[ 1
]
|
|
Posted: 2011-09-28 11:28:23
|
Became a member:
Forum posts:
|
|
|
Reply
|
|
Dark_horse
|
Posted: 2011-09-28 11:31:26
|
Became a member: 2009-10-19
Forum posts: 3890
|
Den statistiken talar iaf för det jag hävdar om Örjan; han är grym när han har bästa hästen i loppet.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-09-28 11:35:43
|
Became a member:
Forum posts:
|
Men Björn då, de "få" ggr han har bästa hästen i loppet...??
Håller med dig Dark_horse!
|
|
Reply
|
|
Dark_horse
|
Posted: 2011-09-28 11:47:28  Men Björn då, de "få" ggr han har bästa hästen i loppet...??
Answer to: "Men Björn då, de "få" ggr han har bästa h&a"
|
|
Till Björns försvar ska dock sägas att han förmodligen är den kusk vars hästar blir mest överstreckade i förhållande till deras kapacitet. Det är förmodligen därför han har så dåliga siffror i den här statistiken.
Men Örjan rules 
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2011-09-28 11:50:35  Men Björn då, de "få" ggr han har bästa hästen i loppet...??
Answer to: "Men Björn då, de "få" ggr han har bästa h&a"
|
Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
|
En ganska viktig faktor att ta in när det gäller skillnaden mellan "övriga" kuskar och de kända är ju att de gånger som en okänd kusk blir favorit så är det för att hästen på papperet är flera huvuden högre än resten och då är det normalt sett en favorit som är svårare att köra bort.
Jag är dock ett stort fan av både Örjan och Erik och detta styrker vad jag haft på känn.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-09-28 11:56:44  Till Björns försvar ska dock sägas att han förmodligen är den kusk vars hästar blir mest överstreckade i förhållande till deras kapacitet. Det är förmodligen därför han har så dåliga siffror i den här statistiken.
Men Örjan rules 
Answer to: "Till Björns försvar ska dock sägas att han förmodligen "
|
Became a member:
Forum posts:
|
Absolut! Men nu talde ju Björn annhängaren om vad han helst spelade på (sett ur en spelares perspektiv) och senast jag kollade så räknades fortfarande mest antal rätt när v75 skulle summeras.... Vinner med flest favoriter = Örjan = Bästa spik kusken vid flest tillfällen, men då kommer det att komma dessa som
"spelar för de stora pengarna" och spikar 3%:are och hävdar att just den gången "de hade räknat ut" att Örjan skulle vinna så satt han fast med massor kvar.
Att den hästen kunde starta nästa vecka (mycket beroende på att Örjan INTE körde 600m kvar och hade en dödstrött häst imål) och kanske vara ett spel då är oväsentligt för dessa.
Men vi får se vart detta tar oss, jag är helt övertygad i min uppfattning iallafall.. 
|
|
Reply
|
|
Dark_horse
|
Posted: 2011-09-28 12:29:09  Absolut! Men nu talde ju Björn annhängaren om vad han helst spelade på (sett ur en spelares perspektiv) och senast jag kollade så räknades fortfarande mest antal rätt när v75 skulle summeras.... Vinner med flest favoriter = Örjan = Bästa spik kusken vid flest tillfällen, men då kommer det att komma dessa som
"spelar för de stora pengarna" och spikar 3%:are och hävdar att just den gången "de hade räknat ut" att Örjan skulle vinna så satt han fast med massor kvar.
Att den hästen kunde starta nästa vecka (mycket beroende på att Örjan INTE körde 600m kvar och hade en dödstrött häst imål) och kanske vara ett spel då är oväsentligt för dessa.
Men vi får se vart detta tar oss, jag är helt övertygad i min uppfattning iallafall.. 
Answer to: "Absolut! Men nu talde ju Björn annhängaren om vad han helst spela"
|
|
Håller med dig. Men det hade inte sett särskilt snyggt ut om jag plötsligt började använda statistik som argument efter det jag skrev om kuskstatistik i v75-tråden 
|
|
Reply
|
|
tommie
|
Posted: 2011-09-28 12:43:06  Håller med dig. Men det hade inte sett särskilt snyggt ut om jag plötsligt började använda statistik som argument efter det jag skrev om kuskstatistik i v75-tråden 
Answer to: "Håller med dig. Men det hade inte sett särskilt snyggt ut om jag"
|
Forum posts: 5430
|
Läste statistiken innan jag blockade en användare och det är lite roligt att det läggs fram ytterligare fakta som säger att Örjan inte är bäst.  Som jag skrev i den andra tråden så kan jag trots att jag gillar Björns körstil inte säga att han är bäst då det finns fakta som säger att Erik är bättre i år. Och jag är som sagt inte sämre än att jag kan erkänna det. Vad gäller dom som gillar Örjan så kan dom bevisligen inte erkänna att Erik i år är landets bästa kusk trots att dom själva lägger fram ytterliggare fakta som visar på detta.  Lite roligt faktiskt. 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-09-28 13:33:20
|
Became a member:
Forum posts:
|
hade tänkt svara på detta men inte roligt då den jag svarar inte läser det ändå  Läste statistiken innan jag blockade en användare
så jag struntar i det. Men tack för en "intressant" diskussion!
