[ 1
]
|
glaswalker11
|
Posted: 2018-06-21 20:39:05
|
Became a member: 2012-05-02
Forum posts: 25
|
Mina hästar hade en usel första rond och stallet tappade en massa pengar men nu springer de in de pengar de gjorde förut för att jag skulle gå lite pluss varje rond men ändå blöder mitt stall pengar hela tiden. Jag har inte köpt något annorlunda som ska kosta mer utan tvärtom har jag slutat köpa foder för att spara pengar. Jag har rasat från 2,8 mille till 300.000 på ganska kort tid.
Jag finner detta konstigt då jag som sagt inte kan hitta någon som helst förklaring till det.
Är det någon annan som råkat ut för samma?
|
|
Reply
|
|
Narkissos1
|
Posted: 2018-06-21 21:03:29  Mina hästar hade en usel första rond och stallet tappade en massa pengar men nu springer de in de pengar de gjorde förut för att jag skulle gå lite pluss varje rond men ändå blöder mitt stall pengar hela tiden. Jag har inte köpt något annorlunda som ska kosta mer utan tvärtom har jag slutat köpa foder för att spara pengar. Jag har rasat från 2,8 mille till 300.000 på ganska kort tid.
Jag finner detta konstigt då jag som sagt inte kan hitta någon som helst förklaring till det.
Är det någon annan som råkat ut för samma?
Answer to: "Mina hästar hade en usel första rond och stallet tappade en massa pengar "
|
Became a member: 2016-01-06
Forum posts: 150
|
Jag ligger ganska jämnt varje säsong och då har mitt stall kört in 1.5 mille mer än ditt stall just nu. Har du veterinärklinik och träningsanläggning kanske du måste riva tills det vänder. Och jag hade nog sålt någon av hästarna som kanske kan ge en bra peng. Du behöver dra ner på utgifterna kort och gott.
|
|
Reply
|
|
calle34
|
Posted: 2018-06-22 20:09:34
|
Became a member: 2012-04-25
Forum posts: 395
|
Svårt när det lutar ner. Ta bort träningsanläggning, kliniken. Minska på stallet. Ta bort tröga trännare o skötare. Själv fick ja ta bort o minska så det gick runt. Att gå upp från 5 -10 vill till att det positiva tankar i stallen o go anda. Hästar går i perjorder att göra bra från sig. Avlen är a-o för att lyckas
|
|
Reply
|
|
glaswalker11
|
Posted: 2018-06-25 11:15:58
|
|
Jo men det är just det, jag har aldrig haft tränings anläggning eller vet klinik, denna storlek på stallet har jag haft sen start.
Jag har i medel legat på 700.000 inkört per rond o då har stallet gått pluss. Sälja hästar är värdelöst, det är ett fåtal som får något vettigt betalt här, de flesta går för struntsummor, de få som kan inbringa något litet tjänar jag mer på att ha kvar o avla på.
Jag låter perspnalen gå så fort de börjar tappa men det är ju av någon märklig anledning svindyrt också.
Nej om jag jämför med tidigare ronder borde jag tappa lite men inte 200.000 per rond, även ekonomi rapporten säger var rond att jag kommer hamna 30.000 back ändå saknas det mycket mer varje söndag.
|
|
Reply
|
|
glaswalker11
|
Posted: 2018-06-25 11:22:05
|
|
Sen finner jag det otroligt märkligt också att varenda gång jag får med en häst i ett lopp med 100.000 eller mer i första så blir min häst diskad, okej att det är svårare att vinna men 100% diskad är bara löjligt särskilt som hästarna mycket sällan galopperar över huvudtaget.
Börjar nästan tro det är en extra funktion man måste betala extra för.
|
|
Reply
|
|
simon_81
|
Posted: 2018-06-25 11:52:57  Sen finner jag det otroligt märkligt också att varenda gång jag får med en häst i ett lopp med 100.000 eller mer i första så blir min häst diskad, okej att det är svårare att vinna men 100% diskad är bara löjligt särskilt som hästarna mycket sällan galopperar över huvudtaget.
Börjar nästan tro det är en extra funktion man måste betala extra för.
Answer to: "Sen finner jag det otroligt märkligt också att varenda gång jag får med"
|
Became a member: 2007-12-06
Forum posts: 771
|
Som nämnts är det hästförsäljningar som gäller för att komma på fötter. Även om stallet springer in miljoner, är det lätt att gå back varje vecka då driften är dyr.
Försök att hitta fynd på transfern som du senare kan sälja, många stall rear ofta ut sina hästar. Tålamod krävs här.
Unghästförsäljning, försök att avla med ston som tränar väldigt bra. Tur krävs, men det är ju lika mellan stora och små stall just när det gäller aveln.
