Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Tips & Ideér -> Söndagslopp
 

Saknar du något i spelet eller är det något som kan förbättras? Tveka inte, skriv ner dina förslag här så kanske de blir verklighet. Bra ideér belönas.
Username

Password

1   [ 2 ]   3  
Author Message
Posted: 2009-01-06 13:12:59 Answer to: "jag tycker att det ska bli jätte kul att de unga hästarna få"

Became a member: 
Forum posts:

Reply
Posted: 2009-01-06 14:26:14

Became a member: 
Forum posts:
är det bara jag som vill ha en 3-årings-serie ungefär som mitt förslag?

jag tycker det skulle vara bra för alla dom hästar som inte går rakt upp i 200 000-kronors loppen utan som vill ha en lite lugnare matchning mot något enklare motstånd. och jag tror det skulle vara spännande att gå i en sån serie: först slå hemmabane-hästarna och sen representera hemmabanan och slå hästarna från andra håll i landet.
Reply
benny_haags_fanclub Posted: 2009-01-06 19:28:42

Became a member: 2008-10-26
Forum posts: 1138
trav syd....varför inte det vore ett kul upplägg....
Reply
Posted: 2009-01-06 20:21:00

Became a member: 
Forum posts:
Jag tycker att det verkar intressant med söndagslopp. Men vi ska ju komma ihåg att det är komplement till lördagsloppen och de ska ju fortfarande vara mycket mer attraktiva att starta i.

Håller definitivt med när det gäller kuskarna, borde finns fler tillgängliga kuskar i loppen.

EN sak som jag skulle vilja få en ändring på är vid etappbyte, det är ju helt omöjligt att anmäla i årgångslopp de 3 första dagarna, antingen tar man bort de loppen eller så får man fixa att det går att anmäla de hästarna som år 3 och ska bli 4 redan ibörjan på etappen, detta gäller även de som är 2 och ska bli 3.
Reply
Nijo Posted: 2009-01-06 21:28:21 Answer to: "Jag tycker att det verkar intressant med söndagslopp. Men vi ska ju ko"

Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 4389

EN sak som jag skulle vilja få en ändring på är vid etappbyte


Håller med, först och främst borde det första uttagningsloppet för Breeders flyttas fram då jag tycker de 3åringar som vinner mest, är bäst skall komma med i Breedersfinalen, inte de som startat i den första söndagens B-lopp och tjänat max 2" spänn... Det är sjukt dåligt!
Reply
Soberano Posted: 2009-01-06 21:43:39 Answer to: "EN sak som jag skulle vilja få en ändring på ä"

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Håller med helt och hållet. Jag tycker att man ska försöka få bort lottomomentet så mycket som det bara går och ett sätt till detta är att skriva propositioner och lägga lopp på ett sätt som gör att det går matcha klokt och ha något för att verkligen leta "rätt" lopp och så vidare. jag håller på och försöker skriva ihop ett förslag till nya propositioner men det tar sin lilla tid. min grundide är att få det lite mer regionsbetonat och Nyckels förslag på serier inom regionen känns helt klart intressant. Jag kommer försöka hitta ett antal propositioner som jag tänker ska kunna rulla varje dag och inom varje region istället för att loppen rullar runt på hela sverige. Som det ser ut nu så hamnar ofta 5 identiska lopp samma dag och sedan finns det inget passande lopp på 3-4 dagar och detta ställer ju till det då man siktar mot vissa lopp. Sen ska det finnas lopp med högre prispengar som rullas runt på hela sverige vilket innebär att man får kosta på resa ibland men eftersom det nu kostar en hel del att resa så vill jag få det så att man inte ska behöva åka utanför regionen oavsett vilken dag det är för att starta i grupp-4 och 5 loppen.
Reply
Posted: 2009-01-06 21:57:10 Edited(4): 2009-01-06 22:09:58

Became a member: 
Forum posts:
Jag gick igenom ca 2veckor både förra etappen och förr-förra etappen och kollade igenom loppen, mer noggrant för 3-4åringar, men det blev även att jag kollade 5-åringar och äldre.