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-09-28 13:34:14
|
Became a member:
Forum posts:
|
Jag gillar Erik, men ogillar Björn.
|
|
Reply
|
|
filipandersson
|
Posted: 2011-09-28 14:57:35
|
Forum posts: 803
|
Min personliga åsikt (har ingen koll på statistiskt underlag utan helt subjektivt) är att Erik är den bästa kusken vi har. Tycker han alltid förvaltar sina möjligheter på bästa sätt och är även den som kör bäst i de större loppen. Väldigt sällan man ser honom sitta fast med en häst som har chans trots att han sällan kör "för" offensivt a la Ludde, sen är ju hans skicklighet från start inte heller helt fel.
|
|
Reply
|
|
tommie
|
Posted: 2011-09-28 15:34:25
|
Forum posts: 5430
|
Tänkte skriva mitt sista inlägg i kuskfrågan nu. Vill börja med att skriva att Sverige har de ästa kuskarna i världen. Och att alla som är topp 7-8 i sverige är oerhört bra. Jag utgår alltid från att jag är spelare när jag skriver om vilka kuskar jag gillar och inte gillar vilket är ganska självklart eftersom jag inte ens äger någon häst. Jag vill alltid att mina hästar som jag spelat skall få chansen att vinna och att dom hellre får ett tufft lopp men inte räcker till än att dom sitter fast med vinstkrafter. Någon/några har skrivit att dom tycker att det är snyggt när kuskar vinner med "små medel" och visst kan det vara det, men jag är som sagt bara spelare och jag bryr mig inte om hästen jag spelat på har en alldeles randig bakdel när den går i mål, bara den är först och jag får hämta ut mina pengar. (lite överdrivet)  Jag kan to.m gilla att spela Klaus Kern ibland om jag har räknat ut att hästen han kör pallar hans alltid offensiva upplägg. Kuskar som vill vinna varje lopp dom kör gillar jag. Det som gör att jag inte gillar Örjan (även fast han är en riktigt,riktigt bra kusk) är att han kan komma till Eskilstuna med en fin häst som blir hårt betrodd och sitta fast invändigt eller köra sista 200 och knipa ett 3-4 pris för att dom har något lopp med lite mer i prissumma om två veckor på Solvalla. Att han då skiter i reglerna och absolut inte kör för bästa möjliga placering är givet och om man då sitter med spik på den och har chans på stora pengar blir man ju vansinnig. Detta ser man i princip aldrig Erik och Björn göra. Det jag vill komma fram till är att om man lirar Erik och Björn så vet man vad man får, men det vet man ofta inte med Örjan. Därför tycker jag som spelare bättre om de två. Har även skrivit tidigare att om jag var hästägare och inte spelare så hade jag gärna sett Örjan på mina hästar då han är försiktigare. Så om ni äger hästar och har Örjan som favoritkusk förstår jag det fullt ut, men om ni är spelare så förstår jag inte att ni inte gillar kuskar som "alltid" kör för vinst mer än någon som i många fall bara ser till hästägarna och skiter i spelarna... Hoppas att jag förklarat mej tydligt  Tack för mej i denna fråga. 
|
|
Reply
|
|
B_Good
|
Posted: 2011-09-28 19:28:03 Edited(1): 2011-09-28 19:29:07
|
Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
|
Definitionen bästa kusk är så sjukt svårutbenad..
Den som vinner stora lopp o kör in mest pengar borde väl va en bra måttstock. -men han o han kör finare hästar" argumenteras det då ofta o visst är det väl så men att de gör det är väl ingen slump? Erik/Åke/Björn/Örjan kanske helt enkelt bara har bättre PR-avdelningar än de andra kuskarna som gör att de får de bästa uppsittningarna? Näää.. knappast troligt. De är nog helt enkelt bland det bästa vi kan skrapa fram i detta land. Blir väl självuppfyllande på nåt sätt.
Verkar man va bra får man fina uppsittningar som får en att verka bra som gör att man får fina uppsittningar osv..
Men nog hade det varit intressant att se Kajsa Frick, Klaus Kern eller Fredrik B Larsson köra (bort) Maharajah i Prix d ámerique. (inget personligt men tre namn som poppade upp i huvet  )
Det pratas alltid om att sverige har världens bästa kuskar (fan jag säger det själv) men inte fan brukar vi vinna kusk-WM? Tror de flesta länder aspirerar på titeln världens bästa kuskar och internt hävdar detta. problemet är att det inte blir sant för att många säger det.
Personligen gillar jag kuskar man kan lita på att man vet vad de gör redan innan loppet. Som man kan räkna på. Jämnhet. Förutsägbarhet. Det är det som gör en bra kusk!
Jag älskar de alla o hatar de alla i perioder o för att citera jns sjöden i länken ovan -"Generellt sett överskattas kuskfaktorn."
Summa summarum Bra hästar med bra kuskar från bra spår vinner.
|
|
Reply
|
|
Dark_horse
|
Posted: 2011-09-28 22:57:16  Läste statistiken innan jag blockade en användare och det är lite roligt att det läggs fram ytterligare fakta som säger att Örjan inte är bäst.  Som jag skrev i den andra tråden så kan jag trots att jag gillar Björns körstil inte säga att han är bäst då det finns fakta som säger att Erik är bättre i år. Och jag är som sagt inte sämre än att jag kan erkänna det. Vad gäller dom som gillar Örjan så kan dom bevisligen inte erkänna att Erik i år är landets bästa kusk trots att dom själva lägger fram ytterliggare fakta som visar på detta.  Lite roligt faktiskt. 
Answer to: "Läste statistiken innan jag blockade en användare och det är"
|
|
Om du kollar i v75-tråden så ser du att jag håller Erik som den bästa och Örjan som tvåa. Vet inte om du hade uppfattat det, men när jag läser ditt inlägg känns det som att du tror att jag anser att Örjan är nr 1. Ville bara reda ut det 
|
|
Reply
|
|
[ 1
]
|