[ 1
]
|
emilia
|
Posted: 2016-06-17 16:15:09
|
Became a member: 2014-10-05
Forum posts: 82
|
|
|
Reply
|
|
Yermac
|
Posted: 2016-06-17 16:23:48
|
Became a member: 2011-04-03
Forum posts: 2048
|
Fint medeltal på en ettåring. Mycket fint!
Stammen är också av yppersta klass.
"Ticks boxes"...
Nutmeg Cherry - Check!
Rhythm Identification - Check!
Ironman - Check!
Conquer The World - Check!
Great Horsetail - Check!
Och ännu inget S.p Fort Knox i stammen - och framförallt inget inavel!
Riktigt roligt att se!
Hoppas på en tränings- och tävlingskanon!
Själv fick jag (som väntat) en liten ponny med riktigt bleka födelsevärden - så nu står alla mina förhoppningar på att hon fantomtränar... vilket hon sannolikt inte lär göra.
|
|
Reply
|
|
eminil5
|
Posted: 2016-06-17 17:06:14
|
Became a member: 2014-11-15
Forum posts: 60
|
Hur har man koll om det är inavel? :o
|
|
Reply
|
|
OttoB
|
Posted: 2016-06-17 17:17:36
Answer to: "Hej! Hur har föllyckan varit? Jag fick denna och hoppas verkligen att "
|
Became a member: 2013-01-04
Forum posts: 390
|
Ser riktigt bra ut Emilia!
Sitter siffrorna rätt?
Hoppas du får fram en kanon! 
Gillar namnet iaf!
|
|
Reply
|
|
emilia
|
Posted: 2016-06-17 17:59:46
|
Became a member: 2014-10-05
Forum posts: 82
|
Tack för era svar (och den grundliga analysen!)  Han är inte överdrivet stark från grunden men snabb och travsäker samtidigt som att tunga grisiga banor och rimfrost på mulen tycks vara uppskattat. Namnet kommer övergå till ett med stallnamnet Kvarngärdets ... liksom de andra. Jag räknar dagarna till nya etappen!
|
|
Reply
|
|
backagard
|
Posted: 2016-06-17 19:04:02
|
Became a member: 2015-03-29
Forum posts: 496
|
Vad spelar det för roll om det är inavel eller inte? Så länge spelet tillåter viss inavel ser jag inte problemet.
Själv försöker jag kontrollera att det inte blir inavel (rädd för att det trots allt kan straffa en...) med det stoet jag avlar med, men om jag väljer en hingst som redan är inavlad har jag inget problem med det. Så långt kontrollerar jag inte.
Sen om andra tycker det är fel att inavla eller avla på en redan inavlad hingst så är självklart den åsikten fri att ha.
|
|
Reply
|
|
Yermac
|
Posted: 2016-06-17 19:24:34  Vad spelar det för roll om det är inavel eller inte? Så länge spelet tillåter viss inavel ser jag inte problemet.
Själv försöker jag kontrollera att det inte blir inavel (rädd för att det trots allt kan straffa en...) med det stoet jag avlar med, men om jag väljer en hingst som redan är inavlad har jag inget problem med det. Så långt kontrollerar jag inte.
Sen om andra tycker det är fel att inavla eller avla på en redan inavlad hingst så är självklart den åsikten fri att ha.
Answer to: "Vad spelar det för roll om det är inavel eller inte? Så l&a"
|
|
Bra. Ha då din åsikt så har jag min.
Meningslöst för mig att förklara för dig vad som är fel med detta fel i programmeringen när du ändå har bestämt dig för att du inte tycker att det är något fel med inavel.
Du behöver för övrigt inte bry dig om att ens försöka undvika inavel då det till 99.999% sannolikhet aldrig kommer programmeras om av admin.
Vilket i förlängningen betyder att du inte behöver oroa dig för att något kommer att straffa dig till slut.
Det handlar om hur man vill spela.
Vill man spela såsom exempelvis humlan - ja då gör man det.
Vill man spela såsom jag gör - ja då gör man det.
