Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> Kommande etapp

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

[ 1 ]   2  
Author Message
Posted: 2007-09-10 21:49:20

Became a member: 
Forum posts:
Kommande förändringar kommer ske i spelet och förhoppningsvis även förbättringar.

30 september avslutas första "etappen" i travspelets historia.

Vi tackar för alla tips & synpunkter och har kommit fram till följande inför etap 2:

- Det största som kommer hända är att ett riktigt år blir 13 veckor i spelet, allt för att påskynda åldrandet på hästarna. Vi håller med om att det är segt att vänta ett år på att sin häst ska åldras och sikta på derbyt med sin starka treåring känns drygt, nu blir det alltså 13 v och bättre förutsättningar för att matcha sina hästar mot de större loppen, både kortsiktigt men även långsiktigt vilket i princip kändes omöjligt innan.

- Den 1 oktober startar det nya årssystemet. Alla hästar åldras då ett år. Det blir en del lopp vi missar att köra som låg ute vilket är beklagligt, men vi hoppas med överseende med det.

- En 13 veckorsperiod blir nu en tävlingsetapp, när etappen är slut blir det en vecka med väldigt lugnt tävlande. Tanken med den veckan är att man ska se över sitt stall till kommande etapp/år. Det kommer då vara möjligt att bygga ut sitt stall, gå på hästauktion mm.

- Hästarna kommer kunna starta tätare, runt var fjärde dag (cirka 20 starter per år) kommer bli det optimala upplägget.

- Vi har sänkt skillnaden mellan prispengarna då det kändes som ett allt för stort glapp mellan vanligt lopp och storlopp innan. Nu finns det tre miljonlopp (Elite Race, Derbyt och Kriteriet).

- Nackdelen med dessa ändringar är att känslan kan försämras men det känns som att hästarna behöver åldras snabbare än i verkligheten för att spelet ska flyta på ett bra sätt.

- De "fasta" loppen ligger redan ute under första nya etappen (1 okt - 30 dec). "Vanliga" lopp läggs ut varje måndag och det kommer alltid finnas vanliga lopp tre veckor framåt.

Dessa förändringar hoppas vi de flesta ser som positiva.

Kör hårt och lycka till i slutspurten på etapp ett!
Reply
Posted: 2007-09-10 22:55:12

Became a member: 
Forum posts:
Helt klart ett steg i rätt riktning och jag hoppas sen att inför etapp tre att det putsas ännu mer

Det bästa hade varit om man hade kunnat få "riktiga" datum i spelet så att man faktiskt tävlar ett helt år fastän det bara går 13 veckor. Men vi får se hur det känns under etapp två.

Prisummorna kändes rätt bra under etapp ett totalt sett - om man bortser från första veckorna. Enda problemet var att det inte finns tillräckligt med hästar i spelet och därför slår prissummorna lite snett även nu. Vinner man t ex derbyt är man värd 1.6 miljoner Vanliga lopp ska ju vara som nu, från ca 5 000 för ett uselt lopp upp till ca 40-50 000 för lite tuffare.

Men ändra propparna så att det blir fler lopp som heter "högst x antal kr". Som det känns nu är det svårt för hästar som har runt 6 000 kr på sig att komma med någonstans.

Men jag tror det kan bli riktigt bra på sikt det här, ser redan framför mig säsong fyra och fem när enorma förändringar har genomförst :P

Men ni _MÅSTE_ ändra så att fölen fr o m säsong två åldras ett år under varje säsong, jag tror det är en viktig bit men jag har inte tänkt igenom det helt ännu!
Reply
Posted: 2007-09-10 23:06:44

Became a member: 
Forum posts:
det här låter alldeles fantastiskt
Reply
Posted: 2007-09-10 23:31:35 Answer to: "Helt klart ett steg i rätt riktning och jag hoppas sen att inför etapp tr"

Became a member: 
Forum posts:
Självklart kommer spelet fortsätta putsas på, vi kommer inte vara nöjda fören spelet känns komplett.

Riktiga datum i spelet känns i nuläget svårt, givetvis blir känslan lidande genom att hästarna kommer starta tätare men att tex ha en dag i spelet mitt i natten känns inte rimligt, möjligen kan man ha två-tre dagar per riktig dag.. men då missar du som användare väldigt mycket om du inte kan sitta vid datan väldigt ofta på dagen.

Känns klart bra med realtid. Känslan att 13 veckorstiden är ett år i spelet tror vi kommer ganska fort, vi kommer dessutom lägga in ett årsschema i stallet där hela tävlingssäsongen syns.

Vi får ta en ny utvärdering efter kommande etapp.

