Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> Travsnack -> Allmänt -> har petri puro har nykrat till? ma...

Diskutera allt som händer inom travvärlden.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Posted: 2008-12-25 20:17:09 Edited(1): 2008-12-25 21:11:29

Became a member: 
Forum posts:
• Tor 25 dec 2008

Frankrike eller inte

- jag har bestämt mig

God fortsättning alla läsare. Som ni kanske vet så har jag preliminärt anmält Commander Crowe till Frankrike och nu har jag även bestämt mig.

Det blir resa. Vi åker imorgon bitti kl 07.00 och jag åker med hästtransporten. Nu ska vi tampas med fransmännen i deras egen kula och det ska bli spännande. Jag har även funderat lite hit och dit angående kuskvalet och det blir Franck Nivard som kör.

Nivard är en toppkusk som är i bra flyt och det känns tryggt att ha en driver som i princip är född och uppvuxen med det franska voltstystemet. Johnny och Peter har inte den rutinen och det här känns rätt.

Commander fick ett jobb i tisdags och fick ett jobb under sadel i går onsdag och allt var bara bra. Nu blir det en riktig långresa för första gången och det är bara att hoppas att han klarar det bra. Söker vi flera frågetecken så kan jag även nämna att han mest troligt kommer att tävla med skor denna gång då Solvallastarten slet och jag vill inte göra den här resan och få en ömfotad häst på kolstybben.

Vi åker hem igen på måndag så det är bara det här loppet vi planerat in. Spännande ska det bli.

Julen har varit lugn och stilla. Delar av personalen har flytt landet och jag har fått arbeta en del. För övrigt fick jag i år två julklappar. Brukligt är en så jag måste ha varit dubbelt så snäll i år. Calle, är van den röda dressen och skötte sig åter exemplariskt som jultomte. All heder, Calle!

Fama Currit har bytt tränare och det ska bli kul att se henne tävla åt Stig H på måndag. Jag hoppas att det går bra. Jag har haft henne i träning i sex år och hon har sprungit in sju miljoner och jag har bara positivt att säga. I sina senaste starter har hon blivit lite drabbad av vinnare från snikspåret open stretch då hon inte är så bra på att svara hästar på det sättet.

Jag har varit med länge och vet att hästarna kommer och hästarna går men det är synd om Ulrika som verkligen gillar sin älsklinghäst men så är travlivet. Extra kul att Fama fick springa sin 10-tid i somras. Det är nyttigt för hennes framtida avelsverksamhet.

Då önskar jag god fortsättning och gott nytt år om vi inte hörs innan dess. Nyårslöftet får bli att jag nästa år ska förbättra mina svaga sidor. Verkligen.

Så håll tummarna

Petri

källa: http://www.travnet.se/StartPage/

eller en annan nästan likadan sida av hitsorien

Commander Crowe startar i Frankrike
Sveriges bäste travare ska få prova lite tuffare internationell konkurrens för första gången.
Nu på söndag startar Commander Crowe i ett långlopp på Parisbanan Vincennes.
- Det blir ett intressant test om han klarar den långa resan och konkurrensen där nere, säger tränaren Petri Puro.
Commander Crowe, med 26 segrar på 27 lopp, har bara startat en gång utomlands hittills i karriären. I maj fick fuxen åka en kortare tripp över sundet till Köpenhamn för en start på Charlottenlunds travbana. Det blev en lätt match.
Tidig morgon annandag jul rullar Petri Puros hästbuss från Halmstad för en betydligt längre resa.
Loppet Commander Crowe är anmäld till i Frankrike heter Prix De Bar-Le Duc. Distansen är 2850 meter och fuxen står med 25 meters tillägg i loppet vars förstapris är drygt en halv miljon kronor.

"Vi måste prova"
Commander Crowe vann V75 på Solvalla den 20 december. Efteråt sade Petri Puro att han var sugen att prova lyckan i Frankrike.
- Det är normalt sett lite för tätt att starta med bara åtta dagars mellanrum för honom. Men hästen har ätit bra och känts så fin i de lättare jobben jag gett honom i veckan att jag vill göra slag i saken. Vi måste prova, säger Petri Puro som har hästens skötare Heidi Sandberg med sig som enda hjälp under resan.

Takter inte med
Kusken Johnny Takter får stanna hemma den här gången.
- Johnny är förstekusk på hästen men efter att ha funderat ett längre tag beslöt jag att det var bäst att låta en fransk kusk köra den här gången. Det puffas och skuffas i loppen där nere och den franska voltstarten är svår. Ja, Frankrike är ett speciellt land på många sätt...och det är inte säkert att hästen klarar det heller.
Kusken som får förtroendet den här gången heter Franck Nivard. Det handlar om en av kusktopparna i Frankrike som vinner många lopp just nu på huvudstadsbanan Vincennes.