Spela som du vill. Inavla på hur mycket du vill.
Uttryck gärna din åsikt.
Ha gärna din åsikt.
Men be inte mig redogöra för vad det spelar för roll med inavel när du ändå bestämt förhållningssätt.
Vore så meningslöst för mig att sitta och lägga tid på det.
Om andra kan komma undan med att skriva 'fin stam' på totalt sönderinavlade åsnor och slänga sig med ord som att det är 'turligt' att denne får fram så bra unghästar...
...Ja då tycker jag att det är fritt fram för mig att proklamera mitt förhållningssätt. Särskilt när man de facto kan göra en tydlig skillnad på sanning och osanning om man jämför vad jag faktiskt skriver och vad andra slänger sig med för beskrivningar.
Jag vet att jag tillhör en klar minoritet (för att inte säga att jag är den ende) som har mitt förhållningssätt.
Vet att det funnits andra spelare med liknande tankar som mig och vet att det finns visst medhåll för hur jag ser på saken.
...
Mer än så räknar jag inte med dock.
Men, som sagt, är allergisk mot hur man ibland formulera sig kring detta med stamtavlor och avel/inavel.
OBS! Vet att min ton lätt kan uppfattas som sur/påhoppande/aggressiv/åt det hållet.
Ta det jag skrev på rätt sätt.
Fridens backagard.
@emilia
Förlåt för att mitt inlägg ledde till att din trådstart blev fylld med ovidkommande svammel.
Stort lycka till med din fina häst!
|
|
Reply
|
|
Yermac
|
Posted: 2016-06-17 19:36:07
|
|
@backagard
Enkla svaret på din fråga är btw: Spelar ingen roll
Till noteringarna så vill jag bara ha sagt att mitt första inlägg om Gewölbts stam bara var menat som uppmuntrande ord. Dvs, jag tyckte att det var kul att ts fått en sådan (till synes) fin häst som hade fin stam.
|
|
Reply
|
|
backagard
|
Posted: 2016-06-17 20:15:48  Bra. Ha då din åsikt så har jag min.
Meningslöst för mig att förklara för dig vad som är fel med detta fel i programmeringen när du ändå har bestämt dig för att du inte tycker att det är något fel med inavel.
Du behöver för övrigt inte bry dig om att ens försöka undvika inavel då det till 99.999% sannolikhet aldrig kommer programmeras om av admin.
Vilket i förlängningen betyder att du inte behöver oroa dig för att något kommer att straffa dig till slut.
Det handlar om hur man vill spela.
Vill man spela såsom exempelvis humlan - ja då gör man det.
Vill man spela såsom jag gör - ja då gör man det.
Spela som du vill. Inavla på hur mycket du vill.
Uttryck gärna din åsikt.
Ha gärna din åsikt.
Men be inte mig redogöra för vad det spelar för roll med inavel när du ändå bestämt förhållningssätt.
Vore så meningslöst för mig att sitta och lägga tid på det.
Om andra kan komma undan med att skriva 'fin stam' på totalt sönderinavlade åsnor och slänga sig med ord som att det är 'turligt' att denne får fram så bra unghästar...
...Ja då tycker jag att det är fritt fram för mig att proklamera mitt förhållningssätt. Särskilt när man de facto kan göra en tydlig skillnad på sanning och osanning om man jämför vad jag faktiskt skriver och vad andra slänger sig med för beskrivningar.
Jag vet att jag tillhör en klar minoritet (för att inte säga att jag är den ende) som har mitt förhållningssätt.
Vet att det funnits andra spelare med liknande tankar som mig och vet att det finns visst medhåll för hur jag ser på saken.
...
Mer än så räknar jag inte med dock.
Men, som sagt, är allergisk mot hur man ibland formulera sig kring detta med stamtavlor och avel/inavel.
OBS! Vet att min ton lätt kan uppfattas som sur/påhoppande/aggressiv/åt det hållet.
Ta det jag skrev på rätt sätt.
Fridens backagard.
