Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> Mat

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
ConnySus Posted: 2016-11-05 12:15:03
674
Stall Cross Country
Jägersro

Became a member: 2016-05-08
Forum posts: 132
En rak fråga utan krusiduller:

Hur viktigt är det att köpa bra mat jämfört med standard? Jag kör med "300-kronorsfodret" till mina 3-åringar och några till som tränar hyfsat. Men de som tränade dåligt har jag gått tillbaka till standard och märker ingen direkt skillnad.

Jag har INTE träningsanläggning.

Hur resonerar ni kring maten hur mycket det påverkar? Ändå en stor utgift för ett stall som inte drar in stora vinstsummor.
Reply
Friction88 Posted: 2016-11-05 13:39:31 Edited(1): 2016-11-05 13:42:43 Answer to: "En rak fråga utan krusiduller: Hur viktigt är det att kö"
140
Stall Digital
Rättvik

Became a member: 2014-01-17
Forum posts: 120
Om du har unga hästar är det viktigt med träningsanläggning, foder, tränare för att ge hästarna och ditt stall bästa möjliga förutsättningar att lyckas. Men det kräver också en stabil ekonomi, då det kostar. Viktigt att hästarna tränar bra. Men allt handlar ju om hur bra du vill vara. Är du nöjd med att vinna vanliga lopp, eller vill du vinna dom stora loppen.
Reply
ConnySus Posted: 2016-11-05 19:18:59
674
Stall Cross Country
Jägersro

Became a member: 2016-05-08
Forum posts: 132
Träningsanläggning har jag inte råd med nu, men foder kör jag med till unghästarna och 5-åringarna. Absolut siktar man på storloppen. Lär mig fortfarande taktiken med matchning till loppen i förhållande till startpoäng osv.

Det mesta går framåt sakta men säkert, men märker att man kan göra många saker bättre och smartare.
Reply
Gerrard Posted: 2016-11-05 21:27:44 Answer to: "Träningsanläggning har jag inte råd med nu, men foder k&oum"
426
Stall Ameste
Jägersro

Became a member: 2015-12-29
Forum posts: 678
En äldre häst tränar automatiskt sämre och då borde skillnaden mellan olika foder bli mindre.

Även för yngre hästar måste det bli störst vinst på en häst som redan tränar bra.
Reply
Friction88 Posted: 2016-11-06 19:44:01 Edited(2): 2016-11-06 19:54:39
140
Stall Digital
Rättvik

Om du inte har så bra ekonomi skulle jag nog dra ner på antalet hästar i stallet, kanske nöja mig med 2-3 stycken som har någorlunda kapacitet iaf och fokusera på att få en bra ekonomi och köpa träningsanläggning. Träningsanläggningen gör att hästarna tränar ca 25-30% bättre än utan, vilket är en hel del. Hästar som jag behåller i mitt stall vill jag gärna ska träna minst 0.100 på snabbhet och styrka som 3 åringar, annars tycker jag dom har för dåligt utveckling. Brukar matcha hästarna försiktigt som 3 åringar, mycket defensivt och ibland gör jag så även på 4 åringarna då jag tycker träningen är viktig när hästarna är unga. Det kan vara lockande att matcha hästen mot alla storlopp som finns för unghästar, dock tappar man en del träning av att köra "ge allt" i varje start, det ska man tänka på. Jag tycker det är bättre att sätta upp tydliga mål istället. Att man vill vara med i derbykvalet med sin häst. Då kan man köra defensivt hela 3 års säsongen och sen kan man gå ut och köra ge allt med hästen i 4-5 starter som 4 åring. Hästen har hög kapacitet gentemot sina 4 års kompisar och lite pengar på sig.. Får man en häst med i derbyt, kan denne säljas dyrt på övergångar också Men allt handlar om vad man själv vill, tycker är roligt, det kanske inte är din grej att göra så Träningsanläggning är dyrt att ha. 50 tusen i veckan! Så viktigt att du har lite koll på spelet innan du skaffar sån Man kan även ha äldre hästar, men dessa vet man på ett ungefär vad man kan förvänta sig av Skulle tro att dessa passar bättre till nybörjare och såna som inte har träningsanläggning, då träningen inte är så viktig. Då kan man ut och gasa och härja i loppen Lycka till
Reply
Kopia77 Posted: 2016-11-06 23:26:31
992
Bråkan
Bollnäs

Became a member: 2012-04-26
Forum posts: 238
Fast det finns fler strategier i det här spelet. Min nyblivna hambovinnare tränar 0.068 på snabben och jag skulle inte byta bort henne mot nån som tränar det tredubbla ens en gång. En del gillar att satsa på unghästar medan andra (inklusive mig själv) gillar att ha ett blandat stall. Att ha några äldre som kan vinna lite vardags och söndagslopp är nog säkrare för ekonomin än chansning på unghästar. (och då är inte anläggningen lika viktig heller). Min ekonomi säkrades upp med en försäljning av en träningskanon som egentligen aldrig blev någon stjärna. Köpte tillbaka honom och han har fått några hyfsade avkommor hos mig och andra.

