En dag som denna kanske det är bra att kunna väcka frågan och debattera lite om aveln?
Till att börja med så funderar jag på om varför det inte går att sätta lägre pris än 50000 kronor på avelshingstar? Även om jag försöker att sänka avgiften så står 50 papp kvar. Bugg eller något som är programmerat?
För min del hade jag kunnat tänka mig att sänka avelspriset för mina hingstar. Känns mer intressant att alla har råd att testa och att underlaget höjs för att se om det är nåot att ha eller om det är en average hingst med nån avelsträff här och där. Jag gissar att många stall som håller på med ekonomisk balanskonst hellre använder egen hingst än lägger pengar på hingstar med mer inkört, bättre stam, högre segerprocent, bättre träningssiffror eller lämnat fler bra avkommor (med mera som tas hänsyn till vid utväljande av hingst).
Jag kan ju fundera på varför mina relativt obeprövade avelshingstar ska behöva ha samma pris som många andra kända avelsgiganter. Vem vill betala lika mycket för Brunte som Ready Cash eller Muscle Hill IRL?
Alternativen som jag ser det är att
a) hitta en slags stegring i pris för avelshingstarna. Om en hingst lämnat en hel del avkommor - säg 50 stycken - så har man rätt att ta fullpris (50000:- eller mer), medan obeprövade hingstar inte får kosta mer än 30000:-. Och att lägstapris kan vara 10000:-. Hingstägaren kan givetvis sätta vilket pris han vill.
b) starta en (programmerad eller jurybaserad) avelsvärdering där varje ansökan som avelshingst sätter ett maxpris. Och att det maxpriset kan justeras om det skulle visa sig vara en hingst med guld i pungen.
Avelsvärderingen skulle isf baseras på tävlingsresultaten (segrar i större lopp är givetvis primerande) och där hingstar som gnetat till sig 250 000:- utan större meriter inte skulle kunna ta ut några större summor i avel.
Sedan kan man ju kanske ordna en sökningsfunktion på avelsvärderade hingstar utifrån olika parametrar? Sökning efter avlespris, segerprocent för avkommor, inkörda pengar på avkommor, inkört/start, stam (?) etc.. Kanske är krånglig kodning (eller programmering), men det hade nog förhöjt intresset kring aveln och fler lagt tid på att hitta en hingst som de tror sig vilja ha till sitt sto.
Sen kan man ju också undra varför det bara trillar in 10000:- till stallet efter att det kostat 50000:- att avla. Det är helt ok att det dras skatt (nånstans behöver pengar försvinna i spelet), men om vi ska kunna ha olika prisklasser behöver det vara andra spann för vad hingstägaren får in. Kostar det 50000:- kanske det ska trilla in 35000:- på kontot istället (30% skatt), och om det kostar 30000:- trillar det in 21000:- (10000:- - 7000:- osv.).
Är det något som kan ordnas eller finns andra idéer och tankar?