[ 1
]
2
|
|
Posted: 2011-08-25 13:37:37 Edited(2): 2011-08-25 13:38:06
|
Became a member:
Forum posts:
|
Hej !
Tänkte att ni skulle få lägga in lite kuskar som borde finnas med. Håll till godo !
Akseli Lahtinen - Umeå
Mauri Jaara - * (utlandslicens) => kör oftast i Boden & Skellefteå
Petri Korpela - * (utlandslicens) => kör oftast i Boden & Skellefteå
Samu Sundqvist - Umeå (lärling, men kör allt fler lopp)
Leif Eriksson - Skellefteå (bror till Jens, har mycket bra häst)
Per Gustafsson - Skellefteå (Kallblodskungen i norr, Farmfurir & Farmbaron)
Sören Östman (A)- Skellefteå
Patrik Wass (A)- Skellefteå
MVH
Liquid Stable
|
|
Reply
|
|
kent2010
|
Posted: 2011-08-25 20:29:32
|
Became a member: 2010-07-21
Forum posts: 238
|
akseli lahtiner är redan i spelet o mauri jaara.....
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-08-26 08:02:54  akseli lahtiner är redan i spelet o mauri jaara.....
Answer to: "akseli lahtiner är redan i spelet o mauri jaara....."
|
Became a member:
Forum posts:
|
Tjena !
Sant...
Det är jag som har sökt kuskar endast i Sverige.
Ledsen för detta...
Men dom andra kanske borde läggas in !?
Liquid Stable
|
|
Reply
|
|
spanarn
|
Posted: 2011-08-26 09:48:42
|
Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 1720
|
Har lagt in Leif Eriksson och Per Gustafsson.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-08-26 13:05:44
|
Became a member:
Forum posts:
|
Liquid Stable
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-08-26 13:13:54
|
Became a member:
Forum posts:
|
Hej igen !
Hur betygsätter du/ni kuskarna ?
Ser att Leif Eriksson fick 4:a på Skicklighet, medans Jens Eriksson och Christian Månsson har 3 i Skicklighet.
Vad baserar ni det på ?
Jag ska inte vara petig, men om det ska likna IRL så mycket som möjligt så är min ranking bland dessa kuskar följande:
Skicklighet:
* Leif Eriksson: Skill: 4 Off: 3 Form: 3
* Jens Eriksson: Skill: 4 Off: 4 Forma 5
* Christan Månsson: Skill: 3 Off: 5 Form: 2
* Per Gustafsson: Skill: 3 Off: 4 Form: 9
Baserar på dagsläget, och sedan att Per är betydligt skickligare på kallblod, men har en hysterisk form just nu.
MVH
Liquid Stable
|
|
Reply
|
|
Post removed
|
Posted: 2011-08-27 09:19:21
|
|
spanarn
|
Posted: 2011-08-27 11:15:51 Hej igen !
Ser att Leif Eriksson fick 4:a på Skicklighet, medans Jens Eriksson och Christian Månsson har 3 i Skicklighet.
Vad baserar ni det på ?
Jag ska inte vara petig, men om det ska likna IRL så mycket som möjligt så är min ranking bland dessa kuskar följande:
Skicklighet:
* Leif Eriksson: Skill: 4 Off: 3 Form: 3
* Jens Eriksson: Skill: 4 Off: 4 Forma 5
* Christan Månsson: Skill: 3 Off: 5 Form: 2
* Per Gustafsson: Skill: 3 Off: 4 Form: 9
Baserar på dagsläget, och sedan att Per är betydligt skickligare på kallblod, men har en hysterisk form just nu.
MVH
Liquid Stable
Answer to: "Hej igen !
Ser att Leif "
|
|
Vi är flera som kan lägga in kuskar och jag kan såklart bara svara för mig. Ang. proffs, som PG och LE som jag lagt in, tittar jag avseende skicklighet främst på resultat - segerprocent + inkörda pengar - och till viss del egna intryck (fördomar  ). Vad gäller formen är den alltid 5 på nya kuskar som läggs in.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-08-27 15:46:37
|
Became a member:
Forum posts:
|
Lånar lite tråden -
Angående omröstningen på förstasidan, förmodar att kanske den förslag som fick mest röster kommer att ändras så småningom... men nån som har lite bättre koll som vet när detta skulle vara aktuellt?
|
|
Reply
|
|
B_Good
|
Posted: 2011-08-27 15:58:00  Lånar lite tråden -
Angående omröstningen på förstasidan, förmodar att kanske den förslag som fick mest röster kommer att ändras så småningom... men nån som har lite bättre koll som vet när detta skulle vara aktuellt?
Answer to: "Lånar lite tråden -
Angående omröstningen p&arin"
|
Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
|
Det är eriksson som har all kontroll på sidan o hans engagemang är lite från o till..
