Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> Få fart på forumet

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Yermac Posted: 2018-08-15 19:39:02
1126
Nessla
Eskilstuna

Became a member: 2011-04-03
Forum posts: 2048
Hur ska vi få fart på forumet?

Många är vi nördar som hänger här dagligen och forumaktivitet är skoj. Det ger ett mervärde till nörderiet.
Jag har försökt lite då och då, på olika sätt, att försöka få igång communityt här på zonen genom diverse forumtrådar.
Lite känner jag att det funkar - men kanske mest för stunden.
Dvs, en tråd skapas och får visst gehör/genklang och sen dör den ganska snabbt ut.
Det är roligt när folk skriver. Det är roligt att läsa när folk skriver. Bl a så är loppkommentarer alltid roligt att läsa och jag gör mitt bästa för att bidra med text där. Många andra är också duktiga och skriver. Men lite bättre kan vi nog alla bli.

Nåväl, är det någon som har någon bra idé på hur vi ska få igång skrivander på forumet? Som det är nu är det mest den "Nya Tider"-tråden som det skrivs i.

Jag hade tyckt att det varit kul om vi kunde få igång en tråd som det skrivs i typ dagligen. Vad tycker ni andra? Önskar jag för mycket?
Reply
Kopia77 Posted: 2018-08-15 20:22:11
991
Bråkan
Bollnäs

Became a member: 2012-04-26
Forum posts: 238
Loppkommentarer borde jag skärpa till mig på! Men det känns så fånigt att vara den enda som engagerar sig trots att jag vet att de flesta som är med i loppet faktiskt läser det och påminns om att andra också spelar och inte är robotar. Ska försöka bli bättre på det!
Reply
lillsyrran Posted: 2018-08-15 21:13:07 Edited(1): 2018-08-15 21:13:36

Became a member: 2011-09-22
Forum posts: 815
Jag skulle också tycka att det vore kul med mer fart här. Vet inte hur det är i IRL-delen för där hänger jag aldrig, men här är man ju ibland. Jag skulle kunna bli bättre på både att starta trådar och att kommentera inför loppen. Får väl skärpa till sig lite så kanske fler hänger på.
Reply
Gerrard Posted: 2018-08-15 22:50:06
426
Stall Ameste
Jägersro

Became a member: 2015-12-29
Forum posts: 678
I grunden är väl jag som så många andra bekväma och väntar på att annan skall skriva..

Försöker dock skriva loppkommentarer på mina flesta starter, ibland missar jag såklart. Tyckte det var väldigt trevligt med ”Travspelet News” när poffpoff kontaktade ägarna till alla storloppsstarterna för intervju! Det dog tyvärr ut fort. Uppskattade ditt (yermac) scoutande av avelshingstar förra etappen. Grymt kul läsning. Tycker även det är väldigt trevligt med trådar inför stora finaler här på forumet med lite spekulationer från alla håll.
Reply
Poffpuff Posted: 2018-08-16 00:30:47 Edited(1): 2018-08-16 00:31:10 Answer to: "I grunden är väl jag som så många andra bekväma och väntar på att an"
811
Mackenhof
Dannero

Became a member: 2013-08-14
Forum posts: 1613
Skulle kunna försöka dra igång några intervjuer inför storlopp igen. Kul att det uppskattas. Problemet är att det tar rätt mycket tid, mer än man tror.

Kan dock skryta med att ha skrivit loppkommentarer till säkert 99 procent av alla mina starthästar under årens lopp. Det tar verkligen inte mycket tid att plita dit en rad om vad man tror om hästens chanser, om prestationen i den senaste starten, taktiken i loppet eller något om utrustningen. Hoppas att fler hakar på och ger lite liv åt surret inför loppen.
Reply
backagard Posted: 2018-08-16 07:31:33

Became a member: 2015-03-29
Forum posts: 496
Om någon har engagemang och tillräckligt med tid över så kan ju en veckosummering från föregående vecka vara trevlig varje måndag.

En "standard-tråd" där någon sätter i gång tråden med att skriva ned några rader om t.ex. "topp-5" föregående veckan. Om vi tagit innevarande veckans lopp som exempel så har det varit Derbyuttagningar i tisdags, Belgiens Grand Prix i kväll, Golden Five-semifinaler i morgon, V75-lopp på lördag samt Not a noob Cup första omgången och American Open på söndag.

Kanske har något rekord slagits i veckan? Ganska lätt att kolla av hästarnas tider i fliken. Och sedan blicka framåt med höjdpunkterna för kommande vecka.

Har någon häst sålts för en större summa? Kanske finns det något att kommentera från en sådan affär i så fall?

Det behöver inte vara någon lång text, men så är tråden i gång i alla fall. Ett standardformulär där man bockar av saker som exemplifieras ovan.

Någon tycker säkert därefter att det är på sin plats att gnälla över stallformen , hur kuskarna alltid faller i form mellan anmälning och lopp? Kanske vill någon hylla någon från föregående vecka? Kanske vill någon lyfta fram ett annat lopp som trådskaparen missat eller inte brytt sig om att skriva om? Kanske vill någon annan berätta hur jävla underbart livet är för tillfället? (Jo, det går ju bra nu för stall Backagård... )
Det här spelet är ju faktiskt ungefär lika upp och ned som morgonstån... Ursäkta liknelsen. o(

Det händer ju en del varje vecka, och även om det stundtals inte är några större lopp så finns det ändå saker att skriva om.
Användaren Baby B gjorde ju ett grymt jobb när han följde 3-åringarna under en säsong för ca ett år sedan. I det här fallet behöver ju inte vara samma skribent som startar tråden varje vecka - om något blir en vana eller något som känns hängande över en blir det sällan någon längre kontinuitet i det. Lust och engagemang är två viktiga saker för att något ska bli långvarigt.

Summan av kardemumman är att allt "skitsnack" samlas under en tråd att diskutera tävlingarna vecka för vecka, och även om alla inte väljer att kommentera varje vecka så tror jag att det ändå kommer finnas saker som är värda att både lyftas fram och öppet diskuteras då och då.
Reply
Briljant Posted: 2018-08-17 14:40:53
406
Brilliant
Drammen

Became a member: 2017-01-26
Forum posts: 124
Ska bli bättre på att skriva både här och i lopp kommentarer. Har varit en del på jobbet sista tiden som äntligen börjat lugna ner sig. Härligt insiativ
Reply
[ 1 ]