Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Tips & Ideér -> 25 hästar tack!

Saknar du något i spelet eller är det något som kan förbättras? Tveka inte, skriv ner dina förslag här så kanske de blir verklighet. Bra ideér belönas.
Username

Password

[ 1 ]   2  
Author Message
Yermac Posted: 2016-05-26 23:11:57 Edited(1): 2016-06-05 21:56:27
1125
Nessla
Eskilstuna

Became a member: 2011-04-03
Forum posts: 2048
Förmodligen en fullkomligt meningslös trådstart.

Men jag vill ha plats för 25 hästar i stallet.

Tycker du som läser som jag gör... skriv ditt namn i tråden. (Uppropsstyle ftw typ.)

Edit: Detta blev en diskussionstråd - så hoppa gärna in och
delta i diskussionen om du som läser har en åsikt.

Reply
Poffpuff Posted: 2016-05-26 23:25:33
811
Mackenhof
Dannero

Became a member: 2013-08-14
Forum posts: 1613
Jag är på. Förhoppningsvis skulle det kunna ge mer välfyllda lopp.
Reply
OttoB Posted: 2016-05-26 23:41:10 Answer to: "Förmodligen en fullkomligt meningslös trådstart. Men "

Became a member: 2013-01-04
Forum posts: 390
OttoB håller med!
Reply
mike10 Posted: 2016-05-27 12:18:56
979
On fire
Halmstad

Became a member: 2015-03-30
Forum posts: 157
Mycket bra ide som jag köper rätt ut!

trycket från hästägare som vill ha häst i träning hos On Fire håller på att knäcka mig så 5 nya boxar vore magi
Reply
felicia Posted: 2016-05-27 13:17:49
1033
Opal H
Solvalla

Became a member: 2014-01-01
Forum posts: 207
Toppenide !! hoppas det går att genomföra , spelet skulle absolut få en ny dimesion
Reply
Mattesstables Posted: 2016-05-29 00:23:14
38
Mattes Stables
Solvalla

Became a member: 2011-12-28
Forum posts: 87
25-30 stallboxar tack!
Reply
Cherry Posted: 2016-05-29 19:44:31

Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6901
Håller verkligen inte med.
Reply
Yermac Posted: 2016-05-29 21:03:33 Answer to: "Håller verkligen inte med."
1125
Nessla
Eskilstuna

Då är det fritt fram att starta en tråd där du uttrycker din åsikt Cherry.
Står väl ganska tydligt i trådstarten vad denna tråden går ut på kan jag tycka.

Dock, oavsett... (ynka) fem personer som tycker som trådstartaren/jag och ett väldigt vagt intresse i kombination med den så nära på totalt frånvarande spelledningen gör ju trådstarten precis som meningslös som jag befarade.

Så vi kan ju lika gärna använda den som en diskussionstråd när du ändå kapade den.

Varför håller du verkligen inte med om att 25 stallplatser vore bättre än 20?
Reply
Cherry Posted: 2016-05-30 09:03:23

Du menar väl inte att det inte är ok att skriva att man inte håller med om nåt, utan vidare förklaring? För isåfall Mr Yermac så har ju du själv begått ett par moraliska misstag på sistone i trådar där du rakt upp och ner bara skrivit typ "Nej" och sen inget mer, särskilt i hästbörsforumet.

Men hur som helst, nu bad du mig resonera så det ska jag göra.

Ju fler hästar som tillåts, desto mindre skicklighet kommer det bli som avgör i toppen. Tänk om man kunde ha 50 hästar i stallet, vad skulle hända då? Jo, det som skulle avgöra skulle bli den som orkar anmäla alla sina hästar till lopp. Man skulle alldeles för lätt kunna kompensera avsaknaden av topphästar med tio medelmåttor som bara konstant anmäls till lopp. Hade vi bara tillåtit fem hästar per stall skulle det bli av yttersta vikt att skaffa kvalitetshästar, och det är ju här the skill ligger; att ha BRA hästar. Inte bara en jävla massa hästar.