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-08-27 18:29:19  Det är eriksson som har all kontroll på sidan o hans engagemang är lite från o till..
Answer to: "Det är eriksson som har all kontroll på sidan o hans engagemang "
|
Became a member:
Forum posts:
|
Är det han som står för förslagen i omröstningen också?
|
|
Reply
|
|
B_Good
|
Posted: 2011-08-27 18:31:52  Är det han som står för förslagen i omröstningen också?
Answer to: "Är det han som står för förslagen i omröstningen "
|
Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
|
Ibland (fast länge sen). Nån av moderatorerna står nog bakom den omröstningen.
|
|
Reply
|
|
spanarn
|
Posted: 2011-08-27 19:03:23 Edited(1): 2011-08-27 19:04:16
|
|
Det är jag som lagt in omröstningen + förslag. Har haft kontakt med Eriksson och han tänker införa åtminstone de två som fått mest röster, dvs. att galopprisken minskar i takt med rutinen, och att uppfödarpremier införs (skulle se ut på så sätt att den som betäcker med annan häst än sin egen fortfarande betalar t.ex. 50.000, men dessa går inte till hingstägaren utan försvinner i cyberrymden; hingstägaren får i stället motsvarande 20% av avkommornas insprungna pengar. Stoägaren vid tiden för betäckningen ska för övrigt även få motsvarande uppfödarpremier). Grymt bra tycker jag, och lösningen med uppfödarpremier kommer att vara ett effektivt medel mot avelsfusket.
Hingstägarna kommer inte att tjäna lika mycket på aveln som idag, men det tycker åtminstone jag är OK.
|
|
Reply
|
|
Cherry
|
Posted: 2011-08-27 20:47:04 Edited(1): 2011-08-27 20:48:34
|
Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6901
|
Nja, lite surt när man äntligen fått en bra och populär avelshingst tycker jag personligen. Å andra sidan drabbas många andra hårdare, men jag är inte säker på att jag gillar det ändå. Ska gnälla lite extra och säga att jag tyckte samtliga alternativ i omröstningen var lite svaga och inte sånt som jag ser som högsta prio för spelet.
Bl.a det andra vinnande alternativet, galopprisk minskar, tycker jag kunde modifieras lite istället genom att pimpa säkerhetsträning så att det i slutändan kanske blir värt att träna säkerhet. För vem tränar hellre ner galopprisken 1 steg och låter det gå ut över intervall eller backträning? Det ska gå mycket snabbare att träna upp (eller ner i det här fallet) de egenskaper som helt enkelt är mycket mindre värda än snabbhet och styrka. Även tung och vinter hade varit häftigt att kunna träna upp. Inte superrealistiskt kanske, men en extra dimension spelbarhet med mer valmöjligheter i detta managerspel där man ofta inte har jättemånga val att göra.
Att stuteriet ska stängas är heltokigt, jag älskar stuteriet. Avel är kanon, men den är tvärbuggad med sina löjligt höga galopprisker på en stor procent av avkommorna. Särskilt ston har "alltid" 10 i galopprisk verkar det som. Ska stuteriet stängas så ska aveln lagas först!
Sälja pensionerade ston som avelsston är ett vettigt förslag, tung bana ökar i takt med styrkan känns också ganska logiskt och realistiskt, och slutligen 2 föl/etapp per sto känns som mycket låg prio.
Färdiggnällt från mig.
|
|
Reply
|
|
spanarn
|
Posted: 2011-08-27 21:29:32  Nja, lite surt när man äntligen fått en bra och populär avelshingst tycker jag personligen. Å andra sidan drabbas många andra hårdare, men jag är inte säker på att jag gillar det ändå. Ska gnälla lite extra och säga att jag tyckte samtliga alternativ i omröstningen var lite svaga och inte sånt som jag ser som högsta prio för spelet.
Bl.a det andra vinnande alternativet, galopprisk minskar, tycker jag kunde modifieras lite istället genom att pimpa säkerhetsträning så att det i slutändan kanske blir värt att träna säkerhet. Det ska gå mycket snabbare att träna upp (eller ner i det här fallet) de egenskaper som helt enkelt är mycket mindre värda än snabbhet och styrka. Även tung och vinter hade varit häftigt att kunna träna upp. Inte superrealistiskt kanske, men en extra dimension spelbarhet med mer valmöjligheter i detta managerspel där man ofta inte har jättemånga val att göra.
Att stuteriet ska stängas är heltokigt, jag älskar stuteriet. Avel är kanon, men den är tvärbuggad med sina löjligt höga galopprisker på en stor procent av avkommorna. Särskilt ston har "alltid" 10 i galopprisk verkar det som. Ska stuteriet stängas så ska aveln lagas först!
