Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> Veckans fråga [Test]

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Yermac Posted: 2015-08-12 23:38:56
1131
Nessla
Eskilstuna

Became a member: 2011-04-03
Forum posts: 2048
Hallå travzonare!

Den eller de som sköter 'Omröstningar' här på travzonen gör det kanske med bravur - men det sker ju alldeles för sällan, kan jag tycka.
Och forumet känns lite som att det har varit mer levande förut än det är nu. Did I miss the party?
Eller har det alltid varit såhär trögt som jag upplever det nu?

Nåväl och skitsamma...

Ska vi ta och testa om det finns några fingrar där ute som är sugna på att skriva av sig lite?
Värt ett försök i varje fall kan jag tycka.

Skriv hur långt eller kort du vill, men framförallt - skriv gärna något.

Veckans fråga - "Test-edition".

I dagsläget har varje häst 10 synliga egenskaper (Styrka, Snabbhet, Startsnabbhet, osv...) - om du fick möjligheten att införa ytterligare en synlig egenskap för hästarna, vilken egenskap skulle det vara och hur skulle den fungera?

Frågan är givetvis rent hypotetisk och kommer såklart inte på något sätt införas eller så... Men motivera gärna varför du skulle vilja att just den egenskapen också fanns - eller varför någon annans föreslagna egenskap inte borde finnas.
Låt gärna kreativiteten flöda.
Reply
mike10 Posted: 2015-08-12 23:57:56
979
On fire
Halmstad

Became a member: 2015-03-30
Forum posts: 157
Mycket bra och absolut tänkvärt inlägg, och visst hade det varit trevligt med ett mer blomstrande forum!
Vi får väl hjälpas åt att dra igång lite roliga intressanta trådar här!

Min självklara nya egenskap om jag fått bestämma är PSYKE! en häst kan ju i IRL vara hur snabb, stark och vältränad som helst, men är inte huvudet med så blir det ju nästan alltid fiasko! så en möjlighet att träna hästens mentala bit en min "dröm" egenskap
Reply
BabyB Posted: 2015-08-13 00:19:49
204
Stall Big Boy
Solvalla

Became a member: 2012-02-23
Forum posts: 391
Kanske inte direkt en egenskap, men jag skulle vilja ha någon typ utav synligt avelsvärde...
Reply
backagard Posted: 2015-08-13 02:27:31 Edited(1): 2015-08-13 02:28:04

Became a member: 2015-03-29
Forum posts: 496
Jag är ganska ny på spelet och har relativt dålig koll på hur det funkar, men om vi pratar egenskaper och lite annat som inte finns har jag några förslag:

Kurvteknik - kanske kopplas till galopprisk? Vetefan om jag själv skulle träna det, men kanske ökar en hästs värde beroende på hur den föds med det?

I övrigt vet jag inte hur det är, men om man boostar en häst med full attack vid varje start (säg var 10:e dag) borde den väl ta stryk i skallen till slut? OM det är så att man matchar en häst med bfro och full attack i varje start och det fungerar så anser jag att det INTE borde gå. Jag tycker att man borde kunna boosta med full attack max var 5:e start (med tanke på att startpoäng räknas i det intervallet) utan risk att hästen förvandlas till Jack Nicholsons karaktär i slutet av Gökboet. o( Jag tycker givetvis att möjligheten att köra full attack ska finnas i VARJE start, och att det går att köra det två-tre gånger i rad, men att det ska vara en medveten risk att boosta på det viset i så fall. I verkligheten funkar det liksom inte med tuppkam varje start IRL heller.
Men som sagt, jag vet inte om det funkar så här i det här spelet. Hästarna kanske förvandlas till skräp efter 2-3 starter med full attack?

Off topic åkte jag på min första skada i nattens träning också. Trots 10 i form, och att Glorious Needle får lyxmat, ömhet och tillsyn som en drottning åkte hon på en 14-dagarsskada. Är det ren otur? Jag kan förstå om hästen blir skadad när man maxtränar den med 4 eller under i form, men Glorious såg ut som att hon svävade fram i intervallerna med sin fina form! Jo, jag är lite bitter...

Jag kan ju iofs tycka att det är ok att hästar blir skadade, men då ska de ju också kunna dö (läs inte upp detta för barn!). Traktorn på banan kanske inte bara ska köra runt och göra den fin inför varje lopp, utan även kunna plocka upp en död häst då och då i skopan? Kan ju bli dyrt, och någon lackar kanske extra när det sker och lägger ned, men så är det samtidigt för somliga ägare i verkliga livet? Man kanske kan teckna en försäkring för en rimlig summa (det borde givetvis bara vara 2-3 hästar på HELA spelet som vandrar vidare till de eviga ängarna per säsong) där det betalas ut en "stor" kompensation om så sker? Har man "tur" kanske det är en lunchhäst som kolar, och man får 1,5 millar i kompensation för detta? Är det en stjärna är det givetvis lite tyngre.
Säg att det kostar ca 50-100 kr per häst/vecka att försäkra borde det funka. Kanske även att man slipper boxhyra om hästen blir skadad?

