| 1
2
3
4
5
6
[ 7
]
|
|
montana
|
Posted: 2025-11-23 15:46:15 Edited(1): 2025-11-23 15:46:29
|
Became a member: 2008-11-13
Forum posts: 214
|
Varför ska vi ens ha mängder med elite- eller elitlopp?
Både svenska språket eller latinska fraser eller engelska catchy - och då särskilda - individuella namn borde väl förgylla spelet såväl som poängen i oidentiska pokaler att samla.
Är inte grafik något vi i minsta lilla möjliga mån uppskattar om vi får något extra utav här? Även om hampus tydligt uttryckt tidigare att just han inte bryr sig eller ser det större värdet i detta.
Jag tror de flesta utav oss här gillar grejen med olika och unika pokaler i samlandet.
|
|
Reply
|
|
|
montana
|
Posted: 2025-11-23 15:56:07
|
|
Btw...
Någon som uppfattat eller förstått varför det finns ett lopp som heter 'St Mikkeli Open'?
Jag vet ärligt talat inte om det är en tangentbordsdikeskörning eller om det står för 'Sankt Mikkeli Open' eller ' 'Stora Mikkeli Open'... eller kanske något annat.
I detta fallet kanske det bara är jag som är trög. Eller så sålde konceptet inte sig själv av sig självt bara.
Vad vet jag?

|
|
Reply
|
|
|
montana
|
Posted: 2025-11-23 15:58:00
|
|
Jag googlade nu.
Har visst med S:t Michel att göra.
Nåväl, då vet jag nu.
|
|
Reply
|
|
|
hampusenglund90
|
Posted: 2025-11-23 16:29:52 Edited(3): 2025-11-23 16:43:04  Omröstningar är inte rätt väg att gå, av alla skäl jag redan dragit upp. Vi vet väl också med ganska stor säkerhet att det finns folk med dubbla och kanske ännu fler stall som skulle kunna rösta flera gånger. Utöver det skrev jag också att såna här omröstningar kan sluta lite hur som helst beroende på när man ställer frågan.
Det är faktiskt mycket mer rimligt att få till en diskussion med folk och framförallt att låta det ta lite tid, inte dynga in ett gäng nya lopp så fort man får åtkomst.
Omröstningen med Lördagslopp, där måste man ju nästan vara språkexpert för att förstå vad alla alternativen betyder. Den var öppen i tre dagar innan du ansåg att folkets dom var klar.
Och jo, när Eriksson skickade in WTC-loppen så grymtades det också. Ett stort antal spelare tyckte att loppen inte behövdes eller var efterfrågade överhuvudtaget.
Det ska verkligen inte bara dyngas in massa nya lopp så att det enda man behöver göra är att massanmäla hela tiden. Smart matchning borde kunna premieras.
De där "Elit trean" och allt vad det är, blev det ens nån diskussion kring dessa? Var kommer de ifrån? Jag säger inte att de är dåliga, jag säger bara att såvitt jag vet så diskuterade du det här med 1 annan spelare och bara skickade in dem, rätta mig om jag har fel. Det måste även du inse att det inte är rätt. Och som en fotnot så kan vi väl åtminstone försöka använda ett korrekt språk när man namnger nya lopp. Särskrivningar är inget vi sysslar med i Sverige, någonsin. Jaja, gnäll, jag vet, men det ser inte bra ut. Elittrean, inte elit trean.
Och sedan vad gäller utökade prissummor i existerande lopp så är jag absolut emot det av samma skäl som simon_81 skrev. Jag hoppas verkligen inte du kör fler omröstningar angående vare sig det eller andra nya lopp. Kort sagt, få till en diskussion med folk istället, låt det ta tid, låt alla spelare få en ordentlig chans att diskutera fram vad som är bäst för zonen.
Answer to: "Omröstningar är inte rätt väg att gå, av alla skäl jag redan dragit u"
|
Became a member: 2015-05-15
Forum posts: 644
|
Nej men där har både jag och admin samma syn. Att det mest rättvisa är att alla får rösta om det.
Har mer eller mindre bara fått positiva kommentarer angående de nya lördagsloppen så troligen förstod en del i varje fall.
Det är som med riktiga travet, handlar ej om hur mycket du startar utan att starta rätt. I verkligheten kan man ej anmäla till samtliga lopp även om loppen finns.
