Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> Hur värderar man?

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
B_Good Posted: 2007-10-24 00:33:55 Edited(1): 2007-10-24 05:39:23

Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
Nazzgul har en grymt fin 1åring ute till salu nu o priset är runt 700000..
Själv köpte jag en 1åring för 466000 häromdagen, men har oxå en nu 4årig dam som jag fick för 111kr. Hur ska man tänka när det gäller priser på en pålle? Hur tänker ni andra? Stuteriet har ju redan fått sig ett par kängor i en annan tråd och aveln är omgjord så priserna borde väl börja sätta sig?
Nån som har nåt smart att tillföra?
Reply
Posted: 2007-10-24 00:41:57

Became a member: 
Forum posts:
1-åringen som är ute för runt 700 000 är klart prisvärd ifall du jämför med att köpa två st svenska stuterihästar!

Jag hade hellre köpt den på aktionen då! Sen ska man dock betänka att det är inte säkert att hästen presterar enbart för att den har fina värden utåt!

Hur mycket betyder t ex snabbhet? Där har den enbart en tvåa men borde träna upp till tre innan den blir startklart!

Som det är nu känns det väl relativt balanserat - möjligen får du fortfarande klart bättre hästar genom aveln!

Jag ser iaf inget entyigt mönster som gör att det är helt obalanserat på just dessa två punkter, avel vs stuteri! Men aveln är nog en säkrare källa, men jag tror att du kan få en bättre häst via stuteriet även om det är liten chans!
Reply
B_Good Posted: 2007-10-24 05:42:01

Hmm..
Peronligen tycker jag väl att man kanske på nåt sätt bör begränsa införseln o utförseln av hästar på nåt sätt dvs inte tillåta vilt shoppande på stuteriet för att sen direkt pensionera till korv, jag tror att begränsat hästunderlag skapar ett korrektare värde o ett stabilare spel överhuvudtaget.. men det är jag det..
Reply
Buck_Fush Posted: 2007-10-24 10:18:39

Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 565
Tror inte det här är något problem, det förekommer inte något vilt shoppande på stuteriet vad jag kan se, av den anledningen att det är svårt att få riktigt bra föl och det är alldeles för dyrt att köpa och kasta.
Reply
Posted: 2007-10-24 17:06:56 Answer to: "Tror inte det här är något problem, det förekommer inte något vilt sho"

Became a member: 
Forum posts:
Ne precis, det tar ju ändå 2 veckor för de hästar man tar upp att bli "pensioneringsaktiva" och köpa hej vilt kostar en del pengar..

Skrev tidigare om att vi tittade på balansen igår och den känns faktiskt rätt bra. Som du säger så ska det kosta lite också, att köpa från ett stuteri är lite som ett lotteri även om chansen till bra häst är betydligt större i de bästa avelsländerna.

/ Andreas
Reply
B_Good Posted: 2007-10-25 01:08:51

ah visste inte om 2veckorsgrejen.. Bra!
Reply
[ 1 ]