Sälja pensionerade ston som avelsston är ett vettigt förslag, tung bana ökar i takt med styrkan känns också ganska logiskt och realistiskt, och slutligen 2 föl/etapp per sto känns som mycket låg prio.
Färdiggnällt från mig.
Answer to: "Nja, lite surt när man äntligen fått en bra och populä"
|
|
Gnäll på du!  Kan ju lägga till att det naturligtvis finns saker som jag också har som högre prioritet - en ny loppmotor t.ex.! - men jag lade medvetet enbart in förslag som borde vara hyfsat enkla att fixa och därmed realistiska att införa i nuläget (jag har inte heller bara tagit "egna" förslag, utan även sådana som andra användare diskuterat på forumet). Om jag lagt in "En ny loppmotor" som alternativ hade ju det alternativet vunnit plättlätt, men eftersom vi alla har sett att det går trögt på den fronten och förmodligen inte är helt lättfixat, gjorde jag bedömningen att det bara skulle vara dåligt för den allmänna stämningen på zonen att lägga in ett sånt alternativ. Hellre lägga in alternativ som är realistiska var alltså min devis, och jag själv är klart nöjd med resultatet, dels i antal röster från användare, dels i responsen från Eriksson som ju är klart positiv.
För min del har jag inga problem med 20% i uppfödarpremier, trots att det uppskattningsvis skulle ha gett mig runt 30 millar mindre i intäkter om det varit så redan från början. Tror det är bra för spelet, särskilt eftersom avelsfusket kommer att försvinna. Eftersom man fortsättningsvis även får för uppfödda avkommor (dvs. på stosidan) kompenseras man även delvis där.
I övrigt, fortsätt lägg in förslag på vad du tycker skulle vara bra - och gärna enkla - förbättringar, det är väl inget som säger att inte fler saker kan ändras? 
|
|
Reply
|
|
Cherry
|
Posted: 2011-08-27 22:55:51
|
|
Jodå, jag fattade att du medvetet la in förändringar som var enkla, och varför loppmotorn uteblev. Hade dock ingen aning om att Eriksson lovat att ändra de två vinnande valen. Kul med förändringar trots allt antar jag, även om jag nu inte kan slösa med dåliga chansköp och sen slumpa bort dom 2 veckor senare och lita på att Nutmegs sperma fixar ekonomin igen
Har kanske inte så många förslag själv, är nog den som är minst kunnig på trav irl på hela zonen, men lite tankar finns förstås. Mest är det nog buggfixar som behövs. Som den jag nämnde med hög galopprisk inom avel, den är hög prio för mig. Och, om inte en ny loppmotor, så åtminstone fixa lite så att de blå värdena får mer effekt. Spurt kanske först och främst. Mina bästa hästar har 0 i spurt. Tiny Tiger hade 0. Dock är jag nog knappast den första att nämna detta.
Lite mindre loppkrockar kanske. Kriteriekval/Breedersfinal är irriterande. Klart dom bästa 3-åringarna ska kunna springa båda. Även många intressanta 4-åringslopp är onödigt nära varandra. Och styrkeprovet vill jag nästan aldrig anmäla till då ett avancemang till final innebär att man kommer missa TZO, eller styrkeprovsfinalen. Smågrejer kanske, men lätt ändrat för Eriksson.
Och kalender-pop upen, bort med den!
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-08-28 02:32:42 Edited(3): 2011-08-28 02:49:15
|
Became a member:
Forum posts:
|
Så om jag avlar med t. ex. torros avelshingst med dom nya reglerna..
Då får han 20% av allt jag kommer springa in med hästen och det dras då ifrån mig.. Sen jag som har avelsston får 20% extra av allt den kommer att springa in och hamnar då på +/- Noll.. Så för mig som spermaköpare spelar det ingen som helst roll...
Men torro däremot går back 50.000kr varje föl..
Och det är ytterst få avelshingstar som levererar miljonärer över huvudtaget och allra minst på en o samma etapp - så skillnaden mellan dom 20% inom en hel startkärriär
(12 etapper/ 3 år IRL ) och T. ex. 100 föl x 12 etapper är enorm.
Men kanske om man däremot som spermaköpare av en avelshingst får betala 50.000kr som tidigare men avelshingst ägaren får bara 10 - 20.000kr av dessa per föl.. samt att han får 30% av all inkörd pengar per häst men dessa 30% dras inte av fölägarn,
och då skulle heller ej behövas betala % till avelsston i fölägarns stall för om man inte drar pengarna från användarn så tjänar han exakt lika mycket på det som han skulle tjäna på 30% avelsto uppfödarpremie.
Det skulle vara minst lika effektivt mot avelsfusk men mer humant mot avelshingst ägarna!
|
|
Reply
|
|
ddmannen
|
Posted: 2011-08-28 08:54:27 Edited(1): 2011-08-28 08:56:16  Så om jag avlar med t. ex. torros avelshingst med dom nya reglerna..
