[ 1
]
|
|
Posted: 2007-10-10 12:46:52 Edited(1): 2007-10-10 12:47:20
|
Became a member:
Forum posts:
|
Jag undrar om formen stiger snabbare nu när säsongen är kortare. Jag menar i allafall att man borde kunna starta med full form med 1 veckas mellanrum.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2007-10-10 14:34:14
|
Became a member:
Forum posts:
|
Om säsongen ska vara så pass kort som den är och innehålla så pass mycket lopp, så borde formen stiga snabbare än den gör.
Dock tycker jag inte att den stiger så snabbt nu i jämförelse med antalet lopp man vill starta i. Visst, prioritering, men ja, då är det det här med den korta säsongen.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2007-10-10 19:12:51
|
Became a member:
Forum posts:
|
håller med formen tar allt för lång tid just nu
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2007-10-10 23:17:27
|
Became a member:
Forum posts:
|
Jo, om jag tränar allmän kan jag nog starta hyfsat tätt med en av mina hästar i varje fall. Lätt 1 gång i veckan, men med allmän träning hela tiden är det ju svårt att få utveckling på hästen. Med vanliga träningsmetoder går ju form upp en del med, men inte tillräckligt för tätare starter. Det känns som ett dilemma
De andra har fått för lite träning för att jag ska kunna bedöma...
kanske skulle formförändringen på allmän vara en 15-20% ytterligare...men jag vill nog vänta och se innan jag uttalar mig om formförändringen för mycket.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2007-10-11 00:12:24 Edited(1): 2007-10-11 00:13:03  Jo, om jag tränar allmän kan jag nog starta hyfsat tätt med en av mina hästar i varje fall. Lätt 1 gång i veckan, men med allmän träning hela tiden är det ju svårt att få utveckling på hästen. Med vanliga träningsmetoder går ju form upp en del med, men inte tillräckligt för tätare starter. Det känns som ett dilemma
De andra har fått för lite träning för att jag ska kunna bedöma...
kanske skulle formförändringen på allmän vara en 15-20% ytterligare...men jag vill nog vänta och se innan jag uttalar mig om formförändringen för mycket.
Answer to: "Jo, om jag tränar allmän kan jag nog starta hyfsat tätt med en av mina h"
|
Became a member:
Forum posts:
|
Vet inte vart du har fått den informationen ifrån. Vad jag vet så har inte träningsmetoden något med formen att göra, därimot så har intensiteten större betydelse. 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2007-10-11 00:54:39
|
Became a member:
Forum posts:
|
Nja, det är ingen direkt info Jocke. Jag jämnförde bara på mina egna hästar...2 av dem, och fick för mig att formen ökade snabbare vid allmän träning.
Jag hade samma intensitet fårn dag till dag, men fick mest effekt på allmän.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2007-10-11 00:57:48  Nja, det är ingen direkt info Jocke. Jag jämnförde bara på mina egna hästar...2 av dem, och fick för mig att formen ökade snabbare vid allmän träning.
Jag hade samma intensitet fårn dag till dag, men fick mest effekt på allmän.
Answer to: "Nja, det är ingen direkt info Jocke. Jag jämnförde bara pÃ¥ mina egna hÃ"
|
Became a member:
Forum posts:
|
Ok, jag tränar också två på allmän, men det verkar inte som om mina hästar skiljer sig från dom andra. Kanske individuellt från häst till häst.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2007-10-11 01:05:42
|
Became a member:
Forum posts:
|
Jo...mycket möjligt...hmmm
Ärligt talat så har jag inte ens fått hundra kläm på vad all träning "ska" ge för resultat för man ska vara nöjd.
Visst , jag vet vad jag tränar, men vilken procent o vad dom är en bra "effekt" per pass vet i katten...o jag har riktigt svårt att få träningen på snabbhet att ge bra effekt.
Hade en 4* allmän tränare o körde alla 4 specialträningarna på min 2-åring(3 nu) o intervall gav klart sämre effekt än spurt o start, så snabbhetsträningen är mitt dilemma 
|
|
Reply
|
|
Post removed
|
Posted: 2007-10-11 01:11:49
|
|
|
Posted: 2007-10-11 09:08:46
|
Became a member:
Forum posts:
|
står det inte någonstans att formen stiger fotare om man tränar allmänt? Har för mig kan ha fel.
|
|
Reply
|
|
Buck_Fush
|
Posted: 2007-10-11 21:13:04  står det inte någonstans att formen stiger fotare om man tränar allmänt? Har för mig kan ha fel.
Answer to: "står det inte någonstans att formen stiger fotare om man tränar allmänt"
|
Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 565
|
Taget direkt från reglerna:
"- Allmän: Tränar främst upp formen men också lite av alla värden."
|
|
Reply
|
|
[ 1