[ 1
]
|
JontePuma
|
Posted: 2008-09-18 14:41:37
|
Became a member: 2008-07-12
Forum posts: 605
|
Drog som sagt en riktig kossa från stuteriet och som ganska ny med endast 5 stallplatser sitter jag nu med en stor hamburgare i 2 veckor som tar upp en plats...
Jag skulle önska att pensioneringstiden drogs ner så man kunde göra sig av med sånt här vid 2 års ålder. Då har man ändå haft en vecka som man tvingats pröva om den tränar bra eller inte men man får ändå en ny chans med "bara" en veckas tapp.
Förstår att man inte borde kunna pensionera direkt vid 1år, då de mer pengastinna stallen skulle kunna dra och dra tills en bra kom och alltid ha de bästa 3åringarna...
Va tycker ni andra?
(säkert varit uppe på tapeten förut)
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2008-09-18 16:24:05  Drog som sagt en riktig kossa från stuteriet och som ganska ny med endast 5 stallplatser sitter jag nu med en stor hamburgare i 2 veckor som tar upp en plats...
Jag skulle önska att pensioneringstiden drogs ner så man kunde göra sig av med sånt här vid 2 års ålder. Då har man ändå haft en vecka som man tvingats pröva om den tränar bra eller inte men man får ändå en ny chans med "bara" en veckas tapp.
Förstår att man inte borde kunna pensionera direkt vid 1år, då de mer pengastinna stallen skulle kunna dra och dra tills en bra kom och alltid ha de bästa 3åringarna...
Va tycker ni andra?
(säkert varit uppe på tapeten förut)
Answer to: "Drog som sagt en riktig kossa från stuteriet och som ganska ny med endast "
|
Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
|
Kanske man skulle kunna ha ett max antal pensioneringar per etapp? På det sättet kan du ju dra ett par snabba men heller inte i all evighet plus att du får välja dina tillfällen. Om du lägger alla pensioneringar direkt så har du ju heller inga möjligheter att pensionera en kuse om det dyker upp ngt intressant på börsen under etappens gång.
5 pensioneringar per etapp? Fast du får då pensionera även 1-åringar.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-09-19 04:56:35
|
Became a member:
Forum posts:
|
Bra ide soberano!
|
|
Reply
|
|
B_Good
|
Posted: 2008-09-19 05:20:29
|
Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
|
Stäng stuteriet o tvinga folk att avla istället.
Den processen är lite längre och känns begränsande nog.
Då kan man införa fri pensionering!
Hoppas verkligen på nån sån variant framöver..
|
|
Reply
|
|
JontePuma
|
Posted: 2008-09-19 08:40:39 Edited(1): 2008-09-19 08:44:41  Stäng stuteriet o tvinga folk att avla istället.
Den processen är lite längre och känns begränsande nog.
Då kan man införa fri pensionering!
Hoppas verkligen på nån sån variant framöver..
Answer to: "Stäng stuteriet o tvinga folk att avla istället.
Den processen är lite"
|
Became a member: 2008-07-12
Forum posts: 605
|
hmm, kanske nån variant på de båda..tex förutom den vanliga aveln med andra användare som nu så halveras priserna i stuteriet och man avlar mot den...skulle innebära typ att med ett riktigt bra sto mot lite lägre avelskvalitet (ca 6-7, man kunde införa en 9a i skalan oxå då) i stuteriet så har man en hyfsad chans till nåt bra (och mot topp kvalitet 9-10 ännu bättre chans) , likaså ett helt ok sto mot bästa avelskvaliteten skulle kunna leda till ett fint föl...
skulle även kunna införa att hingstar kan avla mot stuteriet med 1 veckas vila för de blir så brunstiga och vilda att de inte kan tävla på en vecka (eller nåt liknande, brainstormar nu)...
skulle kanske minska vallacköverflödet i spelet oxå?
sen vore det att önska fri pensionering vid alla åldrar då man ändå stått med 1 veckas tapp på en av hästarna i stallet... samt ta bort att hästar redan uttagna till lopp innan graviditet inträffar fortfarande kan starta utan istället blir strukna och inte kan starta som det är nu...
hur som helst så är inte stuteriet ultimal som den är nu...
|
|
Reply
|
|
spanarn
|
Posted: 2008-09-19 10:50:18
|
Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 1720
|
Instämmer med B_Good, ta bort stuteriet och inför fri pensionering. Och gör avkommorna i aveln lite mindre galopplystna. Sen borde det funka bra!
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-09-20 08:01:26
|
Became a member:
Forum posts:
|
Ta bort stuteriet vore dårskap, hur hade du/ni tänkt att de mindre och nya stallen som inte har något hyfsat sto i stallet ska få fram en hyfsad unghäst?
