Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> Något måste hända?

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
backagard Posted: 2018-12-03 21:47:42

Became a member: 2015-03-29
Forum posts: 496
Det var inte många startpoäng som krävdes för att slinka med i TZO denna säsong. Är intresset på rekordlåg nivå nu? Det känns så, och jag tar just startpoängen i TZO som en tydlig indikation för att det är så.

Hur får spelet in fler användare? Hur bygger vi tillsammans intresset för att fler spelar vidare?

Själv är man ju TZ-knarkare och har svårt att sätta mig in i varför intresset falnar. Jag tror man måste lyssna på de som har idéer om vad som bör göras för att öka deltagarantal och därmed högre konkurrens och spelupplevelse.

Finns det fler som upplever det som att det inte är samma TZ som för bara 1-2 år sedan?
Reply
Poffpuff Posted: 2018-12-03 22:30:29 Answer to: "Det var inte många startpoäng som krävdes för att slinka med i TZO denn"
811
Mackenhof
Dannero

Became a member: 2013-08-14
Forum posts: 1613
Håller absolut med. Tycker mig också ha märkt att det är lättare att komma med i lopp nu för tiden. Många större stall har ju också bommat igen, eller går numera på lågvarv. Det är trist.

Av en del forumtrådar att döma verkar många tycka att spelet är för svårt. Det kan man förvisso förstå, men det är ju också en stor del av spelets charm. Det ska inte vara för lätt att bemästra. Det kräver att man ger det tid.

Men jag är inte rätt person att svara på varför folk tappar intresset, eftersom mitt eget intresse för spelet är ständigt högt. Det finns förstås en del brister som borde åtgärdas, men det har mer av karaktären finlir.

Så jag skulle också vilja höra vad folk tror om anledningarna till ett eventuellt minskande intresse. (Det luriga är väl att de som har de bästa svaren inte kommer läsa den här tråden.)
Reply
Gerrard Posted: 2018-12-04 11:12:49
426
Stall Ameste
Jägersro

Became a member: 2015-12-29
Forum posts: 678
Precis som poffpuff skriver så tar spelet två etapper att lära sig. Innan dess gör man misstag (visst gör man det senare också). Tar också någon etapp att hitta sitt egen spelstil. Man skall hinna få till några bra affärer, få pengar att rulla in, hinna bygga ut etc.

Känslan är spontant att det inte är lika många "nya stall" som tar för sig. Detta även i kombination att en handfull större stall tackat för sig.

Det som hänt under den tiden är att WTC och Not a Noob tillkommit på programmet. Jättetrevligt i grunden tycker jag men dessa lopp innebär också ytterligare pengar in i spelets inflation. Vet inte om denna ökning gjort spelet svårare för nya stall. Tänker att rikare stall blir ännu rikare och vägen till toppen brantare och svårare att bemästra.
Reply
backagard Posted: 2018-12-04 14:29:09

Jag håller med om att startsträckan är ganska lång in i spelet, men det beror också lite på hur man tänker. Om man tror att ”det bara ska va att kliva in i toppstriden av stallen” direkt så är det bara att tänka om. Det tar tid och det är ett maratonlopp.

Jag kan tycka att resan från dag 1 till den dagen man lyckades vara med i ett större lopp var ganska fantastisk. Även om jag fortfarande inte kan veta hur det går i specifika lopp - loppmotorn har skojat med oss alla! - så finns det ju ändå bra och dåliga sätt att utveckla sina stall.

Jag gissar att det många gånger är tålamodet som sinar för nya användare. För etablerade stall som fått en bra uppfattning om hur spelet funkar kanske det är slentrianen?

Oavsett så är utvecklingen inte bra för någon. Färre användare gör spelupplevelsen betydligt sämre.

Det behövs sannolikt bra hjälp för nybörjare. Nybörjare räknar jag alla som hållit på med spelet i mindre än ett år - de är fortfarande i utvecklingsfas.
Det finns lite ”hemligheter” att komma på också. Jag avslöjar ogärna det jag ”kommit på” för vem som helst - jag har några vänner jag bollar idéer med och tillsammans brukar vi kunna komma fram till om det är något att använda sig av eller bara en fix idé man fått.
Men jag gissar att många ”bara kör på” och tror att det kommer gå bättre fast man inte ändrar något eller försöker hitta dessa små programeringsdetaljer? Och alla regler har undantag. I alla fall för de sakerna jag lyckats snappa upp med analyser över hur man själv gör och hur andra gör.

Kanske borde vi ha uttalade mentorer? Man kan visserligen få olika tips och svar beroende på vem man frågar, men andemeningen från alla är ju att ge bra råd.
En nybörjare fattar t.ex. kanske inte att en 12-årig valack med fina värden i detta skedet av etappen inte är värd mer än några hundralappar på sin höjd?

