Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> Travsnack -> Allmänt -> GOING KRONOS TILL AVEL?

Diskutera allt som händer inom travvärlden.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Soberano Posted: 2008-11-10 23:42:14 Edited(1): 2008-11-10 23:45:03

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Läste just att Ludde vill avsluta karriären och sätta Going i avel på heltid. Vad kan man säga om det? Så sent som i somras så var det snack om att han matchat som han gjort för att han ska ha en häst som tävlar i många år och om han bara var ute efter att tjäna pengar så skulle han fegmatchad honom till 20 raka och satt honom i avel. Nu låter det såhär.

- Sådant här fint avelsmaterial ska man inte tävla sönder i onödan. Därför är chansen stor att han gjort sin sista start och går helt till aveln nästa år, säger hästens tränare Lutfi Kolgjini.

Har han insett att Going saknar psyket för att bli den världstjärna han trott?

Jag tycker personligen det är lite synd att han inte ger hästen en chans hos en annan tränare för att se om det finns mer att ge men problemet är ju att det är i princip omöjligt att springa in de pengar som aveln kan ge. Full bok ggr 150 ger ju 22 miljoner per år....svårt att tjäna de pengarna på banan.
Reply
Posted: 2008-11-11 03:45:07

Became a member: 
Forum posts:
har några vänner som delar stall med en av dom mindre tränarna här nere. en av figurerna i stallet uttryckte det så här:

-hade dom låtit takter köra den hästen hade dom vunnit varenda lopp med den...

man kanske kan prova smyga med honom i nåt suspekt kallblodslopp i karlshamn eller nåt...

har onekligen blandade känslor för den hästen och den situation han är i. minns att jag reagerade redan förra sommaren när jag var helt ny i travvärlden. "varför spelar dom den hästen?" tänkte jag, "han vinner ju inte."

ludde låter ju andra kuskar köra sina hästar ibland när han har 2 i ett lopp (han kör ytterst sällan båda själv...). kör upp going och en till i samma lopp och låt ludde köra den andra och se vad som händer om erik eller nån kör going...

hade varit kul att se.
Reply
Mancher Posted: 2008-11-11 09:25:51 Edited(1): 2008-11-11 09:30:01
458
YOLO Stables
Jägersro

Became a member: 2008-05-01
Forum posts: 3264
Hoppas värdena är usla. Har dem inte nog med pengar redan? Låt hästen tävla för fan, och matcha lite smartare. Fixa till psyket igen, och inse att det inte går att härva i 3:e spår första 500 i lopp som Åbergs, Elitloppet o.s.v. Ge han i alla fall en säsongs chans.
Reply
Cherry Posted: 2008-11-11 12:21:49

Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6901
Psyket är nog förstört redan. Att de flyttar honom till någon annan lär ju inte hända, det är Ludde alldeles för självgod för. Hoppas han sätts i avel. Viking Kronos spermiekvalité har tydligen blivit sämre och Going är ju den naturliga ersättaren. Kanske får de fram ett nytt superlöfte och kanske, kanske så har Ludde lärt sig en läxa om hur man matchar och kör ett orutinerat löfte även om det knappast är troligt... Hybris var ordet.
Reply
Posted: 2008-11-11 12:28:09

Became a member: 
Forum posts:
Hoppas och tror att "Ludde" testar Goimg hos någon annan tränare. Var imponerad då han t ex. placerade Hövding Lavec hos Åke. Och den vann ju något rikstotolopp i ny regi.. Testa hos Åke eller Stig innan pension, det är mitt förslag....

I övrigt så stämmer det som Grenka säger ang Vikings kvalite, har väl aldrig gått att skicka från honom men enligt min granne (som använt sig av Viking en hel del) så är den nu sämre än tidigare...
Reply
tommie Posted: 2008-11-12 08:53:26
223
Benny
Eskilstuna

Forum posts: 5430
Det skulle vara roligt att se Going hos en annan tränare men det kommer aldrig att hända!
Reply
Posted: 2008-11-18 17:40:41

Became a member: 
Forum posts:
Hoppas han gör bättre ifrån sig i aveln än på banan då, höhöhö.
Reply
Posted: 2008-11-21 23:54:54

Became a member: 
Forum posts:
Hoppas han misslyckas totalt i aveln, eller att han levererar mer talangfulla fegisar.
Reply
filipandersson Posted: 2008-11-22 00:48:53
164
Stall Beaver
Jägersro

Forum posts: 803
hmm varför hoppas du på att hästen misslyckas i aveln? det gynnar väll inte svensktravsport direkt? skulle väll va fan så mycket bättre om det visa sig att han kan leverera något i stil med vad hans pappa lyckats med, för denne kommer ju endast betäcka 50 ston nästa år och är det någon häst som dominerar i svensk avel så är det ju vikingen
Reply
Posted: 2008-11-22 02:01:03 Answer to: "hmm varför hoppas du på att hästen misslyckas i aveln? det gynnar väll "