Gör dig av med några hästar som är för galoppbenägna. Dessa hamnar lätt ur form pga galopper, vilket i värsta fall kan smitta av sig på stallet. Har själv börjat få problem med för många travosäkra.
|
|
Reply
|
|
glaswalker11
|
Posted: 2018-06-25 17:17:57
|
|
Nja jag startade om, var det eller lägga ner men jag provar en gång till.
Kan ibland tycka att åldrandet borde kanske vara detsamma för häst som skötare/tränare, blir jäkligt märkligt när det går fyra år för en människa men bara ett för häst, hade blivit lite mer ballans på utgifterna då som är rent löjliga nu.
|
|
Reply
|
|
hogan
|
Posted: 2018-06-26 10:52:22  Nja jag startade om, var det eller lägga ner men jag provar en gång till.
Kan ibland tycka att åldrandet borde kanske vara detsamma för häst som skötare/tränare, blir jäkligt märkligt när det går fyra år för en människa men bara ett för häst, hade blivit lite mer ballans på utgifterna då som är rent löjliga nu.
Answer to: "Nja jag startade om, var det eller lägga ner men jag provar en gång till."
|
Became a member: 2008-01-18
Forum posts: 4955
|
Det är dom små utgifterna man får sikta in sig på, du har ju fasta utgifter varje månad som tränare, skötare, foder, boxar, anmälningavgifter mm, du kan t.ex köra på standardfoder som e gratis, behöver man skötare?
köp ingen träningsanläggning eller veterinärklinik först efter nått erfarenhet o kurvan går uppåt, anmäl till lopp nära din bana, köp billig häst transport, skär ner på antal hästar i stallet...där har du dom fasta goda råden, utöver detta kan du göra som Simon_81 innan här sa, försök hitta fynd för en krona, vinn nån start lägg ut för 100.000 kr, och du kan ta 5 föl, får du ett kanonföl med bra Stats + nollspurt som tränar över 0.250 så har du minst 3 miljoner, tajmar man precis vid etappskiftet kan den gå för allt mellan 5 - 10 milj.
Då...är stallet på G 
|
|
Reply
|
|
hogan
|
Posted: 2018-06-26 11:01:12
|
|
Jag började på TZ den 18 januari 2008 och har aldrig startat om. men just de första 2-3 åren var tuffa,
va nere på 200.000 på kontot o va väldigt nära bankrutt, då rensa jag ut stallet på alla kameler,
drog ned på antalet och satsade på kvalite istället, sen bestämde jag mig för att aldrig mer gå ner under
1 milj på kontot, låg jag på gränsen blev det köpstopp av hästar o avlade på egna hingstar gratis istället,
fått fram en o annan elithäst på den vägen faktiskt, och det ser man överlag, många som har egenfödda kanoner, det är de hästarna man burmar för o som driver en. Lycka till nu Glaswalker 
|
|
Reply
|
|
backagard
|
Posted: 2018-06-27 01:16:20
|
Became a member: 2015-03-29
Forum posts: 496
|
I mitt tycke så handlar första etapperna för ett nystartat stall att bygga ekonomi. Man behöver tålamod och inte bli förälskad i några hästar i stallet. Den dagen de har fått ihop rejält med startpoäng är det bara att sälja. Köp billigt och sälj dyrt.
Första etappen är det helt meningslöst att ha en träningsanläggning. Eftersom man inte får upp någon duglig tränare förrän 17 veckor (jag liksom de flesta andra befordrar inte någon ung slyngel utan väntar tills dagen de fyller 35 år och når femstjärning status som skötare...) är det bäst att satsa på att köpa 6-åringar och uppåt i åldrar. Helst t.o.m. 8-åringar och äldre. Skit i om de har ont om startpoäng - det är de som ska jobbas upp och sedan försöka sälja med rejäl vinst när de fått ihop över 100 startpoäng. Ju fler desto bättre. Ibland kanske det t.o.m. är värt att chansa att försöka kvala in en häst till en V75-final då det brukar betala ännu mer.
Med tiden så handlar det om att bygga ut fler boxar och kunna få fram fler hästar att köpa och sälja. En dag har man en stabil ekonomi och kanske tycker sig ha råd att försöka behålla kusarna och tävla även när de är redo för V75 eller unghästlopp.
Självklart rekommenderar jag att försöka avla fram en unghäststjärna genom att avla och sedan sälja dyrt på auktionen. Det är den snabbaste vägen till att bygga en bra ekonomi. Flera ekonomiskt starka stall betalar bra för ostartade/oskrapade hästar som de kan döpa själva efter eget tycke.
