Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> GÃ¥r back vid vinst!

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Buck_Fush Posted: 2007-08-27 22:08:58

Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 565
Har i brist på andra lopp anmält till detta lopp:

Första pris: 5 000 kr Starttid: 19:10
Antal: max 12 st hästar Anmälningsavgift + Resa: 5 + 6 708 kr

Om hästen vinner går jag bara minus 1713kr.

Tycker inte såna lopp borde läggas ut egentligen, det är ju bara hemmahästar som gör sig betjänta av att starta.
Reply
Eriksson Posted: 2007-08-27 22:34:30 Answer to: "Har i brist på andra lopp anmält till detta lopp: Första pris: 5 000 "

Became a member: 2007-02-02
Forum posts: 12238
De loppen är mest till för de hästar som ännu inte startat och som behöver få ihop lite startpoäng så att den kan komma med i de större loppen.

/Eriksson
Reply
Posted: 2007-08-27 22:44:20 Answer to: "De loppen är mest till för de hästar som ännu inte startat och som behÃ"

Became a member: 
Forum posts:
Fixa då fram lite lopp till norra Sverige, jag har hästar som behöver plocka mer poäng för att komma med i bättre lopp, men man undviker ju att anmäla sig så länge man går minus på det även om man vinner, och det just på grund av att resan blir så pass lång (pga att det är för lite lopp i norr). Håller nån med mig?
Reply
samuraj1 Posted: 2007-08-27 23:55:03 Answer to: "Fixa då fram lite lopp till norra Sverige, jag har hästar som behöver pl"

Became a member: 2007-07-05
Forum posts: 189
Finns lopp i Boden på fredag 070831, skulle ha lagt in ett av loppen men fattar inte var lopp id står.
Reply
Eriksson Posted: 2007-08-28 01:27:48 Answer to: "Fixa då fram lite lopp till norra Sverige, jag har hästar som behöver pl"

Har minskat resekostnaderna precis. Så nu kan du resa längre utan att det blir så dyrt.

/Eriksson
Reply
Eriksson Posted: 2007-08-28 01:29:51 Answer to: "Finns lopp i Boden på fredag 070831, skulle ha lagt in ett av loppen men f"

Det står längst ner i din browser när du håller över en länk till loppet. Jag kan lägga in så att det visas lite tydligare på nåt annat ställe oxå, underlättar nog en del.

/Eriksson
Reply
Buck_Fush Posted: 2007-08-28 10:52:17

Jättebra fixat med minskade resekostnader, Boden here we comes!
Reply
Posted: 2007-08-28 15:27:43

Became a member: 
Forum posts:
Hrm, är det något positivt egentligen? Det är väl bättre att det finns lopp på i stort sett samtliga banor för lite sämre hästar, men kasnke svårt om spelet ännu inte har tillröckligt med användare.

Dåliga lopp på Jägersro ska inte bestå av norrlandshästar helt enkelt!
Reply
Buck_Fush Posted: 2007-08-28 16:35:24 Answer to: "Hrm, är det något positivt egentligen? Det är väl bättre att det finns"

Klart positivt, nu måste man få in så många stall som möjligt i matchen.
Kostnaderna är lite för höga och jag tror många stall hamnar på minus och därmed ett trist och närmast hopplöst läge. Tror inte på en uppdelning med norrlandshästar på norrlandsbanor och skåningar nere i skåne. Det är alldeles för få användare och hästar för att fylla loppen då. Bäst om vi möts på några få banor.
Reply
Posted: 2007-08-28 18:13:53 Answer to: "Klart positivt, nu måste man få in så många stall som möjligt i matche"

Became a member: 
Forum posts:
Det har du i och för sig en poäng i, men varför inte hålla lopp på en bana som ligger hyfsat långt upp i norr också då, så slipper vi få en massa utgifter i resekostnader (trots att det är sänkt nu), bara för att vi har valt att ha stall i Norrland.

Ser gärna lite mer spridning på loppen
Reply
Posted: 2007-08-28 18:20:15

Became a member: 
Forum posts:
Se det ur ett "verkligt perspektiv"! Nu tycker jag iofs att det ska finnas fler aspekter i spelet, t ex lägre löner för stall på småbanor i norr etc.