@emilia
Förlåt för att mitt inlägg ledde till att din trådstart blev fylld med ovidkommande svammel.
Stort lycka till med din fina häst!
Answer to: "Bra. Ha då din åsikt så har jag min.
Meningslöst "
|
|
Det är lugnt Yermac. Jag tar inte illa vid mig. Debatten är ju dock intressant.
Jag hade också gärna sett att det fanns "ett problem" i programmeringen med inavel som gjorde att mindre noggranna stall fick sämre föl, såvida det inte sker på långt avstånd i stamböckerna. Viss inavel (typ 1/8-del av finns i båda stammarna) finns ju även i IRL-travet och det behöver inte nödvändigtvis betyda ett det leder till det sämre.
Och bra att du förklarar att du inte menar att vara aggressiv eller otrevlig. Hoppas även att du uppskattar debatten och utnyttjar att det fritt tycka, och jag menar bara att om det inte är någon nuvarande programmering eller regel som gör att inavel är fel förstår jag inte varför det har någon betydelse att hästen inte är inavlad eller inte.
Jag skulle nog själv ta illa vid mig om jag lyckats få fram - eller köpa - en bra häst, och någon ser ner på den bara för att den är inavlad, när den ändå är lika kvalificerad som andra "rena" hästar inom spelreglerna.
Hade det funnits något som påverkat inaveln i programmeringen förstår jag mer om man kan ha åsikter om det. Då har ju någon haft en ofantlig tur eller att den borde vara oduglig i framtida avel. Nu - som sagt - förstår jag inte problemet.
Inte att jag inte vill förstå. Förklara gärna vad jag borde förstå i så fall.
Fridens!
|
|
Reply
|
|
backagard
|
Posted: 2016-06-17 20:16:22  @backagard
Enkla svaret på din fråga är btw: Spelar ingen roll
Till noteringarna så vill jag bara ha sagt att mitt första inlägg om Gewölbts stam bara var menat som uppmuntrande ord. Dvs, jag tyckte att det var kul att ts fått en sådan (till synes) fin häst som hade fin stam.
Answer to: "@backagard
Enkla svaret på din fråga är btw: Spelar ing"
|
|
Skrev senaste inlägget efter jag läst detta. Allt lugnt. 
|
|
Reply
|
|
Yermac
|
Posted: 2016-06-17 20:34:03  Skrev senaste inlägget efter jag läst detta. Allt lugnt. 
Answer to: "Skrev senaste inlägget efter jag läst detta. Allt lugnt. :D"
|
|
Wow, wow, wow... let's take a step back...
Kriteriet 2016:2 - Inavlad vinnare
Kriteriet 2015:4 - Inavlad vinnare
Styrkeprovet 2015:4 - Inavlad vinnare
Orsi Grandi 2015:4 - Inavlad vinnare
Oaks 2015:4 - Inavlad vinnare
Derbyt 2015:3 - Inavlad vinnare
Breeders Cup 2015:2 - Inavlad vinnare
Belgium Grand Prix 2015:1 - Inavlad vinnare
Kriteriet Final 2014:4 - Inavlad vinnare.
..osv, osv...
Om du tror att det är en tillfällighet att dessa segrar skett och inte förundras över det faktum att detta bara är en spelares framgångar (genom inavlande) så nästan förutsätter jag att du förundras varje år när snön kommer och tror att tomten finns på riktigt.

Angående:
"Hoppas även att du uppskattar debatten och utnyttjar att det fritt tycka, och jag menar bara att om det inte är någon nuvarande programmering eller regel som gör att inavel är fel förstår jag inte varför det har någon betydelse att hästen inte är inavlad eller inte."
Varför ska vi ens kunna avla då?
Varför ska vi då ha stamtavlor?
Vad är meningen med att avla öht då?
Räcker väl med 'ny häst' x år och ingen stam.
Är det så du vill ha spelet?
|
|
Reply
|
|
backagard
|
Posted: 2016-06-17 21:08:47  Wow, wow, wow... let's take a step back...