Allt mest p.g.a att Eriksson och jag snackat lite kort om propositionerna och han var öppen för nya idéer.

Jag hade lovat Eriksson att återkomma , men behövde sammanställa lite på statistiken jag fick ihop.Har passat på att kolla igenom den lite mer nu i helgen. Det finns väl ganska mycket att säga om det här ämnet, men de tankar jag fick efter den "genomgången" kan jag lika gärna posta här.


OBS! Det här är ju bara utifrån ett axplock av lopp under 2 veckor men här är mina tankar utifrån det, och 3 områden jag tycker man kan jobba på att förbättra.
_________________________________________________
PROBLEM 1
_________________________________________________

Lopp med låga prispengar ( 5-15.000 )

En del känns helt onödiga som t.ex.
5 åriga & äldre. Max 5000 kr få anmälda
3 åriga. Max 5000 kr hyfsat med annälda, men väl låga prispengar. Har man 0kr tar kan du ta 0kr-loppen. Har hästen placerat sig i lopp har han skalle/kapacitet nog att gå i bättre lopp.


Använd istället liknande lopp
3 åriga. Max 0 kr/ samt övriga< 0kr-lopp för att ge en chans att komma igång
Max 10 startpoäng mer anmälningar i dessa lopp
Stolopp. Max 25 000 kr hyfsat med anmälda och bra för att ge chansen att matcha ston

Höj också 1a-priserna något till minst 10.000 och låt de oftast ligga på 15-20.000 . Känslan är att för få ger järnet/plockar skor etc annars. Ger mindre stall en chans att matcha smartare också i lätta lopp.


_______________________________________________
PROBLEM 2
_______________________________________________

Det finns för lite "stängda" lopp med för 4-åringar och äldre med MEDELHÖGA prispengar ,om man nu kan uttrycka det så. Det jag menar då är lopp med mellan ca 75.000 - 200.000 i 1a-pris

Något som flera redan varit inne på här:
Det är otroligt svårt att matcha in en häst i eliten, eller ens det övre skiktet, och sedan hitta lopp där. Kollar man igenom de 2 senaste etapperna är det ganska svårt att komma upp på 3-400 startpoäng utan att lyckas i storloppen.
Visst kommer det in lite nya hästar i storloppen, och i guld o.s.v , men om du inte lyckas placera dig i dessa lopp är det svårt att hitta bra lopp att skaffa sig startpoäng i Du kommer kanske ändå med i större lopp, men får skitkuskar

Det här är mer en personlig reflektion, men jag har känslan att spelet skulle må bra av lite fler lopp med s.k. medelhöga prispengar.
Just nu kan du vinna några 50.000-kronors lopp, och något v75-försök i lägre klasser, men sedan MÅSTE du in och möta ÖVRE ELITEN.
Det är för tufft ! Det behövs fler vägar in i storloppen och eliten.
Lite fler lopp som är STÄNGDA med säg "max 500.000kr ", "max 1.000.000 kr" eller max 400 startpoäng t.ex. , men ändå med 100-200.000 i prispengar. Precis som at Mantorp, Bergsåker m.fl har sina lite större lopp för att locka bra hästar till v65 m.m.
Söndagsloppen kan vara en väg att gå här.
Det skulle ge chansen att macha hästar även i ett skikt strax under eliten tills de är mogna att möta eliten.

KAN OCKSÅ VARA BRA ATT BETÄNKA ATT VI (jämfört med verkligheten )ÄR OTROLIGT MÅNGA STALL OCH HÄSTAR I SPELET SÅ LITE FLER MEDELSTORA LOPP KAN KANSKE VARA MOTIVERAT ?