Nu tycker jag såklart inte vi bara ska ha 5 hästar, men nånstans längs vägen har vi nog nått gränsen för vad som är bäst för spelupplevelsen. Först var det väl max 10, sen 15, och för inte så jättelängesen utökades det till 20. Jag tycker det räcker gott och väl. Med 25 eller 30 hästar blir det nästan ett halvtidsjobb att hålla reda på allting.
Reply
Poffpuff Posted: 2016-05-30 11:13:25 Edited(2): 2016-05-30 11:14:56 Answer to: "Du menar väl inte att det inte är ok att skriva att man inte h&ar"
811
Mackenhof
Dannero

Became a member: 2013-08-14
Forum posts: 1613
Angående det första stycket: Som jag förstod det var uppmaningen att skriva (sitt namn) i tråden om man höll med om trådstarten, för att få till någon form av ett namnupprop.

Nå, för att skriva något på ämnet så undrar jag om det inte är för många lopp i förhållande till antal hästar. Inte sällan får ju lopp (i synnerhet för äldre hästar som har tjänat en del) ställas in pga att bara en eller två anmälts. Och visst är det trevligt att vara garanterad femsiffrigt belopp om hästen bara håller sig på benen i lopp med tre anmälda, men särskilt kul är det ju inte egentligen.
Reply
Medeltid Posted: 2016-05-30 13:59:34

Became a member: 2008-02-01
Forum posts: 784
Jag tycker 20 hästar räcker gott och väl.
Reply
Yermac Posted: 2016-05-30 20:52:01
1125
Nessla
Eskilstuna

Nej Cherry, givetvis menar jag inte det. Förstår inte riktigt hur du kan tolka det så heller.
Det jag reagerade på var ju som jag förklarade och som Poffpuff förtydligade just att tråden var tänkt som ett upprop.
Tycker förövrigt inte att detta har något med någon moral att göra, utan snarare handlar om allmänt forumvett eller något i den stilen. Något (som du är inne på är något jag själv kanske saknar mellan varven ja...
(Enligt mig blir jämförelserna lite skeva, men jag kan släppa det... genom att typ kortfattat bekänna hur barnsligt jag beter mig mellan varven.)

Oavsett.. Givetvis får du tycka och säga vad du tycker.
Dock, när du "kapade" min uppropstråd så kunde du ju lika gärna lägga ut ditt resonemang tänkte jag då det ju kunde var intressant att höra hur du ser på det.
Så, tack för att du gjorde det.

Jag tycker att ditt resonemanget haltar lite eller hur jag ska beskriva det, men ändå klart intressant att läsa hur just du (i egenskap av spelets totaldominant) ser på saken.

Är lite ambivalent till huruvida jag på något sätt ska argumentera för min sak [25 stallplatser] eller komma med motargument till ditt resonemang... eller så..
Lite känns det som att det kvittar för mig.
Eller ganska mycket faktiskt.
Ingen av dig eller mig har ju mandat att ändra på spelets regler och jag är mer eller mindre tvärsäker på att du är lika fast besluten i ditt synsätt som jag är i mitt.
Så, då är det väl mer en fråga om huruvida du faktiskt är intresserad (så som jag faktiskt var angående din åsikt) av varför jag har mitt synsätt som avgör om jag ska lägga ut någon vidare text eller ej.
Reply
Cherry Posted: 2016-05-31 00:04:42

Ok, missförstod väl helt säkert då.

Och ja, det kvittar ju vad jag eller du eller nån annan tycker då inget kommer hända ändå (eller jo, vid maxklaff kanske forumsmileysarna utökas med några nya ikoner) men jag vill ändå höra varför fler stallplatser är bättre än det vi har nu. Go!
Reply
Cherry Posted: 2016-06-05 12:39:44

Stabilt argument!
Reply
Yermac Posted: 2016-06-05 21:49:25 Answer to: "Stabilt argument!"
1125
Nessla
Eskilstuna

Oj! Sorry!
Visste inte att jag var satt under tidsfrist.
Skämt åsido, sorry, livet kom emellan.
(Borde kanske skrivit att svar dröjer.)

