Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> Nybörjare

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

[ 1 ]   2  
Author Message
AnnieBell Posted: 2018-10-15 17:16:19
123
Bells
Åby

Became a member: 2015-07-26
Forum posts: 37
Det här spelet kräver mer än ex fotbollspel o det känns som antalet stall minskar. Har själv 25 sålda avkommor men bara 5 som startat den här säsongen - avsomnade lag? Ser många nya stall som köper hästar men försvinner fort. Kan tänka mig att nystartade lag har träningsanläggning o ex 3 tränare gratis första säsongen. Dessutom införs "amatörlopp" för stall under 100000 kr insprunget, där skor o kusk är givna o likvärdiga o vinst summor ca 20000 Då kanske de hinner komma in i spelet. Nu krävs att man letar lopp o väljer kusk efter gissning på startpoäng, kollar om man kommit med (om inte söka nytt lopp), kolla vädret startdagen o välja skor, det arbetet kanske en ny inte är beredd på. Själv ledsnade jag o suttit lugnt länge, utan träningsanläggning o tränare så har jag under lång tid gått 22500 plus i veckan utan att göra något så nu finns kulor men lågt intresse
Reply
backagard Posted: 2018-10-16 01:49:15

Became a member: 2015-03-29
Forum posts: 496
Jag tror intresset också kan frodas om det blir lite mer ös i forumet. Alternativet är ju att man har några polare att tävla mot så man inte tappar intresset för att man slutar omkring plats 80 var och varannan säsong.
Utbyte av tankar och erfarenheter mellan stall är inte oviktigt för att inte stå stilla.

Annars tycker jag att förslag på amatörlopp är bra. Och kanske också att det finns en mer nybörjarvänlig beskrivning om t.ex. att formen på kuskarna är viktigare än deras skicklighet. Jag tror säkert att många nya stallägare jublar att de lyckats locka upp Örjan Kihlström i jollen på sin ögonsten trots att han för tillfället är lika ointresserad av att vinna lopp som valacker är att betäcka ston.

Precis som allt annat i livet så är engagemang nyckeln till framgång. Om man inte intresserar sig eller är beredd att lägga en kvart per dag på spelet så faller man snabbt ner i källaren.
Lika viktigt är det med en närvarande och engagerad spelledning, och att det "bara" ligger på ca 200 aktiva stall är väl något som Eriksson verkar nöjd med med tanke på de sporadiska förbättringarna på spelet. Med tanke på travets intresse i Sverige så anser jag att det inte borde vara omöjligt att få 500 aktiva stall med. Och då tycker jag det ändå är lågt räknat.
Reply
Poffpuff Posted: 2018-10-16 07:29:11
811
Mackenhof
Dannero

Became a member: 2013-08-14
Forum posts: 1613
Instämmer med föregående talare.

Att det krävs vissa mått av tid och engagemang för att bli framgångsrik i spelet är inte fel. Backagård är ju ett lysande exempel på att det snabbt går att nå toppen med rätt metoder. Var inte rätt för att fråga gamla rävar om tips och råd, många delar gärna med sig av sina erfarenheter. Det går även att hitta mycket matnyttigt om man söker runt i gamla trådar här på forumet. T.ex. har det många gånger diskuterats hur man får ekonomin att gå runt. I princip alla har gjort nybörjarmisstagen.

Att det sedan krävs rutin för att lyckas pricka rätt i kuskvalet är nog bara att acceptera, så länge kuskformen är av så avgörande betydelse. (Det skulle ju dock i princip bli samma ”bekymmer” om skickligheten var det viktigaste.) För många år sen föreslog jag att stallen skulle få kontraktera förstekuskar. Jag tror det skulle komma till rätta med en del, även om det kanske är svårt att genomföra i praktiken.
Reply
styxon Posted: 2018-10-16 08:48:53
1049
Stall Styxon
Gävle

Became a member: 2008-12-09
Forum posts: 98
Det tog nästan 10 år innan jag fattade det här spelet. Jag började här efter att Sulky hade lagts ner (kan kanske ha reggat mig innan) där jag var en av toppstallen, men orkade bara inte att läsa in mig på allt utan jag hade ett stall med några hästar och jag loggade in bara då och då. Ibland kom jag över någon hygglig kuse så att spelet blev roligt. Januari 2013 tyckte jag att jag behövde göra något och valde att flytta stallet till Finland och sedan till Norge. Det hjälpte lite eftersom det var korta resor till lopp med färre anmälda hästar. Ekonomin hade jag ju kört ner i botten de första åren. Sakta men säkert sprang stallet in mer pengar och jag sålde några hyggliga kusar för fin penning så jag kunde investera i byggnader och fordon. När jag äntligen fick råd med 20 stallboxar och jetflygplanet började det gå lite bättre och jag kunde flytta hem till Gävle igen våren 2017. Tidigare i år började jag söka på forumet och fick tag i en massa bra tips. Nu tycker jag att jag har ett bra grepp om spelet vilket visade sig förra säsongen då jag blev banchampion trots att jag aldrig har vunnit något större lopp än en bronsfinal (300k), som var för 2,5 år sen.

