[ 1
]
|
Cherry
|
Posted: 2011-09-17 18:54:17
|
Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6901
|
Jaha, då drog man 4 hästar från aveln den här etappen. Och som så många gånger förr visade det sig att aveln för tillfället är underlägsen stuteriet i fråga om kvalitet på fölen.
Men värst av allt, och det kan jag knappast vara ensam om att tycka, är den förskräckliga galopprisken. Mina 4 hade 9, 10, 10 och 9
Aveln har varit trasig för länge och det borde inte vara så svårt att fixa för Eriksson. Jag kan leva med att dra ett par lik med 1-0-1-2 på de blåa inför varje etapp, men när nästan varje häst går ut med max galopprisk så är något fel. Personligen kommer jag vägra avel och istället bara dra hästar från stuteriet tills det här är löst. Det är för kostsamt att inte kunna pensionera de här åsnorna direkt utan behöva vänta i två veckor, och när man väl har väntat så får man försenade föl från stuteriet som måste träna som Gunde för att komma ikapp.
|
|
Reply
|
|
tommie
|
Posted: 2011-09-17 20:43:19  Jaha, då drog man 4 hästar från aveln den här etappen. Och som så många gånger förr visade det sig att aveln för tillfället är underlägsen stuteriet i fråga om kvalitet på fölen.
Men värst av allt, och det kan jag knappast vara ensam om att tycka, är den förskräckliga galopprisken. Mina 4 hade 9, 10, 10 och 9
Aveln har varit trasig för länge och det borde inte vara så svårt att fixa för Eriksson. Jag kan leva med att dra ett par lik med 1-0-1-2 på de blåa inför varje etapp, men när nästan varje häst går ut med max galopprisk så är något fel. Personligen kommer jag vägra avel och istället bara dra hästar från stuteriet tills det här är löst. Det är för kostsamt att inte kunna pensionera de här åsnorna direkt utan behöva vänta i två veckor, och när man väl har väntat så får man försenade föl från stuteriet som måste träna som Gunde för att komma ikapp.
Answer to: "Jaha, då drog man 4 hästar från aveln den här etappen"
|
Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 5430
|
Jag avlade med Heavy Weight Champion och fick ett ganska fint sto.
styrka 4
snabbhet 4
startsnabbhet 0
spurt 2
galopp 6
tung bana 6
Helt okej för att vara från aveln tycker jag. 
|
|
Reply
|
|
Limpicus
|
Posted: 2011-09-17 22:42:04 Edited(1): 2011-09-17 22:43:29
|
Became a member: 2007-12-25
Forum posts: 954
|
Som jag förstått det så är Sveriges avelsvärde 10 om du tar från stuteriet.. vilket motsvarar att två hästar med 10 i medel paras i hagen..
Sen finns det, fler saker som spelar in på aveln enligt många, träningssiffror etc?
Annars borde dom äldre hästarna vara bäst i aveln vilket jag inte tycker det finns några belägg för..
Men att ta en häst från stuteriet för 400.000 med ett avelsindex på 10 kontra att avla på två hästar med säg 8-10 i medel på en bra avelshingst och kanske hälften på sto:et (borde vara ganska vanliga siffror) borde då ge ca 60-75% chans att få en lika bra häst..
Räknar man också med att en häst som tränar bra oftast får ett högt medeltal och att de nu verkligen finns en formel för träningsvärde i aveln så borde % att få en lika bra häst från aveln snarare höjas än sänkas..?
Då borde aveln löna sig på långsikt gentemot stuteriet då en normal avelhingst kostar 15% av en stuterihäst..
Dock, och här håller jag med dig fullt ut så tycker jag att det är väldigt sällan man får en häst från aveln som: 1, har bra utgångsvärden 2, har låg galopprisk samt 3, tränar bra..
Här ligger enligt egen erfarenhet stuterihästarna betydligt bättre då man ofta träffar åtminstånde 2 av dessa egenskaper med en stuterihäst och sällan mer än 1 med avelshästarna även om undantag naturligtvis finns..
|
|
Reply
|
|
larockma
|
Posted: 2011-09-18 13:20:27  Jag avlade med Heavy Weight Champion och fick ett ganska fint sto.
styrka 4
snabbhet 4
startsnabbhet 0
spurt 2
galopp 6
tung bana 6
Helt okej för att vara från aveln tycker jag. 
Answer to: "Jag avlade med Heavy Weight Champion och fick ett ganska fint sto.
styrka "
|
Became a member: 2008-11-18
Forum posts: 1474
|
På så många avkommor varje säsong så borde det rent statistiskt bli en och annan bra....
|
|
Reply
|
|
tommie
|
Posted: 2011-09-18 13:35:34  På så många avkommor varje säsong så borde det rent statistiskt bli en och annan bra....