Became a member: 
Forum posts:
Tycker det är synd att han inte ger Going en chans i år också. Ger han rejäl vinterträning o sen några lätta lopp i rygg som han får leka hem och sen går på dom stora grabbarna igen. Känns som om hästen har mycket mer att hämta än den fått visa.
Reply
Posted: 2008-11-22 10:45:52 Answer to: "hmm varför hoppas du på att hästen misslyckas i aveln? det gynnar väll "
223
Benny
Eskilstuna

Became a member: 
Forum posts:
Ja Viking Kronos , men inte Going.
Fått för mkt av Bell.

Vad får dig att tro att jag ser allting ur ett perspektiv där jag vill förbättra svensk travsport?
Reply
Posted: 2008-11-22 10:48:22 Answer to: "Tycker det är synd att han inte ger Going en chans i år också. Ger han r"
223
Benny
Eskilstuna

Became a member: 
Forum posts:
Eller så är hans psyke så extremt kört i botten så Ludde gör det enda rätta och tar han till aveln.
Vem vill vinna 30k lopp på Jägers resten av karriären.
Reply
Posted: 2008-11-23 14:11:41

Became a member: 
Forum posts:
det är rätt märkligt och sorgligt.

oavsett vem som tagit beslutet så tycker jag det är konstigt.

jag har svårt att se att INGEN av all dom andra fantastiskt tränare och kuskar som finns skulle ha sagt nej till att ge going en chans.

det måste väl innebära att ägarna litar blint på vad ludde säger, om man nu utgår från att det är honom dom snackat mest med?

för till och med jag, som varken kan rida eller köra sulky eller träna hästar, kan ju se att dom gjort nånting konstigt med hästen under det år jag följt trav och känt till going.

fel lopp och fel körsätt är vad jag tycker mig ha sett. och varför slutar då hästen nu helt plötsligt? jag kan inte se nåt annat alternativ än att ägarna är helt snurriga i huvet.

först har dom tillåtit hela hästens sista år att gå käpprätt åt bängen. kanske började det långt innan det sista året?

sen slutar dom med flaggan på halv stång utan att ens ha provat med en annan kusk! herre gud, takter kör ju åt ludde! och han kör ju på ett helt annat sätt än ludde. och det finns 2xadielsson i malmö. dom behöver inte ens flytta hästen mer än en mil eller nåt.

hur svårt kan det vara???

sorgligt.

man kan väl konstatera en sak: det är inte hästkärlek som styrt goping kronos liv.

fick lite info av en här på sidan att ägarna inte var intresserade av att köra i guldlopp ens utan ville köra dom allra största loppen.

vill man verkligen vinna dom största loppen måste det väl finnas andra kuskar som är bättre lämpade?

jag fattar ingenting.
Reply
Posted: 2008-11-23 17:57:19
223
Benny
Eskilstuna

Became a member: 
Forum posts:
En sak är ju säker iaf, det är den mest överskattade travhästen genom alla tider. Så mycket mediautrymme och snack kring en häst som vann som största titel E3-Final?

Kom igen.
Detta måste väl alla skriva under på.
Reply
tommie Posted: 2008-11-23 18:07:41
223
Benny
Eskilstuna

Kan vara den häst genom tiderna med som haft bäst förutsättningar att bli världens bästa häst med tanke på kapacitet och fysiken han hade... Men när man totalt saknar skalle och bara gillar att glänsa mot hästar som man är överlägsen gentemot så blir man aldrig världens bästa häst och man vinner aldrig riktigt stora lopp.
Reply
Posted: 2008-11-23 23:01:21 Answer to: "Kan vara den häst genom tiderna med som haft bäst förutsättningar att b"
223
Benny
Eskilstuna

Became a member: 
Forum posts:
Sant.
Som sagt E3-vinst och det snackas om stjärna, njaaaaaaa
Reply
Cherry Posted: 2008-11-26 20:27:37

Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6901
Tror svenska folket redan hittat sin ersättare till Going Kronos. Jag ska inte döma Maharajah än men risk för att den kan bli det mest överskattade som setts på en travbana. Måste bättra på mycket om den ska kunna mäta sig med de bästa.
Reply
tommie Posted: 2008-11-26 20:34:07
223
Benny
Eskilstuna

Det är inte många som saknar startsnabbhet som blir världstjärnor... Och man blir absolut ingen världstjärna och vinner stora lopp om man saknar skalle som Going.
Reply
[ 1 ]