När det gäller försäljning är det också lite av en djungel. En del vill ha poäng, andra träningsmonster och några är beredda att bjuda en del på tänkbara avelskanoner. 0-spurtare lägger en del ut för hutlösa priser och jag kan väl inte säga emot att mina två hambovinnare är just sådana men kan också tillägga att jag har haft bra många som sprungit in över miljonen med både 1, 2, 3, och 4 på det värdet.

Men för att svara på den raka frågan så är det bra mycket viktigare att de yngre hästarna får så bra foder som möjligt än att de äldre får det.
Reply
Poffpuff Posted: 2016-11-06 23:36:48 Answer to: "Fast det finns fler strategier i det här spelet. Min nyblivna hambovin"
811
Mackenhof
Dannero

Became a member: 2013-08-14
Forum posts: 1613
Grattis till Hambo-triumfen!
Reply
stallbrucelee Posted: 2016-11-07 02:47:48

Became a member: 2010-01-18
Forum posts: 294
min tränar 0.115 på snabb och kom tvåa, har snart 9 på intervall, men det sitter inte där tydligen,
få stryk av en som tränar 0.063 är ju kul när det finns de som betalar 15 milj. för en 1 åring som tränar över 0.300 och kommer träna över 0.100 som 3 åring

Grattis till segern i Hambot Bråkan
Reply
Kopia77 Posted: 2016-11-07 09:03:17 Edited(1): 2016-11-07 09:25:06
992
Bråkan
Bollnäs

Stort tack!!!

0,068 och Grattis till 2a-platsen!
Det är faktiskt något speciellt med att vinna Hambot med egen uppfödning även i ett virtuellt spel

Hon har just nu 4-7-3-0

Så jag tror faktiskt på det där dolda värdet (typ löpskalle). Min poäng är att det är bra om de tränar hyfsat men att det även finns andra saker som gör en häst bra i det här spelet,
Reply
Friction88 Posted: 2016-11-07 21:01:06
140
Stall Digital
Rättvik

Stort Grattis till Hambo vinsten!

Visst finns det flera olika strategier att nå framgång i detta spel. Hade jag dock haft lyckan att få fram en häst som Grasping Midnight som börjar karriären med att vinna 4 av 5 lopp och har 1305 poäng så skulle jag sälja utan att tveka om jag hade ett nystartat stall. Prislappen borde ligga någonstans mellan 10-15 miljoner för den hästen idag och det är väldigt mycket pengar för ett nytt stall som man kan använda för att utveckla stallet. Det är väldigt få hästar som springer in över 10 miljoner under sin karriär här. Förstår att du är väldigt förtjust i din Grasping Midnight, just nu, men det svänger ju tyvärr väldigt snabbt i detta spelet. Om 10 starter kanske hon bara har 31 startpoäng, då är det ju inte lika kul och några 10 miljoner är hon ju inte värld då. Jag hoppas dock att jag har fel! Hälsar dig och Gasping all lycka i fortsättningen. Men finns många exempel på hästar som inte gått något mer heller. Att hästen har 0 i spurt och att det ska innebära att den har Löphuvud har jag också hört och det känns som att det stämmer Det dolda värdet är såklart en viktig detalj i spelet, men är som sagt dolt och inte så lätt att se för alla kanske. Därför gillar jag dom synliga mer. Men är inte så mycket för tävlings-biten i spelet. Utan mer att träna, ha hästar med fin kapacitet, tjäna pengar, uppfödning.

Att köra dyraste fodret gav ca 9% bättre träning än standard
Reply
Kopia77 Posted: 2016-11-08 10:12:46 Edited(2): 2016-11-08 10:14:16
992
Bråkan
Bollnäs

Stort tack!

Jag hamnade faktiskt i det dilemmat när Moonlight Sky vann Hambot (för en evighet sen) Då rådfrågade jag en av de mer rutinerade här på spelet som sa att jag var galen! Det är ju de här hästarna vi kämpar för att ta fram och som gör spelet roligt.

Men sen är jag inte någon köpare/säljare. Blir onormalt fäst vid mina låtsashästar och har köpt tillbaka ett flertal bara för skojs skull.

Jag är numera rätt oberoende av ekonomin, men jag har också köpt/rivit träningsanläggning, köpt billigt foder åt de äldre, anmält till banor i närheten och framför allt dragit ner på antalet hästar så det rådet håller jag verkligen med om. Det var faktiskt bara när du sorterade ut de som tränade under 0.100 som jag reagerade. Låt de starta några gånger och om du verkligen vill ha pengar så ska du sälja de 1-åringar som tränar bra. (Iaf var det så jag blev "rik" ) Om de dessutom vinner som 3-åringar och skaffar sig poäng är det läge att sälja då med men att sälja en Hambovinnare kommer jag aldrig att rekommendera! Det var genom henne jag upptäckte att storloppen existerade och hur man matchade inför dessa.

Och hon kommer inte bli till salu även om hon tappar alla poäng. Då får hon prova lyckan i aveln hemma hos mig.
Reply
Kopia77 Posted: 2016-11-23 21:26:09
992
Bråkan
Bollnäs

Skulle inte ens lägga utgångspris på 15 miljoner...
Reply
[ 1 ]