Det låter möjligen tråkigt att inte ge sig själv chansen att försöka sikta mot toppen från dag 1, men likt allsvenska fotbollslag kanske det är bäst att försöka växa som stall med ekonomin i ryggen? Bygga upp stallet med boxar, träningsanläggning, personalstyrka och t.o.m. flygplan innan man ger sig in i leken på allvar.
I början blöder man för minsta utgift. Kommer det inte in någon deg i stallet i form av vinstpengar eller försäljningar väntar utan pardon konken förr eller senare beroende på hur stora utgifter man drar på sig.
Det finns tveklöst fler goda råd att lyssna på - hogans råd är klockrena - men detta är från min egen erfarenhet då jag startade mitt stall för dryga tre år sedan. Stall som startat tidigare eller senare har kanske andra infallsvinklar och det är säkerligen bra att ta del av alla för att få stallet att fungera i både med och motgång.
Lycka till! Glöm inte tålamodet och att det kommer vara värt tiden och "besväret" den dagen stallet står i blom och man kan behålla och matcha sina darlings vecka ut och vecka in. Det är som Karin Boye skrev: "Det är resan som gör mödan värd..."
|
|
Reply
|
|
hogan
|
Posted: 2018-06-27 14:54:01  I mitt tycke så handlar första etapperna för ett nystartat stall att bygga ekonomi. Man behöver tålamod och inte bli förälskad i några hästar i stallet. Den dagen de har fått ihop rejält med startpoäng är det bara att sälja. Köp billigt och sälj dyrt.
Första etappen är det helt meningslöst att ha en träningsanläggning. Eftersom man inte får upp någon duglig tränare förrän 17 veckor (jag liksom de flesta andra befordrar inte någon ung slyngel utan väntar tills dagen de fyller 35 år och når femstjärning status som skötare...) är det bäst att satsa på att köpa 6-åringar och uppåt i åldrar. Helst t.o.m. 8-åringar och äldre. Skit i om de har ont om startpoäng - det är de som ska jobbas upp och sedan försöka sälja med rejäl vinst när de fått ihop över 100 startpoäng. Ju fler desto bättre. Ibland kanske det t.o.m. är värt att chansa att försöka kvala in en häst till en V75-final då det brukar betala ännu mer.
Med tiden så handlar det om att bygga ut fler boxar och kunna få fram fler hästar att köpa och sälja. En dag har man en stabil ekonomi och kanske tycker sig ha råd att försöka behålla kusarna och tävla även när de är redo för V75 eller unghästlopp.
Självklart rekommenderar jag att försöka avla fram en unghäststjärna genom att avla och sedan sälja dyrt på auktionen. Det är den snabbaste vägen till att bygga en bra ekonomi. Flera ekonomiskt starka stall betalar bra för ostartade/oskrapade hästar som de kan döpa själva efter eget tycke.
Det låter möjligen tråkigt att inte ge sig själv chansen att försöka sikta mot toppen från dag 1, men likt allsvenska fotbollslag kanske det är bäst att försöka växa som stall med ekonomin i ryggen? Bygga upp stallet med boxar, träningsanläggning, personalstyrka och t.o.m. flygplan innan man ger sig in i leken på allvar.
I början blöder man för minsta utgift. Kommer det inte in någon deg i stallet i form av vinstpengar eller försäljningar väntar utan pardon konken förr eller senare beroende på hur stora utgifter man drar på sig.
Det finns tveklöst fler goda råd att lyssna på - hogans råd är klockrena - men detta är från min egen erfarenhet då jag startade mitt stall för dryga tre år sedan. Stall som startat tidigare eller senare har kanske andra infallsvinklar och det är säkerligen bra att ta del av alla för att få stallet att fungera i både med och motgång.
Lycka till! Glöm inte tålamodet och att det kommer vara värt tiden och "besväret" den dagen stallet står i blom och man kan behålla och matcha sina darlings vecka ut och vecka in. Det är som Karin Boye skrev: "Det är resan som gör mödan värd..."
Answer to: "I mitt tycke så handlar första etapperna för ett nystartat stall att byg"
|
|
Bra skrivet Backagard, tålamod och snåla i början är mkt bra råd, det säger nästan allt.
och de där hästarna du får i starten, satsa inte på dessa för då får du inte in till havren ens.
Aldrig hört ngn som fått en bra starthäst, för det mesta är det rena ökenkameler.
Resten är nog sagt av flera här men bra utförligt av Backa 
Kopiera o spar bland dina pressmeddelanden, så kan du som är ny ta fram o kolla,
eller så gör du som jag gjorde, skrev till toppstallen o luskade hehe, gäller o
vara nyfiken o ambitiös o jag var riktigt vetgirig fråga Soberano t.ex haha 
|
|
Reply
|
|
[ 1
]
|