Men till saken nu. Ifall det körs fler lopp på storbanorna (ja ngt vi vet nu och inte när vi valde hemmabana) så kommer också konkurrensen att vara större där och det blir svårare att vinna lopp. Då ska inte vi gynnas av att kunna åka till lilla Oviken för att det nu är nästan gratis att transportera sig dit och även konkurrera med "Kalle" som har sitt stall där.

Lösningen är som sagt att ha lopp efter storleken på banorna (dvs antalet användare) men se till att det kostar att transportera sig.

Många formler tror jag behöver ses över för att hitta en hyfsad balans, men jag tror inte att det hjälper att sänka reskostnaderna utan att ha någon annan strategi.

Men en väldsigt tillfällig lösning kan det ju vara, t ex att man kör det i två veckor till nästa loppuppdatering kommer.

Och till den så snälla, ta bort alla lägst 10 000 kronor där förstapriset är 10 000 kr. Ska man ha en lägsta prissumma, pressa upp den samtidigt som priset i loppet höjs. Kör annars med tak för hur mycket man får tjäna, iaf i större utsträckning såp man vet om hästen står bra inne i loppet eller inte. Bara en spontan tanke utan nogare eftertanke!
Reply
Buck_Fush Posted: 2007-08-28 18:53:42 Edited(1): 2007-08-28 18:54:32

Enklast av allt är att slopa resekostnaderna helt, alla kan starta överallt på samma villkor och det spelar ingen roll hur många lopp det finns på varje bana. Visserligen mister spelet en dimension om man tar bort effekten av resornas påverkan på hästarna, fast det kan man kanske ha kvar ändå?
Reply
Posted: 2007-08-28 19:00:33

Became a member: 
Forum posts:
Vi ska gå mot ett mer verklighetstroget spel tycker jag och då kan vi inte ta ett steg tillbaka så fort vissa stall klantar till det med ekonomin, det är min poäng.

Sålänge man får 50 000 varje vecka så kan man gå plus ju. Vill man sen ha allt så tro fan att vi får ta bort kostnad efter kostnad, snart kommer träningsanläggningen också att vara gratis om folk bara gnäller att man går back, det är en del av spelet om man satsar......
Reply
Buck_Fush Posted: 2007-08-28 19:27:58 Edited(3): 2007-08-28 19:30:25 Answer to: "Vi ska gå mot ett mer verklighetstroget spel tycker jag och då kan vi int"

I verkligheten lånar man pengar till träningsanläggningar mm.
Hästägarna köper hästarna, och betalar träningsavgifter varje månad.Vill man leva i verkligheten så köp en häst och sätt i träning hos ett proffs, det är tufft att få det att gå runt (jag vet). Nej att få allt verklighetstroget är svårt och vet inte om spelmakarna uttalat just det nånstans.Det måste finnas en balans i spelet så "snittstallet" går plus hela tiden. Det måste m.a.o betalas ut mer pengar i priser än alla kostader annars fungerar inte ekonomin och allt kollapsar. Jag misstänker att kostnaderna varit lite höga, och att sänka resekostnaderna var bara bra för spelet.
Reply
Posted: 2007-08-28 19:36:54

Became a member: 
Forum posts:
Men inse att du själv bestämmer kostnaderna!

Anta att alla skaffar 10 000 tränare för attf å dom bästa samtidigt som du skaffar en träningsanläggning. Ska ändå snittstallet gå plus?

Tänk efter först och se vad felet är? Det är bara att alla vill ha allting och när pengarna är slut så surar dom och vill ha saker billigare/gratis i spelet.

Ja, normalt sätt betalar ju ägarna träningsavgifter men nu är det ju som så att du själv äger alla hästarna i stallet..... och därav får du också hela vinstsumman själv.

Ett spel ska vara uppbyggt på ett sätt där du som spelare väljer om du vill gå plus eller gå back utan att det ska ha med tur att göra. Spelar du sen bra och har tur ska du ju på ett enklare sätt kunna gå plus, men det är fritt för var och en av oss att gå plus ca 50 000 varje vecka, minus stallboxarna och ev resor iofs.
Reply
Buck_Fush Posted: 2007-08-28 19:51:50 Edited(1): 2007-08-28 19:53:56 Answer to: "Men inse att du själv bestämmer kostnaderna! Anta att alla skaffar 10 "

Tror du förenklar mycket nu, tror inte alla vill ha allting.Om man väljer att spela utan träningsanläggning, tränare och bra mat så tappar man nog så mycket i träning mot andra hästar att det nog inte är lönt att starta hästarna heller.Och då kan det vara lika bra att inte spela alls. Som sagt ekonomisk balans i spelet måste det vara, sånt får man justera eftersom.
Det håller inte om en massa stall hamnar på minus, för som det är nu går det inte att startanmäla med minus 100.000kr och då tröttnar man nog snabbt och slutar.

