut ska kuskarna ha form men däremot tycker jag det borde finnas en ranking efter så systemet väljer den kusken med högst form som är ledig om inget av dina val gick igenom.

Bara lite tankar och idéer men genrellt känns det som att hela Zonen behöver en uppfräschning
Reply
Yermac Posted: 2019-06-13 18:55:24
1126
Nessla
Eskilstuna

Became a member: 2011-04-03
Forum posts: 2048
1. Bästa med zonen är nog att det är skoj att "bygga stammar" och avla fram individer som man sen tränar upp och får se hur bra de är i lopp.

2. Sämsta med zonen är i mitt tycke inaveln. Patetiskt att man kan avla med hästar som har samma morfar som farfar och att resultatet då inte blir trebenta skadebenägna fula åsnor typ.
Reply
calle34 Posted: 2019-06-15 09:37:04

Became a member: 2012-04-25
Forum posts: 395
1. Bästa med zonen att det finns fler kuskar att välja mellan i loppen.
2. Sämsta är när stallen byggs upp att det krävs så mycket att lyckats för att bibehålla stallet.
Reply
sportsvensson Posted: 2019-06-17 00:42:08

Became a member: 2011-05-14
Forum posts: 365
Det överlägset sämsta måste vara grejen med alla jävla 0-spurtare. Kan ju inte vara så svårt att felsöka det och ändra så den fördelen försvinner?
Reply
Gerrard Posted: 2019-06-17 11:11:42 Answer to: "Det överlägset sämsta måste vara grejen med alla jävla 0-spurtare. Kan"
426
Stall Ameste
Jägersro

Became a member: 2015-12-29
Forum posts: 678
Skulle vilja kontra med att det i princip enbart är formen som spelar roll hos kuskarna. En Björn Goop med halvdan form är helt chanslös med amatörer utan talang sålänge denne har maxform.

Normalt borde vara att kuskens påverkan på hästen är en kombination av skicklighet och styrka.

Vidare borde defensivt vara ett sätt att ge upp loppet utan snarare att söka ryggar. Så att valet snarare blir taktiskt istället för ett val om man bryr sig eller ej. En offensiv kusk bättre på att köra emot ledning och tufft. En defensiv kusk bättre på ett defensivt upplägg.

Denna ändring plus din angående spurtnollor hade öppnat upp loppen, hästbörsen och aveln avsevärt.
Reply
[ 1 ]