Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> Omröstning pensionera vid 2 Ã¥rs Ã¥lder

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
urquell Posted: 2018-01-31 10:24:45

Became a member: 2008-10-28
Forum posts: 272
Funderar lite grann kring omröstningen som nu håller på att vi ska kunna pensionera våra hästar vid 2 års ålder istället för som nu vid 3 år. Det har funnits en del önskningar om att kunna pensionera tidigare än 3 år då man anser att man snabbare ska kunna bli av med en icke önskvärd häst och göra plats i stallet snabbare. Vad är det då för halvmesyr komma med ett förslag om 2 år!? Om man nu kan tänka sig ändra denna regel för att tömma stallet på en icke önskvärd häst för att göra plats vore det väl bättre att pensionera så fort man får upp värdena på sitt föl? Sen måste man ju fundera kring vad konsekvenserna blir om man pensionerar innan 3 år. Det är ju ett spel som bygger på både skicklighet och tur, lägger man ner mycket tid kommer man lyckas bättre än de som inte lägger lika mycket tid. Om man då är för tidig pensionering kanske det är lika bra att ändra i alla hästars värden vid födseln och höja lägsta nivån? för om vi kan pensionera så snart hästen föds och omgående kan köpa på stuteriet eller avla på nytt i jakten på det perfekta fölet försvinner en del av "tur" momentet i spelet. Tycker själv det är öken när man får ett föl med kassa värden men det kanske också är tjusningen med spelet,?
Reply
Gerrard Posted: 2018-01-31 11:18:57 Answer to: "Funderar lite grann kring omröstningen som nu håller på att vi ska kunna"
426
Stall Ameste
Jägersro

Became a member: 2015-12-29
Forum posts: 678
Personligen tycker jag 2 år är mer lagom är 3 år. Däremot tycker jag inte man skall få pensionera tidigare än 2 år, det vore helt galet.

Tycker spelets stora utmaning är att få hästarna att vara aktiva längre då det råder en stor inflation i jakten på bästa fölen och unghästarna är enormt överrepresenterade.

World Trophy Cup är ett stort kliv i rätt riktning då det behöver bli mer lönsamt att behålla hästarna längre.

Jag skulle kunna tänka mig en lätt höjning av prispengarna i vardagslopplopp riktade för äldre hästar.
Reply
davidfermin Posted: 2018-01-31 13:44:27 Answer to: "Personligen tycker jag 2 år är mer lagom är 3 år. Däremot tycker jag i"
229
Stall Laxvik
Halmstad

Became a member: 2008-11-12
Forum posts: 537
håller med . för har man inga stjärnor känns det ej värt låta de fortsätta att tävla och då är bättre att pensionera. men skulle det va bättre prispengar skulle nog fler behålla även halvdana äldre.
Reply
Rankin Posted: 2018-01-31 16:22:27
705
Stall Balkan
Boden

Became a member: 2016-11-08
Forum posts: 39
Visserligen är det ett spel och kan inte mätas mot verkligheten, men hur kul blir det om ALLA har kanoner till tre åringar som tränar som monster? Blir oxå sjukt less när fölen föds med stödhjul och ser ut som en påse skit. Men man tar bort en del av charmen om man tar bort åldersgränsen helt vid aveln.
Reply
8freak Posted: 2018-01-31 19:47:11 Edited(1): 2018-01-31 19:50:01
228
Stall LindX
Jägersro

Became a member: 2010-03-19
Forum posts: 194
Möjligheten till pension vid till 2 år, tillsammans med lite högre summor för de hästar som är 6+ år men har under 100 startpoäng (typ 45-50k i vinst lopp) för att fler hästar ska leva längre än 5 år i spelet, tycker jag verkar vara en bra kompromiss. Eller ännu bättre nya sorters lopp, speciellt för hästar som är mellan 6-9 år. Så slipper en nybliven 6åring slåss mot 12 åringarna i "Alla max xkr-loppen" och liknande.
Reply
Rankin Posted: 2018-02-01 11:08:38
705
Stall Balkan
Boden

Became a member: 2016-11-08
Forum posts: 39
Vore det inte bättre att plocka bort veckan innan fölen föds?
Reply
backagard Posted: 2018-02-01 17:28:11

Became a member: 2015-03-29
Forum posts: 496
Jag förstår egentligen inte problemet. Visst är tre veckor lång tid att vänta om man vill pensionera sina föl, men det är ju lika för alla.
Möjligtvis en fördel för de som har 1-2 platser kvar i stallet och kan köpa ett föl mot de som avlat upp alla platser. Handlar ju om planering och hur man spelar spelet.

