Inte nuvarande medelvärde , utan "
potential-medel"
spanarn.
Fast det kanske borde synas tydliglare i manualen att det är potentialen som avses.
Var lite diskussioner innan det där ändrades så att potential blev mer individuell för hästarna, och deras egenskaper, och att detta även skulle bli mer styrande i aveln. Allt för ett mer varierat och realistiskt spel.
Jag vet att jag själv t.ex. hade lite åsikter och idéer då, och använde Colombian necktie som exempel, i en ganska lång utläggning
Om det hjälper något vet jag inte men...kan dra det igen...
Hyfsat enkelt förklarat(tror jag):
CN som 3-4 åring
var en häst som många såg som talangfull, men alla galopper satte ett frågetecken för psyket
(en gissning på Potentialen? I travzonstermer, Kanske runt 6-7 men galoppen...en 10 i travzonstermer !!! )
CN som 4-5 åring
vinner storlopp och svarar för flera kanoninsatser, men ...galopperna finns där...psyket?
(potentialgissning? 7, kanske en 8...men med det psyket kan han nog inte gå helan vägen? )
CN efter den häs säsongen
Ett par grymma insatser i guld. Lite dalar men galopperna börjar försvinna och de flesta är nog överens om att hästen, med lite jämnhet och hårdhet, KAN bli en världsstjärna!
(Potentialgissning ? 8-10...Hästen skulle nog redan ha en 7,5-8,0 i medel i travzonen, med en 5-6 på galopp...men visst skulle man tro att det finns mer att hämta? )
Frågan är ju bara:
VILKEN SÄSONG skulle du vågat använda COLOMBIAN NECKTIE som avelshingst ?!?
Skulle du vågat redan under CNs 3-4-årssäsong skulle du fått grymt bra DNA för, troligen en mycket billig penning
Hästen har ju hela tiden, under alla dessa år, haft samma DNA. Din och min bedömning/gissning av hans potential däremot har förmodligen varierat en del från 3-årssäsongen till nu.
Hoppas det hjälper lite