Jag är väl precis som Poffpuff inne på att fler stallplatser skulle leda till att fler hästar skulle få chansen att bli äldre vilket i förlängningen skulle leda till mer välfyllda lopp och rent allmänt en bättre bredd i spelet.
Skulle folk ha mer utrymme att ha ett större åldersspann i stallen så är det väl troligt att detta skulle ske, tänker jag.

Som jag ser på det så verkar det lite som att det roligaste de allra flesta vet med zonen är att avla fram hästar.
Det verkar ju vara klart vanligt förekommande att folk rensar ut rejält inför avelsperioder för att kunna göra flertalet uppfödningar inför varje ny etapp.
Jag själv är ju inte direkt representativ här då jag väl vad jag spontant kan erinra mig om inte har gjort någon större frigörning av stallplatser inför någon avelsperiod hittills.
Jag hade dock gärna avlat fram typ 5 stycken hästar varje gång. Detta då det ju som vi alla vet är jäkla svårt att få träff i avelstombolan och man mer eller mindre kan vara tvärsäker på att (absolut) minst 50% kommer vara skit.
(Sen har man ju även gärna någon fri plats över till att köpa in någon annans uppfödning också.)

Alla på zonen spelar inte detta spelet med samma mål och mening som du och de andra toppstallen gör Cherry. Eller, rättare sagt... de allra flesta här på zonen spelar verkligen inte på samma sätt som du.
De allra flesta här på zonen får söka annan mening och andra mål än att bli #1.

Ett exempel på ett annat sätt att spela skulle kunna vara att man faktiskt vill föda upp 1-4 hästar varje etapp och sen behålla de bästa karriären ut. Oavsett hur bra eller dåliga de är.
Man vill helt enkelt se hur bra och framgångsrika man kan göra de hästar man förfogar över under en nioårig karriär och till dess att de inte får tävla mer. (Lite: "play the cards you're dealt."
Med detta synsätt/spelsätt är det väldigt lätt att man skapar sig överfullt stall och aldrig får möjligheten att avla.

Som exempel:
12 åringar - 1 sto, 1 hingst
11 åringar - 1 sto, 1 hingst
10 åringar - 1 sto, 1 hingst
9 åringar - 1 sto, 1 hingst
8 åringar - 1 sto, 1 hingst
7 åringar - 1 sto, 1 hingst
6 åringar - 1 sto, 1 hingst
5 åringar - 1 sto, 1 hingst
4 åringar - 1 sto, 1 hingst
= 18 hästar

= 2 lediga platser till avel inför varje etapp.

OBS! Jag förstår att detta är ett väldigt kantigt exempel och tillika väldigt lätt att bombardera sönder med argument om att sådär ska man inte spela och si och så und so weiter.

Meningen med exemplet då?
Ja, kanske just för att bara ge ett exempel på vilka andra sätt att spela på det finns än att just bli bäst.
Och kanske just för att bara visa hur lätt det är att inte låta hästar bli äldre och få tävla vidare.
Vilket då för oss tillbaka till det här med att många vardagslopp för äldre hästar inte ens blir av eller startas med tre hästar.

Visst skulle incitamentet till att behålla flera äldre hästar kunna vara högre prissummor och så för äldre hästar kontra unghästar - men jag pallar inte gå in på denna diskussion - då jag tycker att det är en annan diskussion... samt att jag ändå alltid tenderar att skriva för långt när jag sätter igång.

...

20 stallplatser och viljan (som jag tror många har) att avla (och köpa) typ 5 nya unghästar inför varje etapp innebär ju i praktiken att man inte heller har 20 platser att förfoga över.
'Fria stallplatser' går ju åt till att under perioder ha:
a) tomma platser
b) platser fyllda med 0-åringar
c) platser fyllda med 1-åringar
d) platser fyllda med 2-åringar

...