Fler franska lopp?
Dagen efter loppet, måndag, rullar hästbussen tillbaka hem till Halmstad igen.
- Efteråt får vi utvärdera och se om han ätit, druckit och tagit loppet och resan på rätt sätt. Om allt går bra får vi kanske börja titta framåt på andra lopp i Frankrike i vinter, säger Petri Puro.
Mikael Wikner

källa: http://classic.atg.se/index.jsp
Reply
Posted: 2008-12-28 17:31:37

Became a member: 
Forum posts:
commandern kom 2a i france

http://www.travnet.se/StartPage/
Reply
Mancher Posted: 2008-12-28 17:38:56 Answer to: "commandern kom 2a i france;) http://www.travnet.se/StartPage/"
458
YOLO Stables
Jägersro

Became a member: 2008-05-01
Forum posts: 3264
Borde ha vunnit. Sprang väldigt oinspererat.
Reply
Posted: 2008-12-28 17:52:43 Edited(3): 2008-12-28 18:00:55

Became a member: 
Forum posts:
Han hade för bråttom ner, skulle åkt tidigare så cc hade fått landa. Han tar med sig lärdomen hem, nästa gång Petri.

Btw: Kan man se loppet någonstans?
Edit: Hitta.. http://www.youtube.com/watch?v=fI1Q4T7MDL8
Reply
Posted: 2008-12-28 18:56:07

Became a member: 
Forum posts:
i sverige har han alltid bivit släppt till ledningen det
hände ju inte här! mycket bra han kommer att bli
nerspeedad ett flertal ggr med förlust!! då hästen
halvsover hela tiden. vad håller petri puro på med??
varför kan inte han träna i frankrike ett tag och sedan
tävla där i vinter när han har en topphäst? tragiskt!
eller ska han springa i gulddivisionen i vinter? ännu mer
tragiskt! att vi spelare ska se honom springa mot skit
för att hästen ska hålla sig i form
tror att petri puro har separationsångest från sin nallebjörn

varför får inte valacker springa i dom stora loppen i frankrike?
tradition? nån som vet?

Reply
Posted: 2008-12-28 19:10:39 Edited(1): 2008-12-28 19:21:25 Answer to: "i sverige har han alltid bivit släppt till ledningen det hände "

Became a member: 
Forum posts:
borde vara vallack-stopp i sverige också. det är ju som att operera ut livmodern på ett sto. är det nån som gör det? tycker det är riktigt äckligt att kasterera. kastrera puro istället.

edit: hur tänker man när man är emot grisfösare men tillåter kastrering? man gör ju ett oåterkalleligt ingrepp mot hästarna och gör dom totalt könlösa.
Reply
Posted: 2008-12-28 19:42:51

Became a member: 
Forum posts:
Säger som nyckel borde vara vallack stopp i dom stora klassiska loppen i Sverige
Reply
Posted: 2008-12-28 20:00:12

Became a member: 
Forum posts:
men varför är det "vallack-stopp" ? kan alldrig tänka mig
att det är av den "grymma" anledning!
Reply
Posted: 2008-12-28 20:40:05 Answer to: "men varför är det "vallack-stopp" ? kan alldrig tä"
458
YOLO Stables
Jägersro

Became a member: 
Forum posts:
Det är det i dom stora ärorika loppen
Reply
Posted: 2008-12-28 22:58:01 Answer to: "Det är det i dom stora ärorika loppen"

Became a member: 
Forum posts:
inte Gävles stora pris..där är alla tillåtna..
Reply
Soberano Posted: 2008-12-28 23:24:02 Answer to: "men varför är det "vallack-stopp" ? kan alldrig tä"

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Anledningen är väl så vitt jag förstått att de stora loppen bara ska kunna vinnas av hästar som kan dra nytta av det i aveln,höja avelsvärdet helt enkelt.
Reply
Posted: 2008-12-28 23:51:48 Answer to: "Anledningen är väl så vitt jag förstått att de s"

Became a member: 
Forum posts:
det låter logiskt
Reply
Posted: 2008-12-28 23:52:40 Answer to: "inte Gävles stora pris..där är alla tillåtna..:D;)"
458
YOLO Stables
Jägersro

Became a member: 
Forum posts:
nä men det är ett skit lopp ju
Reply
Posted: 2008-12-29 00:07:36

Became a member: 
Forum posts:
Har också hört samma som "Soberano".
Reply