Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> Hästnamn.

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
OttoB Posted: 2018-12-10 12:22:20

Became a member: 2013-01-04
Forum posts: 390
Hallå där!

Jag själv tillhör den lilla skaran här på zonen som mer än gärna slaskar iväg en tia för att döpa om mina hästar om chansen finns, inte alla gånger det går. Jag tycker det förhöjer spelet och sätter en mer personlig prägel över mitt stall. Jag ser att det finns några mer stall som gör likadant och det skulle vara intressant att veta hur tankarna går innan ni väljer namn. Det finns nämligen många bra och roliga namn där ute

För min egen del så har jag den senaste tiden satsat på namn som har koppling till Harry Potter + stallnamnet då jag har varit ett stort fan av böckerna sedan jag var 7-8 år gammal. Nästa kull kommer därefter att döpas med G sedan H osv... Ett temabyte kanske sker när hela alfabetet är avbetat.

Tyvärr har jag valt ett rätt tråkigt namn till hela stallet SUPERIOR. Jag har velat ändra länge men inte kommit på något bättre faktiskt, nu är man ju van vid det och jag antar att det får heta så tills spelet lägger ner.

Skriv gärna en rad eller två om bakgrunden till era hästars namn. Det kanske är någon annan nörd som skulle uppskatta det också.

Trevlig måndag!
/Otto - Stall Superior.
Reply
Gerrard Posted: 2018-12-10 12:29:35
426
Stall Ameste
Jägersro

Became a member: 2015-12-29
Forum posts: 678
Vi kör väldigt enkelt.
Stallnamn är Justice och namnen före är någon före detta Liverpoolspelare. Årskullarna kommer i bokstavsordning och nästa kull kommer ha förnamn som startar på F. 7 eventuella namn står klara och vi inväntar hur många som kommer till användning.
Reply
Poffpuff Posted: 2018-12-10 15:31:28
811
Mackenhof
Dannero

Became a member: 2013-08-14
Forum posts: 1613
Har gått mycket på känsla. Ibland blir det tema-etapper. Nobelpristagare, operasångeskor eller spritsorter. För några etapper sedan började vi köra med samma begynnelsebokstav på hela kullen. F-kullen fick namn med italiensk anknytning. (Hoppas förresten att åtminstone någon har uppfattat det medvedna dubbeltydigheten i kennelnamnet Hof...)

För övrigt döper vi aldrig om föl som köps på auktion. Är av den åsikten att uppfödarnamn sätts på egna uppfödningar.
Reply
backagard Posted: 2018-12-10 17:50:07

Became a member: 2015-03-29
Forum posts: 496
Som chef för stall Backagård bestämde jag mig för att löpa linan ut med all världens jävlighet och döpa alla hästar efter liknande lagar som Murphys lag. Det finns hundratals olika lagar i samma anda.

De flesta kan den, men för de som inte har koll är lagen ungefär "Om något kan gå fel kommer det förr eller senare att göra det." Jag tyckte det var mycket passande för Travzonen även om jag är väl medveten om att jag troligtvis är en av de sista som ska komma med klagomål på stallform, solkatter på upploppet och hästar som leder i sista sväng och säckar ihop på upploppet.

Därtill har ordet Law, som alla hästar slutar på, begynnelsebokstäver från mina två gossar och mig själv. Och likt många andra väljer jag att ha alla hästakräk åldersmässigt sorterade efter alfabetisk ordning.

Ju längre man hållt på med spelet så vill man enbart ha egna namn på kusarna, men då och då kommer det ju ut hästar på auktionen som vi köper, men helst vill vi vara med på resan ända från första start till skorna plockas av som tolvåring.
Reply
ConnySus Posted: 2018-12-10 19:47:37
672
Stall Cross Country
Jägersro

Became a member: 2016-05-08
Forum posts: 132
Jag tycker också det är kul med egna namn. Vårt signum i Stall Cross Country är att alla namn slutar med C.C. Inte så kul så klart, men det roliga tycker jag är vad själva namnet är. Vi har inget specifikt tema, men jag har märkt att det gärna blir i musikens tecken. Men även ordspråk, bilar, filmer/filmkaraktär osv. Vår framgångsrikaste (och enda) stjärna heter "Byns enda blondin C.C.". Vår tyska 4-åring "Eile Mit Weile" som betyder skynda långsamt på svenska. "Hövding Af Silvåkra" (såld) för min farmor och farfar hade sommarstuga i Silvåkra i Skåne, inte långt från Vomb faktiskt där en viss Kolgjini håller till.

