Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> Järnsko!

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Gerrard Posted: 2018-05-11 00:45:02
426
Stall Ameste
Jägersro

Became a member: 2015-12-29
Forum posts: 678
Gjorde en intressant observation av Elit Race Finalen som denna etappen avgjordes på tung bana. 5 av de 8 ekipagen körde med rekomenderade skor till underlaget och de 3 sista ekipagen gick med järnsko.

Resultatet talar för sig själv. De tre ekipagen med järnsko slutade på placering 1, 2 och 3.

Min fråga är helt enkelt, är järnskon att rekomendera vid tung bana?
Reply
OttoB Posted: 2018-05-11 07:11:03

Became a member: 2013-01-04
Forum posts: 390
Skandal!
Reply
ddmannen Posted: 2018-05-11 09:27:54 Answer to: "Skandal!"

Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 1312
järnsko brukar kunna funka ok på tungt , sen var ju de hästarna 1:a 2:a eller 3:a i försöken . Bara ena försöksvinnaren som gick med skor anpassade för tung bana och den blev diskad.

Mina häst har ganska mkt styrka men bara 1 på tungt , den brukar funkar bra på tung bana men är helt chanslös om det blir vinterbana (har 0 på vinterbana).

Tycker det svårt att drar tvärsäkra slutsatser om detta spel. Men jag tycker människor i allmänhet är för snabba med att drar tvärsäkra slutsatser på begränsad information även irl.
Reply
stallbrucelee Posted: 2018-05-11 12:05:30

Became a member: 2010-01-18
Forum posts: 294
Jag brukar köra med järnskor när jag har hästar med noll på tung bana och har vunnit, så
kul att det funkar så, finns ju hästar IRL som vinner mycket och går tungt balanserat o alltid med skor
för dom har sköra hovar, så tycker inte det ska va sån stor skillnad att det blir loppavgörande
då skulle aldrig hästar vinna med skor (lätta alu) mot barfotahästar vid fin bana i detta spel,
och så tror jag ingen vill ha det, mer oroande var att jag fyllde i skor, huvudlag o körorder,
men det är inte första gången det blir helt annat än det jag valt, hänt säkert 15-20 ggr sista 5 åren.

Tänker iaf inte be om ursäkt för segern OttoB
Reply
backagard Posted: 2018-05-12 15:33:48

Became a member: 2015-03-29
Forum posts: 496
Jag skulle inte rekommendera järnskor, men det är uppenbart inte så stor nackdel. I grunden är ju järnskorna till för de med minimal ekonomi. Om järnskor hade varit värdelösa hade de ju inte funnits - det är i alla fall min tanke.

Sen att hästarna som slutar på plats 1-3 springer med järnskor tror jag är mer en tillfällighet än ett bevis. Fortfarande är guldskorna att rekommendera för de som anser sig ha råd, men fördelen är troligtvis inte helt avgörande, men i längden tjänar du mer deg att köra optimalt än att chansa med de billigare alternativet.
Reply
Cherry Posted: 2018-05-12 16:10:36

Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6901
Det är nog snarare körordern som ger lite udda resultat i Elite race ibland. Hästarna med järnskor går nog alltid utan körorder pga att folk inte hinner logga in innan finalen, och jag tror snarare det är det som fäller avgörandet i ett fält där övriga hästar med 3-4 i form kör slut på sig totalt med ”ge allt”.
Reply
backagard Posted: 2018-05-15 04:11:46 Answer to: "Det är nog snarare körordern som ger lite udda resultat i Elite race ibla"

Became a member: 2015-03-29
Forum posts: 496
Intressant! Jag har aldrig ens funderat på att inte ge allt i finalen, men det får man ju testa!
Reply
Cherry Posted: 2018-05-15 07:45:17 Answer to: "Intressant! Jag har aldrig ens funderat på att inte ge allt i finalen, men"

Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6901
Gör det! Sen är det väl också som ddmannen säger, att det är svårt att dra helt säkra slutsatser angående detta spel. Jag vet att jag har vunnit Elite race-finalen en eller två gånger utan körorder, men jag har också haft hästar som inte alls har gått bra, och t.o.m någon som har galopperat bort sig i första kurvan. Men jag tror ändå att just i det här loppet så kan det vara en bra idé utan körorder.
Reply
felicia Posted: 2018-05-15 12:08:44 Edited(1): 2018-05-15 12:09:10
1034
Opal H
Solvalla

Became a member: 2014-01-01
Forum posts: 207
Hmm! kan man ana att kuskens offensivitet har betydelse i så fall?
Reply
stallbrucelee Posted: 2018-05-16 09:24:15 Answer to: "Hmm! kan man ana att kuskens offensivitet har betydelse i så fall?"

Became a member: 2010-01-18
Forum posts: 294
Tror inte det har o göra med pengar Backagård, vem bryr sig om priserna på skor, det är ju småpengar i det stora hela, iaf har jag aldrig brytt mig iaf, det är nog mer sanning i det att man ska köra finalen utan körorder, fast det hade man kunnat göra o ändå fyllt i rätt skor, är nog som Cherry säger att en del hinner ej ställa in körordrar o skoval mellan försök o final, personligen fyllde jag i som i försöket men måste ha glömt o klickat i OK

Köra offensivt förknippar jag med stängt huvudlag, då får hästen en knuff i starten så den är med i fronten direkt men ökar galopprisken lite mer än öppet huvudlag, köra offensivt ska man nog göra bara om kusken har bra offensiva kunskaper.
Reply
[ 1 ]