Nja, jag tror säkert att det kan ge rätt bra effekt att driva sista 150 metrarna och därmed är det självklart att kuskarna ska försöka hålla igång hästen när den börjar bli trött. Däremot tror jag inte att det är så stor skillnad
mellan hur de olika kuskarna driver, där är nog skillnaden mellan topp 15-kuskarna minimal. Undantaget är Björn Goop, han är faktiskt grym på att hålla igång trötta hästar. I övrigt tror jag det handlar om millimetrar.
Kolla t.ex. på Flemming och hans hästar. Han sitter i princip alltid helt stilla men förlorar inte fler slutstrider än andra, snarare tvärtom, vilket beror på att hans hästar går hela vägen in i mål samtidigt som han är duktig på att hushålla med hästens krafter under loppet. Dessa faktorer tror jag är betydligt viktigare än själva drivningen i en slutstrid.
Min uppfattning är att det här med drivningens betydelse är lite överskattad, de enda gångerna jag tror att de har avgörande effekt för loppens utgång är i de sällsynta fall när båda hästarna är precis lika trötta över upploppet.
Men detta är ju naturligtvis väldigt spekulativt och jag kan ju inte
bevisa att det är som jag säger. Tyvärr