Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> Dålig avel

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
sokret88 Posted: 2019-03-18 16:56:38
310
pinstripes
Jägersro

Became a member: 2014-06-29
Forum posts: 392
Tycker det är helt omöjligt att få några bra föl. Spelar ingen roll hur bra stoet är och att man väljer en bra hingst. Av alla mina föl som föddes nu kommer jag behålla en om nu den tränar bra. Tycker nästan att andra kullen brukar vara bättre kvalitet. Tycker jag har bra sto material och väljer bra etablerade hingstar men det blir bara kattskit. Hur tänker ni när ni avlar ? Ston som tränar bra ? Eller ston som tjänat mycket pengar? Helst både och kan jag tänka mig. Mitt avelssto Elegant Pixie som tjänat snudd på 8,5 miljoner har jag betäckt med bra hingstar och hoppas såklart på ett fint föl men icke, det blev bara kattskit.
Dela gärna med er
Reply
lillsyrran Posted: 2019-03-18 17:46:58 Answer to: "Tycker det är helt omöjligt att få några bra föl. Spelar ingen roll hu"

Became a member: 2011-09-22
Forum posts: 815
Med bakgrund som hästtjej och med en familj som tagit flera föl så har jag fått inse att i spelet tycks det inte spela någon roll vad föräldrarna har för meriter. Mitt bästa sto nånsin i aveln hade tjänat ca 7000. Hälften av hennes avkommer har tjänat över 500k vilket är mycket för mig. Hingstarna jag har använt är av olika kvalitet, från knappt inget insprunget till strax under miljonen. Ingen större skillnad.

Har använt externa hingstar, bland annat Semper Fi; ett par ggr med lika uselt resultat så det har jag slutat slösa pengar på.

Jag prövar dock alltid mina hästar åtminstone hela treårsetappen, Jag har haft ett par som på pappret sett helt usla ut men som har haft bra skalle. Ett par har tänt till vid 4 år.
Reply
sokret88 Posted: 2019-03-18 18:14:08
310
pinstripes
Jägersro

Jag är nog ganska kritisk när det kommer till om fölen som föds hos mig ska få stanna. Jag sparar endast spurt nollor och unghästar som inte tränar bra åker ut lika fort som dom kom in.
Jag tycker att nåt borde göras åt den ojämna aveln och att man ska få bättre kvalitet på fölen om man an vänder bra avelsdjur., sen kan ju inte alla bli bra det fattar jag men så här dåliga föl är riktigt kasst!
Reply
lillsyrran Posted: 2019-03-18 18:21:38 Answer to: "Jag är nog ganska kritisk när det kommer till om fölen som föds hos mig"

Became a member: 2011-09-22
Forum posts: 815
Håller med om att det är kasst. Däremot är jag glad att jag inte är lika kräsen som du, samtliga av stallets bästa hästar har varit sådana som andra skulle ha ratat. Jag har inte råd att ha sådan omsättning på hästar.
Reply
sokret88 Posted: 2019-03-18 18:40:53
310
pinstripes
Jägersro

Dom flesta föl som föds kan säkert springa in pengar till havren och det är ju bra att man ger alla en chans om man inte är så petig som jag
Reply
Gerrard Posted: 2019-03-18 18:41:00
426
Stall Ameste
Jägersro

Became a member: 2015-12-29
Forum posts: 678
Håller delvis med, det känns ganska så slumpartat. Ofta bygger man upp förväntningarna under veckan och sen går luften ur en. 2 av 4 i vårt fall har noll på spurt, nu får vi hoppas att träningen över 0,250 (gärna bättre såklart) landar på någon av dessa.

Jag försöker använda mig av ston som haft höga träningssiffror. Får jag fram en häst som tränar riktigt bra testar jag gärna kombinationen igen. Känns svårare att hitta demontränare än spurtnollor.
Reply
Cherry Posted: 2019-03-18 19:53:15

Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6901
Man får i princip alltid ren smörja, men det är för att det är så mycket som ska stämma. Först och främst, för stall som har världsrankingen som högsta prioritering, så ska det vara en spurtnolla. Sen måste den nog ha redan ganska ok värden på styrka och snabbhet vid födseln. 1-1 funkar sällan även om det finns undantag. Och slutligen måste den träna ganska bra också, och helst åtminstone inte ha 0 på tung bana. 1-10 funkar. Det är ytterst få hästar som tillgodoser samtliga dessa parametrar, vilket gör att man som aspirerande toppstall måste lita till börsen, och öppna plånboken därefter.

Jag har ändå haft helt ok flyt genom åren med egenuppfödningar. Allan är min egna uppfödning, Bath Salt var en annan. Finns säkert nån till också som blev bra, men tror de två är mina bästa. Men det är helt klart börsen som är räddningen. Tack till stall som giron och oscargonzales och allt vad de heter, de är ovärderliga här på zonen.
Reply
Gerrard Posted: 2019-03-18 20:06:38 Answer to: "Man får i princip alltid ren smörja, men det är för att det är så myc"
426
Stall Ameste
Jägersro

Became a member: 2015-12-29
Forum posts: 678
Personligen får jag denna dagen då fölen fötts nästan alltid tanken att:
- Varför avlade jag!? Nu är jag fast med skithästsr i stallet som förmodligen inte går att skänka bort i två veckor! Nästa etapp skall jag inte avla utan öppna plånboken och köpa 4 färdiga hästar för runt miljonen styck på börsen istället.

Dock är det väl hoppet att avla fram nästa stora namn som gör att man glömt bort detta tills 12 veckor senare.

Måste avvakta nattens träning innan domen på mina två nollspurtare faller. Ena har iaf 3-3 på styrka och intervall, den andra 1-2 vilket är lite lågt.