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-09-20 10:37:47
|
Became a member:
Forum posts:
|
håller med Victory här + att vi måste få möjlighet att välja kön på våra föl. Däremot borde stuteriet balanseras om så att det blir mer sällsynt att få en åsna med 0,9 i medel för 400k. Kanse skall höja priset på topp avelsländerna till 800k och höja kvaliten på de som dras betydligt?? en tanke bara....
|
|
Reply
|
|
Jimson
|
Posted: 2008-09-20 12:20:09  håller med Victory här + att vi måste få möjlighet att välja kön på våra föl. Däremot borde stuteriet balanseras om så att det blir mer sällsynt att få en åsna med 0,9 i medel för 400k. Kanse skall höja priset på topp avelsländerna till 800k och höja kvaliten på de som dras betydligt?? en tanke bara....
Answer to: "håller med Victory här + att vi måste få möjlighet att välja kön på"
|
Became a member: 2008-03-26
Forum posts: 1023
|
det blir juh dom rika som har råd att dra hästar för 800k, och ska dom vara betydligt bättre känns det som skillnaden mellan rik och fattig bara växer.. kan vara helt ute och cykla men jag tycker det känns tveksamt..
|
|
Reply
|
|
B_Good
|
Posted: 2008-09-20 12:26:51  Ta bort stuteriet vore dårskap, hur hade du/ni tänkt att de mindre och nya stallen som inte har något hyfsat sto i stallet ska få fram en hyfsad unghäst?
Answer to: "Ta bort stuteriet vore dårskap, hur hade du/ni tänkt att de mindre och ny"
|
Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
|
De får väl köpa på auktionen? Eller avla själva för den delen?
|
|
Reply
|
|
spanarn
|
Posted: 2008-09-24 12:45:28  Ta bort stuteriet vore dårskap, hur hade du/ni tänkt att de mindre och nya stallen som inte har något hyfsat sto i stallet ska få fram en hyfsad unghäst?
Answer to: "Ta bort stuteriet vore dårskap, hur hade du/ni tänkt att de mindre och ny"
|
Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 1720
|
Antingen kan de väl avla på någon av hästarna de får när de börjar (om ngn är hyfsad), annars kan de väl använda ett par hundra tusen av de två miljoner de får som startkapital och köpa ett sto på auktionen?
Jag har själv inte köpt ett enda sto på stuteriet eller auktionen, utan det sto jag har avlat på är en av mina "ursprungshästar". Den i sin tur har fött Flickering Wave, som i sin tur har fött Sloe Ginny (3 år) och Ghostly Red (2 år och ser lovande ut). Sloe Ginny har i sin tur fött Playing Red, men den kommer nog att pensioneras. Detta är de avlade hästar jag har för tillfället, sedan har jag sålt en del och pensionerat en del.
Skulle du kunna utveckla på vilket sätt du tycker att det är "dårskap" att bara ha avel? Som jag ser det borde det vara den mest rättvisa och rimliga vägen framåt.
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2008-09-24 13:17:46  Antingen kan de väl avla på någon av hästarna de får när de börjar (om ngn är hyfsad), annars kan de väl använda ett par hundra tusen av de två miljoner de får som startkapital och köpa ett sto på auktionen?
Jag har själv inte köpt ett enda sto på stuteriet eller auktionen, utan det sto jag har avlat på är en av mina "ursprungshästar". Den i sin tur har fött Flickering Wave, som i sin tur har fött Sloe Ginny (3 år) och Ghostly Red (2 år och ser lovande ut). Sloe Ginny har i sin tur fött Playing Red, men den kommer nog att pensioneras. Detta är de avlade hästar jag har för tillfället, sedan har jag sålt en del och pensionerat en del.
Skulle du kunna utveckla på vilket sätt du tycker att det är "dårskap" att bara ha avel? Som jag ser det borde det vara den mest rättvisa och rimliga vägen framåt.
Answer to: "Antingen kan de väl avla på någon av hästarna de får när de börjar ("
|
|
Håller helt och hållet med! Bort med stuteriet och fram med avel! Jag föredrar aveln men den känns väldigt seg just nu. Tycker att vissa små ändringar kan vara på plats för att få det lite mer rättvist.
* Ta bort träningstappet för stona under dräktighetstiden eller låt fölen födas med en gång vid avel. Känns som att det är en ganska onödig väntetid som inte gör någon nytta förutom att få det en gnutta mer verklighetstroget. Det är oavsett helt bortom verkligheten att avla på tävlingshästar så skippa den vänteveckan.
* Justera upp aveln lite eller gör åtminstone så att det går utskönja ett LITET mönster i hur avkommornas egenskaper fördelas. Avlar jag på spelets starkaste häst så tycker jag faktiskt att det SKA visa sig på iaf merparten av avkommorna. Nu ser jag aldrig några mönster.
* ALLA hästar ska träna effektivt under lika långa perioder! Om jag får ett föl fött mitt i etappen ska den träna som en treåring/effektivt fram till mitten på nästa etapp och inte fram till etappens slut. Finns ingen logik i systemet som det är nu utan det är enbart orättvist. På detta sätt kan det faktiskt vara värt att avla fram en sen avkomma om man har en plats över i stallet. Som det är nu är det väldigt bortkastat att göra det.