Propparna kommer ändras precis som du säger till mer sådana race. Dessutom fler nollopp som kan klonas, så att alla har en mycket god chans att komma igång att starta med sina hästar. Propparna denna säsong har varit ett test för att se vad som behöver justeras, självklart tufft att pricka rätt i den formeln direkt.

Angående hur fölen åldras så kommer det förmodligen bli något i den stilen, vi kollar på det i nuläget.

/ Andreas
Reply
Buck_Fush Posted: 2007-09-11 00:05:02

Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 565
Ja det här blir bra, riktigt bra ändringar. Bara en sak jag funderar över, det står att man efter varje 13 veckors etapp kan bygga ut stallet. Hur mycket då och hoppas man får göra det nu efter denna etapp också?
Reply
Posted: 2007-09-11 00:48:58 Answer to: "Ja det här blir bra, riktigt bra ändringar. Bara en sak jag funderar öve"

Became a member: 
Forum posts:
Skrev lite otydligt, etappen (1 år) är på 13 veckor, där de första 12 veckorna är intensiva tävlingsdagar. Efter den tävlingsperioden är slut blir det en vecka med väldigt lugnt tävlande. Tanken med den veckan är att man ska se över sitt stall till kommande etapp/år. Det kommer då vara möjligt att bygga ut sitt stall, gå på hästauktion mm.

Utbyggnaden av stallet kommer förmodligen bli så här;

Efter ett års (13 v) spelande kan du bygga ut till sju stallboxar, efter nästa år kan du bygga ut till tio stallboxar vilket blir max. Det känns för tufft att hålla koll på sina hästar annars, känns i princip omöjligt att hålla koll på 20-25 hästar, vilka skor de går bäst på, vilket huvudlag (kommer inom kort), hur de tränat, utvecklats osv..

/ Andreas
Reply
B_Good Posted: 2007-09-11 01:03:42 Edited(1): 2007-09-11 01:03:52 Answer to: "Skrev lite otydligt, etappen (1 år) är på 13 veckor, där de första 12 "

Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
Känns positivt det här!
Reply
Posted: 2007-09-11 09:15:46

Became a member: 
Forum posts:
bra bra me like.

ska bli intressant att se hur det blir.
Att knöla in årets alla dagars på 13 veckor känns som att det inte skulle fungera.

Lycka till allihop
Reply
Posted: 2007-09-11 09:26:36

Became a member: 
Forum posts:
detta blir kanon! lite synd bara att alla 3åringar går in som 4åringar då kommer det knappt finnas några 3åringar under år ett, hur blir det med alla rekord stryks alla intjänade pengar och rankingar osv eller har man kvar det kapitalet man tjöänat in nollställs hela stallet foder, skor transport osv?????
Reply
Buck_Fush Posted: 2007-09-11 15:01:09

Hur fort kommer föl och unghästar att åldras? Blir det bara auktionshästar som kommer att vara 3 år nästa säsong? Med bara 10 box blir det svårt att bedriva nån seriös avelsverksamhet.Tror att man lätt kan hålla koll på 15 hästar vilket vore bra tycker jag.Skulle vilja ha ca 10 starthästar och 5 unghästar och avelshästar i stallet.. Med 10 starthästar får man tillräckligt med starter så det händer grejer hela tiden i spelet. Fast det är nog ok att testa som spelledningen tänkt också. Ser fram emot nästa säsong.....
Reply
Posted: 2007-09-11 16:01:57 Answer to: "Känns positivt det här!"

Became a member: 
Forum posts:
Det fungerar jättebra att spela en säsong (med riktiga dagar) football manager under några veckors tid.....
Reply
Posted: 2007-09-11 16:03:12 Edited(1): 2007-09-11 16:11:33

Became a member: 
Forum posts:
Sen anser jag inte att vi ska begränsa antalet hästar för att folk inte kan hålla koll på fler. Ska det begränsas får ni allt hitta på en annan anledning. Känns som en galen anledning. Det måste vara upp till var och en hur många dom vill hålla koll på. Jag skulle utan problem kunna ha 50 hästar i mitt stall med stenkoll på varenda häst!

EDIT:

Sen tänker jag att varför ska man bara korta ner säsongen och pressa in "alla" storlopp under 13 veckor? Enda skillnaden mot i dag är ju att vi kan starta var fjärde dag istället för var tredje vecka om man ska snacka toppform hela tiden. Samt åldras hästarna snabbare!
Dom sakerna som vi här förhöjer är inte ett så stort steg uppåt enligt mig.

Visst, vi måste få tempo och kunna satsa långsiktigt och se saker hända utan att vi själva pensioneras innan det är dags för våra hästar att tävla i elitsammanhang.

