Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> UPP TILL BEVIS ERIKSSON..

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Posted: 2008-07-07 12:17:03

Became a member: 
Forum posts:
Det har ju gjorts många förändringar inför denna etapp, och en av dem viktigaste var väl att kuskformen inte skulle spela så storroll..

UPP TILL BEVIS ERIKSSON..

Min Search For Gold har fått Per "lusen" Nordström i jollen och han har 1 i form jag är övertygad om att min är top 5 i sin kull och då ska han gå runt dessa enkelt.. MEN kusken?.. vi får se eriksson om du har gjort några ändringar .

Och, detta är ett tips ... jag tycker att man borde kunna få TVÅNGSSTRYKA sin häst..
Reply
Soberano Posted: 2008-07-07 13:13:42 Answer to: "Det har ju gjorts många förändringar inför denna etapp, och en av dem v"

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Eftersom du vet vad alla andra har i sina stall så antar jag att det är sant att din Serch for gold är topp 5 i kullen....innan särskilt många har startat....

Att kuskformen spelar roll är väl givet, däremot INTE lika stor roll som vi kanske trott. Däremot ser jag fram emot den dagen då hästens form börjar spela roll för då blir inte du långvarig på topp 5 listan....
Reply
Eriksson Posted: 2008-07-07 13:31:48

Became a member: 2007-02-02
Forum posts: 12238
Har inte alls ändrat kuskens betydelse, den spelar lika liten roll som innan.
Reply
Posted: 2008-07-07 13:42:03

Became a member: 
Forum posts:
Formen då Eriksson ?

Tycker det rimligen borde vara något i stil med följande ordning.

Hästens Klass och Hästens Form (dom hänger ändå ihop betydligt mer då det trots allt är hästen som ska springa i mål
Kuskens Klass
Banunderlag (tungt etc)
Kuskens form

Sedan hoppas jag fortfarande på en rejäl justering av egenskapernas betydelse på de olika distanserna. Det känns som det kan göra sååå mycket för spelkänslan.

Då blir det helt plötsligt extremt viktigt att matcha sina hästar mot RÄTT MOTSTÅND på RÄTT DISTANSoch du kan också inrikta träning för att t.ex. göra en bra stayer till en grym stayer.

Men det kanske är sån´t det jobbas på kontinuerligt ?

För övrigt...Topp 5 kakan...Hur kan du vara så säker ? Bara nyfiken
Reply
hogan Posted: 2008-07-07 13:44:15

Became a member: 2008-01-18
Forum posts: 4955
Åh...har du fått en dålig kusk Kakan.....det är synd om dig!!

Själv har jag fått Jan - Olof Johansson ikväll till min nya favorithäst, han har inte speciellt höga värden (kusken alltså)....Men jag är lika optimistisk ändå, självklart gör hästen ett bra lopp trots dålig kusk.

Sen spelar väl läget o formen in desto mer skulle jag tro.

Vad har du för form på hästen Kakan...en trea?
Reply
Posted: 2008-07-07 14:03:23

Became a member: 
Forum posts:
Själv ser jag fram mot Stopping trashers "comeback" i kväll !

Bara gjort defensiva lopp , och tränats hårt, under maj och juni...

Nu är det"comeback" med en Hans-Owe i storform på en kalasfin lätt bana...Det borde kunna gå undan !

Finns väl alltid en risk att bli lite besviken, men för en nybliven 4-åring ser verkligen hästen kanonfin ut. jag hoppas på en låg 10-tid, men om det räcker till en topp-3 placering vet man aldrig
Reply
Limpicus Posted: 2008-07-07 17:37:55

Became a member: 2007-12-25
Forum posts: 954
Tycker att kusken har för stor betydelse idag.. oavsett form.. Skulle nog gå att halvera kuskens betydelse och få ett bättre spel, men jag vet inte.. bara en känsla..
Reply
Posted: 2008-07-07 18:20:19

Became a member: 
Forum posts:

Har inte alls ändrat kuskens betydelse, den spelar lika liten roll som innan.

Det är väl bästa kusken som är huvudpersonen i loppet? Kör Erik Adielsson som har en häst som springer 23 tider, mot Jan-Olof Johansson som har en vindsnabb 08 springare.. visst vinner adielsson..
Reply
Limpicus Posted: 2008-07-07 20:53:51

Precis chokladkaka.. därför skulle det gå att halvera kuskens betydelse.. Så att adielsson måste köra en 15 tidare för att slå J.O Johanssons 08 löpare..
Reply
Soberano Posted: 2008-07-07 20:59:41 Answer to: "Precis chokladkaka.. därför skulle det gå att halvera kuskens betydelse."