Finns säkert fler saker så ta upp det här om ni har ideer!
|
|
Reply
|
|
Limpicus
|
Posted: 2008-10-05 21:51:10
|
Became a member: 2007-12-25
Forum posts: 954
|
Ta bort stuteriet och kör bara avel.. För att göra det roligare skulle man kunna göra ett val när man avlar fram en häst.. Ändera väljer man att ta den själv och får den efter en vecka som vanligt.. Annars kan man välja att låta den gå till auktion.. Man betalar själv kostnaden till avelshingsten (om man inte har två egna) sen låter man den gå till auktion där andra användare kan lägga bud under hela dräktigheten.. Auktionen går sedan ut kanske en timme innan den föds.. Ingen vet om det blir en bra eller dålig häst man lägger på.. Priserna borde kunna bli helt okay på en välstammad häst..
En avkomma melan ett riktigt bra sto och tillexempel Growing Ship borde gå för över 100.000 vilket det kostar att avla med denne..
bra eller dålig ide..?
|
|
Reply
|
|
Post removed
|
Posted: 2008-10-05 22:04:11
 Ta bort stuteriet och kör bara avel.. För att göra det roligare skulle man kunna göra ett val när man avlar fram en häst.. Ändera väljer man att ta den själv och får den efter en vecka som vanligt.. Annars kan man välja att låta den gå till auktion.. Man betalar själv kostnaden till avelshingsten (om man inte har två egna) sen låter man den gå till auktion där andra användare kan lägga bud under hela dräktigheten.. Auktionen går sedan ut kanske en timme innan den föds.. Ingen vet om det blir en bra eller dålig häst man lägger på.. Priserna borde kunna bli helt okay på en välstammad häst..
En avkomma melan ett riktigt bra sto och tillexempel Growing Ship borde gå för över 100.000 vilket det kostar att avla med denne..
bra eller dålig ide..?
Answer to: "Ta bort stuteriet och kör bara avel.. För att göra det roligare skulle m"
|
|
Soberano
|
Posted: 2008-10-05 22:05:38  Ta bort stuteriet och kör bara avel.. För att göra det roligare skulle man kunna göra ett val när man avlar fram en häst.. Ändera väljer man att ta den själv och får den efter en vecka som vanligt.. Annars kan man välja att låta den gå till auktion.. Man betalar själv kostnaden till avelshingsten (om man inte har två egna) sen låter man den gå till auktion där andra användare kan lägga bud under hela dräktigheten.. Auktionen går sedan ut kanske en timme innan den föds.. Ingen vet om det blir en bra eller dålig häst man lägger på.. Priserna borde kunna bli helt okay på en välstammad häst..
bra eller dålig ide..?
Answer to: "Ta bort stuteriet och kör bara avel.. För att göra det roligare skulle m"
|
|
Intressant ide men hur löses det med stallplatser? Tycker också fortsatt att uppfödaren ska få uppfödarpremier för att få avkastning under hela karriären även om inte hästen finns kvar i stallet. Tycker även att stoet ska träna som vanligt under dräktighetstiden för att man inte ska tappa massa på det eftersom avlshingstarna inte tappar ngt.
|
|
Reply
|
|
Limpicus
|
Posted: 2008-10-05 22:09:57
|
|
Stallplatsen borde inte behövas eftersom hästen inte finns.. Om ingen lägger bud så blir den pansionerad.. kan ju finnas ett tredje allternativ.. vilket skulle göra att man behöver en stallplats ("går tillbaka till stallet om inga bud" 
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2008-10-05 22:16:13  Stallplatsen borde inte behövas eftersom hästen inte finns.. Om ingen lägger bud så blir den pansionerad.. kan ju finnas ett tredje allternativ.. vilket skulle göra att man behöver en stallplats ("går tillbaka till stallet om inga bud" 
Answer to: "Stallplatsen borde inte behövas eftersom hästen inte finns.. Om ingen lä"
|
|
Kan ju bli ett litet problem där.... Att den ska kunna gå tillbaka till stallet känns ju klart men att pensionera känns ju trist men kanske man skulle kunna låta den gå till en buffert som delas ut till nya stall?
|
|
Reply
|
|
Limpicus
|
Posted: 2008-10-05 22:20:27
|
|
Det är en riktigt bra ide.. eller så förlängs tiden tills någon lägger ett bud.. borde vara många som chansköper en häst för 1 krona.. borde knappast bli ett ptroblem tycker jag..
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2008-10-05 22:28:42  Det är en riktigt bra ide.. eller så förlängs tiden tills någon lägger ett bud.. borde vara många som chansköper en häst för 1 krona.. borde knappast bli ett ptroblem tycker jag..
Answer to: "Det är en riktigt bra ide.. eller så förlängs tiden tills någon lägge"
|
|
Tänkte också på det men då skulle ju träningsbiten kunna bli ett problem, att hästen står utan tränare och box trots att den blivit 1 år men som du säger så borde det inte bli ngt problem då helt säkert många chansar på en häst för 1 kr för det är ju ett väldigt bra pris för en häst som kan vara hur bra som helst.
|
|
Reply
|
|
Limpicus
|
Posted: 2008-10-05 22:36:16
|
|
Tror det skulle vara en bra ide att testa.. Hoppas Eriksson läser den här tråden.. 
|
|
Reply
|
|
[ 1
]
|