Det ska tilläggas att det lagts till i grupp1 väg:
3 nya lopp för äldre:
Harpers Open = Harper Hanover
Mikkeli = St Michel Ajo (världsrekord loppet) dessutom låst för 5-6 åringar vilket har efterfrågats mer eller mindre varje gång diskussion om nya lopp kommer upp
International Open Trot = VM loppet.
1 nytt lopp för 3åringar:
Elittrean = 3åringseliten delade upp den i kön för att fler ska ha möjlighet att starta.
2 nya lopp för 4åringar:
Elitfyran = 4åringseliten delade upp den i kön för att fler ska ha möjlighet att starta.
Pølse loppet: För det efterfrågats ett lopp för 4åringar innan RdF (långt uppehåll mellan slutet av en etapp till RdF)
2 nya lopp för 5åringar:
Norrfemmans Pris = Norrbottens Stora Pris men valde att låsa för 5åringar för att få in ännu ett 5åringslopp.
Elite Trophy: Jubileums Pokalen/Margareta Wallenius-Klebergs Pokal delades upp i kön och dessutom en consolation med mindre prissumma för att fler ska kunna starta = fler kanske väljer att behålla sina 5åringar om dessa möjligheter finns i slutet av etappen.
Har inga som helst problem med att döpa om namnen på loppen om det är det som är det stora problemet, vilket nu med är gjort.
Nu har jag förklarat varje grupp1 lopp och där lägger jag ned denna diskussion om dessa lopp.
Jag förklarade klart och tydligt varför omröstningen om Elite Race finns och jag är ej ensam om att känna så. Jag vill inte att de bästa hästarnas stallchef ska skippa att anmäla till ett av de största loppen för att de känner att de har mer att förlora än att vinna på att starta. Sen är det som med allt märker man att det ej fick den respons man hoppats på så är ju inte allt skrivet i sten för all framtid. Men att det ska klagas så himla mycket innan man ens givit det en hel etapps försök...
Jag har inga planer alls att göra något mer till kommande etapper i närtid mer än det som redan ligger ute och nämnts bortsett att det kan bli aktuellt att göra om stayer lördagarna till någon slags turnering.
Problemet är ju att alla diskutera inte, flera användare skiter fullständigt i forumet medan betydligt fler ser frågorna som kommer upp på startsidan. Så att tro att det blir demokrati genom att låta forumet tala helt ut är ju helt fel. Jag kan nog räkna antal som verkligen engagerar sig och skriver i forumet på ena min hand.
|
|
Reply
|
|
|
montana
|
Posted: 2025-11-23 16:34:16 Edited(1): 2025-11-23 16:35:31
|
|
ABDIKERA!
|
|
Reply
|
|
|
Cherry
|
Posted: 2025-11-23 16:46:07  Nej men där har både jag och admin samma syn. Att det mest rättvisa är att alla får rösta om det.
Har mer eller mindre bara fått positiva kommentarer angående de nya lördagsloppen så troligen förstod en del i varje fall.
Det är som med riktiga travet, handlar ej om hur mycket du startar utan att starta rätt. I verkligheten kan man ej anmäla till samtliga lopp även om loppen finns.
Det ska tilläggas att det lagts till i grupp1 väg:
3 nya lopp för äldre:
Harpers Open = Harper Hanover
Mikkeli = St Michel Ajo (världsrekord loppet) dessutom låst för 5-6 åringar vilket har efterfrågats mer eller mindre varje gång diskussion om nya lopp kommer upp och
International Open Trot = VM loppet.
1 nytt lopp för 3åringar:
Elittrean = 3åringseliten delade upp den i kön för att fler ska ha möjlighet att starta.
2 nya lopp för 4åringar:
Elitfyran = 4åringseliten delade upp den i kön för att fler ska ha möjlighet att starta.
Pølse loppet: För det efterfrågats ett lopp för 4åringar innan RdF (långt uppehåll mellan slutet av en etapp till RdF)
2 nya lopp för 5åringar:
Norrfemmans Pris = Norrbottens Stora Pris men valde att låsa för 5åringar för att få in ännu ett 5åringslopp.
Elite Trophy: Jubileums Pokalen/Margareta Wallenius-Klebergs Pokal delades upp i kök och dessutom en consolation med mindre prissumma för att fler ska kunna starta = fler kanske väljer att behålla sina 5åringar om dessa möjligheter finns i slutet av etappen.
