Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> Frågor om Avel och egenskaper

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Posted: 2007-10-11 00:05:14 Edited(4): 2007-10-11 00:09:14

Became a member: 
Forum posts:
Jag har några frågar angående vilka värden o egenskaper som nu faktiskt gäller för aveln, och i sin tur styr vilka egenskaper fölet får (såklart)

Är det de faktiska värden en häst har JUST NU?
Alltså de värden de båda hästarna har för stunden, just när aveln sker i spelet...(vid själva knapptrycket så att säga)
Eller...
Är det de (dolda) potentiella värdena för de båda hästarna som gäller?
D.v.s den potential en häst besitter, vilket ju borde vara DET MER REALISTISKA alternativet.
Kan ju låta problematiskt då dessa POTENTIELLA värden ju är ganska svåra att gissa på en 4-åring, men det skulle enligt mig bara göra de roligare!

Varför är det här med dolda värden intressant (och roligare) då?
1) Spelledning har jag för mig har sagt att hästar kan få en "boost", d.v.s en fin utvecklingsfas även sent i karriären. En häst som är halvbra som 3 åring , kan för den skull i så fall ha dolda värden som gör att den visar sig bli en guld-divisionshäst som 7-åring!
2) En häst kanske får helt fel träning eller mycket skador tidigt i karriären. Just nu är det pengar som styr avelshästar(om jag fattat rätt), men när den då börjar tjäna pengar kan den ha ett lågt snitt, men grym potential som han visar 1st som 4-5-åring.
3)Galoppbenägna hästar kommer kanske inte komma in på listan förrän som 5-åringar men ha grym potential.
4)När spelet gått några säsonger blir det säkert så att avla med en 8-årig topphäst med bevisat bra medelvärde kommer kosta multum! 4-5-åriga som vunnit kriteriet m.m är oprövade och har lägre medel (ännu) vilket gör det till mer gambling, men troligare billigare att välja dessa...

Som ni ser antar jag nästan att det är potential som gäller, men hur det sedan funkar och beräknas är säkert mer hemligt...

Jag vill bara veta vilket som styr...Hästens nuvarande värden eller potentiella värden(som den ska/skulle kunna nå med rätt träning) hos en häst?
Reply
Posted: 2007-10-11 00:20:01 Edited(3): 2007-10-11 00:23:48

Became a member: 
Forum posts:
För att förtydliga ännu mer vad jag menar....
Jag kan ta höstens värsting...Colombian Necktie...och använda som exempel:

Tänk er nu att han skulle varit en häst i det här spelet...och hingst

Hans utveckling kanske skulle kunna gått något i stil med detta...
(värdenna inom parentes är "spelegenskaper/värden)

3-åring
Visar mest galopper(9) men glimtar ibland till.
Högt medel ändå 4.5...men många skulle nog valt att sälja CN under säsongen.

4-åring
Talangfull men hetsig krabat. Galopprisken(8) är ännu stor. Ändå en Snabb(7) rackare som även fin styrka(5) då han vinner bl.a Derbyt!
Medel går från 5 till 5.8 under 4-årssäsongen

Han skulle säkert varit tillgänglig för avel nu...men många skulle nog backat pga galopper m.m...betänk... Han var ännu ingen given stjärna! AVELSKOSTNAD: 120.000 kanske

5-åring
Under slutet av 4-års och början av 5-årssäongen lossnar det rejält för Colombian Necktie.!
Han visar redan i träning en grym utvecklingskurva(enligt spel-ledning ska hästar kunna börja träna bra efter 3 år med) och snabbheten(8) kompletteras med styrka(7)! Galopprisken(5) minskar, och han svarar för ett par riktigt svettiga prestationer under hösten.
Medel ökar dramatiskt till 6.8

7-8-åring
Colombian Necktie är nu en etablerad världstjärna. I sin 1a elitloppsfinal som 6-åring går han tillbaks till gamla galoppsynder...men under säsongen etablerar han sig som världsstjärna och utvecklas än mer
Som 7-åring vinner han elitloppet...medel nu 7.9
Som 8-åring går han ut i Prix d\\\\´Amérique. Stenhård , snabb(10) råstark(8) och med rutin(8) från de tuffaste loppen leker han nu hem det franska storloppet efter att kommit med en lång tung spurt(9) sista 2-300!
medel 8.4

NU EN VÄRLDSSTJÄRNA !!! en BRUTAL krossare...vars ända svaghet är starten....Hur många skulle inte vilja ha ett föl med en sådan kuse? AVELSKOSTNAD 550.000?