Jag håller med om att det är ett stort steg att ta mellan 5- och 6-åringsäsongen, men samma här. Det är lika för alla. Om man tycker att det är svårt att stå bra inne i Delta-lopp så strunta i att anmäla dit.
Har 5-åringen tjänat så mycket pengar som unghäst att den "omöjligt" kan klara sig i sin klass - Grattis! då har den tjänat över miljonen som unghäst!
Tror man den kommer bli bra som äldre är det bara att köra på. Hästar tappar startpoäng och de tjänar startpoäng. Min egen stjärna White Hart Lane köpte jag tillbaka efter några säsonger när hon knappt hade några startpoäng kvar. Det finns nog inte en häst som sprungit runt med ett par hundra startpoäng mellan de är 6 och 12 år utan att ha torskat de mesta och måste "starta om".

Oavsett så rättar jag mig efter omröstningen. Två eller tre år spelar liksom ingen roll - det blir samma förutsättningar för alla och jag tror fortfarande att folk kommer gnälla på samma saker som nu. Till slut vill man säkert att man ska kunna pensionera tre dagar efter födsel så att man kan försöka avla fram en ny stjärna.

Det blir lite tråkigare om ni frågar mig. Priserna för ett riktigt bra föl lär sjunka då alla har fler möjligheter att avla fram något bra själva.

Avslutningsvis. Hur många sitter och försöker analysera hur historiska topphästar matchats? Lägga ner lite tid på att se hur framgångsrika stall kör in sin deg?
Själv har jag kollat hur Cherry, Larockma, Useless och övriga toppstall matchat sina unghästar och miljonärer och försökt att se om det finns gemensamma nämnare eller nån hemlig formel. Hur har Derbyvinnare startat? Hur många starter gör de innan de vinner Derbyt? Hur många provlopp? Det finns definitivt saker att lära sig. Ta er bara tid och förkovra er och ni ska se att det finns sätt att köra in mer deg än bara köra barfota och stå perfekt inne i klasserna.

Lycka till!
Reply
Kopia77 Posted: 2018-02-02 10:05:25 Answer to: "Jag förstår egentligen inte problemet. Visst är tre veckor lång tid att"
991
Bråkan
Bollnäs

Became a member: 2012-04-26
Forum posts: 238
Håller med dig till fullo! Visst, jätteirriterande att få vänta på fölen men det är en del av spelet. Vad är det för mening med Lotto om alla vinner? Dessutom har du en väldigt stor poäng när det gäller priser på föl. Kan vi inte ha en omröstning om tidsbegränsad avel eller ett föl per sto/etapp istället?
Reply
Gerrard Posted: 2018-02-02 16:14:14 Answer to: "Håller med dig till fullo! Visst, jätteirriterande att få vänta på fö"
426
Stall Ameste
Jägersro

Föl per hingst är väl ett större problem då?

Sen tycker jag man bör ha åldersintervall på aveln.
Reply
Kopia77 Posted: 2018-02-02 17:31:52 Edited(1): 2018-02-02 17:32:11 Answer to: "Föl per hingst är väl ett större problem då? Sen tycker jag man bö"
991
Bråkan
Bollnäs

Became a member: 2012-04-26
Forum posts: 238
Inte direkt... men gärna avelsgräns på hingstar vid 20 år
Reply
Gerrard Posted: 2018-02-03 00:54:30 Answer to: "Inte direkt... men gärna avelsgräns på hingstar vid 20 år"
426
Stall Ameste
Jägersro

Jag tycker både övre och yngre gräns.
Kanske 5-18 år för hingstar
Reply
stallbrucelee Posted: 2018-02-03 10:57:08

Became a member: 2010-01-18
Forum posts: 294
why?
Reply
Gerrard Posted: 2018-02-04 18:29:43 Answer to: "why? :S"
426
Stall Ameste
Jägersro

Därför att det idag finns 4-5 hingstar som är enormt populära och kommer alltid vara det. Genom att åldersbegränsa tvingas alla stall att hitta nya bra avelshingstar. Att få fram en vass hingst och kunna använda honom i avel 10-15 etapper känns tillräckligt.

Även ston bör begränsas underifrån.

Sett hästar som fölat som 3-åringar och fölen blir lika gamla som föräldern vilket känns märkligt.
Reply
davidfermin Posted: 2018-02-05 00:53:40 Answer to: "Därför att det idag finns 4-5 hingstar som är enormt populära och komme"
229
Stall Laxvik
Halmstad

Became a member: 2008-11-12
Forum posts: 537
hingstar borde kunna vara avelshingstar 3 år mer än stona tycker jag.
så ett förslag skulle kunna va
tidigast fölning och avel 5 år
senast avel sto 12 år
senast avel hingst 15
Reply
Gerrard Posted: 2018-02-07 14:33:36 Answer to: "hingstar borde kunna vara avelshingstar 3 Ã¥r mer än stona tycker jag. sÃ"
426
Stall Ameste
Jägersro

Hingstar 5-15 år
Ston 5-18 år

Tycker det är bättre med anledning av att en hingst som är aktiv kan avla utan att det påverkar hästens tävlingskarriär. Ett sto missar en veckas träning varje gång det skall föla. Vill vi kunna få föl efter riktigt vassa ston bör dem kunna föla efter den aktiva karriären är över.
Reply
[ 1 ]