Answer to: "På så många avkommor varje säsong så borde det"
|
|
Den tränade 0.217 på snabbhet och 0.070 på startsnabbhet på första träningen. Är det bra? Har inte haft träningsanläggning förut så jag har lite dålig koll på hur dom ska träna... 
|
|
Reply
|
|
Cherry
|
Posted: 2011-09-18 13:44:32
|
|
Det är helt ok träningssiffror, ganska bra t.o.m men inget överdådigt. Gissningsvis blir det runt 0.260 med full form. Riktigt bra är de enligt mig först över 0.300.
Jag tycker bara att aveln borde vara mer distinkt än den är. Det verkar inte vara så mycket som skiljer avelshingstarna åt, iaf inte så mycket som det borde vara. Och som sagt, galopprisken är rätt och slätt en bugg som tillåtits vara kvar allt för länge.
|
|
Reply
|
|
Mikihisa
|
Posted: 2011-09-18 18:01:11  Det är helt ok träningssiffror, ganska bra t.o.m men inget överdådigt. Gissningsvis blir det runt 0.260 med full form. Riktigt bra är de enligt mig först över 0.300.
Jag tycker bara att aveln borde vara mer distinkt än den är. Det verkar inte vara så mycket som skiljer avelshingstarna åt, iaf inte så mycket som det borde vara. Och som sagt, galopprisken är rätt och slätt en bugg som tillåtits vara kvar allt för länge.
Answer to: "Det är helt ok träningssiffror, ganska bra t.o.m men inget ö"
|
Became a member: 2007-07-02
Forum posts: 835
|
Kan inte annat än att hålla med. Har iofs ett föl kvar som föds om ett par timmar. Men de jag fått i aveln nu har 1,0,3,1 med 9 galopprisk och 0,2,1,0 med 8 galopprisk. Båda tränar bedrövligt, runt 0.150 som 1åring. Sådana har jag fått senaste 4 etapperna. Innan det fick jag helt okej hästar från aveln. Men bästa medelvärdet på en avlad häst senaste året måste varit runt 2-2.5 medel.
|
|
Reply
|
|
Mikihisa
|
Posted: 2011-09-18 21:39:18
|
|
För att bevisa detta mer så kan jag säga att mitt föl, efter mitt tyska sto med 4 i galopprisk och Nutmeg Cherry (2-4 galopprisk?) gav en hingst med okej värden (4 styrka 3 snabbhet), men som vanligt 10 i galopprisk...
|
|
Reply
|
|
Cherry
|
Posted: 2011-09-18 23:06:54
|
|
Nutmeg har 4 i galopp.
Men att det är något fel på galopprisken inom aveln är egentligen inget som behöver bevisas. Jag är säker på att alla som avlat mycket håller med om detta. Det har iofs tagits upp tidigare, men inte alls så mycket som det borde ha gjorts med tanke på hur illasinnad och omfattande den här buggen är. Den förstör så mycket 
|
|
Reply
|
|
tommie
|
Posted: 2011-09-19 06:59:42  Det är helt ok träningssiffror, ganska bra t.o.m men inget överdådigt. Gissningsvis blir det runt 0.260 med full form. Riktigt bra är de enligt mig först över 0.300.
Answer to: "Det är helt ok träningssiffror, ganska bra t.o.m men inget ö"
|
|
Inatt tränade hon 0.230 på snabbhet och 0.074 på startsnabbhet. Ökade från 4 till 5 på snabbhet. Tränaren har 4 stjärnor. Vad är rimligt att tro att jag skulle kunna få för As Usual om jag skulle sälja?
|
|
Reply
|
|
Cherry
|
Posted: 2011-09-19 09:03:54  Inatt tränade hon 0.230 på snabbhet och 0.074 på startsnabbhet. Ökade från 4 till 5 på snabbhet. Tränaren har 4 stjärnor. Vad är rimligt att tro att jag skulle kunna få för As Usual om jag skulle sälja?
Answer to: "Inatt tränade hon 0.230 på snabbhet och 0.074 på startsnab"
|
|
Galopprisken drar ju ner lite, särskilt eftersom det är ett sto och sexan i risk kommer sitta karriären ut, men jag kan bjuda 1.5 mille om jag lyckas frigöra en plats i stallet.
|
|
Reply
|
|
simon_81
|
Posted: 2011-09-20 01:09:58 Edited(1): 2011-09-20 01:25:21
|
Became a member: 2007-12-06
Forum posts: 771
|
Håller absolut med att de höga galoppriskerna i aveln behöver justering.
