Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> Travsnack -> Allmänt -> Häst.

Diskutera allt som händer inom travvärlden.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Posted: 2010-11-17 11:53:42

Became a member: 
Forum posts:
Funderar på att köpa in mig på plingdirects andelshäst Explosive Son 1,5 år. Credit Winner som pappa, CREME ANGLAISE (US) ostartad som mamma och Conway Hall som morfarf. Känns intressant till 3500 kr + 200 kr i månaden för en 1/50 del, vad tycker ni? Seriösa synpunkter tack
Reply
filipandersson Posted: 2010-11-17 15:11:57
164
Stall Beaver
Jägersro

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 803
hmm kan bara kommentera stammen och den måste jag säga ser fin ut med mycket star's pride blod både på pappan och mamman. mamman har ju bara en avkomma som startat men den har ju i alla fall vunnit så go for it om du känner du har råd
Reply
spanarn Posted: 2010-11-17 16:28:42

Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 1720
Själv skulle jag iofs hellre köpa en häst där modersstammen presterat bättre; här är mamman ostartad och mormor har inte heller gått något vidare. Sedan tycker jag att den ligger på gränsen för vad jag tycker är OK inavel, men å andra sidan finns det ju flera lyckade exempel med 3+3 på Super Bowl (t.ex. Good As Gold).

På plussidan är ju att både Credit Winner och Conway Hall är fina hingstar som lämnat bra avkommor.

Nu är det ju inte så mycket pengar det handlar om, så är hästen fin så kan det väl vara kul för dig att vara med?

(Känns för övrigt som om Per Nordström gör en dålig affär om han bara tar 8.000 + moms per månad i träningsavgift??? Men det är ju inte ditt problem. )
Reply
Posted: 2010-11-18 12:18:38

Became a member: 
Forum posts:
de viktigt som spanarn säger att moderslinja är bra
Reply
Posted: 2010-11-18 12:45:28

Became a member: 
Forum posts:
Hum okej, ja asså som jag har förstått det så kommer plingdirect att "sponsra" med försäkringar och veterinärskostnader med tanke på att stallet kommer heta så + att det kommer sätta reklam på körsvensdräkten. Men men som sagt inte jättemycket pengar och med tanke på att jag vann lite över 80 tusen förra veckan så funderar jag att börja med något så här lätt första gången man ger sig in i branschen
Reply
Posted: 2010-11-19 20:36:01 Answer to: "Hum okej, ja asså som jag har förstått det så kommer"

Became a member: 
Forum posts:
Är väl rätt värdelöst att äga 2% i en häst. Blir ju bara sponsring, du får inte bestämma ett skit utan endast sponsra med stålar. Köp in dig på en större andel istället och bli hästägare på riktigt.

http://www.stallcostashorta.se/salu_camerino.html
Reply
spanarn Posted: 2010-11-20 00:13:38

Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 1720
Äsch, det behöver det väl inte alls vara? Det kan väl vara jättekul att lägga den rimliga summan 200 spänn per månad och vara med på en häst? Det är ju inte så att man kan bestämma asmycket om man har drygt 14% heller, det beror ju helt och hållet på vilka andra som är delägare.

Om man bara tittar på stammen håller jag med om att Love You är den mer intressanta av fadershingstarna, men som morfar tycker jag att Conway Hall är mer spännande än Cygnus d'Odyssee. Tittar man på modersstammen på Camerino så hade man ju önskat att mamman hade presterat bättre. Dock plus för att mormor visat lite tävlingsresultat! Plus även för en lägre grad av inavel än Explosive Zon och att det känns intressant med i princip 50-50 amerikanskt - franskt blod.

anyways, önskar dig lycka till Erichson, det är väldigt kul att vara travhästägare!
Reply
Andynalan Posted: 2010-11-23 22:56:11

Became a member: 2007-10-24
Forum posts: 6641
Har man råd så ska man nog äga häst med 5 till 10 polare eller nåt. Att ha 1/50 och inte känna de andra delägarna (vilket jag inte vet om gör iofs) känns ganska värdelöst. Inget man tjänar pengar på direkt, vilket jag tror är den största orsaken att äga häst tillsammans med känslan.
Reply
Posted: 2010-12-16 19:12:40 Answer to: "Har man råd så ska man nog äga häst med 5 till 10 pol"

Became a member: 
Forum posts:
HAR MAN RÅ SKA MAN HELSKOTTA ÄGA EN HÄST SJÄLV
Reply
Andynalan Posted: 2010-12-16 23:38:19 Answer to: "HAR MAN RÅD SKA MAN HELSKOTTA ÄGA EN HÄST SJÄLV"

Became a member: 2007-10-24
Forum posts: 6641
Bra att du använder versaler.

Jag tror att det är ROLIGARE att äga häst med ett gäng polare än att äga häst helt ensam? Tror inte du det? Eller har du inga polare?

Nu snackar inte jag om Maharajah eller liknande väldsstrjärnor, som man såklart för vinstpengarnas skull gärna skulle äga ensam. Men om man har en hygglig häst som springer in 200 000 och vinner lite 20 000krs lopp på hemmabanan så är det ju roligare att vara ett gäng.
Reply
Post removed Posted: 2010-12-17 08:23:59   Answer to: "Bra att du använder versaler. Jag tror att det är ROLIGARE att"
Posted: 2010-12-17 08:25:54
164
Stall Beaver
Jägersro

Became a member: 
Forum posts:
nej det tycker jag inte hellre 200000 en 20000 elr?
Reply
[ 1 ]