Har inga som helst att döpa om namnen på loppen om det är det som är det stora problemet.
Nu har jag förklarat varje grupp1 lopp och där lägger jag ned denna diskussion om dessa lopp. Jag ändrar namnen direkt så slipper det gnällas mer om det.
Jag förklarade klart och tydligt varför omröstningen om Elite Race finns och jag är ej ensam om att känna så. Jag vill inte att de bästa hästarnas stallchef ska skippa att anmäla till ett av de största loppen för att de känner att de har mer att förlora än att vinna på att starta. Sen är det som med allt märker man att det ej fick den respons man hoppats på så är ju inte allt skrivet i sten för all framtid. Men att det ska klagas så himla mycket innan man ens givit det en hel etapps försök...
Jag har inga planer alls att göra något mer till kommande etapper i närtid mer än det som redan ligger ute och nämnts bortsett att det kan bli aktuellt att göra om stayer lördagarna till någon slags turnering.
Problemet är ju att alla diskutera inte, flera användare skiter fullständigt i forumet medan betydligt fler ser frågorna som kommer upp på startsidan. Så att tro att det blir demokrati genom att låta forumet tala helt ut är ju helt fel. Jag kan nog räkna antal som verkligen engagerar sig och skriver i forumet på ena min hand.
Answer to: "Nej men där har både jag och admin samma syn. Att det mest rättvisa är "
|
Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6914
|
Nej, det är klart att om du bara kan diskutera nånting i tre dagar innan beslut tas så kan det såklart bli svårt att få folk att skriva i forumet. Men vid större frågor, om man som sagt ger det tid så tror jag att folk kommer bemöda sig att skriva till slut. Hur många det än blir så är feedback alltid mer värdefullt än ingen feedback.
Men du resonerar helt omvänt och då får det vara så. Det är uppenbart att du inte lägger någon värdering i det som jag och andra rutinerade stall har sagt i den här tråden. Du har snubblat över ett visst mandat och du tänker nyttja det till varje pris.
Hade det varit jag så hade jag dragit öronen åt mig när flera rutinerade stall luftar klagomål. Du gör bevisligen inte det och nu finns det inte så många sätt kvar för mig att vädra mina åsikter på, så det här får bli mina sista ord för den här gången.
|
|
Reply
|
|
|
hampusenglund90
|
Posted: 2025-11-23 16:52:26  Nej, det är klart att om du bara kan diskutera nånting i tre dagar innan beslut tas så kan det såklart bli svårt att få folk att skriva i forumet. Men vid större frågor, om man som sagt ger det tid så tror jag att folk kommer bemöda sig att skriva till slut. Hur många det än blir så är feedback alltid mer värdefullt än ingen feedback.
Men du resonerar helt omvänt och då får det vara så. Det är uppenbart att du inte lägger någon värdering i det som jag och andra rutinerade stall har sagt i den här tråden. Du har snubblat över ett visst mandat och du tänker nyttja det till varje pris.
Hade det varit jag så hade jag dragit öronen åt mig när flera rutinerade stall luftar klagomål. Du gör bevisligen inte det och nu finns det inte så många sätt kvar för mig att vädra mina åsikter på, så det här får bli mina sista ord för den här gången.
Answer to: "Nej, det är klart att om du bara kan diskutera nånting i tre dagar innan "
|
|
Jag ser vad alla skriver. Men det innebär ju ej att jag bara kan ta hänsyn till vad rutinerade stall säger.
Ska ni ha ensam mandat på att bestämma vad som ska hända eller inte hända då?
Tycker det är väldigt fel sätt att se på det. Som jag sagt tidigare så vill vi behålla fler stall och dessutom kanske få in fler. Då ska väl även deras röst/önskemål tas i beakning.
Du kan ju kolla på Elite Race omröstningen nu, dubbelt så många vill ha ökat första pris. Ska jag då bara bortse från det? Flera stycken har påpekat genom etapperna att höja just Elite Race för att öka intresset. För mig har de alltid funnits intresse men alla tänker ej så.
Jag ber dessutom om förslag hur man kan lägga upp frågor på ett annat sätt men ingen respons. För allt handlar om att alla individer vill olika och blir då en omröstning som man ej vill så är det fel på frågan istället för att se fakta.
|
|
Reply
|
|
|
montana
|
Posted: 2025-11-23 17:04:42
|
|
Helvete vad vissa är dåliga på att faktiskt se vad andra skriver och vad som sägs...