Men förutom det så känns den mest pålitlig, händer oftare att fölen tränar allround och högt i styrka snabbhet, med ett bra avelssto. (Problemet för mig har varit att få fram en plats i stallet, då Tz-open går samtidigt, så man måste ofta vänta innan man kan frigöra platser och då kan fölet bli nån vecka sent född när det krävs en vecka extra för avel.)
Faktiskt känns stuteriet som än mer lotteri, det strategiska är ju att vänta och buda på transfern.
Var och varannan dragen från stuteriet, trots de sett bra ut på de blå, är nere på typ 0,080 i träning som 1-åring i någon egenskap, och då ska man ha en del tur att det är på just startsnabbheten eller spurt (men spurt verkar de flesta ju träna bra i). Krävs många lediga platser i stallet för att lyckas med stuteriet.
Min enda 1-åring från aveln just nu - en Nutmeg Cherry avkomma tränade bra i allt första allmän  . Och även förra etappen, min enda från aveln (Walking Work-avkomma) tränar över 0,100 på styrka snabbhet spurt och säkerhet. Och bra på acceleration. En del tur också kanske... men missnöjd är jag inte hursomhelst  .
|
|
Reply
|
|
8freak
|
Posted: 2011-09-20 11:58:12
|
Became a member: 2010-03-19
Forum posts: 194
|
Instämmer med tidigare i denna tråd. Risken för galopp inom aveln måste åtgärdas.
Har nog inte dragit en häst i aveln med under 6 i galopprisk. I och för sig inte jättegammal inom spelet men 10-15 stycken har man väl avlat fram. ::o
Visst, med förändringen som är planerad så blir det bättre, att "Galopprisken minskar i takt med att rutinen ökar", men till saken hör ju att det är sjukt svårt att få någon rutin på sina hästar?
Borde inte rutinen öka med antalet lopp hästen gjort också? Inte bara om hästen springer i topplopp med 250.000 eller mer i prispengar? Eller det kanske den gör? Vad jag menar är att en kamel som har 10 i galopprisk förmodligen aldrig (Om inte mycket tur) kommer springa i 250.000:- lopp, eftersom han sumpar sina startpoäng på ett par galopper.
Har haft hästar som nästan sprungit 40 lopp men inte fått 2 i rutin. Det borde ändras i samma veva som att ovanstående planerade förändring?
T.ex. Borde rutinen öka för var 15-20:e lopp hästen gör, eller någon annan bra siffra.
Eller har jag fel? 
|
|
Reply
|
|
8freak
|
Posted: 2011-09-20 12:15:03
|
|
Ett annat alternativ hade annars varit att dubbla träningsiffrorna när man tränar "Säkerhet" mot vad det är idag..
Idag är det väl knappt någon som tränar säkerhet? Helt enkelt för att det inte är värt det. Tar för mycket tid mot vad det ger. Man kastrerar och därefter pensionerar man hästen om den har för hög galopprisk.
Så vad jag menar är; Att om en häst X tränar 0.050 på säkerhet idag som 3 åring, så borde siffrorna dubblas mot vad det är idag, alltså 0.050 x 2 = 0.100. Det tar då 10 dagar istället för 20 att få ner galopprisken ett steg. Då kanske man satsar på att faktiskt få ner galopprisken lite.
Sen ska ju självklart variabeln om att hästar tränar olika bra på Säkerhet fortsätta finnas, men hästar som då tränar bra på säkerhet och har hög galopprisk kan vara idé att behålla, om den även tränar bra på t.ex. intervall?
|
|
Reply
|
|
ddmannen
|
Posted: 2011-09-20 17:07:34  Instämmer med tidigare i denna tråd. Risken för galopp inom aveln måste åtgärdas.
Har nog inte dragit en häst i aveln med under 6 i galopprisk. I och för sig inte jättegammal inom spelet men 10-15 stycken har man väl avlat fram. ::o
Visst, med förändringen som är planerad så blir det bättre, att "Galopprisken minskar i takt med att rutinen ökar", men till saken hör ju att det är sjukt svårt att få någon rutin på sina hästar?
Borde inte rutinen öka med antalet lopp hästen gjort också? Inte bara om hästen springer i topplopp med 250.000 eller mer i prispengar? Eller det kanske den gör? Vad jag menar är att en kamel som har 10 i galopprisk förmodligen aldrig (Om inte mycket tur) kommer springa i 250.000:- lopp, eftersom han sumpar sina startpoäng på ett par galopper.