Men är det inte ett nerköp egentligen? Ska vi (som jag också tycker) pressa ner en säsong till ca 13 veckor så måste vi ändå ha kvar samtliga tävlingsdagar så vi inte tappar den känslan. Jag anser att förlusterna kan bli för stora i ren spelglädje. Jag vet bara hur jag ser på sulky-spelet som har _noll_ realism och spelkänsla.

Här har vi ett spel med en enorm grund och potential och då är det viktigt att använda rätt byggklossar hela tiden.

Men visst, det är svårt att se en perfekt lösning på problemet, för man blir tvingad att ha tre till fyra dagar inom 24 timmar annars ifall tempot ska vara lika högt. Men nu går vi ett steg för långt från realismen anser jag även om tanken är rätt!
Reply
Posted: 2007-09-11 19:44:18

Became a member: 
Forum posts:
håller med, tråkigt att allt ska behöva gå så fort. Hade var bättre med riktig tid och fler hästar i stallet så att man kan starta oftare fast med fler hästar.
Reply
Posted: 2007-09-12 17:23:16

Became a member: 
Forum posts:
13 veckor känns som en alldeles för kort tid för ett år att passera, det är min åsikt, kommer ju bli extremt intensivt och realismen blir ju lidande rätt rejält.

Det dubbla eller att helt enkelt låta ett år vara ett år tycker jag låter betydligt bättre. Det enda som händer nu är ju att det kommer storlopp "hela tiden" vilket minskar prestigen och känslan att matcha sina hästar rätt inför dem, misslyckas man i det kommande systemet så kommer det ju ändå ett nytt storlopp veckan efter att testa i....
Reply
Posted: 2007-09-12 18:42:01

Became a member: 
Forum posts:
Säger som många andra. 13 veckor känns som en alldeles för kort tid för ett år. Det skulle bli storlopp i princip varje dag (överdrift), det skulle inte längre kännas kul, samt att hästarna inte skulle hinna ta igen sig till dom lopp man planerat för, som det är nu kan man ju planera lite.

Samt det här med skadorna. Om 13 veckor ska föreställa ett år, och hästen skadas så den måste vila i 2 veckor (alternativt: kastrering, blir ju vila i 2 v), vilket skulle bli att den vilar ungefär 2 månader. Och då tappar man ju väldigt mycket?

Kanske det vore nåt att låta ett år vara ungefär ett halvår i real-tid?
Kan också säga att jag håller med atix/Laxens Anarki (3 medd. över mig)
Reply
Posted: 2007-09-12 22:30:23

Became a member: 
Forum posts:
Nej jag förstår inte hur ni tänker, när ni vill ha realtid. För att ta ett exempel, Efter kriteriet skall vi då vänta till april nästa år för att starta i Kungapokalen?

Att eftersträva realism är inte det viktigaste, inte heller det bästa. hur kul hade det varigt att få ett benbrott på en häst eller tarmvred och hästen är borta i 6 månader till ett år.
Normalt så är en bra häst med i 4-6 storlopp per år. i Nuvarande tempo i travspelet skulle det kunna bli 20- 40 storlopp och vinstpengar på 20-40 millar på några hästar, varje år.(se Like Havet).

Det nya systemet kommer att ge våra bra hästar 4-6 storlopp per år. Och har du ingen årgångsstjärna så är det bara 13 veckor till nästa chans.

Huvudsaken är att vi har en fungerande logiskt fungerande spel. Där avel träning, tävling och ekonomi går hand i hand. Tycker definitivt att vi då skall införa pensionering vid, TIDIGAST fem-årsålder, så vi får bort köp och släng mentliteten

Nu får alla chansen att komma in i spelet på samma villkor.
Reply
Posted: 2007-09-13 09:22:53

Became a member: 
Forum posts:
Ja, längre år är nog det bästa!!
Reply
Posted: 2007-09-13 09:43:09

Became a member: 
Forum posts:
Håller helt och fullt med Jockeoutkast
Reply
Eriksson Posted: 2007-09-13 12:44:33

Became a member: 2007-02-02
Forum posts: 12238
Nästa period är egentligen bara ett test. Om vi märker att 13 veckor är alldeles för kort tid så kommer vi att ändra på det.

Kan tipsa om att travspelet nu skjuter in pengar på tippningen för varje lopp. De 5 bäst rankade får 500 - 100 kr på sin tipspool, så nu finns det pengar att tjäna på alla lopp.

/Eriksson
Reply
Buck_Fush Posted: 2007-09-18 16:25:52

Kan vi inte få 7 boxar nu före nästa etapp och sen 10 boxar efter den?
Det känns som dom flesta redan har 5 boxar och det är frustrerande att inte kunna betäcka sitt avelssto eller kunna bjuda på auktionen. Dom 5 hästar jag har vill jag helst behålla.
Reply
[ 1 ]   2