Förresten, kul att ha nån att tjabba med här på forumet atix, det händer inte så mycket i mitt stall, har för få hästar och för lite starter.....
Reply
Posted: 2007-08-28 20:10:54

Became a member: 
Forum posts:
Jo, men om alla hade råd med bästa maten, träningsanläggning samt bra tränare, vad är då taktiken? Det handlar ju om att avväga! Och _tro_ mig, alla vill ha det bästa. Titta på wow och läs i forum om alla spel online, alla vill ha det bästa till enklaste möjliga lösning. Här sänker vi bara utgifterna verkar det som så kan alla ha bra tränare, träningsanläggning samt bästa maten. Dom som har avvägt att inte starta land och rike runt för att kunna träna sina hästar, ska vi bara spotta på dom och säga, bad luck, men nu kan alla få det ni jobbat hårt för.

Ett spel har regler - och dom reglerna ska vara att det inte slår helt snett när man helt plötsligt ändrar reglerna.

Men om alla kan få önska så vill jag önska att man kan sparka och anställa tränare gratis (eller väldigt billigt), och vips hade alla haft fem st fyrstjärniga tränare!

Så vem är det som förenklar? Välj en taktik efter reglerna och jobba hårt efter den, sen kan du ändra taktiken beroende på hur bra dina hästar presterar. Välj lopp som dom kan vinna, men visst sås om det föds enorma treåriga talanger så går det ju knappt att ha en taktik för en bra treåring för några veckor sen är en av de sämsta just nu då _alla_ hästar efter t ex Eegit får grymam betyg.

Det som man kan glädjas lite åt är ju att betygen inte betyder allt.....

Mitt stall är också rätt stiltje men turligt nog har min stjärna lyckats springa in lite pengar, annars hade jag fått kicka ytterligare en häst/trä'nare. Jag hade t ex inte råd att köra med fem hästar innan, varav en var usel iofs!

Men folk fick två miljoner samt hästar från start, hur svårt kan det vara att INTE gå minus med dom förutsättningarna liksom? Problemet är att alla vill ha allting och köper till pengarna är slut, sen vill dom ha mer spåonsiorpengar, lägre reskostnader!

SKANDAL är mitt ord egentligen när dom sänkte reskostnaderna, då med tanke på att vi fick två miljoner plus hästar. Sen valde vissa att köpa nytt och kasta, andra att sparka och anställa tränare. Vissa satsade på träningsanläggning och andra saker man kunde väga in i taktiken men att gnälla att det är svårt att ligga plus, nä, men reser man till USA med usla hästar och har sig, ja då gör man det valet!

Nu ska jag sova iaf, går upp tidigt om morgnarna, men jag är helt oense med dom flesta häör, eftersom jag vet hur enkelt vi människor vill ha det bästa, vi vill inte kämpa ett endaste uns. Dags att vakna till liv och tänka om tror jag.
Reply
Eriksson Posted: 2007-08-28 20:57:21 Answer to: "Jo, men om alla hade råd med bästa maten, träningsanläggning samt bra t"

Håller med om mkt av de du skriver atix. Anledningen att vi sänkte resekostnaderna var helt enkelt att vi tyckte att de var lite väl höga i förhållande till antalet användare.

2 miljoner i startbidrag var egentligen på tok för mycket. 500 000 kr hade nog varit mkt bättre så att man inte kan skaffa allt på en gång. Borde väl egentligen sänka det.

Vi funderar hela tiden på nya lösningar för att balansera spelet och speciellt den ekonomiska biten. Vi kommer att justera vissa saker allt eftersom, speciellt resekostnader och anmälningsavgift.
Tanken är ju att allt ska gå jämt ut och att pengarna bara flyttas runt i spelet.

/Eriksson
Reply
[ 1 ]