Hur ses det på galopprisken? Bryr sig någon om den något märkbart?
Reply
simon_81 Posted: 2019-03-18 20:28:14
1263
Stall Lifephorse
Färjestad

Became a member: 2007-12-06
Forum posts: 771
Man känner igen sig i dessa krossade förväntningar - men vill samtidigt heller ej att spelet blir för lätt.

Har hänt för många gånger att man fått "kriterievinnaren" på pappret, innan träningsrapporten tar ner en på jorden. Som Cherry säger - minimal chans att få alla värden att stämma.

Såvida stallet inte ligger topp 5 och i princip varenda häst i stallet måste leverera, kan jag rekommendera att ha ett par stallplatser öppna för hästar med dåliga värden - men som utvecklas bra! Vi har idag två TZO-semifinalister (som visserligen lär få svårt att avancera) där den ena föddes med 0 på BÅDE styrka och snabbhet, den andra föddes med värdena 1-2-4-2 galopp 9 (ökade styrkan 2 snäpp efter kastrering). Har sett många stall som fångat upp Kriteriefinalister för 1 kr på transfer.

Aveln är tålamodsprövande men upplever ändå (vet ej ifall detta är ren inbillning) att fölen har åtminstone något större chans att ärva föräldrarnas bra egenskaper - får oftare föl som har högre på (styrka+snabb) än baktunga rackare med högt på (acceleration+spurt).
Reply
backagard Posted: 2019-03-19 02:30:16

Became a member: 2015-03-29
Forum posts: 496
Egentligen tycker jag man ska prata fakta, men det är ju svårt med ett ordentligt underlag. Det jag snabbt kunde få fram var att den hundrade rankade treåringen i spelet just nu tjänat 88 400 kronor. Där går väl också lite av gränsen för vad som kan anses som en godkänd treåringssäsong också - givetvis med respekt för att stall matchar sina hästar olika och kanske inte ens har ambitionen att springa in några större summor med sina hästar utan istället satsa på träning och starta i gång när de blir äldre.
Två treåringar har blivit miljonärer denna säsongen.

Det finns 6 miljonärer bland fyraåringarna och den hundrade rankade fyraåringen har tjänat 192940 kronor.

Det finns 10 st. miljonärer bland femåringarna och den hundrade rankade femåringen har tjänat 273500 kronor.

Baserat på dessa fakta med en gissning att det föds ca 400-500 föl säsong så kanske man också inser hur liten chansen är att det föds en årgångsvinnare i stallet. Om det föds 500 föl (möjligen en överskattning av hur många föl som föds...) så är var 50:e föl miljonär i slutet av femåringssäsongen. Den som är pessimistisk märker att det är ca 1 på 250 som klarar det som treåring.
Där har ni en grov skattning på oddsen att få fram en sedelpress i avelslotteriet. Det händer inte alltför ofta. Det finns ca 150 stall som spelar spelet kontinuerligt, och då stjärnorna det inte fördelas broderligt - Cherry har helt rätt i att auktionen erbjuder möjligheter för de som har råd - så är det inga bra odds i aveln.

Jag förstår de som avstår avel i hopp om att köpa sig en stjärna på auktionen istället, och trots att jag fattat hur liten chans man har att få fram något vettigt själv så kommer jag ändå fortsätta att försöka. Det är speciellt att lyckas få fram en unghäststjärna när man ägt åtminstone mamman till fölet.

Räknar man att man dessutom ska vara nöjd med hur hästen ser ut med spurtnolla och andra värden så blir det nog än snårigare att vara nöjd med aveln. För som unghästar brukar ju även de utan spurtnolla och några kusar med mediokra värden och träningssiffror kunna vinna - det ratas sannolikt en del hästar som ändå hade kunnat springa in en del deg till stallet.

Jag har hållit på i ca 16 säsonger nu, och jag kan räkna antalet egenuppfödda föl som jag varit nöjd med på min ena hand. Ibland slår blixten ned, men det är inte ofta. Ett par säsonger i rad kom det inte en enda spurtnolla, och när de kom fanns det inte en siffra över 2 på de andra staplarna.
Jag tror det är få som är helnöjda med sina föl, och jag tror det är ytterst få som föds med spurtnolla och bra blå värden som samtidigt tränar som demoner - har ni fått en så skatta er lyckliga!
Och ja, andra omgångens föl brukar bli bättre, men de har ju också lämnat några veckors handikapp till övriga så det brukar ta tid innan de fått ihop startpoäng att kunna vara med och kriga i unghästloppen på allvar.

Sammanfattningsvis så är många besvikna. Oddsen ser ut så här, och det skiljer inte mycket från verkligheten.
Reply
Post removed Posted: 2019-03-19 02:38:25
Yermac Posted: 2019-03-19 12:46:00
1126
Nessla
Eskilstuna

Became a member: 2011-04-03
Forum posts: 2048
Bra perspektiv backagård!
Reply
Yermac Posted: 2019-03-19 20:27:24
1126
Nessla
Eskilstuna

Became a member: 2011-04-03
Forum posts: 2048
Kan förövrigt tillägga att jag aldrig tidigare fått ett så extremt dåligt utfall på mina avlingar som jag fick denna gången. Nessla B-kullen är verkligen B!
Reply
felicia Posted: 2019-03-20 16:26:05
1034
Opal H
Solvalla

Became a member: 2014-01-01
Forum posts: 207
Även om det alltid är lite extra med egenavlade djur som duger, men detta händer tyvärr allt för sällan, så jag har givit upp och letar på blocket , har för tillfället 4 st. som tillsammans dragit in ca: 15 miljoner, dessa krabater kostade mej tillsammans drygt 1,6 mille så visst kan man fynda fina ungdjur på auktionen.
Reply
[ 1 ]