Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
Solvalla 2010-11-10
V64-6 Solvallaserien X - Fyraåringslopp
6. RUSSELL HILL 52% 37
Goop Björn
9. SELECT YANKEE 51% 32
Svanstedt Åke
4. CELEBRATION X.L. 15% 121
Ohlsson Ulf
12. I WON'T DANCE 14% 104
Adielsson Erik
10. MELTON KRONOS 12% 108
Jansson Torbjörn
11. SANITY 12% 48
Kihlström Örjan
7. LUCK SMITH 5% 201
Kontio Jorma
5. SERGEI HANOVER 4% 179
Lennartsson Per
2. TURBO VIKING 3% 195
Sjunnesson Jörgen
8. SUNDSVIK SAIGON 3% 249
Karhulahti Ville
1. MAJESTIC KRONOS 1% 0
Takter Johnny
3. OLIVIA LAVEC 1% 0
Ingves Peter

Senast uppdaterad: 2010-11-10 20:10:02, källa http://www.atg.se
Staplarna ovan visar vilket ekipage som våra användare tror vinner. Rösta genom att klicka på knappen bredvid ekipaget du tror vinner.
Snabblänkar
V64-1 Solvalla
V64-2 Solvalla
V64-3 Solvalla
V64-4 Solvalla
V64-5 Solvalla
V64-6 Solvalla
  Travforum -> Tips & Spel -> V64 -> V64-6 Solvalla

Diskutera omgångens V64. Startlistorna uppdateras vanligtvis någon gång under morgonen.
Username

Password

1   [ 2 ]  
Author Message
tommie Posted: 2010-11-10 22:50:15 Answer to: "Tror inte att Goop hade hållit undan från I Won't Dance om det "
223
Benny
Eskilstuna

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 5430
Inte bara detta lopp jag pratar om. Följer man travet noggrant så har man sett att Örjan har många kvaliteer men slutstrider är inte en av dessa. Kan säga att det definitivt inte rör sig om millimetrar! När kuskarna jobbar sida vid sida sista 100-150 metrarna så rör det sig garanterat om 1-2 meter mellan de som är riktigt duktiga att "jobba" mot för dom som inte är det. Om ditt resonemang skulle skulle stämma om att det rör sig om millimetrar så skulle givetvis ingen jobba överhuvudtaget. Eller möjligtvis gunga till sista metern, men så är det ju inte. Så självklart lönar det sig ganska mycket att "jobba" intensivt sista 100. naturligtvis finns det enstaka hästar som inte svarar på drivning utan stannar istället. Men i det stora hela så lönar det sig mycket att "jobba".
Reply
Dark_horse Posted: 2010-11-10 23:19:51 Answer to: "Inte bara detta lopp jag pratar om. Följer man travet noggrant så"

Became a member: 2009-10-19
Forum posts: 3890
Nja, jag tror säkert att det kan ge rätt bra effekt att driva sista 150 metrarna och därmed är det självklart att kuskarna ska försöka hålla igång hästen när den börjar bli trött. Däremot tror jag inte att det är så stor skillnad mellan hur de olika kuskarna driver, där är nog skillnaden mellan topp 15-kuskarna minimal. Undantaget är Björn Goop, han är faktiskt grym på att hålla igång trötta hästar. I övrigt tror jag det handlar om millimetrar.

Kolla t.ex. på Flemming och hans hästar. Han sitter i princip alltid helt stilla men förlorar inte fler slutstrider än andra, snarare tvärtom, vilket beror på att hans hästar går hela vägen in i mål samtidigt som han är duktig på att hushålla med hästens krafter under loppet. Dessa faktorer tror jag är betydligt viktigare än själva drivningen i en slutstrid.

Min uppfattning är att det här med drivningens betydelse är lite överskattad, de enda gångerna jag tror att de har avgörande effekt för loppens utgång är i de sällsynta fall när båda hästarna är precis lika trötta över upploppet.

Men detta är ju naturligtvis väldigt spekulativt och jag kan ju inte bevisa att det är som jag säger. Tyvärr
Reply
dujorha Posted: 2010-11-11 08:51:12

Became a member: 2009-08-18
Forum posts: 34785
Driva rätt är svårt o man måste anpassa sig till hästen... gunga o veva kan störa hästen ! Banka hårt kan leda till en sur häst som stannar nästa gång ! Björn är duktig o även Erik men det är ganska jämt ! Örjan har en mindre aktiv stil kan man väl säga... Flemming är cool !!
Reply
1   [ 2 ]