Kriteriet 2016:2 - Inavlad vinnare
Kriteriet 2015:4 - Inavlad vinnare
Styrkeprovet 2015:4 - Inavlad vinnare
Orsi Grandi 2015:4 - Inavlad vinnare
Oaks 2015:4 - Inavlad vinnare
Derbyt 2015:3 - Inavlad vinnare
Breeders Cup 2015:2 - Inavlad vinnare
Belgium Grand Prix 2015:1 - Inavlad vinnare
Kriteriet Final 2014:4 - Inavlad vinnare.
..osv, osv...
Om du tror att det är en tillfällighet att dessa segrar skett och inte förundras över det faktum att detta bara är en spelares framgångar (genom inavlande) så nästan förutsätter jag att du förundras varje år när snön kommer och tror att tomten finns på riktigt.

Angående:
"Hoppas även att du uppskattar debatten och utnyttjar att det fritt tycka, och jag menar bara att om det inte är någon nuvarande programmering eller regel som gör att inavel är fel förstår jag inte varför det har någon betydelse att hästen inte är inavlad eller inte."
Varför ska vi ens kunna avla då?
Varför ska vi då ha stamtavlor?
Vad är meningen med att avla öht då?
Räcker väl med 'ny häst' x år och ingen stam.
Är det så du vill ha spelet?
Answer to: "Wow, wow, wow... let's take a step back...
Kriteriet 2016:2 - Inavlad vi"
|
|
Jag vill ju gärna ha mer skicklighet i programmeringen i att avla (om det inte är alltför avancerat). Där tycker vi lika.
Men att devalvera hästars framgångar p.g.a. att de inte är avlade "rätt" - när det fortfarande är inom regelverket och spelets programmering - anser jag vara att nedlåtande. Det är ju tillåtet även om du (och kanske några till) tycker att det är fel oavsett.
Att jag reagerar är att jag anser att ingen användare eller stall ska behöva kritiseras för inavel när det inte bryter mot någon regel eller liknande. Då tycker jag du ska rikta kritiken mot spelledningen istället, vilket du säkert redan gjort och kanske försöker uppnå med din kommentar -utöver uppmuntrande ord - om att hästen inte är inavlad?
I grunden har vi samma strävan mot att aveln ska bli mer skicklighetskrävande. Ju mer påläst och intresserad borde primeras mer. Men så länge spelledningen kör på nuvarande avelssystem lägger jag ingen vikt vid hur stamböckerna ser ut. För det spelar ju för tillfället ingen roll. Precis som du skrev att det korta svaret var.
|
|
Reply
|
|
Yermac
|
Posted: 2016-06-17 21:24:44  Jag vill ju gärna ha mer skicklighet i programmeringen i att avla (om det inte är alltför avancerat). Där tycker vi lika.
Men att devalvera hästars framgångar p.g.a. att de inte är avlade "rätt" - när det fortfarande är inom regelverket och spelets programmering - anser jag vara att nedlåtande. Det är ju tillåtet även om du (och kanske några till) tycker att det är fel oavsett.
Att jag reagerar är att jag anser att ingen användare eller stall ska behöva kritiseras för inavel när det inte bryter mot någon regel eller liknande. Då tycker jag du ska rikta kritiken mot spelledningen istället, vilket du säkert redan gjort och kanske försöker uppnå med din kommentar -utöver uppmuntrande ord - om att hästen inte är inavlad?
I grunden har vi samma strävan mot att aveln ska bli mer skicklighetskrävande. Ju mer påläst och intresserad borde primeras mer. Men så länge spelledningen kör på nuvarande avelssystem lägger jag ingen vikt vid hur stamböckerna ser ut. För det spelar ju för tillfället ingen roll. Precis som du skrev att det korta svaret var.
Answer to: "Jag vill ju gärna ha mer skicklighet i programmeringen i att avla (om "
|
|
Jag ser verkligen inte problemet med att jag "är nedlåtande" i detta fallet.
Jag är ingen. Bara en annan spelare.
