[ 1
]
|
Lina89
|
Posted: 2017-10-22 10:04:55
|
Became a member: 2014-11-11
Forum posts: 38
|
Hur stor betydelse har det om jag inte har "rätt" skor på min häst när den ska tävla. Med rätt menar jag att om jag tex satte barfota runt om för att det var fint väder när jag kunde välja sko info men sen när loppet går så har det blivit skit väder och man kanske skulle haft grep skor då och tvärt om, om ni förstår? i bland är man ju på jobbet och kan inte logga in och kolla om det måste göras sko byte. annars får man ju bra ta lopp när man vet att man kan logga in..
|
|
Reply
|
|
Kusken
|
Posted: 2017-10-22 12:22:15  Hur stor betydelse har det om jag inte har "rätt" skor på min häst när den ska tävla. Med rätt menar jag att om jag tex satte barfota runt om för att det var fint väder när jag kunde välja sko info men sen när loppet går så har det blivit skit väder och man kanske skulle haft grep skor då och tvärt om, om ni förstår? i bland är man ju på jobbet och kan inte logga in och kolla om det måste göras sko byte. annars får man ju bra ta lopp när man vet att man kan logga in..
Answer to: "Hur stor betydelse har det om jag inte har "rätt" skor på min häst när "
|
Became a member: 2013-05-13
Forum posts: 55
|
Vädret sätts kl 01.00 så du får kolla innan du åker till jobbet på morgonen.
|
|
Reply
|
|
Lina89
|
Posted: 2017-10-22 14:49:09
|
Became a member: 2014-11-11
Forum posts: 38
|
jaså är det så, det har jag inte tänkt på.. tack 
|
|
Reply
|
|
Poffpuff
|
Posted: 2017-10-22 16:26:43
|
Became a member: 2013-08-14
Forum posts: 1613
|
För att svara på frågan har det generellt sett väldigt stor betydelse. Att gå barfota när det är tung bana eller vinterbana är nästan en garanti på att komma sist i mål. Dock ser man lite då och då att en häst går med broddskor och vinner på en regntung bana, och vice versa. Men det bästa är förstås att försöka ha optimal balans utifrån förutsättningarna i varje lopp.
Ibland händer det ju dessutom att den enda hästen som går med skor vinner när övriga går barfota, till allmän frustration för konkurrenterna. Huruvida det bara är slump eller beror på andra faktorer är oklart, men överlag ska det ju vara en stor fördel att gå barfota om man har möjlighet och vädret är bra.
|
|
Reply
|
|
backagard
|
Posted: 2017-10-22 21:14:10
|
Became a member: 2015-03-29
Forum posts: 496
|
Skor eller inte vid bra bana är ju att det generella är att barfota är överlägset. Men alla måste ju varit med om när en häst gör en ofattbar prestation med skor, annars skulle ju alla tävla var 10:e dag och bara köra utan skor.
I dag ryckte jag t.ex. skorna på en av mina kusar som sedan var 3 sekunder efter i mål. Såna prestationer händer alla också. Dock är min inställning att alltid (med något undantag då och då) köra så optimalt det går - rycka skorna om banan tillåter. Har man bränt skorycket för mindre än 10 dagar sedan är det bara att tuta och köra med skor - de hänger med hyfsat ändå.
|
|
Reply
|
|
[ 1
]
|