Även om vi tävlar mot varandra så måste vi i alla fall hjälpa fler in i spelet. Vi som kommit över läro- och utvecklingsperioder vet hur kul det är. Och inte bara i medgång. Även när hästarna slänger i ankaret i sista sväng har sin charm (Man vet att det vänder efter ett tag...).
Reply
Mancher Posted: 2018-12-04 23:39:39 Answer to: "Jag håller med om att startsträckan är ganska lång in i spelet, men det"
458
YOLO Stables
Jägersro

Became a member: 2008-05-01
Forum posts: 3264
Admin lyser med sin frånvaro, spelet utvecklas inte, användarnas tips och idéer förankras inte längre (hur länge har omröstningen om att kunna pensionera 2-åringar legat uppe? Inget händer), folk är riktigt usla på att kommentera loppen, folk är riktigt usla på att gratulera varandra till storloppssegrar (kan man göra utan att vara spelbuddies), flera veteraner har slutat och lämnat ett ordentligt tomrum, forumet är steeeendött, de ”nya” loppen som nämnts ovan är överflödiga och tar bort charmen från övriga storlopp, ofta uselt utbud på hästauktionen, förr fanns det flera olika knep och idéer till framgång (nu när en del offentliggjorts kör bl.a. 99 % endast med spurtnollskusar, öppet huvudlag i alla lopp osv.. för det är bara det som gäller), etc...

Det var ett axplock av möjliga faktorer jag kunde komma på till varför intresset är så lågt just nu, vilka även är anledningen till att man ständigt vacklar fram och tillbaka om man skall lägga av eller inte. Men någonting håller en kvar ändå. Kanske en svag förhoppning om att något av ovanstående skall komma att ändras en vacker dag!
Reply
Gerrard Posted: 2018-12-05 10:53:50 Answer to: "Admin lyser med sin frånvaro, spelet utvecklas inte, användarnas tips och"
426
Stall Ameste
Jägersro

Became a member: 2015-12-29
Forum posts: 678
Instämmer i mycket. Att spelledningen dessvärre ofta är frånvarande är såklart ett problem, men inget som någon av oss som sitter här dagligen kan rätta till.

- Personligen försöker jag allt som oftast lägga till en loppkommentar, sedan händer det såklart att jag glömmer göra det också. Kan bjuda på att jag dessutom glömde uppdatera mitt kuskval till Italt Open . Däremot är jag nog rätt så usel på att skicka gratulationer i andras gästböcker. Det är alltid trevligt när det ges.

En sak som jag tycker enkelt faktiskt kan utveckla en hel del är om vi får igång Travspelet News rejält. Att det läggs upp lite uppsnack med kommentarer innan de stora loppen (Grand League) och kanske årgångsloppet (Kriterie, Derby samt G5). Puffpoff gör det ibland men det behövs kanske fler personer involverade i detta spektakel? Personligen kan jag absolut vara frivillig inför nästa etapp och ställa upp. Tänker även att det skulle kunna komma ut lite segerintervjuer etc. (Fast det bygger ju på att alla tar sig i kragen och svarar på mail som skickas). Jag tycker det är väldigt trevligt att logga in på sidan och se den ikonen grön och veta att något nytt har kommit upp. Tror det kan öka intresset för spelet ännu mer.
Reply
Cherry Posted: 2018-12-05 11:23:01

Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6901
Jag gissar på att folk bara tröttnar till slut efter flera års spelande. Jag är ju själv en gamer, även om intresset med åren har blivit lite mindre. Men när jag ser tillbaks på mitt spelande så är det ytterst få spel man suttit och lirat lika länge som man varit aktiv på Travzonen. Det börjar väl bli uppåt tio år snart här, och det är likadant för de flesta andra större stall som slutat/pausat. Larockma är väl den senaste.

Och att Eriksson sällan gör något är väl också en bidragande orsak. Uppdateringarna, när dom väl kommer, brukar tillkomma helt utan feedback och kännas lagom slumpmässiga. Var det någon som hade efterfrågat WTC-loppen? Knappast. Snarare tror jag att om han frågat oss om han borde införa dessa lopp så hade de flesta med zonkunskap röstat ner det. Jag tycker dom loppen bara ska bort. Charmen med lite större lopp försvinner när man har ett WTC-lopp att anmäla till var och varannan dag. Halvstora lopp som Kungeloppet, El Toro Grande m.fl saknar större betydelse när det nu finns 23 nya WTC-lopp eller hur många det nu är. Dom gör att du inte längre behöver planera nästan någonting alls.

Sen tror jag att man behöver se över schemastrukturen och organisera om den ganska markant. Ta bort krockar som Kriteriet/Breedersfinalen, ta bort de meningslösa Exclusiveloppen, de är ren smörja som kladdar ner hela stallschemat med sina idiotiska 50k/100k i förstapris som du lika gärna kan köra söndagslopp för att få in. Måste Yugoslavialoppet ligga två dagar innan derbyfinalen så att du inte kan springa i båda? Måste Deutschlandloppet ligga så tidigt in på etappen så att vem som helst med lite anmälningsflax kommer med? Måste slutet av varje etapp vara så död på större lopp? Det är mot slutet det avgörs på rankingen (ibland), då vill man ha lite livlinor.