Jag vet inte, i Austria Open så hade jag en kusk i toppform och med ganska stor skicklighet, jämfört med de andra kuskarna, och en häst i toppform som visat bra kapacitet tidigare men han blev bara fyra slagen av hästar med sämre kuskar med sämre form, tror vinnarkusken hade 3 i form.....Viktigare att hästens form får stor betydelse
Reply
Limpicus Posted: 2008-07-07 21:06:53

Möjligt.. Men då borde flera faktorer spela in på formen.. inta bara att vänta 10 dagar och få toppform.. säg att dom sista 3 stegen kräver bra senaste resultat, att den får rätt mat, att den inte gjort några långreser etc..
Reply
Soberano Posted: 2008-07-07 21:14:02 Answer to: "Möjligt.. Men då borde flera faktorer spela in på formen.. inta bara att"

Där håller jag helt med!! Helt klart skulle spelet nå nya höjder om formen inte var så förutsägbar. Flera defensiva lopp i följd skulle till exempel kunna höja formen på hästar med lite klent psyke. Intervallträning skulle kanske kunna höja formen på vissa hästar osv osv. Hursomhelst är jag helt på din sida där att formen skall vara svårare att förutspå.
Reply
Posted: 2008-07-07 21:21:48

Became a member: 
Forum posts:
Så länge loppmotorn känns så "slumpartad" kan det knappast vara vettigt att bra resultat ska spela in för mycket. Räcker med att de som vinner alltid får bra kuskar...de behöver inte få formfördel med.

Rätt mat och resor kan jag hålla med om !

Mest är jag för det Soberano är inne på.

2-3 defensiva lopp som ger en formbonus..
2-3 lopp med ge allt som en liten formsänkare

Tycker även att starta en häst med 5-6 i form ska resultera i att det tar längre tid att återhämta sig...speciellt på 3-åringar.´

Nu är enda risken en skada och den är minimal vad det verkar.
Reply
Soberano Posted: 2008-07-07 21:29:12 Answer to: "Så länge loppmotorn känns så "slumpartad" kan det knappast va"

Kom just att tänka på en sak. Som det är nu så går formen upp som fortast när man kört den i botten, borde det inte vara tvärtom? IRL så är det väl som svårast för en häst som är helt formlös att "hitta" formen. Som du Perra var inne på att Ge Allt med en häst som inte har form för det bör "slita" mer på formen men samtidigt måste det vara oftare som en "smygkörd" faktiskt är i striden efter en fin resa och inte alltid avhängd som det känns som att det är nu.
Reply
Nijo Posted: 2008-07-07 22:22:45 Edited(3): 2008-07-07 22:28:58

Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 4389
Leader ska starta med 5-6 i form till breeders, får se hur det går.......då blir det 3st lopp inom 1 vecka med " ge allt"......

i austria open hade FOC toppform+bra kusk med toppform,,,,kom 3.a, kuskens roll är väl lite svårbedömd. Men det känns som att den är ganska viktig, väldigt sällan man ser dåliga kuskar vinna lopp......Händer dock, orsaken kan vara att de bästa hästarna sällan har dåliga kuskar.

Annars är känslan att vad som är viktigt för utgången av ett lopp varierar kraftigt från lopp till lopp......Fast betydelsen av de blåa egenskaperna känns som perra sade, lite svaga. Har förlorat mot riktiga skithästar, men likaväl har jag besegrat mycket bättre hästar enligt blåa värden. De ska givetvist inte betyda allt, men någon balans måste dte finnas? en häst som gått o vunnit eller hävdat sig i eliten ska inte gå ut och förlora mot skithästar i ett vanligt v5 lopp sedan, inte med toppform och toppkusk. Förlorat mot hästar som har oehört mycket sämre på blåa värden över distanser dem borde vara usla på. En häst med 2 på snabbhet ska inte besegra en häst med 7 på snabbhet över 1640m om de har likvärdig form och kuskar,,,,,egentligen oavsett form och kusk.

Vet inte vad jag ska säga mer än att det känns obalanserat med ganska liten logik i resultaten.

skriver annars undan på det med formen.........

Annars kan jag sätta 1 miljon, eller pensionera en av mina hästar ifall Search of gold är top 5 i kullen denna etappen. Kakan får själv välja häst jag pensionerar! så säker är jag på att den inte är top 5..........

Reply
Posted: 2008-07-09 11:35:53 Answer to: "Leader ska starta med 5-6 i form till breeders, får se hur det går......."

Became a member: 
Forum posts:
haha okej!, search for gold kommer defenitivt vara top 5
Reply
[ 1 ]