Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Tips & Ideér -> Tränarnas specialiteter

Saknar du något i spelet eller är det något som kan förbättras? Tveka inte, skriv ner dina förslag här så kanske de blir verklighet. Bra ideér belönas.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Posted: 2010-06-24 11:18:42

Became a member: 
Forum posts:
Detta har säkert varit uppe förrut men.....

Jag stör mig oerhört på att man inte får välja vad en tränare skall ha för specialitet när man anställer eller uppgraderar en skötare till tränare. Har idagsläget 4st som har säkerhet, 3st Spurt, 1st backträning, 2st acceleration och ingen täcker det behov jag har...ska man behöva anställa o sparka o anstääla igen för att tillslut få en tränare man vill ha?

Varför kan man inte få välja? Är helt med på att de flesta skulle välja att anställa tränare som har specialitet på backträning o intervall eftersom det är det de flesta vill ha, men de kanske skulle kosta mer?
Reply
Posted: 2010-06-24 12:14:53

Became a member: 
Forum posts:
Håller absolut med dig förstår inte vad meningen är med att man inte får välja tränare när man anställer en helt sjukt tycker detta borde åtgärdas omedelbart!
Reply
B_Good Posted: 2010-06-25 00:46:32 Answer to: "Detta har säkert varit uppe förrut men..... Jag stör mig "

Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
Medhåll.. Tycker tränare o skötare inte tillför alltför mycket för tillfället o hoppas på nån ändring framöver men kanske inte det akutaste..
Reply
Lederkorpen Posted: 2010-07-13 12:29:26

Became a member: 2009-12-20
Forum posts: 79
Kan bara ansluta mig till "kören". Stig H., Robban Bergh eller vem det nu är skulle aldrig anställa en tränare på ren chansning och hoppas att han / hon är bra på den träning man har behov av.
Naturligtvis måste man veta behovet och anställa därefter. MEN detta är ett spel och mha
slumpen blir det mera osäkerhet och mera spänning (=irritation).

Visserligen är det lika för alla om det ska vara nån tröst, men visst vore det enklare om man själv skulle få bestämma vilken kompetens tränaren ska ha.
Reply
Post removed Posted: 2010-07-14 00:05:48
Posted: 2010-07-16 00:51:32

Became a member: 
Forum posts:
Mmm...jag har haft det uppe flera gånger. Sitter också med en hel bunt säkerhetstränare. Mindre givande...mindre kul
Reply
ddmannen Posted: 2010-07-16 11:33:11

Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 1312
skulle tycka det vore bättre om de ändrade sannolikhet förr att få det ena eller andra tränaregenskaperna och gjorde så sannolikheten blev större att det blev backe eller intervalltränare

kanske 25 % chans på backe och intervall , 12,5 % chans på allmän,spurt,säkerhet och acceleration , vid befodran av skötare till tränare.

jag har heller ingen tur med mina tränare , har 13 som befodrads

4 säkerhet
4 Acceleration
2 backe
1 intervall
1 allmän
1 spurt
Reply
Eriksson Posted: 2010-07-19 18:58:32

Became a member: 2007-02-02
Forum posts: 12238
Jag har funderat på att göra om hela systemet med specialiteter för tränare.

Just nu tänker jag mig att alla anställs utan specialitet. Ju äldre en tränare blir desto bättre blir han.
Det går att skicka iväg en tränare på kurs där han då lär sig en specialitet. Kan ju till och med finnas olika nivåer på specialiteten.

Bara lite tankar. Kom gärna med mer förslag.

/Eriksson
Reply
Soberano Posted: 2010-07-19 19:21:57 Answer to: "Jag har funderat på att göra om hela systemet med specialiteter "

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Låter som en bra tanke. Jag tänker:

När man anställer en skötare så får han gå som "lärling" hos en tränare. Alltså, om skötaren är hos en tränare som tränar intervall på hästen så utvecklas dennes kunskap inom intervallträning. På samma sätt som hästarna så får skötarna (och tränarna) staplar eller stjärnor som stiger ju mer erfarenhet dom får inom ett visst område. Alltså det finns inga specialiteter utan olika mycket kunskap inom området. Givetvis utvecklas även tränarna ju äldre dom blir och på samma sätt som nu så finns det en maxgräns men istället för att tappa sin skicklighet så blir dom pensionerade när dom fyller 65. Det kan vara som nu att dom kan få stjärnor och att alla börjar på 1 men att dom kan ha 5 på backe men bara 2 på intervall tex och då får man själv styra upp det så att man tränar sina skötare och tränare rätt. Utvecklingstakten bör vara betydligt långsammare på äldre tränare då man lär sig mest när man just börjat inom yrket.
Reply
hogan Posted: 2010-07-19 19:35:44

Became a member: 2008-01-18
Forum posts: 4955
Gör om också att inte kuskarna i loppen har så stor betydelse som de har nu, nu är det ju inte hästen som springer utan kusken, får man en med 4-5 i form kan man lika gärna deffa.
Reply
Posted: 2010-07-20 01:47:50

Became a member: 
Forum posts:
Låter som en bra idé Eriksson. Tror något liknande diskuterats tidigare här, men det var nog ett bra tag tillbaks. Har ett vagt minne om att idén med kurser m.m var uppe då...
Reply
larockma Posted: 2010-07-20 12:54:48

Became a member: 2008-11-18
Forum posts: 1474
Såg denna tråd men svarade fel i utvecklingsdelen...hoppas ok att jag kopierar o lägger detta här också:

Min tanke/förslag är att detta skall förenkla det hela. Att man inte skall behöva ha 1 tränare och 1 skötare på resp. häst:

Skötare:
Man kan välja att ha 1-5 skötare i stallet. Antar att de flesta spelare har 15 hästar i stallet. Detta skulle innebära att
ju fler skötare som finns anställda, dessto mer tid lägger de på mindre antal passhästar, vilket ger totalt sett snabbare formförbättring.
Detta skall givetvis pris-sättas enligt antal skötare, på exempelvis veckobasis. Samt att man bara får göra förändring efter ett
viss bestämd tidsperiod.

Tränare:
Samma som ovan, dock att man här har bara 1 tränare anställd i taget. Dessa skall prissättas enligt antal "*-0r", samt ev. att de med
specialegenskaper är dyrare än t.ex. en allmän. På samma sätt här, så anställs en tränare på veckobasis vilket gör att man inte kan
ändra var o varannan dag.

Det borde väl gå att "scripta" så att dessa faktorer styrs av ovan gjorda val?
Reply
larockma Posted: 2010-08-29 10:38:23

Återigen frusterande....2 skötare befordrades...ytterligare 1 säkerhet o 1 st allmän...gör något åt detta...detta är trav och icke bingolotto...man tröttnar på tombolan
Reply
ddmannen Posted: 2010-08-29 11:22:29

Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 1312
öka chansen för intervall och backtränare samt tillåt att man får anställa ett par tränare och skötare mer än man har boxar ,
Reply
larockma Posted: 2010-09-27 22:33:23

Min sista önskan...(inte sant)...hur blir det med detta herr Eriksson, någon kul förändring även på denna front? Tränare/skötare egenskaper,,,,
Reply
[ 1 ]