___________________________________________
PROBLEM 3
___________________________________________

För mycket 3-åringar i eliten !
Jag tror en tydligare klassindelning skulle hjälpa här !

Mitt intryck när jag kollat loppen är överlag att det borde vara en större relation i lopp med "pengastyrda" propositioner mellan anmälningskrav och prispengar i respektive lopp.
EN TYDLIGARE INDELNING HELT ENKELT :

ex:
Lopp med anmälningskrav på högst:
0-30.000 insprunget / 10-25.000 i 1a-pris
30-80.000 insprunget / 20-40.000 i 1a-pris
80-150.000 insprunget / 30-75.000 i 1a-pris
150-500.000 insprunget / 30-150.000 i 1a-pris
500.000 och uppåt / 50.000 och uppåt i 1a-pris

Den skulle alltid följas, så att man behöver/kan matcha sin häst lite smart uppåt i klasserna !
Uppå tillkommer ju sedan också de lopp med propositionerna indelade efter maxgräns på startpoäng, som också borde följa ett liknande mönster, men där det kan finnas lite fler "pengastinna" lopp med något lägre krav, och lite mindre tydliga"ramar"
ändå , tex:
0-50 startpoäng / 15-40.000 i 1a-pris
50-100 startpoäng / 30-75.000 i 1apris
100-250 startpoäng / 30-150.000 i 1a-pris
250 och uppåt / 50.000 och uppåt i 1a-pris

Alltså inte löjligt låga 1a-pris som nu, men ej heller löjligt höga tidigt.
Med en klassindelning som verkligen utmanar varje stall/tränare att matcha smart, och där det är svårare för unghästar att tjäna de där första 50.000 så snabbt som en t.ex. 3-åring kan nu tror jag det skulle se mer realistiskt ut. Man ska få jobba lite.

Ska 3-åringar däremot kunna tjäna fina pengar tycker jag också den 3-åringsserie som vi , som nämnts längre upp i tråden, lagt som förslag tidigare är en klart intressant idé !


Det här är bara mitt intryck efter alla lopp jag kollat. Säger inte att det är rätt tänkt...
Att posten blev lång får ni ta
Allt för att det är också lite av det svar jag lovade ge Eriksson , efter att ha kollat igenom loppen lite mer, men då kan jag lika gärna lägga det här för alla att se...
Reply
Soberano Posted: 2009-01-06 22:14:31 Answer to: "Jag gick igenom ca 2veckor både förra etappen och förr-f&ou"

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Mycket intressanta ideér Perra! Som vanligt

Jag har tänkt lite i samma banor med lite högre lägsta pris och just möjligheten att MATCHA sig uppåt och inte bara lita till turen.
Reply
spanarn Posted: 2009-01-06 23:11:45

Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 1720
Hade tänkt att lägga in lite egna funderingar, men dina var bättre Perra! Håller särskilt med dig om Problem 2, som det är nu är det alldeles för svårt att få ihop några hundra poäng, håller också med dig om att det saknas ett mellanskikt av lopp med "medelhöga prispengar".
Reply
Eriksson Posted: 2009-01-08 23:40:23

Became a member: 2007-02-02
Forum posts: 12237
Börjar bli en hel del bra förslag och tankar i den här tråden. Kommer läsa igenom den grundligt till helgen och försöka lägga in de bästa i spelet.

Bra jobbat allihop
Reply
Posted: 2009-01-23 00:35:26 Edited(2): 2009-01-23 00:39:15

Became a member: 
Forum posts:
Hur blev det med söndagsloppen Eriksson ?

Gissar att du hunnit kolla igenom den här tråden och fått en hel del tips och tankar kring förbättringar, nya förslag och bra idéer att jobba vidare med.

Kul att veta då hur funderingarna går kring söndagslopp och andra små idéer i tråden. Allt det här som nämnts är ju intressanta saker, och en del är förbättringar och justeringar som säkert skulle förbättra spelet enormt !