De trådar som jag hittade i år borde ligga framme som en nybörjarmanual. Alla har ju inte samma tålamod som jag har
Reply
tommy Posted: 2018-10-19 20:12:25
634
fogen
Romme

Became a member: 2014-05-13
Forum posts: 5
Sällan på Forumet men såg rubriken. Har varit med 4 år först med 10 boxar sen med träningsanläggning efter 2 år. Skit i avel o skit i insprunget. Bytte taktik i fjol 15 boxar , tränare o försäljning. Förutom en försäljn är det back. Senaste avel 3 st 0 styrka 0 snabbhet för 2 men en med 1 i snabbhet. Ni som kan spelet kan ni inte lägga upp en tråd hur man lyckas o uppdatera den ibland så den går att hitta
Reply
tommy Posted: 2018-11-06 23:27:08
634
fogen
Romme

Became a member: 2014-05-13
Forum posts: 5
Går iof plus den här säsongen pga försäljning, men är det ok med 5 diskningar på ca 30 starter eller gynnas "bättre" stall? Ensam i ledning ingen innanför ingen utanför men ändå trängd? Gynna nån etablerad?
Reply
enkan123 Posted: 2018-11-09 12:51:08

Became a member: 2013-12-15
Forum posts: 40
Har spelat från och till under några år.
Har nu startat om stallet pga ekonomin.
Testar nu att köra budgetvariant. Lite småtråkigt då man inte har en chans att vara med i de större loppen.
Ex ha träningsanläggning är uteslutet vilket medför en väldigt lååååång uppbyggnadsperioden.
Just nu tragglar jag på men osäker på hur länge lusten kommer vara kvar. 3, 6, 12 månader? Ingen aning.
Reply
AnnieBell Posted: 2018-11-09 17:04:11
123
Bells
Åby

Den som tipsade mig om spelet (många egna kk) menade: starta stall, ligg i soffan o läs böcker 2 säsonger, sen har du 5 miljoner att börja spela med. Eller ha 10 boxar 5 för starthästar (lopp i närområdet) 5 för avel o hoppas på att någon betalar bra vid försäljning. Hur trist som helst
Reply
AnnieBell Posted: 2018-11-09 17:35:37
123
Bells
Åby

Hur gjorde du styxon? Jag har 13 miljoner nu men kom aldrig in i spelet. Det är lite konkurrens för 5Åringar under 50000 när halva säsonger gått o fortsätter med mindre än 100000 så då är det lite roligt att ha starthästar
Reply
AnnieBell Posted: 2018-11-13 19:35:07
123
Bells
Åby

Det blev nog så det fattas något i det jag skrivit så jag tar det från början: 2 milj. o 5 boxar o sponsorpengar ger vinst med 37500 kr. Hur är det tänkt att utvecklas det är det jag inte förstår. Öka boxar kostar pengar, träningsanläggning kostar 1/4 av startkapitalet o tar sen alla sponsorpengar dvs det blir - i kassan. Skaffar man tränare o skötare till 5 boxar kostar det både i anställning o lön ännu mer minus. Etablerade har både anläggning, tränare o billigare transporter. Vet inte hur mycket utvecklig som sker pga anläggning resp tränare för hästarna. Men sett 1-åringar som tagit över 0.3 i träning medans jag varit kring 0.1 som bäst. 5-åringar som säljs o varit på träningsanläggning tar ca dubbel träning mot mina. Hur någonsin komma ikapp? Avel? det kostar bara 1:- att köpa en hyfsad häst, men ibland betalar någon flera miljoner för en 11-årig valack? Poppis på forumet? Finns det trådar som visar i % vad en tränare, skötare o träningsanläggning påverkar. Att ha de här reglerna från början då alla startade från 2 miljoner förstår jag.
Reply
AnnieBell Posted: 2018-11-13 19:54:22
123
Bells
Åby

Men nu verkar det föråldrat öka startsumman åtminstone 5 miljoner o låt alla ha gratis träningsanläggning. Statistiker o matematiker o andra kan väl lägga upp trådar som är lätta att hitta, Jag tycker forumet är svårt att hitta i. Ex jag anställer en tränare till en häst o den tar dålig träning beror det på hästen eller tränaren, ska jag byta häst eller tränare?
Reply
calle34 Posted: 2018-11-18 19:20:35

Became a member: 2012-04-25
Forum posts: 395
Om hästen har varit dåligt i form allmänt sätt upp ett lopp avakta
Trännare varierar i mognad skötaren är mer värdig
Träningsanläggning med sjukstuga då går det bättre med det mästa utan den så blir det svårare. Ja tror att man måste ha det för att vara med .
Reply
AnnieBell Posted: 2018-11-27 14:46:13
123
Bells
Åby