Men grejen är ju att oavsett om jag tog ett föl efter CN som 4-åring eller 9-åring borde ju arvsmassan vara ungefär densamma, men om jag vågade gambla redan när han var 4 borde jag ju ändåå få en hyfsad häst som faktiskt går att lära att INTE GALOPPERA!
Reply
Posted: 2007-10-11 00:23:02

Became a member: 
Forum posts:
Jag har inte något svar på ovanstående, utan ytterligare en fråga.
Som kanske alla vet så sjunker hästens värde ju äldre den blir. Eller?
I så fall blir fölet också drabbad?

Jag menar att ett avelssto fortfarande borde kunna ge riktigt bra avkommor upp till 15-16 år eller får hon bara nollor då?
Reply
Eriksson Posted: 2007-10-11 00:26:56 Answer to: "För att förtydliga ännu mer vad jag menar.... Jag kan ta höstens värs"

Became a member: 2007-02-02
Forum posts: 12238
Just nu går det faktiskt bara efter de nuvarande egenskaperna som hästen besitter i avelsögonblicket.

Vi funderar på att införa en potential på varje egenskap istället för som det är nu, endast en för alla. Du har ju faktiskt en poäng med att det borde vara samma arvsmassa oavsett hur gammal/bra hästen är. Vi kommer fundera på detta och kanske byta till det i framtiden.

/Eriksson
Reply
Posted: 2007-10-11 00:28:58 Edited(2): 2007-10-11 00:31:26

Became a member: 
Forum posts:
Sant Jockeoutcast...o det är ju faktiskt en klart intressant fråga den med.
Om det är potential som gäller kvittar det ju om det blir nollor, och då finns det ju skäl att behålla en fin avelshäst i sitt stall !

Jag menar, Eriksson...tänk dig jockes tanke...
Det skulle ju va riktigt kul om man kan ha kvar ett avelssto t.ex. som du sedan har flera hästar efter i stallet . Snacka om personlig "touch" på stallet!

Lugnt att du inte har svar på min Jocke....Eriksson var ju desto snabbare!

Jag tror din o min fundering ihop kan gå o pussla ihop till nåt rätt kul

Reply
Eriksson Posted: 2007-10-11 00:32:05 Answer to: "Jag har inte något svar på ovanstående, utan ytterligare en fråga. So"

Än så länge går inte hästarna ner i egenskaper när de blir äldre. De stannar bara av i utvecklingen. Finns ju inga hästar som är så gamla än.

de flesta lopp tillåter bara hästar upp till 12 år så det kommer inte vara nån idé att ha en häst längre.

/Eriksson
Reply
Eriksson Posted: 2007-10-11 00:39:12 Answer to: "Sant Jockeoutcast...o det är ju faktiskt en klart intressant fråga den me"

Jo precis, är ju faktiskt ganska nice att kunna ha kvar sina gamla stjärnor så länge som möjligt.

En nackdel med det hela är ju att det kommer bli förbannat svårt att välja avelshingst eftersom man inte har en aning om deras potential. Problemet nu är ju också att träningspotentialen kan ändras över hästens livstid.

Vi får nog göra om avelssystemet lite till. Larsson vill mer ha det som i verkligheten att man får ansöka om att bli det.

/Eriksson
Reply
Posted: 2007-10-11 00:40:06

Became a member: 
Forum posts:
Tack för grymt snabba svar eriksson !

Fundera på det där med potential med
Tror det skulle kunna bli ganska kul...
Reply
Eriksson Posted: 2007-10-11 00:43:17 Edited(1): 2007-10-11 00:46:04 Answer to: "Tack för grymt snabba svar eriksson ! :D Fundera på det där med poten"

Bra idé perra, det är sådana här förslag som är roliga att läsa och får oss att vilja fortsätta utveckla spelet.

/Eriksson
Reply
Posted: 2007-10-11 00:45:02

Became a member: 
Forum posts:
Kul
Reply
B_Good Posted: 2007-10-11 00:45:47 Answer to: "Tack för grymt snabba svar eriksson ! :D Fundera på det där med poten"

Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
Kuil tråd o intressanta funderingar.. Ser med spänning på framtiden för aveln
Reply
Posted: 2007-10-11 09:06:45

Became a member: 
Forum posts:
Perras ideèr låter som för det mesta mycket intressant.
Reply
Buck_Fush Posted: 2007-10-11 21:21:14

Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 565
Kanske skulle äldre hästars egenskaper gå ner säg efter 9 år, ganska orealistiskt annars om dom är bäst som 12-åringar. Det kommer att bli en massa 12-åringar i storloppen då som piskar allt motstånd och det känns inte rätt.
Reply
Eriksson Posted: 2007-10-11 21:50:15 Answer to: "Kanske skulle äldre hästars egenskaper gå ner säg efter 9 år, ganska o"

Nä, du har nog rätt. Ska kolla på det.
Reply
[ 1 ]