[ 1
]
|
lauvin
|
Posted: 2008-07-01 16:38:11
|
Became a member: 2007-12-01
Forum posts: 253
|
Är det någon som har erfarenhet av en träningsanläggning.
Jag funderar på att bygga en men först skulle jag vilja ha svar på en fråga av någon som redan har en anläggning.
Hur mycket bättre i % tränar hästarna? Kom ihåg att jämföra äpplen med äpplen alltså samma häst och ålder före/efter anläggning.
Tacksam för svar, Lauvin
|
|
Reply
|
|
Nijo
|
Posted: 2008-07-01 21:35:05
|
Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 4389
|
jag vill inte vara gnällig nu,,,,,,,,,haha
enligt mina beräkningar så ökade träningen med ca: 30%,,,,,,vet att folk säger 20-25%, men jag fick 30% då jag jämförde träningen dagen innan jag köpte anläggningen och dagen efter.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-07-01 22:15:27  jag vill inte vara gnällig nu,,,,,,,,,haha
enligt mina beräkningar så ökade träningen med ca: 30%,,,,,,vet att folk säger 20-25%, men jag fick 30% då jag jämförde träningen dagen innan jag köpte anläggningen och dagen efter.
Answer to: "jag vill inte vara gnällig nu,,,,,,,,,haha
enligt mina beräkningar så"
|
Became a member:
Forum posts:
|
|
|
Reply
|
|
lauvin
|
Posted: 2008-07-01 22:16:08  jag vill inte vara gnällig nu,,,,,,,,,haha
Answer to: "jag vill inte vara gnällig nu,,,,,,,,,haha
enligt mina beräkningar så"
|
|
Tack för det svaret, låter ju som en bra investering.
Skulle gärna höra fler synpunkter för att verifiera att hästarna tränar 30% bättre med anläggning.
Har du kvar din anläggning eller kostar det för mycket?
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-07-01 22:18:07  Tack för det svaret, låter ju som en bra investering.
Skulle gärna höra fler synpunkter för att verifiera att hästarna tränar 30% bättre med anläggning.
Answer to: "Tack för det svaret, låter ju som en bra investering.
Skulle gärna hÃ"
|
Became a member:
Forum posts:
|
tänk på att du måste ha fina hästar som drar in mycket cash innan du bygger den. dom är riktigt dyra i veckokostnad.
|
|
Reply
|
|
lauvin
|
Posted: 2008-07-01 22:21:25  tänk på att du måste ha fina hästar som drar in mycket cash innan du bygger den. dom är riktigt dyra i veckokostnad.
Answer to: "tänk på att du måste ha fina hästar som drar in mycket cash innan du by"
|
|
Hästmaterialet i mitt stall är det inget fel på
Förutom unghästarna där man drog två nitlotter 
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2008-07-01 22:21:27  Tack för det svaret, låter ju som en bra investering.
Answer to: "Tack för det svaret, låter ju som en bra investering.
Skulle gärna hÃ"
|
Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
|
Jag har inga siffror men visst är det så att dom tränar bättre och jag tycker helt klart det känns värt pengarna. Ångrar att jag inte gjorde någon större undersökning innan den köptes men tänkte inte så långt då. Att det ska vara 30% låter mycket men jag tror heller inte att Nijo skulle ljuga om det så då är det säkert så. Vi kan väl säga 25-30%. Samtidigt så är det ju andra faktorer som spelar in som tränare,foder som också är viktiga att försöka hålla på så hög nivå som möjligt.
Hursomhelst känns det som att en träningsanläggning är en tidig investering när ekonomin tillåter. Vet att det var prat om transporter i en annan tråd och kan inte se någon anledning att byta transport istället för att köpa träningsanläggning då jag inte tycker transporten verkar påverka ett dugg...
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2008-07-01 22:22:34
|
Became a member:
Forum posts:
|
beror nog ganska mycket om du gillar att äga hästarna ett tag och riktigt träna dem från 1 år. Eller gillar att köpa lite äldre hästar som visat va de kan.
Ska du ha nya hästar ska du defenitivt ha träningsanläggning. Med lite äldre och start-tätare hästar i stallet är det nog inte lika viktigt.
