[ 1
]
|
Gerrard
|
Posted: 2018-08-22 22:20:50
|
Became a member: 2015-12-29
Forum posts: 678
|
Är lite nyfiken på hur allas tankar kring aveln går.
Vad är viktigt hos era (eller andras) hingstar?
Vad är viktigt hos era ston?
Tänker ni på något speciellt när ni väljer hingst till era ston?
|
|
Reply
|
|
OttoB
|
Posted: 2018-08-22 22:50:51  Är lite nyfiken på hur allas tankar kring aveln går.
Vad är viktigt hos era (eller andras) hingstar?
Vad är viktigt hos era ston?
Tänker ni på något speciellt när ni väljer hingst till era ston?
Answer to: "Är lite nyfiken på hur allas tankar kring aveln går.
Vad är viktigt "
|
Became a member: 2013-01-04
Forum posts: 390
|
Kul att du tar upp det Gerrard!
För egen del så tycker jag det är kul att prova mig fram och köra lite olika korsningar. Jag har fått fram en hyfsat fin avelshingst i stallet i Django. Som tävlingshäst var han inget att hänga i julgranen. Dåligt matchad av mig men han hade nog aldrig blivit en stjärna heller. Han hade en 4a på spurt så jag gav upp rätt tidigt med honom. Han tränade dock oerhört fint genom hela sin karriär och jag fastnade för honom när han föddes så därför bestämde jag mig för att avla rätt mycket på honom vilket ändå har gett relativt bra resultat i några fina hästar samt fenomenet Nuncio som jag även fick bra betalt för.
Jag tänker mycket på mammans stam när jag ska avla samt att hon tränar/tränat bra, känns ju ändå som att det borde smitta av sig lite på avkomman (eller?)  Vill ju helst inte betäcka ett sto med en hingst som har samma pappa pga av inavel men även det kan ju kanske visa sig vara en framgång så man får väl prova sig fram och bilda sig en egen uppfattning.
Hur tänker du själv?
|
|
Reply
|
|
Gerrard
|
Posted: 2018-08-23 00:25:19  Kul att du tar upp det Gerrard!
För egen del så tycker jag det är kul att prova mig fram och köra lite olika korsningar. Jag har fått fram en hyfsat fin avelshingst i stallet i Django. Som tävlingshäst var han inget att hänga i julgranen. Dåligt matchad av mig men han hade nog aldrig blivit en stjärna heller. Han hade en 4a på spurt så jag gav upp rätt tidigt med honom. Han tränade dock oerhört fint genom hela sin karriär och jag fastnade för honom när han föddes så därför bestämde jag mig för att avla rätt mycket på honom vilket ändå har gett relativt bra resultat i några fina hästar samt fenomenet Nuncio som jag även fick bra betalt för.
Jag tänker mycket på mammans stam när jag ska avla samt att hon tränar/tränat bra, känns ju ändå som att det borde smitta av sig lite på avkomman (eller?)  Vill ju helst inte betäcka ett sto med en hingst som har samma pappa pga av inavel men även det kan ju kanske visa sig vara en framgång så man får väl prova sig fram och bilda sig en egen uppfattning.
Hur tänker du själv?
Answer to: "Kul att du tar upp det Gerrard! :)
För egen del så tycker jag det är"
|
Became a member: 2015-12-29
Forum posts: 678
|
Tack så mycket! Hade varit kul att höra mångas tankar om ämnet
Jag har försökt hitta bra hingstar till stallet, hingstar med bra värden och som tränat bra. Det kostar ändå en liten slant att avla med andras hästar.
Stona tänker jag lite samma sak, träningen som är viktigast.
Som travare har jag valt att bara ha nollspurtare i stallet, dock köpt några ston med högre värden som tränat väldigt bra med tanke på just avel.
Någon som kanske undersökt rent statistisk.
Får två hästar med 0 i spurt oftare lägre spurtvärde på avkommorna än två hästar med högre spurtvärde?
Får två träningsmonster föl som tränar bättre?
Jag kan tycka att ovissheten är en del av charmen men samtidigt vill man försöka utnyttja kunskapen och teorier till max för att kunna få vasssare uppfödningar.
|
|
Reply
|
|
davidfermin
|
Posted: 2018-08-23 14:08:39 Edited(1): 2018-08-23 14:09:53  Tack så mycket! Hade varit kul att höra mångas tankar om ämnet
Jag har försökt hitta bra hingstar till stallet, hingstar med bra värden och som tränat bra. Det kostar ändå en liten slant att avla med andras hästar.
Stona tänker jag lite samma sak, träningen som är viktigast.
Som travare har jag valt att bara ha nollspurtare i stallet, dock köpt några ston med högre värden som tränat väldigt bra med tanke på just avel.
Någon som kanske undersökt rent statistisk.
Får två hästar med 0 i spurt oftare lägre spurtvärde på avkommorna än två hästar med högre spurtvärde?
Får två träningsmonster föl som tränar bättre?
Jag kan tycka att ovissheten är en del av charmen men samtidigt vill man försöka utnyttja kunskapen och teorier till max för att kunna få vasssare uppfödningar.
Answer to: "Tack så mycket! Hade varit kul att höra mångas tankar om ämnet :)
Ja"
|
Became a member: 2008-11-12
Forum posts: 537
|
Jag kör alltid med egna hästar.
jag siktar oftast på ta de hingstar som har varit lyckad på tävligsbanan för oss.
ibland köper vi in lite nytt blod bara för avel.
vi kollar oftast på värdet på snabbhet . därav är våra hästar oftast snabba men ej så starka.
|
|
Reply
|
|
lillsyrran
|
Posted: 2018-08-26 00:28:00
|
Became a member: 2011-09-22
Forum posts: 815
|
Jag vill gärna ha hästar som har tjänat in pengar på så många starter som möjligt. Jag tycker att det visar på gott huvud. Kanske inte så många viktiga segrar, men att de nästan alltid tar med sig pengar är värt en del för mig. Sedan är jag noga med att kolla vilka av mina hästar som verkar ge vettiga avkommor och avlar då vidare på dem. Tex föräldrarna till Inkas Henya lär jag ju prova i aveln igen eftersom hon har blivit väldigt bra och på god väg att bli stallets bästa uppfödning.
Eftersom jag är hästmänniska IRL så kan jag inte låta bli att granska stammen på både ston och hingstar, även om det kanske inte har så stor betydelse här i spelet. jag avlar mestadels på egna hästar för att spara pengar, de gånger jag har provat välmeriterade hingstar så har resultatet blivit för dåligt för att vara värt pengarna tycker jag.
|
|
Reply
|
|
margit1
|
Posted: 2018-09-02 07:50:43
|
Became a member: 2010-09-12
Forum posts: 19
|
är det alltså bättre med 0 spurtare?
|
|
Reply
|
|
davidfermin
|
Posted: 2018-09-03 14:37:09  är det alltså bättre med 0 spurtare?
Answer to: "är det alltså bättre med 0 spurtare?"
|
Became a member: 2008-11-12
Forum posts: 537
|
skulle säga det är det, men att det främst märks vid 5 år och framåt tex kom ja två båda i kriteriet och bredder förra etappen och ingen av dom två är nollpurtare..
|
|
Reply
|
|
[ 1
]
|