Vad som försöker ges beskrivningar kring och vad som försöker lyftas diskussion kring.
Varför detta sägs eller vad själva essensen i folks yttringar beror på...
Men vissa här gör ju allt rätt hela jävla tiden enligt sin egen skeva självbild och alla "motargument" besvaras då bara med massa jävla nonsensattityd från någon som totalt brister i både känsla för balans kring spelet travzonen samt kanske allra, allra främst i sin egen självbild.
Någon jäkla banal villfarelse om att man är någon frälsare som visst har på foten bakom sin idioti och stöttning plockat lite slumpmässigt här- och därifrån.
Ibland påstås att det funnits diskussioner om detta och ibland har det skett i pm mellan denne och dennes bästis.
Och inget bevis. Allt bara påstås. Och ljugs om.
Hur kan någon ens vara så jävla ofelbar?
Blir detta ens kul när flera etablerade stall säger: Adjö, god dag... Yxskaft?
|
|
Reply
|
|
|
montana
|
Posted: 2025-11-23 17:05:48
|
|
"Fria tyglar"
Den är ändå episk.

|
|
Reply
|
|
|
hampusenglund90
|
Posted: 2025-11-23 17:20:20  "Fria tyglar"
Den är ändå episk.

Answer to: ""Fria tyglar"
Den är ändå episk.
:D"
|
|
Med fria tyglar innebar att jag ej behövde rapportera till Eriksson vid varje ändring.
Men du kanske missat att jag lagt ut frågor och omröstningar. Eller glömde spelar ingen roll vad jag gör i din värld så det skit oavsett.
|
|
Reply
|
|
|
montana
|
Posted: 2025-11-23 17:37:43 Edited(1): 2025-11-23 17:41:33
|
|
Visst var det en cool och episk händelse här på zonen i dess typ 20 år långa historik när någon klev in och typ hånade andra spelare här samtidigt som denne proklamerade att denne hade fått "fria tyglar"!
En höjdpunkt helt enkelt.
Pallar inte skriva mer här inför döva öron.
PM funkar bra för oss berörda fortsatt.
(Gäller inte hampusenglund90 - även om han nog tror det.)
|
|
Reply
|
|
|
hampusenglund90
|
Posted: 2025-11-23 17:42:48  Visst var det en cool och episk ändelse här på zonen i dess typ 20 år långa historik när någon klev in och typ hånade andra spelare här samtidigt som denne proklamerade att denne hade fått "fria tyglar"!
En höjdpunkt helt enkelt.
Pallar inte skriva mer här inför döva öron.
PM funkar bra för oss berörda fortsatt.
(Gäller inte hampusenglund90 - även om han nog tror det.)
Answer to: "Visst var det en cool och episk ändelse här på zonen i dess typ 20 år l"
|
|
Jisses
|
|
Reply
|
|
|
montana
|
Posted: 2025-11-23 17:42:57
|
|
Glömde: Slut: 23/11
|
|
Reply
|
|
|
montana
|
Posted: 2025-11-30 02:58:50 Edited(2): 2025-11-30 03:31:45  Jag tror inte att så många efterfrågar större prissummor och jag kan inte säga att jag gillar den här omröstningen angående större prissumma för Elite Race. Det blir liksom som en ledande fråga att ens ställa den. Ovan har vi en orutinerad spelare som inte riktigt verkar förstå vad det hade gjort med spelet att skicka in åtskilliga mer miljoner i omlopp, och varför Hampus vill öka summorna kan man bara sia om.
Men att det sitter en spelare med ett toppstall som kan köra förslag och omröstningar hur som helst och lite grann styra spelet dit han vill, det känns inte bra för mig iaf. No offense men om inte flera röster höjs i forumet så får man väl förutsätta att den stora massan inte är så förtjust i tanken på massa nya lopp och att utöka prissumman i existerande lopp.
Answer to: "Jag tror inte att så många efterfrågar större prissummor och jag kan in"
|
|
 Ovan har vi en orutinerad spelare som inte riktigt verkar förstå vad det hade gjort med spelet att skicka in åtskilliga mer miljoner i omlopp, och varför Hampus vill öka summorna kan man bara sia om.