Det är 50k i veckan. På 5 hästar är det nog lite jobb. Men på 10 hästar behöver ju varje häst bara springa in 5k i veckan. Borde ju inte va nått större problem.
|
|
Reply
|
|
lauvin
|
Posted: 2008-07-01 22:25:20  Jag har inga siffror men visst är det så att dom tränar bättre och jag tycker helt klart det känns värt pengarna. Ångrar att jag inte gjorde någon större undersökning innan den köptes men tänkte inte så långt då. Att det ska vara 30% låter mycket men jag tror heller inte att Nijo skulle ljuga om det så då är det säkert så. Vi kan väl säga 25-30%. Samtidigt så är det ju andra faktorer som spelar in som tränare,foder som också är viktiga att försöka hålla på så hög nivå som möjligt.
Hursomhelst känns det som att en träningsanläggning är en tidig investering när ekonomin tillåter. Vet att det var prat om transporter i en annan tråd och kan inte se någon anledning att byta transport istället för att köpa träningsanläggning då jag inte tycker transporten verkar påverka ett dugg...
Answer to: "Jag har inga siffror men visst är det så att dom tränar bättre och jag "
|
|
Foder påverkar väl mest formökningen på hästarna enligt mig, du menar att de tränar bättre också med det bästa fodret?
Vilken inverkan har skötaren på hästarna? Jag har inte märkt någon skillnad med en skötare som har en stjärna eller 5.
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2008-07-01 22:27:02  Foder påverkar väl mest formökningen på hästarna enligt mig, du menar att de tränar bättre också med det bästa fodret?
Vilken inverkan har skötaren på hästarna? Jag har inte märkt någon skillnad med en skötare som har en stjärna eller 5.
Answer to: "Foder påverkar väl mest formökningen på hästarna enligt mig, du menar "
|
|
Förvisso är det nog så,skötarna ska väl också påverka formen men formen påverkar ju träningen så indirekt så påverkar ju även foder och skötare hur bra dom tränar 
|
|
Reply
|
|
NaDjiL
|
Posted: 2008-07-01 22:27:40
|
Became a member: 2008-01-17
Forum posts: 184
|
skillnaden på foder är kanske kring 0,002-3 har jag märkt på träningen, inget märkbart.
Men är man en materiallirare så 
|
|
Reply
|
|
lauvin
|
Posted: 2008-07-01 22:31:16  Förvisso är det nog så,skötarna ska väl också påverka formen men formen påverkar ju träningen så indirekt så påverkar ju även foder och skötare hur bra dom tränar 
Answer to: "Förvisso är det nog så,skötarna ska väl också påverka formen men for"
|
|
Tack för synpunkterna angående träningsanläggning och annat.
Vi får se hur det går i denna etapp som jag har stora förhoppningar om. Investerar nog i anläggning till nästa etapp då jag förhoppningsvis får bättre unghästar som är värda att träna.
Kör nog vidare med gamlingarna en etapp till 
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2008-07-01 22:32:07  skillnaden på foder är kanske kring 0,002-3 har jag märkt på träningen, inget märkbart.
Men är man en materiallirare så 
Answer to: "skillnaden på foder är kanske kring 0,002-3 har jag märkt på träningen"
|
|
Haha  endast det bästa är gott nog för mina små penningmaskiner
|
|
Reply
|
|
Nijo
|
Posted: 2008-07-02 10:05:00
|
Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 4389
|
Fodret påverkar i princip inte träningen ett skit, förutom formen då som indirekt har en effekt på träningen.
Vad gäller träningsanläggningen så ljuger jag inte, dock är det möjligt att jag kanske gjort en felräkning? slängde mina siffror för någon månad sedan, men enligt min beräkning så höjde 3 hästar sig med 30% i träningen direkt.
Kostar som sagt en del att ha, men jag tycker helt klart att det är värt pengarna om man har lite unghästar och satsar lite på det. Borde nog ha minst 2,3st unghästar för att dte ska vara värt pengarna i början.
Jag har en 10 hästar och drar in 150k i veckan, så det är lugnt för mig,,,nu kommer det även att bli MYCKET enklare att tjäna pengar när ericsson lagt till 299 nya storlopp........
Transporterna har troligen ingen effekt, inte märkt någon,,,,,men det är ju alltid bra att ha en backupplan om man klyddar till ekonomin. Bytar man ner sig så får man några hundratusen. Brände 2.5 mille inför nuvarande etapp och satt med 40k ett tag 
|
|
Reply
|
|
[ 1
]
|