Det finns massor av saker att förändra. Om det nu hade fått tillbaks folk eller gjort att det tillkommit nya är väl en annan fråga. Men jag tycker att alla dedikerade stall på Travzonen som kastat iväg tia efter tia på namnbyten i alla dessa år och investerat så mycket tid i det här spelet helt enkelt förtjänar bättre.
Reply
Mancher Posted: 2018-12-05 12:13:02 Answer to: "Jag gissar på att folk bara tröttnar till slut efter flera års spelande."
458
YOLO Stables
Jägersro

Became a member: 2008-05-01
Forum posts: 3264
Mycket bra beskrivit, instämmer till fullo!
Reply
davidfermin Posted: 2018-12-05 12:17:19
229
Stall Laxvik
Halmstad

Became a member: 2008-11-12
Forum posts: 537
Kan ju va så vissa folk glömt anmäla? Jag e en Av dom
Reply
backagard Posted: 2018-12-05 17:50:31

Förstår om de som varit med sen spelets begynnelse tappar motivationen till och från. De har, som t.ex. Larockma och Cherry, varit med om det mesta och det kan bli slentrian.

Jag överreagerar möjligen, men fakta är att startpoängen till TZ-Open sjönk rejält till denna etappen, och om man går på känsla så känns också att det generella engagemanget sjunkit.

Jag vet inte om det blir bättre med att man får igång loppkommentarer eller forumsnack. Kanske att man istället ger möjlighet för loppens segrare att lämna en kommentar efter loppet istället? Som en segerintervju. Folk orkar liksom inte att ge förhandsinfo 150-200 ggr/säsong. Engagemangskapande?

TZ News är absolut viktigt. Att stall får chans att synas och höras när de väl kvalar in till större lopp. Fattar att det tar tid för moderatorer, men som Cherry skriver - vad får man tillbaka av sina investerade pengar i namnbytena? Om folk är trötta att gratulera så kan man ju i alla fall få synas och höras litegrann INNAN loppet. Säg att Bon Bon, Elit Race (för att öka statusen) Derbyt, Kriteriet och TZO-final ska vara med i förhandsintervjuer varje säsong. Fem lopp. Är det för mycket begärt?

Tror i alla fall att uppmärksamhetsbehovet styr många i sina val att sluta. Ovan förslag ger ju i alla fall något mer att sträva efter än enbart så mycket insprunget som möjligt.
Reply
eminil5 Posted: 2018-12-08 21:19:01
153
Nilssons
Rättvik

Became a member: 2014-11-15
Forum posts: 60
Jag tycker spelet är sjukt ojämnt. Man kan ha stall form i bara någon dag sen underpresterar du ALLTID därefter i flera etapper. Sjukt tråkigt spelar ingen roll om det är ett P5 lopp eller topplopp.
Reply
OttoB Posted: 2018-12-09 13:07:08

Became a member: 2013-01-04
Forum posts: 390
Tycker Cherry har alldeles rätt i att schemat måste ses över. Jag har aldrig förstått hur det kan se ut som det gör, och att det fått göra det så länge. Det är faktiskt första gången jag hör någon klaga över det. Jag själv kunde ju ha gjort det men det hade ju knappast förändrat något då Eriksson lyser med sin frånvaro. Är det inte massa klassiska lopp som försvunnit också?

Angående WTC tycker jag som ni andra, att det inte tillför något. (Jag har aldrig vunnit ett sånt lopp heller, haha) Men däremot så tycker jag Not A Noob Cup är ett kul tillskott då 4-års etappen för hästarna känns rätt tom när det kommer till större lopp.

Travzonen News med kommentarer innan lopp/efter lopp tycker jag är en skitbra idé och riktigt kul att höra att Gerrard anmäler sig frivilligt

Forumet vet jag inte vad man ska göra något åt. Det har väl egentligen bara med tid att göra. Och jag antar att folk inte har lika mycket tid över för sånna här spel som folk hade för några år sen. Jag försökte dra igång en tråd om TZO men det vart ju inte det gensvaret jag hade hoppats på.
Reply
Yermac Posted: 2019-05-05 17:31:47 Edited(1): 2019-05-05 17:34:45 Answer to: "Det var inte många startpoäng som krävdes för att slinka med i TZO denn"
1126
Nessla
Eskilstuna

Became a member: 2011-04-03
Forum posts: 2048

Hur får spelet in fler användare? Hur bygger vi tillsammans intresset för att fler spelar vidare?

Jag tror på (bl a) att forumaktivitet och att göra sidan levande i form av Ts-nyheterinlägg.

Här är några trådar som folk mer än gärna får och kan skriva i. (Bara tveka inte, skriv istället... bidra!):

- Förändring

- Tamagotchis

- Månadens fråga

- Seedning söndagsloppen

- E2-2019 Enkät

- Toppenlista träningssiffror

Och så givetvis alla "lopptrådar" som skapas i samband med storlopp.
Vid sidan av det så är nog en allmänt trevlig och inbjudande ton av godo. (Där har undertecknad säkert ibland en hel del att lära.)

Sen tror jag att pm-aktivitet också bidrar till att folk blir mer bitna av zonen. Har jag missat något? Alldeles säkert. Men där är några idéer om hur vi få fler stall mer intresserade.

Edit: Givetvis vill jag återigen även uppmuntra folk att skriva loppkommentarer.
Reply
[ 1 ]