Veterinär kan man glömma, kan inte minnas någon längre skada men tror mig veta att skillnaden vid kastrering är 4-5 dagar. Kastrerar man direkt efter lopp blir skillnaden kanske 4 dagars träning. har kollat vad som hänt med hästar jag sålt. Av 12, tot ca 35, jag sålde juli - dec 2016 köptes av stall som inte startat den här säsongen. Tidigare såg jag nya stall betala dyra pengar i tro att bra hästar genererar bra pengar. Nu har marknaden lugnat ner sig på gott o ont det är billigare att köpa hästar men samtidigt får man inte betalt för dt man säljer.
Få råd är tydligen svårt så mitt får bli: köp aldrig dyra hästar avla hellre själv, satsa på 0% i spurt, har du startpoäng välj formkuskar dvs 9 i skicklighet o 3 i form är sämre än 2 i form o 9 i form. Senare halvan av dec kommer nya 1-åringar ut där kan finnas guldkorn för 1kr
Reply
davidfermin Posted: 2018-11-27 14:49:10 Answer to: "Veterinär kan man glömma, kan inte minnas någon längre skada men tror m"
229
Stall Laxvik
Halmstad

Became a member: 2008-11-12
Forum posts: 537
vetrinär klinik inget måste skulle ja säga. har aldrig haft det o sitter på 35 millar nu
Reply
AnnieBell Posted: 2018-11-27 14:57:10
123
Bells
Åby

Träningsanläggning kostar 3/4 av start summan, hur mycket förbättrad träning det ger vet jag inte, men kan se att hästar tar olika träning, om olika hästar påverkas? Tränare vet jag inte heller hur det påverkar men kanske både ock ger 2-3 ggr i träning. Synd ingen vet eller vill svara på det
Reply
AnnieBell Posted: 2018-11-27 15:05:33
123
Bells
Åby

34 millar!! grattis men hur gör man? Har tittat på nåra stall startade mellan 2007 o 2016 80.000 - 4.5 millar (det äldsta) Borde få igång spelet på något sätt
Reply
davidfermin Posted: 2018-11-27 15:27:03 Answer to: "34 millar!! grattis men hur gör man? Har tittat på nåra stall startade m"
229
Stall Laxvik
Halmstad

ett tips är att att fynda samt ha lite tur. köpa billiga hästar sen försöka få upp startpoäng och sen sälja så ja gjorde i början. går att fynda med lite tur kan du få en häst som går bra i lopp billigt.

sen så kan du avla eget. det tjänar du på .
Reply
davidfermin Posted: 2018-11-27 15:28:19 Answer to: "Träningsanläggning kostar 3/4 av start summan, hur mycket förbättrad tr"
229
Stall Laxvik
Halmstad

träningsanläggning är en klar fördel men skulle rekomendera man väntar med det för risken är med dåligt kapital stallet riskera gå under med den.
Reply
Poffpuff Posted: 2018-11-27 21:35:09 Edited(2): 2018-11-27 21:36:19 Answer to: "Träningsanläggning kostar 3/4 av start summan, hur mycket förbättrad tr"
811
Mackenhof
Dannero

Became a member: 2013-08-14
Forum posts: 1613
Visst är det kul när en häst tränar bra, men det är långt ifrån allt. Jag har aldrig bokfört träningssiffror, så jag kan inte ge dig någon statistik. Testa att använda sökfunktionen i forumet – det har garanterat avhandlats tidigare. Men min känsla är att hästar som tränar bra kan vara riktiga ök i loppen, och vice versa. En häst som tränar uselt kan visa sig ha vinnarskalle, t.ex.

Jag tror att något av det viktigaste för att lyckas är att lära sig att matcha hästarna rätt. Även en medioker häst kan springa in pengar om man ger det lite tid. Om det sedan sker genom en fullträff i ett lopp mot hårdare motstånd eller evigt gnetande i lopp med låga förstapris kan variera. Men varför inte göra en budget över hur mycket varje häst ska springa in per etapp? Någon kanske ska kuta in 50 000 kr för att få behålla sin plats i stallet, en annan kanske 200 000 kr, osv. Om hästen inte lyckas – analysera varför. Berodde det på otur med banunderlag, galopper och dålig kuskform? Då kanske hästen förtjänar en till etapp. Annars kan den säljas eller pensioneras.

Ger man det tid kommer förmågan genom erfarenhet.
Reply
larsbandage Posted: 2018-11-27 21:45:59
149
Larsbandage Trotting
Åby

Became a member: 2017-01-05
Forum posts: 38
Jag satsar långsiktigt och försöker att inte starta för mycket när hästarna är tre år. Tycker jag börjar skörda frukten av det nu när Brave Boy vann Golden Five förra etappen och nu på fredag har jag en ny finalist till start.
Reply
[ 1 ]   2