Ska man dra det lite längre med förslag så borde ston bli brunstiga lite då och då med. Kan ju göra att de tävlar lite sämre. Och för att inte tala om när hingstarna känner av den lukten... Tjohooooooo! ::o::o
Det är ju i alla fall en bättre förklaring till att en häst galopperar i loppen än att solkatter bländar hästar från publikplats, eller att en fågel stör i vart och varannat lopp? Nog för att Ludde förklarade Mosaique Face galopp i ledningen på att en vit häst sprang på innerplan på i Copenhagen Cup förra året... Hästarna är ju lika känsliga som golfarna nuförtiden.

Lite förslag i alla fall. Det kanske inte är helt lätt att genomföra allt, men det kan inte vara omöjligt.

Vi hörs!
Reply
mike10 Posted: 2015-08-13 10:24:02
979
On fire
Halmstad

Became a member: 2015-03-30
Forum posts: 157
Hahaha kung du e m8
Reply
BabyB Posted: 2015-08-13 10:25:59
204
Stall Big Boy
Solvalla

Became a member: 2012-02-23
Forum posts: 391
Kul med engagemang och förslag. För att besvara din fråga om skador så är såvitt jag vet skador i träning ren slump. Skador i lopp beror däremot på för hård körning med en häst med låg form.
Reply
Poffpuff Posted: 2015-08-13 16:20:24 Edited(1): 2015-08-13 16:20:57 Answer to: "Jag är ganska ny på spelet och har relativt dålig koll p&a"
811
Mackenhof
Dannero

Became a member: 2013-08-14
Forum posts: 1613
Haha, grymt inlägg!

Hästarna tar ingen långsiktig skada av att ge allt i varje lopp, åtminstone inte såvitt jag har märkt. Alltså tjänar man inget på att köra hästarna defensivt, annat än om man avser gå ut i ett nytt lopp någon eller några dagar senare.

Till ämnet: Ett första steg vore ju att de värden som redan finns fick större betydelse. Som det är i dag spelar ju spurtvärdet ingen roll över huvud taget, som de flesta redan har listat ut. Likaså kan man ifrågasätta vad galopprisken egentligen medför. En tolvåring med 1 i galoppvärde och massor av rutin kan ju som det är i dag galoppera på upploppet ("troligen på grund av orutin"...). Likaså är det, åtminstone för undertecknad, svårt att skönja hur hästarna trivs på olika distanser beroende på deras värden på styrka och snabbhet. En stark häst behöver nödvändigtvis inte gå bättre i stayerlopp, och vice versa.

Huvudlagets betydelse (eller avsaknad därav) har ju också diskuterats några gånger här på forumet.

Om dessa påverkbara faktorer kunde öka i betydelse, och de opåverkbara (kuskform, väder, vrålande publik, solkatter och flaxande fåglar) kunde minska skulle spelet bli mer realistiskt och därmed roligare att lägga energi på.
Reply
lillsyrran Posted: 2015-09-10 18:35:50

Became a member: 2011-09-22
Forum posts: 815
Psyke/löphuvud hade kanske varit kul att ha med!
Reply
hakan67 Posted: 2015-09-12 08:10:39 Answer to: "Psyke/löphuvud hade kanske varit kul att ha med! :)"
918
Useless stables
Jägersro

Became a member: 2011-06-13
Forum posts: 221
Finns antagligen ,men är dolt
Reply
larockma Posted: 2015-09-12 09:25:42

Became a member: 2008-11-18
Forum posts: 1474
En sak jag nämnt för Admin förut:

Precis som att galopprisken går ned med 50% av rutinvärdet efter varje start, så tycker jag att tung resp. vinter värdena borde öka på samma sätt vid tävlande på dessa banor.

Då skulle det inte kännas "hopplöst" att ha en med bra värden men dåligt på tu/vi värdena.
Reply
lillsyrran Posted: 2015-09-12 19:38:42 Answer to: "En sak jag nämnt för Admin förut: Precis som att galoppr"

Became a member: 2011-09-22
Forum posts: 815
Medhåll! Tycker dock att förändringarna på dessa ska vara väldigt långsamma, annars känns det som att hästarna tenderar till att bli lite för lika (eller hur jag nu ska förklara. Hoppas ni hajar).
Reply
[ 1 ]