[ 1
]
|
Yermac
|
Posted: 2019-08-18 10:41:05 Edited(2): 2019-08-18 17:10:26
|
Became a member: 2011-04-03
Forum posts: 2048
|
Jag har nu under de senaste månaderna lagt till väldigt många kuskar vilket gjort att antalet valbara kuskar per bana ökat markant. Även det faktum att flera redan befintliga kuskar (efter revision) kör på fler banor har bidragit till att kuskvalen till vardags- och söndagslopp numera förmodligen tarvar mer tid och ork när man gör kuskval.
Uppskattningsvis finns det ett 50-tal svenskkörande kuskar till att lägga till i spelet om jag så vill.
10-20 kuskar som kör i spelet nu är på väg att pensioneras.
Min fråga är hur som helst...
Finns det för många kuskar i spelet eller uppskattas det att det tillkommer några till över tid?
Mycket tacksam för svar.
|
|
Reply
|
|
Yermac
|
Posted: 2019-08-18 11:10:35 Edited(3): 2019-08-18 13:16:11
|
|
Kanske ska skriva något om den positiva biten med många kuskar och ett stort utbud också.
Det främsta argumentet för ett stort kuskutbud är väl att det numera ska till en riktigt klantig anmälan för att man inte (åtminstone) ska få en 4-5-stjärnig form på sin kusk. Detta höjer både jämnhet och kvalité på loppen.
|
|
Reply
|
|
hampusenglund90
|
Posted: 2019-08-18 13:34:16
|
Became a member: 2015-05-15
Forum posts: 557
|
Tycker det är bra att det finns många valbara kuskar så alla tävlar nästintill på lika villkor , tycker ej ett lopp ska avgöras helt och hållet på hur nra/dålig kusk man får är ju hästen som ska prestera.
Dock tycker jag fortfarande att det är alldeles för få kuskar som kan väljas i V7 speciellt när man kvalat in till en final omgång och det finns max 5-6 kuskar som är hyfsat okej, borde vara ett bredare utbud på V7 överlag kan jag tycka.
Så svår på din fråga är att det bara är kul och bra med fler kuskar i spelet , det är min åsikt i varje fall 
|
|
Reply
|
|
Kopia77
|
Posted: 2019-08-19 08:01:15
|
Became a member: 2012-04-26
Forum posts: 238
|
Det enda jag funderar på är hur kuskarnas form ändras. Om det sker slumpvis eller beroende på hur mycket lopp de kör/resultaten? Då kanske för många kuskar på en bana kan ställa till det istället för att hjälpa? Om det bara är slumpen så skadar det verkligen inte med fler.
Det måste ju finnas ett urval och på många banor har det ju tidigare knappt gått att anmäla till så där är det mycket bättre nu!
|
|
Reply
|
|
backagard
|
Posted: 2019-08-19 12:32:23
|
Became a member: 2015-03-29
Forum posts: 496
|
Ja, det kan bli för mycket kuskar. Det är det korta svaret från stall Backagård.
Men om alla med kusklicens får vara med på TZ borde det bli en hårdare linje om vilka som får högre skicklighet. Jag menar att det borde finnas ca 80-90% av alla kuskar med 3 eller sämre i skicklighet om man ser till skillnaden i verkligheten. I dag har vi 4 kuskar med 9 i skicklighet i Sverige på TZ, vilket känns rimligt. Antalet på 8, 7 och 6 i skicklighet känns rimligt också, men kanske borde det finnas färre kuskar på 5 i skicklighet då det är där inflationen börjar?
De flesta kuskar utanför topp 10 har brister. De saknar nästan alla ”körhänder” och får inte samma fart som de allra bästa. De gör definitivt fler misstag som kostar placeringar i loppen och därav anser jag att det finns ett överflöd av ytterst mediokra drivers IRL när man jämför med kuskeliten.
Sen väljer ju alla till slut kuskar på form och då spelar skickligheten mindre roll i slutändan. Men ”alla” har säkert överraskats nån gång att vinna (eller få stryk mot) med kusk med 5 eller sämre i form och jag gillar att det inte alltid är så förutsägbart. Det borde ju inte göra nån större skillnad om det blir fler kuskar med högre form mer än att de som spelar mindre engagerat tjänar på det - man baxnar ju ibland när man ser stall välja de fem ”bästa” kuskarna på V75 med en häst i högre klasser med 100 startpoäng...
|
|
Reply
|
|
urquell
|
Posted: 2019-08-21 10:27:59
|
Became a member: 2008-10-28
Forum posts: 272
|
tycker det är bra med ett stort utbud av kuskar.
|
|
Reply
|
|
belov
|
Posted: 2019-08-24 20:31:42 Edited(1): 2019-08-24 20:32:08
|
Became a member: 2008-10-09
Forum posts: 123
|
Bara positivt med fler kuskar!
Det gör loppen jämnare, rättvisare och mindre förutsägbara då fler hästar får en ärlig chans eftersom de slipper släpa runt på en kusk ur form.
Kusk ur form är som bekant det samma som att starta med en sulky gjord av bly på 2 ton i det här spelet...
|
|
Reply
|
|
felicia
|
Posted: 2019-08-25 22:57:15
|
Became a member: 2014-01-01
Forum posts: 207
|
Kan tycka att det är alldeles för få kuskar till lördagsloppen, till kommande final 24st. (inkvalade 3or och 4or får hålla till godo) varav mindre än hälften har acceptabel form och lördagen efter 21st. där det inte direkt lockar till anmälan med bara hyfsad poäng.
|
|
Reply
|
|
Yermac
|
Posted: 2019-08-25 23:02:17  Kan tycka att det är alldeles för få kuskar till lördagsloppen, till kommande final 24st. (inkvalade 3or och 4or får hålla till godo) varav mindre än hälften har acceptabel form och lördagen efter 21st. där det inte direkt lockar till anmälan med bara hyfsad poäng.
Answer to: "Kan tycka att det är alldeles för få kuskar till lördagsloppen, till ko"
|
|
Jag håller med om att detta inte är bra - tyvärr kan jag inte göra något åt det.
Personligen skulle jag vilja att alla svenska toppkuskar (skicklighet 6-9) tillsammans med alla kuskar som kör på aktuell bana vore valbara.
|
|
Reply
|
|
[ 1
]
|