Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> Försök och finaler på lördagar

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
trixarn Posted: 2018-01-17 22:23:15
95
Trix Ehlini
Eskilstuna

Became a member: 2015-10-28
Forum posts: 13
Hej,
Någon som vet varför finalen på lördagar kommer direkt veckan efter 3e försöket? Borde det inte med rättvisa vara två veckors intervall? Det ges ju aldrig samma förutsättningar för de som startar i 3e med tanke på skolöst på 10 dagar samt t ex form.

Mvh Erik
Reply
Gerrard Posted: 2018-01-18 09:43:39 Answer to: "Hej, Någon som vet varför finalen på lördagar kommer direkt veckan eft"
426
Stall Ameste
Jägersro

Became a member: 2015-12-29
Forum posts: 678
Är väl den enkla anledningen att det skall hinnas med 3 finaler per etapp. Hade man valt en vecka extra mellan 3:e försök och final hade vi gått miste om V75 och Lördagsloppen de lördagarna.

Visst är det en liten fördel att gå vidare från försök 1 och 2. Men det tycker jag inte gör något. De gånger jag haft hästar i försök 3 så har jag haft det i åtanke vid skolvalet.
Reply
Poffpuff Posted: 2018-01-18 11:41:16
811
Mackenhof
Dannero

Became a member: 2013-08-14
Forum posts: 1613
Försök 1 skulle ju kunna komma veckan före finalen i föregående ”meeting”, så som det fungerar i verkligheten. Det skulle då se ut så här:

Vecka 1: Försök 1, meeting 1
Vecka 2: Försök 2, meeting 1
Vecka 3: Försök 3, meeting 1
Vecka 4: Försök 1, meeting 2
Vecka 5: Final, meeting 1
Vecka 6: Försök 2, meeting 2
Vecka 7: Försök 3, meeting 2
Vecka 8: Försök 1, meeting 3
Vecka 9: Final, meeting 2

Och så vidare. Anledningen till varför det inte ser ut så här vet jag inte. Det har väl alltid varit som det är nu och folk har inrättat sig efter det.
Reply
trixarn Posted: 2018-01-18 13:35:16 Answer to: "Försök 1 skulle ju kunna komma veckan före finalen i föregående ”mee"
95
Trix Ehlini
Eskilstuna

Became a member: 2015-10-28
Forum posts: 13
Jag hade samma tanke, och håller med om detta att det skulle vara mer bra med den metoden. Men det är väl som du säger man har antagit upplägget som det är kanske.
Reply
hogan Posted: 2018-01-19 03:36:52

Became a member: 2008-01-18
Forum posts: 4955
Lite svårt o jämföra med IRL i allting, det blir vad det blir och vi får rätta oss efter det,
det är precis som Gerrard säger, man får ha det i åtanke vid försök 3 o tänka på skovalet mm.
Händer ju att man räddas av tung bana osv också, för likna IRL i allt går tyvärr inte, tror
Admin aka Andreas Eriksson som är en känd spelexpert och sysslat med trav länge,
har gjort så gott han kunnat men han måste ta hänsyn till programering av detta spel.

Man får inte "hitta fel" i massa saker o tänka IRL, utan låta fantasin hjälpa till där istället
har hört de flesta o mesta när det gäller önskemål, bl.a att man vill införa Kallblodslopp,
lärlingslopp, amatörlopp o vete katten allt.
Reply
backagard Posted: 2018-01-19 13:02:26

Became a member: 2015-03-29
Forum posts: 496
Barfota betyder inte allt. Då skodda hästar vinner eller får framskjutna placeringar lite då och då ser jag inget större bevis på att det skulle vara så stor fördel. En liten fördel är det, men gör den inte större än den är - ibland duger inte hästarna trots skoryck och toppkusk.

Det brukar krävas färre startpoäng för bra kuskar till försök III än t.ex. försök I eller II också. Där vinner man en liten fördel om ens kuse har startpoängsproblem till de tidigare försöken.

Om man vill försöka "planera" för att kunna köra barfota i en final så finns alla möjligheter. Om man inte gillar att försök III ligger en vecka före final kan man ju spara sin häst till försök I eller II i nästa meeting med att plocka ut den i provlopp där emellan.

Sen kanske jag har en annan infallsvinkel än andra - jag startar gärna på med mina hästar ofta och försöker maximera chanserna till att försvara startpoäng med att kanske starta 2 ggr på 2-3 dagar om det försvinner 50% av startpoängen i "nästa start" och därmed kan anmäla på samma startpoäng till två starter. Inget unikt och de som gör så tror jag tjänar på detta i längden. En vecka mellan starterna är optimalt i mitt sätt att spela spelet (så länge de inte bara tränar och går provlopp varannan vecka).
Reply
hogan Posted: 2018-01-19 23:18:42

Became a member: 2008-01-18
Forum posts: 4955
Precis, tycker fan en del hästar går bättre med skor än utan, kanske inte jättevanligt
men det är vanligt att ända kusen med skor vinner lopp där alla andra går med skor,
och det är så även IRL så där hoppas jag ingen gnäller över.

Ang startpoängen så fick vi ett praktexempel förra V7 i Guld, där DDmannens kuse kom med
på 41p och vann dessutom och fick goa 300p istället för skräplopp framöver, är den med
i matchen igen, kan nu starta o göra 4 nya starter i fina lopp med höga poäng o tävla om,
tills det blir TZO och då få toppkusk i starten, allt handlar om matchning
Reply
[ 1 ]