Då får han 20% av allt jag kommer springa in med hästen och det dras då ifrån mig.. Sen jag som har avelsston får 20% extra av allt den kommer att springa in och hamnar då på +/- Noll.. Så för mig som spermaköpare spelar det ingen som helst roll...
Men torro däremot går back 50.000kr varje föl..
Och det är ytterst få avelshingstar som levererar miljonärer över huvudtaget och allra minst på en o samma etapp - så skillnaden mellan dom 20% inom en hel startkärriär
(12 etapper/ 3 år IRL ) och T. ex. 100 föl x 12 etapper är enorm.
Men kanske om man däremot som spermaköpare av en avelshingst får betala 50.000kr som tidigare men avelshingst ägaren får bara 10.000kr av dessa per föl.. samt att han får 30% av all inkörd pengar per häst men dessa 30% dras inte av fölägarn,
och då skulle heller ej behövas betala % till avelsston i fölägarns stall för om man inte drar pengarna från användarn så tjänar han lika mycket på det som han skulle tjäna på 30% avelsto uppfödarpremie.
Det skulle vara minst lika effektivt mot avelsfusk men mer humant mot avelshingst ägarna!
Answer to: "Så om jag avlar med t. ex. torros avelshingst med dom nya reglerna..
"
|
Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 1312
|
du har fattat fel , tenava , Det kommer inte dras några uppfödarpengar från hästägarna , utan det kommer delas ut extra pengar utöver den vanliga prispotten , precis som i verkligheten.
Ett bra förslag som borde få en possitiv spelutveckling effekt på sikt , möjligen kanske man borde sänka kostnaden för att bli avelshingst till 50000 om man genomför detta.
jag är possitiv till alla förslagen i undersökningen utom iden om försäljning av pensionerade sto
|
|
Reply
|
|
Cherry
|
Posted: 2011-08-28 12:01:14
|
|
Jag håller nog ändå med tenava. Det känns som att det kommer drabba för många för hårt. Kanske drabbar det mest redan etablerade toppstall, men det känns ungefär som om Reinfeldt hade chockhöjt skatten 40 procentenheter för 5 procent av befolkningen. Inte rättvist att göra en sån ändring hux flux.
Ett annat förslag jag gått och funderat på är nån form av maxtak vid försäljning. Du ska inte ens kunna lägga ut en 6-åring med 5-6-2-2 på de blå värdena för 700k, för det enda det gör är att marknaden blir en sumpmark där 95% av de utlagda hästarna är totalt ointressanta. De som drabbas här är ofta nybörjare som inte kan värdera en häst. Nån form av matematisk formel, även om den hade varit ganska komplex, behövs nog för att göra marknaden till en rolig, rättvis och intressant plats att bygga på sitt stall. Denna ändring är inte särskilt svår heller, det är en engångsuppgift att komma på en bra formel, omprogrammeringen är nog inte jättesvår för Eriksson.
|
|
Reply
|
|
ddmannen
|
Posted: 2011-08-28 12:43:34  Jag håller nog ändå med tenava. Det känns som att det kommer drabba för många för hårt. Kanske drabbar det mest redan etablerade toppstall, men det känns ungefär som om Reinfeldt hade chockhöjt skatten 40 procentenheter för 5 procent av befolkningen. Inte rättvist att göra en sån ändring hux flux.
Ett annat förslag jag gått och funderat på är nån form av maxtak vid försäljning. Du ska inte ens kunna lägga ut en 6-åring med 5-6-2-2 på de blå värdena för 700k, för det enda det gör är att marknaden blir en sumpmark där 95% av de utlagda hästarna är totalt ointressanta. De som drabbas här är ofta nybörjare som inte kan värdera en häst. Nån form av matematisk formel, även om den hade varit ganska komplex, behövs nog för att göra marknaden till en rolig, rättvis och intressant plats att bygga på sitt stall. Denna ändring är inte särskilt svår heller, det är en engångsuppgift att komma på en bra formel, omprogrammeringen är nog inte jättesvår för Eriksson.
Answer to: "Jag håller nog ändå med tenava. Det känns som att det"
|
Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 1312
|
jag ser det mer som en korrigering av en felaktighet i spelet , ungefär som när kungen drog tillbaka adelsprevilegierna. Men visst är är hårt slag när det görs tvärt , men jag tror ändå det är bäst att göra det tvärt. Vad som är rättvist eller orättvist är oftast fråga om en värdering.
Förhoppningsvis kan det innebär att mindre pengar i spelet och lägre priser istället för ständigt stigande priser , men det kan aldrig vara säker på.
|
|
Reply
|
|
[ 1
]
2
|