Hmm, jag tror att jag stannar här då jag inte vill skriva för långt.

Blev lite framstressat svar också då jag såg ditt lite otålmodiga inlägg nu ikväll.
Reply
Gerrard Posted: 2016-06-20 11:48:48 Answer to: "Oj! Sorry! Visste inte att jag var satt under tidsfrist. ;) Skämt &a"
426
Stall Ameste
Jägersro

Became a member: 2015-12-29
Forum posts: 678
Jag tror inte fler stallplatser ger fler äldre hästar, snarare ännu fler unghästar. Tror knappast folk valt att behålla 2-3 äldre kusar varje säsong. Det hade snarare gett plats till 5 nya föl!

Det måste kännas lönt att behålla sina hästar även om det går tungt för dem ett tag och startpoängen tappas!
Reply
larockma Posted: 2016-06-20 19:44:09

Became a member: 2008-11-18
Forum posts: 1474
En tränare samt en skötare på varje häst att ha koll på varje dag, usch. Det tar redan för mycket tid för att bara vara ett spel Tänk på att detta spel började med 5 hästars stall har jag för mig. Det har utvecklats till ett heltidsjobb...om man vill vara med i toppen. Faan orkar hålla på länge till...

Ta bort formen helt = inga skötare behövs
En tränare räcker per stall, alla hästar tränar 1gång i veckan oavsett tävlande (=motsvarar 7dars träning idag)
Reply
Yermac Posted: 2016-06-20 21:36:21
1125
Nessla
Eskilstuna

@Gerrard

Jag respekterar givetvis din åsikt - men din logik här ifrågasätter jag å det grövsta.
Du menar alltså på allvar att fler hästar i spelet inte per automatik innebär att det kommer finnas fler äldre hästar i spelet?
Vet inte varför jag svarar egentligen. Känns ju lite som att du inte läste vad jag skrev.
Men som sagt, respekterar såklart åsikten att man inte vill ha mer än 20 stallplatser.

@Larockma

Känns lite som att det är någon annan diskussion du är inne med skötare och tränare.
Oavsett, tack för att du skrev och såklart har även du rätt till din åsikt även om jag ju som du förstår inte delar den.
Reply
Gerrard Posted: 2016-06-20 21:44:01 Answer to: "@Gerrard Jag respekterar givetvis din åsikt - men din logik hä"
426
Stall Ameste
Jägersro

Became a member: 2015-12-29
Forum posts: 678
Nej, jag tror fler stallplatser hade inneburit fler unghästar. Jag tror verkligen inte folk sparat fler äldre kusar än idag utan dem hade pensionerats ändå.

Jag säger inte att jag är emot 25 stallplatser. För mig är det varken eller.

Men skall syftet vara att utöka för att fler hästar skall bli äldre tror jag man behöver kombinera med någon annan förändring.
Reply
Yermac Posted: 2016-06-20 22:07:53 Answer to: "Nej, jag tror fler stallplatser hade inneburit fler unghästar. Jag tro"
1125
Nessla
Eskilstuna

Fast Gerrard... logiken alltså.

Om vi går till ytterligheter (bara som exempel). Om det finns 10 hästar totalt i spelet... finns det mer eller mindre gamla hästar då än som det är nu?
Om det finns 1 miljard hästar i spelet... finns det då mer eller mindre gamla hästar än nu?

Det sista håller jag ju med om.

Nåväl, jag tror inte att jag kommer orka skriva mer i denna tråden.
Det är ju ändå så hypotetiskt och meningslöst.
Trådstarten var ju mest för att se hur många som höll med mig och det var ju inte precis något större stöd från stallen därute. Så knappast värt att strida för detta eller vidare älta det.

Jag får helt enkelt lära mig att pensionera hästar som egentligen inte är klara med sina karriärer. Alternativt sälja av lite.
Och jag får fortsätta frustreras över att jag aldrig kommer få möjligheten att göra en storavling.

Men sånt är livet. Inte alltid man får som man vill ju.
Reply
[ 1 ]   2