1
[ 2
]
|
dujorha
|
Posted: 2014-01-19 14:39:37 Edited(2): 2014-01-19 14:55:50  Håller inte med er. Jag gillar Open Stretch.
Högre utdelningar i snitt, färre spetsvinnare(gårdagen undantaget), Bra hästar får en chans o behöver inte sitta fastlåsta. Lite fler skrällar. (inte taget ur luften utan från statistikbibeln)
Och det faktum att det är lite annorlunda. Om bara kuskarna försökte köra för o vinna o fatta att oavsett stretch eller inte så är ledningen den solklart mest överlägsna sättet att vinna så varför man släpper är mig oförståeligt. Det är ju inte så att det manglas från dödens sårdeles ofta.
Jag tycker också Durjorhas ide är bra. Skapa lite dynamik inom travet. Dubbla OS på Åby är ett sätt, Vinklad vinge är ett sätt, långa/korta upplopp är ett annat och varför inte högerbana eller 1200 metersbana. Hade varit mycket mer spännande om banorna var lite mer personliga/unika.
Varför inte nån bana med norskt voltsystem, en inomhusbana eller annorlunda underlag?
Man måste läsa på lite mer och vissa hästar skulle kanske glänsa på högervarvsbanor men vara mediokra på andra. Vissa tränare kanske skulle bli oslagbara på sina hemmabanor osv.
(därmed inte sagt att vi skall ha open stretch på alla banor)
Answer to: "Håller inte med er. Jag gillar Open Stretch.
Högre utdelningar"
|
Became a member: 2009-08-18
Forum posts: 34785
|
Ja läser dina argument...men vill komma med lite invändningar..har inget emot överraskande vinnare..men vill inte de ska ske genom snik..är väl de sportsliga i mig som reagerar...ta vinnaren i 3:dje lunchen som vinner med nos på sniken...12:an som gjort hela loppet..styrt fram o pressat ledaren..o är den "sportsliga" vinnaren...de tycker ja är hårt som fan..de är min invändning...ok VD ser inte direkt till sporten bara spelet o han "skiter" nog fullständigt i vad vinnaren heter tyvärr !!  Finns ju ett stråk av "hazard" som man vill föra in för att öka "intresset"...men där tycker jag man har hittat en väg genom Jackisar..även de kan man ha invändningar emot men ok..är för att locka med stora potter..bättre de än idioter som vill föra in tex. enarmade banditer på travbanorna...finns sådana med tyvärr o då har man hamnat djävligt långt från travrace..! 
|
|
Reply
|
|
B_Good
|
Posted: 2014-01-19 15:15:26  Ja läser dina argument...men vill komma med lite invändningar..har inget emot överraskande vinnare..men vill inte de ska ske genom snik..är väl de sportsliga i mig som reagerar...ta vinnaren i 3:dje lunchen som vinner med nos på sniken...12:an som gjort hela loppet..styrt fram o pressat ledaren..o är den "sportsliga" vinnaren...de tycker ja är hårt som fan..de är min invändning...ok VD ser inte direkt till sporten bara spelet o han "skiter" nog fullständigt i vad vinnaren heter tyvärr !!  Finns ju ett stråk av "hazard" som man vill föra in för att öka "intresset"...men där tycker jag man har hittat en väg genom Jackisar..även de kan man ha invändningar emot men ok..är för att locka med stora potter..bättre de än idioter som vill föra in tex. enarmade banditer på travbanorna...finns sådana med tyvärr o då har man hamnat djävligt långt från travrace..! 
Answer to: "Ja läser dina argument...men vill komma med lite invändningar..ha"
|
Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
|
Visst är det trist när en häst /kusk verkligen kör för det o manglar ledaren i dödens o sen målfotoförlorar mot en tredje smygkörd men det händer i vanliga lopp hela tiden också inte bara på OS.
|
|
Reply
|
|
dujorha
|
Posted: 2014-01-19 15:27:36 Edited(2): 2014-01-19 15:53:34  Visst är det trist när en häst /kusk verkligen kör för det o manglar ledaren i dödens o sen målfotoförlorar mot en tredje smygkörd men det händer i vanliga lopp hela tiden också inte bara på OS.
Answer to: "Visst är det trist när en häst /kusk verkligen kör f&ou"
|
|
Ja men med OS är de inbyggt..är de ja vänder mig emot...men ja är kanske för sportsligt inriktad...tyvärr !!  Man liksom upphäver den sportsliga konkurrensen..med att låta några snika med o gå på rulle bakom..o alltid ha tillgång till luckan..!  Klart man skulle kunna upphäva detta genom att låta dom få en mållinje längre bort..så de verkligen måste speeda till..obs. skämt med lite allvar..! 