Jag vill gärna att namnen skall betyda något personligt, även om kanske inte alla har blivit så.
Reply
Tompa Posted: 2018-12-10 20:01:17 Edited(1): 2018-12-10 20:03:52
143
Hamilton
Gävle

Became a member: 2015-09-17
Forum posts: 14
Mina hästar döps alltid Hamilton i "efternamn" sen något rolig / snyggt namn framför. Saknar min första häst - Tahitex Hamilton =)
Tahitex Hamilton Tahitex Hamilton Avelshingst Pensionerad

Sverige 40 år Hingst Solvalla Frisk
Styrka
4
Snabbhet
24
Startsnabbhet
9
Spurt
2
Galopprisk
1
Form
3
Rutin
3
Tung bana
2
Vinterbana
1
Medel
10.1
Startpoäng 11p
Insprungna pengar 415 050 kr
Denna säsong 0 kr
Loppstatistik Starter 1 2 3 4 5 6
Totalt: 63 6 9 5 8 8 4
Denna säsong: 0 0 0 0 0 0 0
Tider
kort :
1,07.4 :
medel :
1,08.5 :
lång
1,11.2
Reply
Mancher Posted: 2018-12-10 20:54:31
458
YOLO Stables
Jägersro

Became a member: 2008-05-01
Forum posts: 3264
Stallet heter YOLO stables och kusarna döps följaktligen till Yolo följt av amerikanska pojk- och flicknamn. Kullarna följer i bokstavsordning och nästa kull kommer således döpas med K som första bokstav.

Valet av Yolo baserades på den inställning man känner att man måste ha till detta spelet med tanke på loppmotorn (var svårt att komma från smått förutsägbara Sulky ). Men när det spelet lade ner var man ju tvungen att försöka sätta sig in i detta spelet istället, och sen dess har man varit mer eller mindre fast!
Reply
lillsyrran Posted: 2018-12-28 22:07:18

Became a member: 2011-09-22
Forum posts: 815
Mitt stallnamn och mina hästars namn kommer från min fd häst Alandias Inka som inte lever längre. Det är hon som är på bilden samt på min tävlingsdress. Jag döper alla hästar med prefixet "Inkas". Fram tills förra etappen var namnen dessutom ett folkslag, tex Inkas Cherokee eller Inkas Maya. Nu har det dock gått åt en hel drös sådana så just nu döps de till det lite vadsomhelst, men med prefixet.

jag döper om alla hästar oavsett hur skräpiga de är för jag vill att det ska synas att de kommer från mig.
Reply
Cherry Posted: 2018-12-28 23:57:01

Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6901
För mig brukar det vara allt ifrån gamla fotbollsspelare, ord/fraser som jag tycker sitter gött i mun, kanske nåt ordspråk här och där, nån halvkänd filmreplik, och ibland är det rena nonsensord som dyker upp i skallen. Rent påhittade ord. Paregel. Girmor. Loutillier. Listan kan göras lång.

Jag kör aldrig bokstavsteman dock, vill inte begränsas på det sättet och jag vill att varje häst ska kännas som sin egna individ.
Reply
Yermac Posted: 2018-12-31 16:59:23
1126
Nessla
Eskilstuna

Became a member: 2011-04-03
Forum posts: 2048
Med början denna etapp så döps mina hästar i alfabetisk ordning med kullprincipen. Med andra ord så är Nessla A-kullen född och redo att skörda framgångar på ovalerna framöver.
Reply
lillsyrran Posted: 2019-01-03 15:13:39

Det verkar inte bli några namnbyten denna etapp? Iaf har inte jag fått några PM om godkända namn. Bedrövligt trist isf!
Reply
Mancher Posted: 2019-01-03 17:33:19 Answer to: "Det verkar inte bli nÃ¥gra namnbyten denna etapp? Iaf har inte jag fÃ¥tt nÃ"
458
YOLO Stables
Jägersro

Fick mina godkända nyligen så bör komma inom snar framtid!
Reply
lillsyrran Posted: 2019-01-03 21:30:07 Answer to: "Fick mina godkända nyligen så bör komma inom snar framtid! :)"

Tack för svaret, då hoppas vi på det!
Reply
lillsyrran Posted: 2019-01-04 16:11:50

Det blev inget namnbyte. Jäkligt trist!
Reply
Mancher Posted: 2019-01-04 16:36:30 Answer to: "Det blev inget namnbyte. Jäkligt trist! :("
458
YOLO Stables
Jägersro

Du kan fortfarande ändra om förslaget skickades in innan första starten gjordes, så det är ingen fara!
Reply
lillsyrran Posted: 2019-01-04 17:39:41 Answer to: "Du kan fortfarande ändra om förslaget skickades in innan första starten "

Det visste jag inte, trodde att det var kört efter första starten. Då finns det ju lite hopp iaf. Tack för info!
Reply
[ 1 ]