Det verkar ju som att de flesta i den här tråden är överens om att det redan är ett kanonspel, men att den lite slumpartade loppmotorn och matchningsmöjligheterna gör det lite för svårt att nå toppen även om de matchar smart.

Loppmotorn kanske är svårare att justera lite snabbt, gissar jag ( jag kan ingen programmering) , men lite fler lopp med hyfsade prispengar norde vara rätt lätt att ordna !
Reply
Eriksson Posted: 2009-03-12 21:41:38 Answer to: "Hur blev det med söndagsloppen Eriksson ? ;) Gissar att du hunnit k"

Became a member: 2007-02-02
Forum posts: 12237
Loppmotorn är i dagsläget ganska komplicerad och kommer kräva en del tid för att förbättra. En glad nyhet är att jag kommer att ha mer tid åt travzonen framöver och att det inte är omöjligt att det kommer en del uppdateringar.

Söndagsloppen kommer läggas ut som ett test första veckan och sedan är det bra om alla hjälper till att utvärdera och eventuellt komma med förslag till förändringar.

/Eriksson
Reply
Posted: 2009-03-24 09:44:18 Answer to: "Loppmotorn är i dagsläget ganska komplicerad och kommer kräv"

Became a member: 
Forum posts:
Möjligtvist göra ett lopp med hästar över 10 år? och med höga prispengar kanske? Finns ju några äldre hästar som inte tävlar såmjcyket vet jag :P
Reply
Posted: 2009-06-04 08:37:17

Became a member: 
Forum posts:
Jag tycker att de ska finnas ett sto lopp på söndagarna tillexempel söndags stot som har försök och en final det hade ju vart perfekt för dem hästar som inte ritigt räcker till i stoeliten
Reply
Posted: 2009-06-04 20:39:33 Answer to: "Jag tycker att de ska finnas ett sto lopp på söndagarna tillexem"

Became a member: 
Forum posts:
Söndagstoet precis som på verklighet, ja inte alls dum idé! kan säkert genomföras om du nämner det för Eriksson.
Reply
Posted: 2009-06-15 05:37:08

Became a member: 
Forum posts:
Läste en hel del i tråden med det här om kuskarna och deras form. Bäst form vinner loppet? då kan man ju redan nu lägga ner och istället ge priserna till kusk valen och vilka kuskar man får. Det kan ju verkligen inte vara så. Själv tycker jag det är rätt olika men man hör mycket om de i lopp kommentarer , gäst böcker o annat. Men jag har faktiskt sett vinster i lopp där vinnarens kusk har lägre form än den som kom sist(inte diskad då vet inte riktigt hur det är i stora lopp, då jag mest är i de små loppen med mina lägre hästar .
Jag tycker som andra att man skulle kanske kunna dölja form eller ta bort den då från kuskarna, och istället för att alltid välja samma kuskar kanske man kan få ändring och att fler väljer de kuskar som varit lägre innan.
Reply
B_Good Posted: 2009-06-16 02:28:20 Answer to: "Läste en hel del i tråden med det här om kuskarna och deras"

Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
Bra första inlägg! Välkommen!
Reply
Posted: 2009-06-18 00:27:07

Became a member: 
Forum posts:
Hehe Tack .

Jag har faktiskt en åsikt till men den är inte så stor låter kanske lite löjligt, men jag skulle vilja att man skulle kunna ha färg tema på hemsidan. Den gröna är inte riktigt min färg. Man har ju sett många andra hemsidor har de så man själv kan välja ur en färg väljare.
Reply
B_Good Posted: 2009-06-18 01:41:13

Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
Hehe jo Gulsvart hade varit trevligt..
Reply
Posted: 2009-06-18 17:36:46 Answer to: "Hehe jo Gulsvart hade varit trevligt.."

Became a member: 
Forum posts:
Himmelsblå färg är snyggast och bäst!
Reply
1   [ 2 ]   3