Har haft hästar som nästan sprungit 40 lopp men inte fått 2 i rutin. Det borde ändras i samma veva som att ovanstående planerade förändring?
T.ex. Borde rutinen öka för var 15-20:e lopp hästen gör, eller någon annan bra siffra.
Eller har jag fel? 
Answer to: "Instämmer med tidigare i denna tråd. Risken för galopp inom"
|
Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 1312
|
hur mycket rutinen ökar i ett lopp beror på hur mycket första priset är i loppet och hur mycket rutin hästen har tidigare. I vanlkiga lopp höjs rutinen nästan ingetting , men i storlopp kan rutinen höjas uppåt 0,5. Första loppet som en häst startar i höjs rutinen alltid med 1,0.
Provlopp ger 0,1 i rutinhöjning om hästens rutin är under 1,0 dvs inte startat i vanliga lopp , annars ingen rutinhöjning.
Jag tränar ibland säkerhet , men på hästar som galopperar , men stirrar mig inte blind på galoppvärdet , känns som det är många andra saker som spelar när det gäller varför hästarna hoppar.
|
|
Reply
|
|
8freak
|
Posted: 2011-09-20 21:54:18
|
|
ddmannen: Härligt med ett svar.  Fick jag lite mer kött på benen. Men då är jag väl inte så fel ute i mina funderingar?
Tänk en nybliven 3 årig Hingst med 8-10 i galopp, det dröjer bra länge innan han får någon rutin och galopprisken sänks? Eller visst, han får ju 1 i rutin direkt vid första loppet. , och galopprisken sänks till 7-9? OM det nu räknas från första rutinpoängen. Men sen dröjer det bra länge innan han får ytterligare sänkning av galopprisken för mer rutin. Det enda man kommer märka förändringen på är ju elithästarna, de "vanliga" hästarna som håller sig till "Stolopp. Max 100.000:-", "Alla. Max 250.000:-" kommer ju aldrig märka någon skillnad med den nya förändringen.
Vad jag menar är att det finns flera lösningar till galopproblemet inom aveln. Ovanstående förändring kommer iallafall inte hjälpa till för detta problem. Men det skulle kunna göra..  Om man samtidigt ändrar lite annat. T.ex. Om träningen på "Säkerhet" dubblas, eller om hästar får rutin snabbare. o(
|
|
Reply
|
|
Mikihisa
|
Posted: 2011-09-20 22:03:14  ddmannen: Härligt med ett svar.  Fick jag lite mer kött på benen. Men då är jag väl inte så fel ute i mina funderingar?
Tänk en nybliven 3 årig Hingst med 8-10 i galopp, det dröjer bra länge innan han får någon rutin och galopprisken sänks? Eller visst, han får ju 1 i rutin direkt vid första loppet. , och galopprisken sänks till 7-9? OM det nu räknas från första rutinpoängen. Men sen dröjer det bra länge innan han får ytterligare sänkning av galopprisken för mer rutin. Det enda man kommer märka förändringen på är ju elithästarna, de "vanliga" hästarna som håller sig till "Stolopp. Max 100.000:-", "Alla. Max 250.000:-" kommer ju aldrig märka någon skillnad med den nya förändringen.
Vad jag menar är att det finns flera lösningar till galopproblemet inom aveln. Ovanstående förändring kommer iallafall inte hjälpa till för detta problem. Men det skulle kunna göra..  Om man samtidigt ändrar lite annat. T.ex. Om träningen på "Säkerhet" dubblas, eller om hästar får rutin snabbare. o(
Answer to: "ddmannen: Härligt med ett svar. :) Fick jag lite mer kött på"
|
|
Vad jag märkt under mina 4 år i detta spel är att galopprisken är en siffra. Ofta är det dolda värden som spelar stor roll om hästen galopperar eller inte. Har haft hästar med 1-3 galopprisk som galopperar i iaf var 3e start och hästar med 8-10 som aldrig tagit ett galoppsteg.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-09-25 17:09:20
|
Became a member:
Forum posts:
|
eftersom den här tråden handlar om aveln så skriver jag här.
Jag avlade med två hästar från mitt egna stall idag och märkte att jag förlorade 40.000kr på det.
Min hingst är en avelshingst så man köper sperma för 50.000, men nu står det avelsförsäljning 10.000kr bara. 40.000kr back, inte kul alls. så var det inte förra veckan jag avlade. ska det vara såhär när man avlar från sina egna hästar?
|
|
Reply
|
|
[ 1
]
|