Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> Gamla hästar.

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Posted: 2008-01-31 22:33:51

Became a member: 
Forum posts:
Vill bara förhöra mig lite granna om "gamla hästar".

För att använda ett fint uttryck. IRL så har dom flesta hingstar sin tävlingstopp på 6-8 el,9år. (se PD Amerique). Ston kanske 5-7.
Träningstoppen kanske är 4-5, vet inte har inte kört så många hästar i träning.

Men hur är det här och är det bra?
Vi har ju inga äldre hästar än 6 år men det verkar som om dom fyra och även treåriga är fullt islag med våra bästa "gamlingar". Är det dags att pensionera redan?.

Kan man tävla som tolvåring eller är det som att ställa ut skinnet bara?
Reply
Posted: 2008-01-31 23:18:52

Became a member: 
Forum posts:
tycker att de unga hästarna typ 3 åringarna är så bra att de kan konkurrera med de bästa i spelet vilket kanske inte är helt optimalt

skulle nog gärna se att hästarna i spelet springer sina bästa tider runt som du säger 6 år, sen att man delar in rekord tider för varje årskull så att man ser mer tydligt hur ens hästar ligger till mot sin årskull och de andra årskullarna

unghästar brukar väll vara lite mer galoppbenägna så om man skulle införa att de galopperar mindre när de är 6-8 år än de gjorde när de var 3 skulle jag inte protestera allt för mycket
Reply
Posted: 2008-02-01 00:19:20 Edited(2): 2008-02-01 00:20:20

Became a member: 
Forum posts:
Upp till åtta år tycker jag inte dom ska tappa någon kvalité i tävlandet, det skulle inte kännas rätt. Sen är det ju så att nu kan man pensionera en hingst och fortfarande använda han som avelshingst, vilket är bra - så man förlorar inte helt på det om hingsten bara springer och surar.

Ston som kommer upp i ålder faller ju inom avel eller slakt, så är det ju bara.
Hingstar som inte duger för avel slakt och även valacker sonika slakt.

Fyra år är numera fullvuxen i spelet och det är väl lite synd.
Men samtidigt så finns det inga lopp för fyraåringar så dom tvingas in i eliten ändå, det borde ändras - mer fyraåringslopp och vi slipper se fyraåringar på i guld etc hela tiden.

Inte så säker på det där med treåringarna och att dom duger mot äldre speciellt bra.
Kan inte se någon av dom bättre treåringarna för dagen duga mot äldre, ex. Giant Warrior och Reverse - dom går bra tider, men svårt att se dom slå äldre.

När man har räknat ut dom äldre så slår dom till igen, senast idag.. Perfect Pokerface slog WR, han har bara sprungit och surat, likaså Gidmans femåring, So Damn Brilliant som inte gjort något rätt, lyckades hyffsat idag.
Reply
Soberano Posted: 2008-02-01 07:17:17

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Det som jag reagerar på mest är att debutanter kan gå så snabba tider. Inte särskilt trovärdigt att treåringar debuterar på 11 tider och det är inte bara en utan flera i veckan. Enligt mig så borde rutinen spela in mer än vad den gör nu. Tycker inte det verkar som att den spelar in just ngt alls. Som flera andra varit inne borde det finnas ett samband mellan rutin och galopp där vissa tappar mer och andra mindre men där de flesta kanske föds med lite högre än medel?
Reply
Posted: 2008-02-03 14:47:02 Answer to: "Det som jag reagerar på mest är att debutanter kan gå så snabba tider. "

Became a member: 
Forum posts:
haha min shopper gjorde 11,9 ...

sedan såg jag en som gjorde 13,0 PÅ VINTERBANA.. riktigt illa tiderna måste ändras

men först och främst stallboxarna!
Reply
Posted: 2008-02-03 15:04:27

Became a member: 
Forum posts:
tiderna är inte prio, tiderna är ju lika för alla så det blir ingen skillnad och vi kan inte eftersträva att likna verkligheten till 100%
Reply
[ 1 ]