Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Tips & Ideér -> 3 Ã¥rig hingst/valack?

Saknar du något i spelet eller är det något som kan förbättras? Tveka inte, skriv ner dina förslag här så kanske de blir verklighet. Bra ideér belönas.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
JontePuma Posted: 2008-07-27 19:25:02

Became a member: 2008-07-12
Forum posts: 605
Hyfsat ny i spelet och börjar komma underfund med saker och ting..
Skaffade mig tidigt 2 unghästar (vilket i efterhand kanske va dumt iom att tränarna bara är på nivå 1 fortfarande?) och dom har nu blivit 3 år. Ingen av dom är några wow hästar, ganska jämna siffror runt 2-3. Min fråga är om det är bättre att vänta med att göra dom till valacker (båda har 2 på styrka och galopprisk 5 resp 9) eller ska jag göra dom till valacker ganska omgående? Förstått att dom blir borta i 10 dar om man kastrerar dom men det kanske ändå är bättre...eller? När är smartast att göra till valack, 3 eller 4 år? Dom borde väl träna liiite snabbare som 3åring, så då kanske det är bäst att vänta tills dom fyllt 4...eller?
Finns det några nackdelar/fördelar i träning mellan att va hingst eller valack?

En annan liten undran som slinker med när jag ändå håller på är när man skaffar unghäst, är det bättre att satsa på en egenskap hela 2 veckorna så den stiger 2 (kanske 3?) steg eller är det bättre att försöka få upp några egenskaper 1 snäpp var?

tacksam för svar
Reply
Posted: 2008-07-27 21:21:52 Answer to: "Hyfsat ny i spelet och börjar komma underfund med saker och ting.. Skaffa"

Became a member: 
Forum posts:
prova dom i lopp innan du gör nånting.

5 i galopp tycker inte jag är så mycket.

dom tränar bättre som 3-åringar än 4-åringar.

det kanske inte gör så mycket att dom har lågt på styrka. det är nästan omöjligt att svara på. här finns hästar med 1 i stryka som är jättebra och hästar med 7 i styrka som inte vinner ett enda lopp.

olika egenskaper är ju bra vid olika lopplängder. dina hästar kan mycket väl vara som gjutna för 1640 om dom har låg styrka men kanske hög snabbhet istället.

tror inte valackeriet spelar in på träningen men jag är inte säker. ingen har sagt nåt om det inna vad jag vet.

vilken egenskap du ska träna på dina unghästar är en valfråga och smaksak. vissa väljer det ena och andra nåt annat. vill du ha en stark häst så tränar du stryka etc. finns nog inget facit på vilket som är bäst att träna. förr eller senare går ju egenskapenra upp oavsett om du tränar detena eller det andra. sen är det ju en valfråga om du vill kämpa upp dom egenskaper han tränar sämre på eller om du vill ösa på på dom egenskaper han går upp lätt.

helt och hållet en smaksak com jag ser det. det man förlorar på gungorna tar man igen på katusellerna. typ.

Reply
JontePuma Posted: 2008-07-27 22:09:47

Became a member: 2008-07-12
Forum posts: 605
tack för svaret.
dom är redan anmälda till lopp så ska självklart pröva dom ett par lopp o se...
hur mkt ungefär sjunker galopprisken vid kastrering? kanske kunde vara en sund investering bara för den saken om kusen hoppar ett par starter i rad i början (och få styrkan på köpet)?

en sista sak också
finns det några fördelar med att välja en unghäst som sto? tänkte på att dom kanske e lite vassare iom att det inte går att kastrera dom?
Reply
Posted: 2008-07-27 22:25:12 Edited(1): 2008-07-27 22:25:34 Answer to: "tack för svaret. dom är redan anmälda till lopp sÃ¥ ska självklart prÃ"

Became a member: 
Forum posts:
Att kastera endast för att sänka galopprisken ska tydligen efter lite läsning på forumet vara helt bortkastade pengar... Pröva de och kolla om de galopperar, då kan du kastera de. Det finns ju tydligen hästar med 10 i galopprisk som aldrig hoppat på typ 20 starter så, det är väldigt olika.
Reply
Andynalan Posted: 2008-07-28 00:39:20 Answer to: "tack för svaret. dom är redan anmälda till lopp sÃ¥ ska självklart prÃ"

Became a member: 2007-10-24
Forum posts: 6641
Fördelen med att skaffa ston är väl att det fins stolopp som stoeliten , oaks och stoderbyt.

Sen kan du ju inte avla utan ett sto
Reply
[ 1 ]