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2014-01-19 15:52:21
|
Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
|
Jag är inget större fan av OS. Ska dom prompt ha det så räcker det väl med 1 så att inte 3:e inv får chansen varenda jävla gång, Hästar som måste köras på chans (läs inv lopp) ska väl inte alltid få chansen?
Alla aktiva är ju överens om att sämre hästar (vekare) tjänar mer pengar på OS banor och det känns ju inte rättvist. Att ha för mycket mix med banunderlag och annat vet jag inte om jag köper heller. Banornas skick och utformning borde i första hand vara tänkta på att vara så hälsosamma som möjligt för hästarna och helst så likvärdiga som möjligt över hela landet. Att börja blanda olika voltsystem skulle bara ställa till med en massa onödiga omstarter och strul. Startmetoder och underlag bör det nog inte laboreras med för mycket.
Spelvänligheten i loppen handlar enligt mig om att.
1. Ha loppen fulla.
2. Ha loppen så jämna som möjligt.
Detta löser man genom att skriva ut Propostioner som gör det attraktivt att anmäla OCH i proposition till vilket hästunderlag det finns att ta av. Att skriva ut en massa 2-åringslopp i en region där det kanske inte ens finns tvååringar kvalade för att fylla loppen ens om alla valde att starta är ju dödsdömt. Likväl som att skriva ut en kallblodspropp på Åby där loppet inte blir fullt.
|
|
Reply
|
|
dujorha
|
Posted: 2014-01-19 16:11:16
|
|
Finns ju ingen reklam som riktar sig till publiken för just att de är en OS bana....i stort är de
Jackpott o bra hästar som är det som drar spel o sportintresse....! 
|
|
Reply
|
|
dujorha
|
Posted: 2014-01-19 16:21:35
|
|
Riktigt bra kan ja tycka att de blev Jackis till helgen o Bergsåker fick detta...Solvallas försök att slå ihjäl PDA med Gojfest är bara pinsam...! 
|
|
Reply
|
|
B_Good
|
Posted: 2014-01-20 20:22:05
|
|
Men en bra häst från tredje inner har en chans på OS inte på vanliga banor, (sen är den visserligen mikroskopisk ändå när man talar om det inre OS-spåret)..
Fast vad sitter jag här o tjatar om, förstår att inte alla tycker OS är skoj men jag gillar det o det spelar nog ingen roll vilka siffror eller argument nån av oss framför det handlar i slutändan väl mest om tycke o smak 
Det är väl bara Åke Svanstedt av de aktiva som varit uttalat för OS..
|
|
Reply
|
|
dujorha
|
Posted: 2014-01-21 08:16:05 Edited(2): 2014-01-21 08:22:04  Men en bra häst från tredje inner har en chans på OS inte på vanliga banor, (sen är den visserligen mikroskopisk ändå när man talar om det inre OS-spåret)..
Fast vad sitter jag här o tjatar om, förstår att inte alla tycker OS är skoj men jag gillar det o det spelar nog ingen roll vilka siffror eller argument nån av oss framför det handlar i slutändan väl mest om tycke o smak 
Det är väl bara Åke Svanstedt av de aktiva som varit uttalat för OS..
Answer to: "Men en bra häst från tredje inner har en chans på OS inte "
|
|
Ja...men som dom numera säger på Axvall...Åke Svanstedt vem är de..tycker inte OS eller vinklad vinge har några större förtjänster...tycker att dom har höjt startbilsfarten något o då tar man bort lite effekt av vinklad vinge..o argumenten för slopande av OS har vi ventilerat..känns mer som en modenyck...så tycker ja !!  Nä nu tar vi tag i nästa Jackis eller hur B_Good ? Jag slänger upp listorna idag ! 
|
|
Reply
|
|
B_Good
|
Posted: 2014-01-21 18:14:13  Ja...men som dom numera säger på Axvall...Åke Svanstedt vem är de..tycker inte OS eller vinklad vinge har några större förtjänster...tycker att dom har höjt startbilsfarten något o då tar man bort lite effekt av vinklad vinge..o argumenten för slopande av OS har vi ventilerat..känns mer som en modenyck...så tycker ja !!  Nä nu tar vi tag i nästa Jackis eller hur B_Good ? Jag slänger upp listorna idag ! 
Answer to: "Ja...men som dom numera säger på Axvall...Åke Svanstedt ve"
|
|
Bra. Du sköter dig 
|
|
Reply
|
|
dujorha
|
Posted: 2014-01-21 18:37:39  Bra. Du sköter dig 
Answer to: "Bra. Du sköter dig :-)"
|
|
Tackar...nu måste vi sätta den eller hur..någon ska väl gå rätt i labyrinten ! 
|
|
Reply
|
|
1
[ 2
]
|