 Men att det sitter en spelare med ett toppstall som kan köra förslag och omröstningar hur som helst och lite grann styra spelet dit han vill, det känns inte bra för mig iaf. No offense men om inte flera röster höjs i forumet så får man väl förutsätta att den stora massan inte är så förtjust i tanken på massa nya lopp och att utöka prissumman i existerande lopp.
Hampus vill ju i grund och botten att zonen mestadels skall handla om honom och att han blir sedd och får sin bekräftelse.
Något mindervärdeskomplex ligger nog i bakgrunden där och är nog inte så mycket att fundera kring eller försöka analysera.
Tyvärr blir det nu att i den riktningen zonen tar med allt ogenomtänkta strösslande av nya lopp hit och dit med massa nya miljoner att köra om... precis så som du är inne på Cherry. ... Det handlar inte om att matcha hästar bäst utan allra mest om att matcha galet mest.
Det är ju så de senaste etapperna har vunnits.
På grund av typ loppanmälningsbesatthet och att det inte finns någon rimlig programmeringsspärr kring hur otroligt många lopp man kan köra på i med sina hästar.
Agendan från hampus är att få in mer prispengar i omlopp och fler storlopp och anmäla mer - så att han hamnar överst på pallen.
Det är av klart större betydelse därifrån än att hitta (eller behålla) någon form av balans.
Sen är ju zonen i sig undergött med nyheter och nyhetens behag i form av nya inslag hurras hej vilt kring.
Och ingen får tycka annorlunda... säga hej, hallå eller stopp!
Och framförallt.
Som du är inne på.
Oavsett hur okritiskt och allmänt gillad hampus än må vara.
Det är inte varesej normalt, sunt eller smart att låta någon av toppstallen som tävlar i den absoluta toppen här vara den som har makt och tar beslut och gör töntiga/skeva/rubbade "demokratiska" omröstningar... kring vilka nya implementeringar som skall genomföras.
|
|
Reply
|
|
|
montana
|
Posted: 2025-11-30 03:23:35
|
|
Och oavsett vad jag säger så är jag ju "the hater" snarare än den "ärlige med rå sanning att bjuda på"...
Mitt obekväma sätt landar i att vad jag säger är passerande av någon sorts gräns.
Jag blir den onde. Fienden. Pesten.
Den osköne.
I samma veva som en väldigt stor del av många här ställer sig på hampus sida - mycket tack vare tz-news och hans arbete där i kombination med villfarelsen i form av att hampus är så oskyldig och så god.
För det spelar han ju hårt på.
Som jag nämnt.
Fram med offerkoftan hela tiden och kör den lustiga charaden av: "nämen, jag lyssnar till andra och gör efter deras önskemål..." etc
Man ser ju här i denna tråden bara hur ooootroligt uselt han bemöter mig och Cherry i form av motargument.
De presenteras ju inte ens liksom.
Och det negligeras totalt vad som sägs.
Som Cherry är inne på. Men i andra ordalag. Att höra vad som sägs lyckas inte alltid med därifrån honom.
Utan snarare: "Jag hör vad du säger - men nu gör vi såhär."
|
|
Reply
|
|
|
montana
|
Posted: 2025-11-30 03:39:57
|
|
Sen som sista sak nu för denna gången.
Jag avvecklar mitt stall och det tar längre tid än väntat.
Klickar in här av ren vardagsrutin.
Att för mig uttrycka mig - formulera mig - eller bara skriva något är noll ansträngning.
Sånt rinner ut från mig tack vare mina beskaffenheter kring svenska språket...
Eller hur man nu skall beskriva det.
Verkligen inte superbäst på det. Men inget som tarvar ansträngning.
Det jag i detta inlägg ivf ville få sagt...
Jag är per se inte emot nya lopp. Eller något enstaka nytt lopp.
Men!
Bara för att zonen inte ombesörjs och vårdas på rätt sätt så är måhända kanske inte alla nyheter/förändringar bara positiva.
Så tycker jag.
Och det ansvaret lägger jag på admin.
Det är i grund och botten hans fel att hampus fått sin opassande roll.
Och det är likaså admins fel att "en stora skara här" jublar åt minsta lilla ändring.
|
|
Reply
|
|
|
Viktorii
|
Posted: 2025-11-30 18:06:23
|
Became a member: 2024-10-30
Forum posts: 14