Har någon annan problem med att ta mina åsikter så är nog inte problemet vem jag är och att jag tycker att det är fel att inavla.
(Nu börjar vi verkligen tendera en total ickediskussion tycker jag.)
Det är fritt fram för dig att tycka så.
Jag tycker att du har både rätt och fel... mestadels fel.
Känns väl lite som att det kvittar och att just detta också är en ickediskussion.
...
Synd att du inte på något sätt tog in eller behandlade eller besvarade eller ja... något. Synd att du ignorerade mitt inlägg innan detta.
|
|
Reply
|
|
Yermac
|
Posted: 2016-06-17 21:40:58
|
|
Mitt svar att det inte spelade någon roll med inavel skulle alltså läsas som att detta är ett fjantigt spel och meningslöst tidsfördriv.
Du skulle alltså inte utläsa det som att det inte finns någon påverkan i att inavla. Det har inverkan på avkommor och det påverkar spelet. Där spelar det roll.
Men i och med att det är möjligt (för alla) så spelar det ingen roll då alla kan göra det.
Damn, varför hamnar jag i sådana här diskussioner. Spela som ni vill så spelar jag som jag vill.
Men tvinga mig inte att tycka att en framgångsrik inavlad kuse är lika "fin" som en icke inavlad.
|
|
Reply
|
|
backagard
|
Posted: 2016-06-17 23:09:54  Mitt svar att det inte spelade någon roll med inavel skulle alltså läsas som att detta är ett fjantigt spel och meningslöst tidsfördriv.
Du skulle alltså inte utläsa det som att det inte finns någon påverkan i att inavla. Det har inverkan på avkommor och det påverkar spelet. Där spelar det roll.
Men i och med att det är möjligt (för alla) så spelar det ingen roll då alla kan göra det.
Damn, varför hamnar jag i sådana här diskussioner. Spela som ni vill så spelar jag som jag vill.
Men tvinga mig inte att tycka att en framgångsrik inavlad kuse är lika "fin" som en icke inavlad.
Answer to: "Mitt svar att det inte spelade någon roll med inavel skulle allts&ari"
|
|
Tyckte nog att jag försökte bemöta dina frågor, men det kanske inte var så tydligt i texten.
Men jag kan svara på dem rakt av:
1) "Varför ska vi ens kunna avla då?"
Ja, för att vi själva får välja vilken hingst eller sto vi vill avla på. Hingstarna har ju uppenbart betydelse då vissa är mer populära än andra. Jag gissar att även stona har betydelse.
2) "Varför ska vi då ha stamtavlor?"
För att se vilka hästar som passar ihop.
Om inavel primeras i dag är det moraliskt fel, men om man hittat en fördel i att inavla så är det en vägledning till hur man vill avla - oavsett om man gillar det eller inte. Det hade givetvis varit bättre om det varit tvärtom. I en annan programmering, eller IRL, används den för att ge uppfödaren en bra överblick så att man ska få ett så bra föl som möjligt. Så även här. Ett sto med en tilltalande stamtavla kanske dessutom är bättre att avla på? Jag har hållit på i drygt ett år och sitter inte inne med alla svaren, men jag är nyfiken på att förstå och lära mig mer om det.
3) "Vad är meningen med att avla öht då?"
Följdfrågan blir svårare att svara på, men jag förstår frustrationen om man håller sig till det moraliskt rätta och inte anpassar sig till hur spelet är uppbyggt. Där tycker jag ju då att det vore bättre att du jobbade mer mot spelledningen att förändra detta, men ja, där tycker vi då olika. Det var väl också det jag reagerade på från början. Betydelsen i att en häst är fri från inavel eller inte. Nu förstår jag hur du tänker kring det hela.
Vore väl inte svårare än försöka få spelledningen att utöka spärren på inaveln? o(
I övrigt kanske det är rätt att avsluta här för min del i diskussionen då det möjligen blivit en ickediskussion.
Trevlig kväll! 
|
|
Reply
|
|
[ 1
]
|